Septyni charizmos tobulinimo proceso ypatumai pagal Andrew Leigh

Paskelbė: Data: 2015-07-12 10:27

Spausdinti | Komentarai

Charizma. Teorija ir praktika

Andrew Leigh: “Charizma. Teorija ir praktika”- septyni charizmos tobulinimo proceso ypatumai

Septyni charizmos tobulinimo proceso ypatumai

Charizma – paslaptingas dalykas dominęs žmones nuo seniausių laikų. Šis senosios graikų kalbos žodis reiškė “dovana“. Kitaip tariant, charizma dažniausiai siejama su neįprastomis galiomis paveikti žmones- sužadinti jiems norą sekti paskui jus. Kas išties yra charizma? Kokios pagrindinės jos sudedamosios dalys? Ar norint tapti įtakingu lyderiu būtina turėti charizmą? Ir be abejo, svarbiausias dalykas- ar charizma įgijama, ar ji tiesiog įgimta?

Būtent į šiuos klausimus atsako žymus asmeninio tobulėjimo plėtros konsultavimo tarnybos „Maynard Leigh Associates“ įkūrėjas Andrew Leigh savo knygoje “Charizma. Teorija ir praktika”. Knygos autorius paprastai ir įtaigiai nagrinėja charizmos ugdymosi būdus, kurie peržengia tai, ką vadiname “būti savimi”, ir tai, sukuria asmeninę trauką. Bene svarbiausia dalis knygoje skirta septyniems esminiams charizmos tobulinimo proceso ypatumams: iškalbai, pasitikėjimui savimi, laikysenai, autentiškumui, drąsai, aistrai ir elgsenai.

Iškalba

Žmonės, apdovanoti stipria charizma, visuomet aiškiai išdėsto savo mintis, ir nesvarbu, kaip tai vadinsime- iškalbos meno saldybe ar tiesiog gebėjimu sklandžiai kalbėti. Dažnai žmogus, turintis genialią mintį, ją laiko savyje vien todėl, jog nemoka teisingai ir aiškiai jos suformuluoti. Tada savaime gimsta baimė garsiai išreikšti savo mintis. Štai keli pratimai, kurie padės lavinti iškalbą:

  • Skaitykite: atraskite ligi šiol nežinomų žodžių ir sužinokite, ką jie reiškia, skaitydami geras knygas turtinkite savo žodyną.
  • Mokykitės: gilinkitės į tokius dalykus kaip dailė, muzika, teatras, literatūra, kalbos filosofija, gamtos mokslai ir psichologija-jie skatina kitaip pažvelgti į gyvenimo reiškinius ir kitaip reikšti mintis.
  • Klausykitės: nepraleiskite progos pasiklausyti, kaip kalba gerai įvaldžiusieji iškalbos meną; mažiau domėkitės politikų, sportininkų ar kitų įžymybių kalbomis, nes dauguma jų kaip papūgos kartoja nuvalkiotas frazes.
  • Dalyvaukite pokalbiuose: pasistenkite mažiau įsitraukti į išmintingus, reikalaujančius įtempti protą pokalbius.

Taip pat A. Leigh teigia, jog iškalbos menui labai svarbus gebėjimas įtikinti. Svarbi taisyklė: pasigilinkite į savo gebėjimą įtikinti, iš pradžių įvardindami tai, kas, anot jūsų, kalboje, kurią ruošiatės sakyti, jus patį jaudina, žavi ir domina.

Reikia įsiminti, jog gerą iškalbą turintys žmonės savo kalbėjimą pagyvina ir savo poveikį aplinkiniams sustiprina įpindami vaizdingų posakių, metaforų ir palyginimų. Taip pat svarbu išlaikyti akių kontaktą, nes tokiu būdu kalba tampa aiškesnė.

Paskutinė , bet ne mažiau svarbi taisyklė, kalbant apie iškalbą yra tylėjimas. Žmonės turintys stiprią charizmą, netrunka pastebėti, kad jie gali tinkamai panaudoti tylėjimą- suteikdami laiko refleksijai, leisdami įsiterpti kitiems. Kaip sakė amerikiečių humoristas Joshas Billingsas: “Tyla- vienas iš sunkiausiai paneigiamų argumentų”. Visad atsiminkite: tinkamai išnaudotas tylėjimas gali sukurti atvirumo ir erdvės jausmą tiek kalbančiajam, tiek klausytojui.

Pasitikėjimas savimi

Tai faktorius, kuris vaidina gyvybiškai svarbų vaidmenį ir „ yra lemiamas veiksnys, jei siekiate įgyvendinti didelius sumanymus”, teigė Samuels Johnsonas, viena ryškiausių, nors neabejotinai nepatrauklios išvaizdos Anglijos asmenybių.

Pasitikėjimas savimi- tai galia. Galia, padedanti veikti žmonių mintis, jausmus ir elgesį. Jei spinduliuosite šią galią, greičiausiai galėsite aplinkiniams daryti norimą asmeninį poveikį, kur kas stipresnį nei tuomet, kai žmonės pastebi pasitikėjimo savimi stoką.

Pasitikėjimą savimi rodo žmogaus elgesys: laikysena ir kiti ne tokie akivaizdūs elgesio bruožai, tarkim subtiliai pasireiškiantys tam tikri kūno kalbos ženklai. Pavyzdžiui, kiti žmonės mano, kad:

  • Esate atsipalaidavęs, o ne susikaustęs.
  • Esate lankstus- balsui ir judesiams būdinga daugybė niuansų.
  • Jums būdinga savikontrolė- judesiai tikslingi, užtikrinti.
  • Jūsų ketinimai aiškūs.

Tiesiog elkites taip, tarsi aplinkiniai būtų laimingi jus matydami, ir, tikėtina, jie iš tikrųjų taip jausis. Veikite taip, tarsi žmonės iš tikrųjų norėtų išgirsti būtent tai, ką jūs norite pasakyti, ir jie tikrai to panorės.

Labai svarbu suprasti, jog žmonės apie jus galvos taip, kaip pats galvosite apie save: jūsų nuostatos savo paties atžvilgiu grįš bumerangu. Pavyzdžiui, jeigu manysite, jog komandos nariai bus linkę jus ignoruoti, greičiausiai taip ir bus. Dar vienas aspektas- žmonės linkę atspindėti jūsų emocinę būseną: jeigu skleidžiate entuziazmą, aplinkiniai taip pat juo užsikrės ir priešingai – jeigu būsite nepatenkintas, žmonės esantys šalia lengvai “sugers” jūsų blogą nuotaiką.

Galiausiai, siųskite žinią: paverskite kiekvieną bendravimo atvejį unikalia galimybe savo svarbiai žiniai perduoti. Kalbėkite su žmonėmis taip, tarsi jie trokšte trokštų ją išgirsti.

Žinoma laidų vedėja Oprah Winfrey pataria žmonėms, kurie stokoja pasitikėjimo savimi:

“Netgi jei esate situacijoje, kurioje jaučiatės nepatogiai ar ne savo rogėse, nemėginkite plaukti prieš srovę. Pakeiskite kryptį. Raskite srautą ir pasiduokite sėkmei“.

Aktyvi laikysena

Aktyviai laikysenai reikia  energijos, jūs turite būti „čia ir dabar“. Svarbu du dalykai:

  • Budrumas, atidumas savo aplinkai.
  • Gebėjimas labai tiksliai suvokti savo pojūčius.

Jūsų aktyvi laikysena gali paskatinti kitus atkreipti dėmesį, padaryti jus matomą, girdimą, pastebimą, gerbiamą ir vertinamą. Esame daugybės būdų formuoti aktyvią laikyseną- štai viena iš jų: Aktyvios laikysenos “eismo taisyklės“:

  • Sustok: Stabtelėkite- neskubėkite pradėti kalbėti. Tokia pauzė suteikia labai vertingą galimybę “atvykti į vietą“ tiek protui, tiek emocijoms.
  • Kvėpuok:  Lėtai kelis kartus giliai įkvėpkite, neišpūsdami krūtinės ląstos ir nepakeldami pečių. Maksimaliai įkvėpę, sulaikykite kvėpavimą, kol lėtai suskaičiuosite iki penkių. Pakartoję tai kelis kartus sulėtinsite širdies plakimo ritmą.
  • Žiūrėk: Nedidelėje grupėje žmonių, prieš pradedami kalbėti, kiekvienam asmeniui labai trumpai pažvelkite tiesiai į akis. Tylėjimas ir regimojo ryšio užmezgimas gali turėti nuostabų poveikį, neįtikėtinai sustiprinti jūsų aktyvią laikyseną. Jeigu tenka bendrauti su didele grupe, suraskite pažįstamą arba draugišką veidą. Iš visų dalyvių pasirinkite kelis žmones, su kuriais palaikysite akių kontaktą per visą susitikimo laiką.
  • Klausykis: Išgirskite garsus, skleidžiamus žmonių, su kuriais tuoj bendrausite, nes jie gali suteikti naudingos informacijos apie tuos žmones. Ar jie nesiliauja; ar jau stojo tyla, greičiausiai reiškianti, kad jie pasirengę jūsų klausytis?
  • Jausk: Naudokitės visais savo jutimais, įskaitant įgimtą intuiciją, siekdami nustatyti, kas vyksta aplinkui. Įjunkite visus jutimus- reikės pastebėti mažiausiai paslėptus ženklus galinčius padėti pasirinkti tinkamiausią šiai akimirkai bendravimo būdą.

Žmonės spinduliuojantys įkvėpimą, gali traukti kaip magnetas: kiti nori būti su jais, nes jų laikysena skleidžia gyvybinę energiją. Jei norite, kad žmonės laikytų jus kupinu įkvėpimo, jie turi matyti jus gyvybingą, gerai nusiteikusį ir guvų. Šypsena, juokas, optimizmas, plačiai atvertos ir guvios akys, tinkama laikysena- visa tai padeda savo įkvėpimu užkrėsti kitus.

Taip pat svarbu nepamiršti kruopščiai parengti savo kūną prieš kalbą oficialioje aplinkoje. Tam puikia padėtų kūno atpalaidavimo pratimai: pakratykite rankas, kojas, pajudinkite pečius, pasukiokite galvą- atsikratykite raumenų įtampos; užsimerkite ir paeiliui sutelkite dėmesį į kūno dalis; giliai ir lėtai kvėpuodami įsakykite tam  tikrai kūno daliai atsipalaiduoti.

Autentiškumas

Nėra formulės, kaip būti autentiškam. Autentiški žmonės paprasčiausiai yra savimi ir niekuo kitu- ir nėra jokių taisyklių, kuriomis vadovaudamiesi jie tai daro. Tačiau laikui bėgant mes vis dažniau savęs paklausiame: “O kas iš tikrųjų aš esu?”

Rašytoja Marianne Williamson yra parašiusi žodžius: “Labiausiai mes bijome mumyse slypinčių neišmatuojamų galių. Mumyse glūdinti šviesa, o ne tamsa labiausiai gąsdina. Klausiame savęs: kas aš esu, kad galiu būti nuostabus, žavus, talentingas, žaismingas? Iš tiesų- kas tu toks, kas negali būti?”

Autentiškumas palaiko stiprią charizmą ir yra nepaprastai svarbus, kai tenka vadovauti žmonėms, būti lyderiu. Tik patys mes negalime pasiskelbti esantys autentiški, šitai apie mus turi pasakyti kiti. Žmonės turi įsitikinti, kad visų pirma mes sąžiningi patys sau, žinome, kas mes esame, ir turimomis savybėmis naudojamės siekdami to, ko trokštame.

Autentiškumas susijęs su troškimu ir gebėjimu būti autentiškam, o ne apsimetinėti. Negalite tiesiog viena rytą atsibudęs pareikšti: “Šiandien būsiu autentiškas”, – nes būti autentiškam nėra tikslas, tai procesas.

Dažniausiai autentišką žmogų ir jo poveikį mums trumpai apibūdiname šitaip: “Ką matai, tas ir yra”.Kad ir kaip absurdiškai skambėtų, paprasčiausias būdas būti autentiškam, tai… kuo labiau panašėti į save patį!

Drąsa

Būti drąsiam- nebūtinai reiškia beatodairiškai imtis rizikingų žygių. Kartais tereikia būti aktyvesniam mezgant asmeninius ryšius su žmonėmis įprastomis aplinkybėmis. Jeigu iš prigimties esate ekspresyvus- gestikuliuojate, emocijos išraiškingai atsispindi veide ir kūno kalboje, tuomet jums tai ne problema. Bet daugeliui žmonių veiksmingiau pasinaudoti kūno išraiškos galimybėmis gali prireikti drąsos.

Norint išmokti būti drąsiam asmeniniame bendravime, reikia nuolat lavinti šį gebėjimą praktikoje, ir neužmiršti stebėti grįžtamosios reakcijos. O prireikus tiesiog paprašyti tų, su kuriais bendraujate, grįžtamojo atsako.

Andrew Leigh savo knygoje pateikia pratimą, kuris padeda nugalėti baimes. Pabandykite, jis nėra sunkus ir tikrai veiksmingas:

Susiraskite ramią, saugią vietą, kur niekas jūsų nesutrukdys bent pusvalandį. Atsigulkite ant grindų, kojas užkelkite and kėdės, po galva pasidėkite ploną pagalvėlę. Lėtai, giliai ir ramiai kvėpuokite. Pradėkite balsu vardinti savo baimes: “Aš bijau..” Pradėkite nuo objektų, ar gyvūnų, pavyzdžiui: “kompiuteris, vorai..”. Tuomet pereikite prie įvykių, renginių, kur reikia kalbėti viešai, įeiti į pilną nepažįstamų žmonių patalpą, kalbėtis su viršininku akis į akį. Paskui paminėkite žmones, kurių bijote, pavyzdžiui: tėvų, viršininko, partnerio, sesers ar brolio ir t.t. Galiausiai garsiai ištarkite vardus žmonių ar įvykių pavadinimus, kurie praeityje buvo sukėlę baimės. Ar jie vis dar egzistuoja? O ko pastaruoju metu bijote labiausiai- plintančio terorizmo, o gal prarasti sveikatą? Ko baiminatės ateityje? Savo baimes būtinai įvardykite- jų pavadinimus ištarkite garsiai ir aiškiai, o ne tyliai mintyse.

Atlikdami šį pratimą galite jausti, kad ima gniaužti gerklę, akyse kaupiasi ašaros, apima nerimas, įsitempia kūno raumenys, apima nenumaldomas noras atsikelti, nutraukti šią procedūrą ir užsiimti kitais darbais. Pasistenkite šiam norui atsispirti, nes tik įvardiję savo baimes pajusite, kad jų galia jums mažėja.

Vienas didžiausių iššūkių,  su kuriais susiduria dauguma žmonių yra tai, jog kilus kokiam nors konfliktui, užuot kovoję ir rizikavę, jie reiškia apmaudą tylėjimu arba dar blogiau- išsižada to, ką skelbė. Prisiminkite, jog stiprus asmeninis poveikis kitiems iš dalies susijęs su pasiryžimu ginti savo pažiūras, nebijoti rizikos susidurti su opozicija. Tačiau įsidėmėkite, ginant savo įsitikinimus reikėtų su oponentais diskutuoti pagarbiai, užuot juos menkinus. Pavyzdžiui, galite sakyti: “Girdžiu, ką sakote, tačiau aš apie tai manau kitaip”, arba “Akivaizdu, jog jums tai taip pat svarbu kaip man”.

Aistra

Aistra- tai galia uždegti savo ir kitus, ir nieko čia baisaus ar nesuprantama. Dažnai tai atvejis, kai vėl susijungiama su senai pamiršta savo esaties dalimi, kuriai buvo leista lėtai merdėti. Kartais tai atvejis, kai leidžiama sužibėti pasiaukojimui.

Jūsų asmeninis poveikis bus didesnis, jeigu patys jausite, kad dalykas tikrai svarbus, ir kalbėsite apie jį laisvai ir su užsidegimu. Aistra turi savybę veikti žmonių emocijas, mąstymą ir netgi elgesį.

Pasistenkite įsiminti tai, jog aistra ir atsidavimas kuriai nors sričiai tampa jūsų savastimi, jūs automatiškai pradedate ugdytis pasitikėjimą savimi ir tikėti tuo, ką darote. Taip atsitinka dėl to, kad dalydamiesi su kitais savo aistra, iš esmės mokotės kalbėti apie tai, kas jums iš tikrųjų svarbu. O tai savaime stiprina pasitikėjimą savimi.

Norite, jog aplinkiniai jūsų klausytųsi? Kalbėkite entuziastingai! Nebūkite nuobodus! Juk tik būdami energingi tampate labiau matomi, o jūsų laikysena tampa aktyvesnė. Taip pat įsiminkite: norint užkrėsti kitus savo užsidegimu ar aistra nebūtina visada tai daryti rimtu veidu. Ne mažiau paveiku gali būti linksmai, juokaujant kalbėti apie mums labai svarbius dalykus, sukuriant žaismingą atmosferą. Pavyzdžiui, svarbiai žiniai perduoti galite pasitelkti savo įgimtą humoro jausmą ar lengvai pasišaipyti iš savęs, nesusireikšminti ir kurti džiaugsmingą nuotaiką. Galima pritarti  rašytojui E.M Foster, kuris sakė: “Geriau vienas užsidegęs, nei keturiasdešimt tiesiog susidomėjusių“.

Elgsena

Elgsena- tai patogus, nors gal kiek snobiškas žodis, dar kitaip- tai žmogaus manieros. Taip pat ši sąvoka vartojama ir platesne reikšme ir apima savęs pateikimą aplinkiniams, išvaizdos puoselėjimą ir įvaizdį. Kiekvienas iš šių elementų turi įtakos žmonių požiūriui į jus ir elgesį su jumis.

Kai kam atrodo, kad būti tvarkingam, švariam ir dvelkti gaiva- visiškai pakanka. Gal ir jūs manote, kad turinys svarbiau nei išvaizda? Tačiau žmonės jus vertina ne kažin ką apie jus žinodami, visi jūsų elgsenos komponentai tampa reikšmingi. Pirmiausia kiekvienas turėtumėte atsakyti į šiuos klausimus: Kokį įvaizdį norėčiau sukurti? O kokį įvaizdį demonstruoju kasdien? Kokio dydžio atotrūkis tarp norų ir tikrovės? Kaip „ užlopyti “ šia „ skylę “ ir vistiek išlikti savimi?

Žmonės,  kuriuos sutinkate, jus įvertina akimirksniu, štai kodėl elgsena vaidina tokį svarbų vaidmenį. Tyrimai įdarbinimo srityje parodė, kad priimant žmones į darbą dažniau renkamasi pagal išvaizdą nei pagal profesinę kvalifikaciją.

Sustiprinti asmeniniam poveikiui reikia laiko bei išteklių- teks patobulinti tam tikrus savo elgsenos elementus. Gal reikia peržiūrėti garderobą, pataisyti kūno laikyseną, labiau rūpintis savimi, kitaip spausti ranką sveikinantis, tobulinti manieras, koreguoti įvaizdį?

Nors gali skambėti banaliai, būtent garderobas padeda padaryti regimų pokyčių ir padeda tapti charizmatiška asmenybe. Prisiminkite, jog geriau mažiau, bet kokybiškiau. Nepirkite rūbų vien dėl to, kad jie pigūs. Juk jie bus ant jūsų kūno ir aplinkiniai žvelgdami į juos susidarys nuomonę apie jus. Taip pat nepamirškite tinkamai pritaikyti rūbų. Jeigu gailite pinigų stiliaus konsultacijoms , į pagalbą galite pasitelkti draugų, artimųjų ar kolegų patarimus ir įžvalgas. Beje, dažnai žmonės kurdami savo įvaizdį, neatkreipia dėmesio į aksesuarus. O tai didžiulė klaida. Aksesuarai tai smulkios detalės, priedai, paryškinantys visumą. Tačiau būkite atsargūs- netinkamai parinktas kaklaraištis, skrybėlė, rankinė, diržas, pirštinės, batai, kojinės, net skėtis gali stipriai pakenkti jūsų įvaizdžiui.

Pabandykite būti kūrybiški ir pasistenkite, kad jūsų drabužiai iš tiesų atspindėtų, kas esate, o ne tai, ką norėtų matyti aplinkiniai. Bet nepamirškite- drabužiai dar ne viską pasako apie jus. Yra ir kitų, ne mažiau svarbių veiksnių: kaip save pateikiate aplinkiniams, jūsų išvaizda, veido išraiška- dažniau šypsotės ar būnate susiraukęs, jūsų eisena, laikysena ir socialiniai įgūdžiai bei manieros.

Pabaigai pateiksime septynias mirtinas socialines nuodėmes, kurių turėtumėte visada vengti:

  • Nepadėkoti, kai kas nors padaro jums ką nors gera.
  • Pasitarimų, susirinkimų metu nesiklausyti, trukdyti kitiems ar suptis kėdėje.
  • Imti familiariai elgtis su žmogumi, jam pačiam to nepaskatinus.
  • Elgtis su žmonėmis nepagarbiai
  • Tiesiogiai nepaskatintam liesti daiktus ar žmones.
  • Nuolat pertraukti kitus arba garsiai kalbant užgožti kitus kalbančiuosius.

Reklama: Vaikų lavinimas

KaunoZinios.lt_logo

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt