Filmų "Illusionist" ir "The Prestige" kadrai

Filmų industrijos versle jokios idėjos nėra naujos, o panašūs siužetai vyrauja visur. Taip, „Nenugalimieji“ yra tarsi „Stebėtojų lyga“ vaikams, o Džordžas Lucas patvirtino, kad Akiros Kurosawa „Paslėpta tvirtovė“ smarkiai įtakojo „Žvaigždžių karus“. „Liūtas karalius“ gali būti interpretuojamas kaip Hamletas su gyvūnais vietoje žmonių, ir daugelių veiksmo filmų siužetų pagrindai yra tokie panašūs į „Kietą riešutėlį“, kad frazė „Kietas riešutėlis šiame filme“ yra jau tapusi kliše („Greitis“ yra „Kietas riešutėlis“ autobuse, „Prezidento lėktuvas“ yra „Kietas riešutėlis“ lėktuve ir taip toliau).

Siužetų panašumai kyla ne tik iš kino terpės: Džeimsas Cameronas prisipažino, kad įkvėpimas „Terminatoriaus“ filmui kilo iš Harlano Ellison istorijų, „Karibų piratai“ turi daug panašumų į kai kuriuos video žaidimus, na, o  kalbant apie Kventiną Tarantino, tiesiog sakykime, kad siužetų panašumai tarp jo filmų ir jo mėgiamų filmų yra pakankamai akivaizdūs.

Kitą vertus, kai kurie atsitiktinumai būna tiesiog kraupūs. Kuomet tais pačiais metais išleistų filmų siužetai yra neįtikėtinai panašūs, nes apatiškiausias žiūrovas paklaus: „kas per velnias?“. Ar tokie atsitiktinumai gali būti paaiškinami tik tuo, kad skirtingos filmų kūrimo komandos sugalvojo tas pačias idėjas tuo pačiu metu? Ar tai galėtų būti kažkas kita?

Galbūt niekada ir nesužinosime, tačiau tokiais atvejais, vienas iš dviejų filmų susilaukia ikoniškos sėkmės, o kitas – ne toks sėkmingas. Įdomu, ar mažiau sėkmės sulaukęs filmas būtų sulaukęs daugiau dėmesio, jei ne jo antrininkas?

„Prestižas“ nustelbė „Iliuzionistą“ (2006)

1

Filmo „Iliuzionistas” kadras

Magas turi sukurti naujus bei vis sunkesnius maginius triukus, kad pasiektų savo tikslus.

„Prestižas“ yra vienas geriausių režisieriaus darbų. Filme yra rodomas konkuravimas tarp dviejų magų Angiero ir Bordeno, kurie stengiasi vienas kitą pranokti bandydami įvaldyti patį sudėtingiausią maginį triuką – teleportaciją. Tai yra pamoka, jog abi auditorijos nori būti apkvailintos – tiek mes, tiek žiūrovai pačiame filme.

„Iliuzionistas“ yra labai panašus, tačiau jame dar yra žmogžudystės detektyvas. Filme yra parodoma kaip magas stengiasi išgelbėti savo mylimąją iš brutalaus princo gniaužtų. Kol „Gelmė“ yra mokslinės fantastikos parabolė nagrinėjanti magiją už užkulisių, „Iliuzionistas“ yra fantastikos detektyvas, kuriame yra nagrinėjamas klausimas, ar galima panaudoti magiją siekiant išgelbėti pati save.

„Švilpiko diena“ nustelbė „12:01“ (1993)

2

Filmo „12:01“ kadras

Vyras, sužinojęs jog jo gyvenime kartojasi viena ir ta pati diena, pasitelkia visus įmanomus būdus sustabdyti besikartojantį ciklą, ir tuo pačiu metų pakerėti mylimosios širdį.

Be abejonės, „Švilpiko diena“ yra nesenstanti klasika apie cinišką orų pranešėją Filą Connors (vaidinamą Bilo Murray), kuris patenka į besikartojančios dienos laiko ciklą. Tačiau tik nedaugelis yra girdėję apie „12:01“, nesėkmingą filmą, kuris buvo išleistas tais pačiais metais, ir jo nenaudai jame vaidino nežinomi aktoriai.

Tai yra 1973 metų istorijos adaptacija, kurioje yra vaizduojamos Bario Thomas nesėkmės, ir kurio diena kaskart prasideda iš naujo vos praėjus vienai minutei po vidurnakčio. Jis taip pat yra įsimylėjęs mokslininkę Lizą Frederics, kuri yra artimai susijusi su besikartojančio laiko ciklo priežastimi.

Nepaisant akivaizdžių panašumų tarp dviejų filmų, „12:01“ yra išties geras filmas, kuriame yra pateikiamas moksliškas paaiškinimas dėl staigaus laiko sustojimo visame pasaulyje (jei matėte „Švilpiko dieną“, tai žinosite, kad fenomeno priežastis taip ir liko nepaaiškinta).

Priešingai negu tulžingas Filas Connors iš „Švilpiko dienos“, filmo „12:01“ pagrindinis veikėjas yra romantiškas, o jo pastangos išpirkti savo meilę yra tikrai širdingos. „12:01“ kūrėjai yra įsitikinę, jog „Švilpiko diena“ pavogė jų idėją, nors praėjus 23 metams po abiejų filmų premjerų, laiko išbandymus atlaikė Bilo Murray versija.

„Iš vabalų gyvenimo“ nustelbė „Skruzdėliuką Z“ (1998)

3

Filmo „Skruzdėliukas Z“ kadras

Skruzdėliukas, kuris jaučiasi nepritapėliu savo kolonijoje, išsiruošia į didžius nuotykius, kad išgelbėtų princesę, o netrukus po to – ir savo koloniją.

Panašumai tarp šių dviejų animacinių filmų buvo tokie akivaizdūs, jog netgi įsivyravo vieša nesantaika tarp dviejų konkuruojančių kompanijų: „Pixar“ ir „Dreamworks“. Režisierius Džonas Lesseter („Iš vabalų gyvenimo“) teigė, kad kol „Pixar“ dirbo ties savo filmu, jie jau buvo gerokai pažengė su savo idėjos realizavimu, ir, kad nebūtų staigmena, jei „Dreamworks“ režisierius Katzenberg („Skruzdėliukas Z“) būtų žinojęs apie jų idėją.

Kad ir kokia būtų tiesa, šie du filmai yra klaikiai panašūs, tačiau „Pixar“ filmas galiausiai sulaukė didesnės sėkmės. „Skruzdėliukas Z“ turi savo perliukų – šis animacinis filmas nagrinėja tamsesnę visuomenės pusę, totalitarizmą, ir kiek vėliau sulaukė gan teigiamo kritikų vertinimo.

„Matrica“ nustelbė „Tryliktą aukštą“ (1999)

4

Filmo „Tryliktą aukštas” kadras

Savo siaubui vyras sužino, kad jo egzistencija gali būti viso labo simuliacijos dalis.

Gyvenimas kaip simuliacijos dalis nėra jokia nauja idėja. Nuo Plato „Olos alegorijos“ iki Harmano „Smegenų rezervuare“ eksperimentinės filosofijos idėjos, žmonija visais laikais domėdavosi realybe. 1999 metų „Matrica“ pavertė šią idėja pop kultūros dalimi. Filmas sukėlė begalę filosofinių diskusijų – tikras šedevras, bet deja, vienintelis Vačiovskių brolių kūrinys (oi, dabar seserų).

Tačiau nedaugelis žiūrovų prisimena „Tryliktą aukštą“, kuris praktiškai yra žmogžudystės detektyvas vykstantis virtualiose simuliacijose. Filmas labiau skiria daugiau dėmesio mokslinei fantastikai kaip kad simuliacijos simuliacijose ar žmonės kaip programos, nei veiksmui. Šis filmas tikrai yra vertas dėmesio, ir praėjus dešimtmečiui, susilaukė kulto statuso.

„Bjaurusis aš“ nustelbė „Megamaindą“ (2010)

5

Filmo „Megamaindas“ kadras

Super blogiukas planuoja įvykdyti savo piktadariškus planus, tačiau patiria didžiulį pokytį savo širdyje.

„Bjaurusis aš“, kartu su Styvu Carell ir pakalikais, tapo visų mėgiamu animaciniu filmu ir sukūrė didžiulę franšizę, kuri išleis ketvirtą filmą 2017 metais.

Super blogiukas vardu Gru, siekdamas tapti pačiu blogiausiu žmogumi, ketina sumažinti mėnulį, o pagalbon jis įsivaikina tris mažas mergaites. Greitai jis prisiriša prie mergaičių ir nusprendžia jas užauginti, kol pakalikai toliau kvaišta dėl bananų. Tiek vaikai, tiek tėvai iš karto pamėgo filmą, o fanų gretos nė nežada mažėti.

2010 metais taip pat išėjo „Megamaindas“, pakankamai geros animacijos filmas, kurio sėkmė nė iš tolo neprilygo „Bjauriajam aš“. Vilas Ferrell įgarsina Megamaindą, super blogiuką, kuris staiga suvokia koks nuobodus tapo jo gyvenimas po to, kai nugalėjo visus Metro miesto herojus. Šis filmas yra akivaizdi Supermeno parodija, kurioje nestinga smagių akimirkų ir veikėjų. Nors galbūt šis animacinis filmas nėra toks šeimyniškas kaip „Bjaurusis aš“, abiejuose filmuose matome blogiukus, kurie galų gale pasirenka gerąją pusę.

„93-iasis reisas“ nustelbė „93-čią skrydį“ (2006)

6

Filmo „93-čias skrydis“ kadras

Nelaimingo „United Airlines“ 93-čio reiso įvykiai rugsėjo vienuoliktosios tragedijos dieną.

Šie filmai yra tokie panašūs, jog daugelis žiūrovų palaikė juos vienu ir tuo pačiu filmu, tiesiog skirtingų versijų. „93-ąjį reisą“ buvo sukurtas ‚drebančios kameros‘ meistro Paulo Greengrass, ir sulaukė kritikų pripažinimo. „93-ias skrydis“, kitą vertus, buvo filmas niekados nesulaukęs didelio dėmesio, kurio jis nusipelnė.

Nors Greengrass‘o filmas yra labiau nupoliruotas ir skiria dėmesį įvykių logistikai, antrasis filmas sugeba įtraukti žiūrovus ir jausti ryšį su lėktuvo keleiviais, ir yra daug jautresnis apie tai kas įvyko tą lemtingą dieną.

„Gelmė“ nustelbė „Leviataną“ (1989)

7

Filmo „Leviatanas“ kadras

Povandeninė įgula atranda tai, ko niekados nesitikėjo rasti mūsų pasaulyje.

Sakykite ką norite, bet Džeimsas Cameronas dievina vandenį. Beveik kiekvienas jo filmas turi nors kažkiek povandeninių kadrų. Vyras išranda laikiklio aparatą, kuris palengvina filmavimą po vandeniu. Todėl nebuvo nuostabu, kai 1989 sukurtame filme veiksmas vyko… Teisingai, jūs atspėjote  – po vandeniu.

„Gelmė“ yra svajinga, filosofinė istorija apie gelbėjimo operacijos paieškos misiją netoli Kaimanų lovio (šalia Jamaikos), todėl filme galima išvysti išties žadą atimančių kadrų, ypač scena su ateiviu čiuptuvais – viena iš didžiųjų inovacijų režisieriaus gyvenime.

„Leviatanas“ iš esmės yra ta pati istorija, bet joje yra daugiau sprogimų ir veiksmo. Tai yra povandenis siaubo filmas, kuriuo tikrai verta pasimėgauti.

„Narsioji širdis“ nustelbė „Robą Rojų“ (1995)

9

Filmo „Robas Rojus“ kadras

Škotijos vadas kovoja prieš britų priešininkus, kad įvykdytų kerštą ir atgautų savo garbę.

Prieš Melui Gibsonui laikinai išprotėjant, jis sukūrė porą gerų filmų kaip „Narsioji širdis“, „Kristaus kančia“ ir „Apokalipto“. Nors „Narsiojoje širdyje“ yra nemažai istorinių neatitikimų, jis vis tiek yra laikomas geru filmu, laimėjęs keletą apdovanojimų.

Kuomet epinio žanro filmai pradėjo nebepritraukti tiek daug žiūrovų, šis filmas įkvėpė naują bangą istorinių kino filmų – „Gladiatorių“, „Troją“, „Paskutinį samurajų“, „Patriotą“ (vėlgi pastatytą Melo Gibson) ir keletą kitų. Tais pačiais metais išleistas „Robas Rojus“, kuriame vaidina nenugalimas Liam Neeson, turi labai panašų siužetą į „Narsiosios širdies“, tačiau greitai buvo pamirštas.

Istorija yra pasakojama apie škotų vadą, kuris kaunasi su britų aristokratu nuo kurio rankų nukentėjo tiek jis, tiek jo žmona. Nors gal ir ne toks geras kaip ir „Narsioji širdis“, „Robas Rojus“ yra vertas peržiūros, ir kitaip nei Melo Gibson filmai, labiau nagrinėja individualybės temas nei nacionalizmo.

„Nusileidimas“ nustelbė „Urvą“ (2005)

10

Filmo „Urvas“ kadras

Urvų tyrinėtojai yra nužudomi klaikių padarų tunančių tuose urvuose.

Nors „Nusileidimas“ yra neginčytinai daug geresnė šios istorijos versija iš dviejų filmų, „Urvas“ taip pat turi gerų momentų. Abu filmai yra apie urvų tyrinėjimus, kurių metu veikėjai patiria akistatą su nežinomais padarais, ir to pasakoje yra jų nužudomi vienas po kito.

Vienintelis skirtumas yra tai, kad „Nusileidime“ vaidina vien aktorės. Abu šiuos filmus galima laikyti „Svetimu“, tiesiog vykstančiu urve.

„Košmaras Guobų gatvėje“ nustelbė „Sapnų užuovėją“ (1984)

8

Filmo  „Sapnų užuovėja“ kadras

Abejuose filmuose aukose yra žudomos per jų sapnus.

Klasikinis filmas „Košmaras Guobų gatvėje“ įkvėpė skerdimo pilną siaubo žanrą naujam gyvenimui (ironiška, ar ne?), ir yra nuostabus filmų meistro Veso Craven šedevras. Šiame filme du paaugliai yra nužudomi nežinomo užpuoliko, kuris vėliau paaiškėja esantis ikoniškasis Fredis Krueger.

Filmai buvo perdaryti, buvo sukurti tęsiniai, netgi sukurtas televizijos serialas – „Košmaras Guobų gatvėje“ buvo visiškai išsunktas kalbant apie jo potencialą. Jame taip pat vaidina dar tada ne toks populiarus buvęs Džonis Depp. Su savo siužeto vingiais ir nepamirštama pabaiga, filmas nagrinėja keršto temą, perteikiamos paauglių kasdienės problemos, bei skirtumas tarp realybės ir sapnų.

Tai pačiais metais išleistas filmas „Sapnų užuovėja“ nesulaukė tiek dėmesio, tačiau filmą pažiūrėti verta. Lygiai taip pat ir šiame filme žmonės yra žudomi per jų sapnus kaip pasekmė eksperimentų, kurių metu buvo bandoma sukurti būdą per sapnus nužudyti Amerikos prezidentą. Kalbant apie siužetą, jis yra daug panašesnis į filmą „Pradžia“, kuriam irgi yra vykdomai sapnų projektai, kurie leistų primesti idėjas žmonėms jų miego metu.

Šis filmas yra mokslinės fantastikos ir siaubo miksas, ir nors jis turėjo pakankamai potencialo sulaukti didelės sėkmės, deja, laikas nusprendė kitaip.

Taip pat skaitykite: TOP 10 laukiamiausių 2018-ųjų metų filmų

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: