© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Vos prieš metus duris atvėręs istorinės, karinės technikos muziejus Kaune džiaugiasi gera pradžia. Vieša paslaptis, jog patalpas S. Dariaus ir S. Girėno gatvės 29A name gavę istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacija „Retromobile“ nariai viską padarė savomis rankomis.

Nuo langų iki grindų ir sienų prikėlę pastatą iš numirusiųjų, jie ne tik atvėrė dar vieno muziejaus duris: galite neabejoti, jog kiekvienas nagingų aistruolių rankose pabūvojęs eksponatas kuo puikiausiai veikia ir bent kartą per metus yra leidžiamas „pasiganyti“, net jei tai sunkiasvorė karo mašina. Kuo nustebinti gali unikalus muziejus ir kuo gyvena klubas „Retromobile“ pasakoja klubo narys Vytautas Prekevičius, bei klubo steigėjas ir prezidentas Ramūnas Kardelis.

Iškovojo numerius istoriniams automobiliams

2005 m. susivienijusi asociacija  „Retromobile“ jau gali pasididžiuoti ir nuveiktais darbais. Pirmieji Lietuvoje jie beveik aštuonerius metus dirbo su įstatyminės bazės retro automobiliams kūrimu.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

„Iki tol Lietuvoje nebuvo apibrėžta kas yra retro automobilis. Mūsų dėka jau metus laiko autentiškai restauruojami, sertifikuoti istoriniai automobiliai gali gauti specialų numerį, taip pat tokiam automobiliui pakanka vizualinės techninės apžiūros,“ – pasakojo Ramūnas Kardelis.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Tiesa, tokios privilegijos suteikiamos tik visiškai autentiškai atrestauruotiems automobiliams: originali spalva, važiuoklė, variklis, karbiuratorius, salono detalės. Toks automobilis turi turėti nemažiau nei 30 metų, o sertifikatus išduoda ir pats klubas. Nuo  „GAZ 21“ volgos istoriniais automobiliais užsikrėtęs asociacijos prezidentas prasitarė, jog keturiese pradėtas klubas gana lengvai išaugo iki keturiasdešimties žmonių. Tad netrukus narystei prisireikė šiokios tokios atrankos. Dabar klubo nariu gali tapti žmogus, kuris ne trumpiau nei metus kandidatavo, taip pat gavo rekomendaciją iš tikrojo klubo nario ir buvo balsavimu patvirtintas, o asmeninės technikos turėjimas čia nėra pagrindinis kriterijus. „Gero kolektyvo, gera dalis – štai kaip įsivaizduojame savo klubo narius,“- sakė Ramūnas. Tokiu būdu klubas siekia išvengti perpardavinėtojų ar narių „plaštakių“, tam kartui susidomėjusių žmonių. Kiekvieno mėnesio pirmą ketvirtadienį susirinkimus rengiantis klubas nuolatos laukia žmonių iš visos Lietuvos.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Organizacijomis  susivienijus į „Litą“ – Lietuvos istorinės technikos asociacijų sąjungą, paaiškėjo ir kiek apytikriai šiuo metu retro automobilių aistruolių yra Lietuvoje. Tiesa, nors veiklių organizacijų yra aštuonios, o iš viso jų apie vienuolika, daugybė entuziastų nepriklauso jokiems klubams, tad tokių Lietuvoje yra apie 2000, o specialiais numeriais ženklintų automobilių – jau apie 200.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Nuo karo iki  sportinių automobilių

Nors ateityje automobilių ekspoziciją planuojama perkelti į šeštąjį fortą, o dabartinėse savivaldybės skirtose patalpose įrengti dirbtuves, šiuo metu žmonės vis dar laukiami su istorine technika susipažinti S.Dariaus ir S. Girėno gatvėje, klubo narių rankomis įrengtame muziejuje. Klubui nuo 2007m. priklausantis aistringas technikos mylėtojas Vytautas Prekevičius pasakojo, jog kol kas meilė technikai nemaišo auginti sūnelio. Priešingai, šis jau domisi viskuo, kas su keturiais ratais.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

„Dabar mašinos kaip „muilinės“, visos vienodos, tuomet buvo kitaip,“- pasakojo Vytautas. Jis neslėpė, jog  įdomiausi eksponatai – unikalūs garažų radiniai. Taip muziejuje atsirado ir pirmojo pasaulyje motociklo prototipo, sukurto 1885m., kopija, kurią indentifikuoti pavyko tik po kelių mėnesių, vartant senus žurnalus.  Muziejuje ne tik galima palyginti antrojo pasaulinio karo rusišką ir vokišką techniką, pasigėrėti priešlėktuvine sistema ar išvysti medinėmis kabinomis besipuikuojančius sunkvežimius. Prabangesni automobiliai primena ir tarpukario Lietuvos istoriją, mat tokiais kadaise važinėjo tuometinis Lietuvos prezidentas. Šis tuo pačiu yra ir vienas seniausių ekspozicijos eksponatų – 1922 metais pagamintas „Dodge Brothers“.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Tarp eksponatų – ir unikalūs lietuviški automobiliai

„Kadangi iš milijono toks genijus ko gero atsiranda tik vienas, mūsų  muziejuje puikuojasi trys lietuviški automobiliai,“- šmaikštavo Vytautas. Labai norėjęs tuometinės „latvijos“ auksarankis Albinas Kalinauskas tokią susikonstravo pats, taip gimė mikroautobusas „Alrekas“. Galų gale jo prižiūrėti liko žmona ir duktė. Dvi alytiškės net dešimt metų po vyro mirties su visa meile ne tik nuvalydavo nuo autobusiuko dulkes, bet ir kas dvi savaites bandydavo pakrauti akumuliatorių, kaip kadaise liepė vyras. Antano Nedzinsko pagalba klubą pasiekė antrasis lietuviškas automobilis „Mikram“, o trečiasis – dar restauruojamas. Pavadintas „svajone“ šis kadaise Maskvoje iškovojo aukso medalį už išradimą.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Suvienyti meilės automobiliams

„Vienintelė žmonių problema – jog patys savimi netiki,“- teigė Vytautas Prekevičius, prisiminęs, jog pati muziejaus steigimo pradžia nebuvo lengva. Vyrai netgi juokauja, jog ne vienam tuo metu grėsė skyrybos, kuomet šie žmonas išmainydavo į antrą gyvenimą dirbtuvėse. „Mes sakome, jog būname pas savo meilužes, tačiau visos jos sveria nuo dviejų tonų… Ir žmonos visuomet žino kur mus surasti,“- juokavo asociacijos prezidentas Ramūnas, neslėpdamas, jog klubo nariai dėkingi savo antrosioms pusėms už supratingumą, teisybės dėlei paminėdamas, jog tarp klubo narių yra ir moterų.

© Vaivos Chockevičiūtės nuotr. / KaunoZinios.lt

Ateities planams svajodami visą ekspoziciją sukaupti į vieną vietą, retro automobilių aistruoliai neslėpė, jog šios mašinos ne tik pasitarnauja pramogoms. Kelios iš jų – tikros kino žvaigždės ir pasirodys neseniai pradėtame filmuoti režisieriaus Donato Ulvydo filme „Emilija“. Didžiulės sėkmės per muziejų naktis susilaukę naktinio reiso po Kauną pramanytojai kitais metais žada neprastesnes linksmybes ir dar daugybę renginiuose iki tol. O didžiausiems aistruoliams klubas gali pasiūlyti kas ketvirtį išeinantį žurnalą „Retromanai“.

Taip pat skaitykite: KTK autoklubo įkūrėjas Rokas Zarauskas: Prie automobilio vairo jaučiuosi neapsakomai gerai

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: