Tom Hardy / Kino filmo "Bronson" kadras

Ne paslaptis, jog dažniausiai blokbasteriai susilaukia didžiausio dėmesio bei pripažinimo, o mažo biudžeto filmai lieka užmaršty, nes jie nėra tokie patrauklūs ar kokybiški.

Žiūrėdamas filmą, žiūrovas tikisi pamatyti įspūdingą reginį: kokybiškus specialiuosius efektus, garsius aktorius, tobulus režisūrinius bei techninius sprendimus, išgirsti nepaprastai paveikią muziką. Brangių filmų kūrėjai turi galimybę ne tik išsinuomoti ar įsigyti geriausią įrangą, pasisamdyti žinomiausius aktorius bei labai patyrusią kūrybinę komandą, bet ir kuo tikroviškiau atkurti personažų kostiumus, gauti geriausias filmavimo aikšteles ar naudoti modeniausias technologijas, skirtas postprodukcijos procesui.

Kita vertus, kartais ir mažo biudžeto filmai prasiskina kelią kino industrijoje bei sulaukia milžiniško susidomėjimo. Sėkmingo filmo sukūrimui svarbu ne tik aktoriai ar brangi aparatūra, bet ir idėja, kuri filmą gali arba paversti meno kūriniu, arba visiškai sugadinti. Mažo biudžeto filmai dažniausiai pasitaiko tikri perliukai, mat jie kuriami labiau iš idėjos, o ne konvejerio principu (kaip Holivudo blokbasteriai). Tad štai sąrašas 10 originalių ir įdomių filmų, sukurtų mažiau nei už 1 milijoną dolerių, kurie ne tik prilygsta kino milžinams, bet kai kuriuos net ir lenkia.

10. Bronsonas (Bronson), rež. Nicolas Winding Refn (2008)

Bronsonas“ – danų režisieriaus N. W. Refn beletristinė-biografinė drama apie liūdnai pagarsėjusį kalinį Michael‘į Peterson‘ą (akt. Tom Hardy), laikomą vienu pavojingiausių nusikaltėlių Didžiosios Britanijos istorijoje, už įvairius nusikaltimus kalėjusį net 40 metų. Ruošiantis filmui, tiek režisierius, tiek pagrindinio vaidmens aktorius asmeniškai bendravo su kaliniu, norėdami kuo geriau perteikti jo asmenybę bei įvykius, nors Refn buvo leista bendtrauti tik telefonu (mat jis nebuvo Britanijos pilietis). Michael‘is Peterson‘as, kuriam filmą buvo leista pamatyti tik 2011-aisiais metais, jį apibūdino kaip teatrališką, kūrybišką ir genialų.

Kita vertus, filmo biudžetas siekė tik 230 000 dolerių. Nuostabu, kaip už tokią santykinai nedidelę sumą, buvo galima sukurti tokį neįtikėtinai gerą filmą, kurio pajamos siekė 2.3 milijonus dolerių, o kritikų vertinimai pranoko net pačių kūrėjų lūkesčius.

9. Kubas (Cube), rež. Vincenzo Natali (1997)

Kubas“ – režisieriaus Vincenzo Natali mokslinės fantastikos siaubo juosta apie 6 visiškai skirtingus nepažįstamuosius, įkalintus siurrealistiniuose kafkiškuose spąstuose, bandančius išsikapstyti iš labirinto. Nors filmas buvo nufilmuotas per 20 dienų, o jo biudžetas siekė vos 350 000 dolerių, uždirbo apie 9 milijonus dolerių pasauliniu mąstu ir tapo vienu labiausiai įtemptų siaubo filmų, kritikų laikomu labai protingu ir išradingu trileriu.

8. Paranormalūs reiškiniai (Paranormal Activity), rež. Oren Peli (2007)

Paranormalūs reiškiniai” – vienas pačių baisiausių visų laikų filmų. Būsite paveikti taip, jog bus sunku ignoruoti poveikį jūsų psichikai. Jautresnių nervų žiūrovams košmarai garantuoti. Tai siaubo filmas apie antgamtines jėgas, persekiojančias ir gąsdinančias jauną porą jų pačių namuose, Kalifornijos valstijoje San Diege. Pirmųjų bandomųjų peržiūrų metu žiūrovai buvo tokie įbauginti, jog kai kurie net paliko sales įpusėjus filmui, o režisierius Steven‘as Spielberg‘as, žiūrėdamas vienas namuose tamsiuoju paros metu, antrąją filmo dalį turėjo pasilikti sekančiai dienai, nes buvo per daug išsigandęs.

Sukurtas vos už 15 000 dolerių ir per 10 dienų pačio režisieriaus namuose, filmas atnešė milžinišką sėkmę. Surinkusi 193.3 milijono dolerių, juosta tapo antruoju pelningiausiu filmu istorijoje, remiantis investicijų grąža. Nors tai buvo režisieriaus Oren Peli debiutas, nufilmuotas buitine skaitmenine kamera, filmas tapo nenurungiamu konkurentu Holivudo milžinams su vizija į dar 5 jo tęsinius.

7. Kartą (Once), rež. John Carney (2007)

Tai romantinis miuziklas apie du netikėtai susitikusius muzikantus, skirtingais keliais bandančius prasibrauti muzikinės sėkmės link ir atpažinusius vienas kito talentą. Net žymusis režisierius Steven‘as Spielberg‘as buvo taip sužavėtas filmu, jog kartą yra pasakęs, kad šis nedidelis filmas suteikė visiems metams kūrybinio įkvėpimo.

Mažo biudžeto (160 000 dolerių) filmas „Kartą“ – nepaprastai sėkminga tiek komerciškai, tiek ir kritikų vertinimais grįsta juosta. Scenarijaus autoriaus ir režisieriaus John‘o Carney‘o teigimu, filmo planas gimė per 5 minutes vienoje Dublino kavinių 2004-aisiais metais, kuomet jis, labai ilgėdamasis į Londoną išvykusios savo merginos, nusprendė sukurti istoriją. Tad nenuostabu, jog juostoje galima aptikti nemažai režisieriaus autobiografinių detalių. Carney‘is filmo kūrimui skyrė ir savo asmeninių lėšų, o pradžioje algą pajėgė mokėti tik dviems pagrindiniams aktoriams. Galiausiai triūsas atsipirko, mat galutinis uždarbis siekė net 20.7 milijonų dolerių.

6. Dvikova (Duel), rež. Steven Spielberg (1971)

Dvikova“ – mažo biudžeto (450 000 dolerių), per 16 dienų nufilmuotas Steven‘o Spielberg‘o trileris apie išsigandusį vairuotoją, persekiojamą cisterninį automobilį vairuojančio žmogaus. Kritikai, vertindami juostą, labiausiai koncentruojasi į simbolizmą ir laiko vienu geriausių televizijos filmų. Pagrininė Spielberg‘o filmo idėja – sukilti prieš indutrializaciją bei socialinę nelygybę, simboliškai perteikiant mintis iš vairuotojų perspektyvos. Kritikai juostą laiko mirtinu katės ir pelės žaidimu, siaubą keliančia tikrovės imitacija ir puikiai sukurtu trileriu, filmuotu tik atvirose lokacijose.

5. Helovinas (Halloween), rež. John Carpenter (1978)

Helovinas“ – tai nepriklausomas režisieriaus John‘o Carpenter‘io slasher subžanro (siaubo filmų atmaina, kuriame dominuoja istorija apie psichopatišką žudiką) filmas, pasakojantis apie žudiką-maniaką, siautėjantį konkrečiai Helovino nakties metu. Ilgalaikė puikiai suvaldyta įtampa, kraupi muzika bei subtilus abstraktumas žiūrovą priverčia aikčioti iš siaubo ir neleidžia nė akimirkos atsikvėpti, filmas išlaiko dėmesį nuo pirmojo iki paskutinio kadro, neleisdamas nė akimirkos nuobodžiauti.

Nors juosta buvo nufilmuota per 20 dienų, o jos biudžetas sudarė tik 325 000 dolerių, pajamos pasiekė net 70 milijonų dolerių ribą. Filmo biudžetas buvo toks mažas, jog rekvizito departamentui teko naudoti pačias pigiausias kostiumų parduotuvėje rastas kaukes po 2 dolerius (tai buvo filmo „Žvaigždžių kelias“ personažo kapitono Kirko kaukė, perdažyta baltai, iš jos išrauti plaukai bei pakeista akiduobių forma). Nepaisant to, dabar ši juosta yra laikoma genialiu kūriniu, vienu sėkmingiausių nekomercinio kino kūrinių istorijoje, tapusiu ne vieno panašaus tipažo filmo įkvėpimu.

4. Rokis (Rocky), rež. John G. Avildsen (1976)

Daugeliui puikiai atpažįstamas veiksmo filmas „Rokis“, pradėjęs filmų serijos Rokis Balboa erą – nepaprastai sėkmingas John G. Avildsen‘o ir Sylvester Stallone kūrinys, iš 960 000 dolerių biudžeto uždirbęs virš 225 milijonų dolerių ir žinomas visame pasaulyje. Nuo pat pasirodymo žėrusi tik pačius geriausius vertinimus iš viso pasaulio kritikų, ši juosta laikoma žinomiausiu Stallone filmu, pasakojančiu apie išgarsėjusį boksininką ir jo šlovę ringe. „Rokis“, laimėjęs net 3 Oskarus, buvo kurtas su milžinišku aistringu įsipareigojimu, ypač dėl to, jog Stallone buvo įsitikinęs, kad ši drama bus jo šlovės viršūnė. Ir jis tikrai neklydo.

3. Išprotėjęs Maksas (Mad Max), rež. George Miller (1979)

Tai distopinis (distopija – ateities pasaulio vizija, kuomet pasaulį valdo tam tikra institucija, reaguliuojanti viską bet kokia kaina, sukurianti griežtas, visiems vienodas taisykles ir sunkiai baudžianti už menkiausią prasižengimą) veiksmo filmas, vaizduojantis savidestrukcinį pasaulį, kuriame kerštingas policininkas pasiryžta bet kokia kaina sustabdyti pavojingų motociklininkų gaują.

Filmo režisierius, George‘as Miller‘is, norėdamas sutaupyti filmui pinigų (biudžetas siekė tik apie 200 000-400 000 dolerių), papildomai dirbo gydytoju ligoninės priimamajame. Pastangos atsipirko, mat filmo pajamos viršijo 100 milijonų dolerių ribą, o kritikai juostą vadino veiksmo filmų šedevru.

2. Plyta (Brick), rež. Rian Johnson (2006)

Tai neo-noir mistinė drama, pasakojanti detektyvinę istoriją apie vienišą moksleivį, bandantį patekti į vidurinės mokyklos pogrindinę nusikalstamą grupuotę, jog surastų savo dingusią buvusią merginą. Filmo biudžetas – 450 000 dolerių, juosta buvo sumontuota namų kompiuteriu, o pajamos siekė net 3.9 milijonus dolerių pasauliniu mastu. Tai buvo didžiulis pasisekimas, turint omeny, jog kūryba buvo gana buitiška, bandyta išsiversti kuo paprasčiau ir pigiau. Kritikų teigimu, „Plyta“ – pažangus bei stilizuotas paauglių detektyvas su narkotikais bei smurtu. Filmo griežta elegancija žiūrovui palieka stiprų prieskonį, o istorija dar ilgai nepalieka žiūrovų

1. Bleiro ragana (The Blair Witch Project), rež. Daniel Myrick, Eduardo Sánchez (1999)

Galiausiai filmas, kuris nepaliks abejingų. Tai psichologinis siaubo trileris apie 3 paslaptingai dingusius studentus, kurie keliaudami į Merilando mišką filmuoti dokumentinės medžiagos apie vietinę Bleiro raganos legendą, dingsta lyg į vandenį, nepalikdami jokių pėdsakų, išskyrus filmavimo aparatūrą.

Filmo biudžetas tesiekia 60 00 dolerių, filmavimas truko vos 8 dienas (nors postprodukcijos darbai truko šiek tiek ilgiau – 8 mėnėsius), o pajamos pasiekė neįtikėtiną 248.6 milijonų dolerių sumą, paversdamos šį filmą vienu pelningiausių nepriklausomų filmų kino istorijoje. Viena kritikė yra sakiusi, jog: „Mintis, kad Bleiro raganos projektas gali būti realus, juostą paverčia gerokai baisesniu išgyvenimu negu kiti paaugliams skirti siaubo filmai kartu sudėjus“. Tai intelekto laimėjimas prieš specialiuosius efektus, kuris privers jausti kiekvieną, žiūrintį šį kūrinį.

Taip pat skaitykite: TOP 10 geriausių filmų apie nimfomanes (N-18)

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: