Mirties motyvo kūrėjas Damienas Herstas [FOTO]

Paskelbė: KaunoZinios.lt redakcija Data: 2018-11-19 10:06

Spausdinti | Komentarai

Damienas Herstas

Damienas Herstas (Damien Hirst) – vienas labiausiai provokuojančių bei šokiruojančių planetos menininkų, dešimto dešimtmečio meno superžvaigždė. Kaip jaunas ir beveik nežinomas menininkas, D. Herstas pakilo aukštai ir tapo žinomas visame pasaulyje labai greitai. Jo kūrybai  būdingi gyvybės laikinumo, mirties tematikos, o kūrinių pavadinimai visada buvo ilgi ir sudėtingi, maskuojantys kūrinio esmę, bet iš tiesų dažnai kalbantys apie gyvenimo laikinumą.

Damienas Herstas gimė 1965 m. Bristolyje, Anglijoje. Berniuko paauglystės ir maišto laikotarpis buvo itin komplikuotas, gal būt dėl to, kad jo tėvai išsiskyrė, kai jam buvo vos 12m. ir berniukas turėjo augti tik su mama. D. Herstas savo paauglystės laikotarpiu buvo ne vieną kartą suimtas už parduotuvių vagystes bei nebuvo gabus mokslams. Tačiau mama pastebėjusi, kad jam itin gerai sekasi mene, leido jį į universitetą. 1970-ųjų pabaigoje ir devintojo dešimtmečio pradžioje Hirstas domėjosi pankų muzika ir ypač kreipė dėmesį į socialinę aplinką, kuri vyravo britų kultūroje, žmonių tradicijos, konfliktinės situacijos, be to jam buvo įdomūs ir gravitacijos dėsniai. Dėl jo pomėgių susiformavo puikus gyvenimo aplinkos suvokimas, kurį vėliau žmonės išvys jo kūrybiniuose darbuose.

Taigi, D. Herstas savo meninius sugebėjimus tobulino Goldsmiths koledže. Šioje mokymo įstaigoje jis išgarsėjo ne tik kaip kuratorius, bet kaip puikus menininkas. 1988m. su keletą bendraminčių studentų suorganizavo parodą pavadinimu „Įšalimas. Šios parodos metu susiformavo Jaunųjų Britanijos Menininkų grupė, kuri tapo itin sėkminga Britanijoje. Paradoksalu, bet iš šios menininkų grupės D. Herstas ilgainiui tapo žymiausiu menininku, nors jo darbai parodoje „Įšalimas“ buvo beveik nepastebėti. Tačiau tuo metu parodoje apsilankė įtakingas Anglijos meno kolekcionierių Charles Saatchi. Būtent per jį D. Herstas sparčiai pradėjo garsėti savo instaliacijomis, kuriose pristatydavo vitrinose formaldehide įmerktus žuvusius gyvūnus.

T4

Jo kūrybai būdingas mirties, laikinumo motyvai. O pačios instaliacijos turėjo sudėtingus, maskuojančius pavadinimus, kurie iš tiesų bylojo apie gyvenimą ir jo prasmę. Pavyzdžiui, vienas geriausiai žinomų jo kūrinių yra 1991 m. ryklio instaliacija formaldehide įmantriu pavadinimu „Fizinis mirties neįmanomumas kieno nors gyvo sąmonėje“. Šią instaliaciją menininkas papildydavo gyvais vabzdžiais ir peteliškėmis. Kitą instaliacijų grupę sudarė lentynų dėžės su įvairiais objektais. Žinoma, šie objektai nebuvo vien gyvūnų kūno dalys, tai buvo ir nebereikalingi, praeityje lyg sustingę kasdieniniai daiktai.

T11

Savo darbuose Herstas perteikia savo sudėtingą požiūrį apie egzistenciją ir mirtį.  Juose keliami klausimai apie mūsų ribas, kurios skiria aistrą ir baimę, gyvenimą ir mirtį,  priežastį ir tikėjimą, meilę ir neapykantą. Herstas naudoja mokslo ir religijos priemones ir ikonografiją, kuria skulptūras ir piešinius kuriuose grožis ir įtampa siūlo žiūrovui pažvelgti į meną, kuris pranoksta mūsų supratimą tose srityse. „Gyvenime yra keturi svarbūs dalykai: tikėjimas, meilė, menas ir mokslas“, teigia menininkas. „Geriausiu atveju, jie visi yra tiesiog priemonės padedančios tau rasti kelią per tamsą. Nei vienas iš jų taip gerai neveikia, tačiau, jie padeda. Iš jų visų mokslas dabar atrodo vienintėlis. Kaip religija, jis suteikia vilties kibirkštį, jog galbūt pabaigoje viskas bus gerai…“

T5

Damienas Herstas yra plačiai žinomas savo meninėmis instaliacijomis – stikliniai kubai, kuriuose užkonservuoti įvairūs gyvūnai, tokie kaip karvės, avys ir ryklys. Na ir žinoma sugrįžkime prie karvės galvos su daugybe gyvų musių, kurios gyvena misdamos galvos mėsa. Tai viena iš daugiausiai kritikos ir susidomėjimo susilaukusių instaliacijų, pavadinimu „Tūkstantis metų”. Šiuo savo darbu autorius norėjo pavaizduoti gyvybės ratą. Žiūrovai galėjo matyti kaip vienos musės miršta įskridusios į elektrinį musgaudį, o kitos dauginasi ir minta toliau, taip išlaikydamos gyvybės rato ritmą.

T2

Damienas Herstas savo kūryboje neapsiriboja vien negyvų padarų instaliacijomis, galima pamatyti daug jo piešinių, nuotraukų, sukurtų siužetų ir netgi režisuotų klipų. Įdomu faktas, kad autorius nekuria vienas. Jis turi nemažai asistentų, kurie atlieką už jį daug laiko atimančius „nemeniškus“ darbus. Pavyzdžiui, garsusis piešinys ir spalvotų apskritimų, kuris vėliau tapo kaip interjero ir dizaino dalis, buvo atliktas vienos jo asistentės. Pasak pačio autoriaus: „Aš nupiešiau tik penkis pirmus apskritimus, toliau perdaviau darbą Reičel. Aš negalėjau būti sušiktu subingalviu ir piešti tas dėmes. Jos yra šūdas sulyginus su…”. Dėl šios priežasties jo darbai dažnai sukelia diskusijas apie autentiškumą, tačiau pats autorius teigia, jog vienintelis skirtumas tarp jo asistento ir jo pačio pieštos dėmės yra pinigai.

T3

Dažnai Damienas Herstas yra vadinamas apsukriu verslininku, nes iš savo kūrybos kraunasi milijonus šlamančių. Šio menininko pasaulinis pripažinimas ir nekrintanti žvaigždė aiškiai atsispindi banko sąskaitoje. Jau viena iš pirmųjų jo skulptūrų „Himnas“ buvo parduota už vieną milijoną svarų sterlingų.

T1

Savo tapybos darbuose D. Herstas vaizdavo didelius ir mažus taškus, peteliškes, kūrė kompozicijas, naudodamas besisukantį mechanizmą. 2007 m. jis sukūrė vieną brangiausių kūrinių pavadinimu „Vardan Dievo meilės“, kuriame buvo platininė kaukolė su tikrais dantimis, inkrustuota deimantais. Šios kaukolės vertė galėjo būti apie 50 mln. svarų sterlingų. D. Herstas yra vienas iš brangiausiu pasaulyje menininkų, o jo turto vertė vertinama 330mln. JAV dorelių.

Monika Bentaitė, Augustė Gumbytė

T6

T7

T8

T9

T10

Taip pat skaitykite: Jeronimas Boschas, arba tikrasis žmonijos veidas mene [FOTO]

KaunoZinios.lt_logo

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt