Žiūrint distopinį serialą jame matome kažkas tokio šiurpą keliančio. Ten visuomenė gyvenanti slegiančioje aplinkoje, kurioje viešpatauja kančia ir neteisybė – tai tokia ateitis, kurios niekas nenori patirti, bet kurią labai įdomu išvysti ekrane. Lyginant su klasikiniu siaubo filmu, kuris kupinas kraujo, dvasių ir demonų, distopija – daug subtilesnė.

Distopiniai serialai mums suteikia galimybę pažvelgti į netobulą žmogų, bendruomenę, kurioje viskas klostosi blogai: nuo valstybės, kuri totalitarinė, iki apokaliptinio įvykio sunaikinto pasaulio.

Tokiuose serialuose despotiškumas, technologijos naudojamos kaip kontrolės ar baimės kurstymo priemonė, fizinė aplinka – netinkama gyventi arba sunaikinta, žmonės palikti pasirūpinti savimi ir gyventojams praktiškai išplautos smegenys.

Trumpai tariant – serialai kur viskas eina blogyn, tokių dešimtuką ir pristatome jums.

10. „Snowpiercer“ (2020 – 2023)

Kadras iš serialo „Snowpiercer“

Postapokaliptinis amerikiečių trileris sukurtas remiantis 2013-aisiais pasirodžiusiu Korėjos režisieriaus Bong Joon-ho režisuotu to paties pavadinimo filmu ir 1982-ųjų prancūzų grafiniu romanu „Le Transperceneige“. Šis serialas tapo tarsi filmo perkūriniu, tarsi tęsiniu. Pirmasis serialo sezonas, turintis dešimt serijų, dienos šviesą išvydo gegužės vidury, o antrojo pasirodymo tikimasi sulaukti dar šią žiemą, tačiau filmavimo darbai sustojo dėl pasaulinės COVID-19 pandemijos. Pats Bong Joon-ho, dabar daugeliui puikiai pažįstamas kaip itin didelio pasisekimo sulaukusio „Parazito“ kūrėjas, prisidėjo ir prie šio serialo kūrimo darbų, tapdamas vienu iš vykdančiųjų prodiuserių.

Serialo veiksmas vyksta praėjus septyneriems metams po visą pasaulį užklupusio įšalo, planetą pavertusio įšalusia dykyne. Žiūrovai stebi išgyventi bandančius žmonijos likučius, gyvenančius ištisai važiuojančiame traukinyje, kurį sudaro tūkstantis ir vienas vagonas, sukantis ratą aplink visą žemę. Jį sukūrė milijardierius Wilfordas, o vagonai yra griežtai suskirstyti pagal keleivių socialinę klasę. Savaime suprantama, neišvengiamas sukilimas, kurį rengia nepatenkintieji tokiu suskirstymu, kuris lemia ir akivaizdžiai skirtingas viltis išgyventi. Seriale gvildenami socialiai, žmogiškumo ir psichologiniai klausimai, kurie tampa tarsi Bong Joon-ho kūrybos vizitine kortele.

9. „Altered Carbon“ (2018)

Kadras iš serialo „Altered Carbon“

Visi įmanomi kompiuterinės grafikos elementai, kriminalinės dramos motyvai ir netgi žmogžudystę bandantis išsiaiškinti detektyvas – tokį gardų saldainį, su kontrastingu, naujovišku užpilu siūlo antro sezono garantiją šiais metais užsitvirtinęs serialas „Altered Carbon“. Užburiančios spalvos ir įmantrus technologinis pasaulis žiūrovą prikausto prie ekrano, nuo kurio nesinori lengvai atsitraukti visų dešimties serijų metu. Ir netrukus pradedi iš tikrųjų mąstyti, ką darytum, jei visuomenė būtų priversta imtis drastiško technologinio perversmo: sąmonė ir protas skaitmenos dėka išlieka, o su savu kūnu paprasčiausiai atsisveikinama.

Viskas vardan amžino gyvenimo. Ši istorija apie šiuolaikinį tarpgalaktinį kareivį, kuriam patikėta išsiaiškinti neįtikėtinai turtingo verslininko žmogžudystę, yra nominuota kaip labiausiai aptariama serijų kolekcija šiais metais. Naujasis mokslinės fantastikos žanro kūrinys, į kurį investuota kiek daugiau nei 70 mln. eurų, žmogaus mirtį vaizduoja it pasenusį praeities faktorių, kurio galima išvengti. Aplink visus piliečius, įkalintus ne savuose kūnuose, sukasi išmanūs robotai, beveik tobulai užprogramuoti atlikti savo darbą.

Sakyti, jog „Modifikuota anglis“ serialas panašus į jau legendiniu dėl savo kontrastingų atsiliepimų tapusį „Bėgantis skustuvo ašmenimis“ filmą būtų neteisinga, tačiau „Netflix“ fantanstikos fiestoje taip pat išvysime ir skraidančių policijos automobilių, ir keistų militaristinio tipo vyriškų apsiaustų, nuo vėjo plevėsuojančių pažeme. Serialas, paruoštas pagal 2002 m. Richardo K. Morgano romano ypatumus, tarsi pasineria kartu su mumis į ypatingą kelionę laiko mašina. Ateities vizijos ir elektronika paremtas pasaulis, kuriame žmogaus ilgaamžiškumas šiam atneša kitokių pavojų, stebina netradiciniu sprendimu įterpti klasikinio detektyvo motyvą.

Pagrindinis veikėjas ir serialo žvaigždė – švedų kilmės amerikietis aktorius Joelis Kinnamanas, geriausiai žinomas dėl savo pasirodymo kultiniame seriale „Kortų namai“. Kinnamana įkūnija Takeshis Kovacsas, po 250 m. ilgai trukusio žiemos miego specialiai misijai prikeltą pilietį, kurio ankstesnė patirtis bei karinis paruošimas transportuojamas į ką tik atgimusį, naujai jauną, tobulai sportišką kūną. Pasaulyje, kur 24-ame amžiuje mirtis tik vargšų problema, galime pastebėti patriarchalinę sistemą. Turtingiausi ir galingiausi serialo herojai gyvena virš mažiau pasiturinčiųjų, specialiai ponams vargšų darbininkų pastatytuose dangoraižiuose ar įmantriose vilose, įrengtose dangaus platybėse tarp miglotų debesų.

8. „3%“ (2016 – 2020)

Kadras iš serialo „3%“

Serialas rodomas distopinėje ateityje, Brazilijoje, kur gyventojai, tikėdamiesi, kad jiems pavyks pereiti „Procesą“, kurį užbaigus jiems suteikiama galimybė patekti į „Ofšorą“, o visi kiti pasmerkiami skurdui ir kovai „Inlande“.

Kaip ir nusako serialo pavadinimas į „Ofšorą“ patekti gali tik 3 proc. testuojamų ir atrenkamų dvidešimtmečių.

Pirmajame sezone žiūrovai supažindinami su „Inlando“ lūšnynais, kurių gyventojai atvežami į apdorojimo centrą, kad būtų patikrinta, ar jie gali patekti tarp 3 % pareiškėjų, kuriems pavyksta patekti į „Ofšorą“.

Niekas ten negimsta – tik tie, kurie įveikia „Procesą“, t. y. daugybę varginančių testų, skirtų nustatyti, kas yra tinkamas gyventi rojuje, gali patekti ten.

Kadangi, sistema neišvengiamai korumpuota, tik 3 proc. iš jų pavyksta ją įveikti, o daugelis dingsta ir net miršta.

Žinoma, žmonės nenori taip gyventi ir organizacijoje, vadinamoje „Priežastis“, kyla sąmyšis, sukilimas, kuriuo siekiama nutraukti „Procesą“ ir perskirstyti „Ofšorų“ turtus.

Kaip „Proceso“ vadovas Ezekielis (akt. João Miguelis) nuolat kartoja: „Jūs patys susikuriate savo likimą.“ Būtent apie tai šis serialas ir yra. Nelygybė su psichologiniu spaudimu ir mažu šansu pakliūti tarp turtuolių išrinktųjų.

7. „The Purge“ (2018 – 2019)

Kadras iš serialo „The Purge“

„The Purge“ (liet. Apsivalymas) – amerikiečių antologinis veiksmo siaubo serialas, sukurtas pagal to paties pavadinimo frančizę, kurią sukūrė Jamesas DeMonacas.

Tiems, kurie nežino, „Apsivalymas“ – tai išgalvota šventė alternatyvioje šiuolaikinėje laiko linijoje, kai 24 valandas Amerikoje visi nusikaltimai yra legalūs. Nusikalstamumo lygis ir nedarbas dėl to pasiekė rekordines žemumas, todėl tauta visiškai priėmė šią kruviną šventę.

Veiksmas vyksta prieš prasidedant metų apsivalymui ir tęsiasi iki tos nakties pabaigos. Trijose paralelinėse siužetinėse linijose „Apsivalyme“ dėmesys sutelkiamas į skirtingas žmonių grupes, kurios bando išgyventi tą naktį kai legalizuojami visi nusikaltimai, įskaitant vandalizmą, vagystes, padegimus ir žmogžudystes ir kartu svarsto apie savo moralę.

Pirmajame sezone pasakojama apie kelis iš pirmo žvilgsnio nesusijusius veikėjus, kurie patiria 2027 m. „Apsivalymo naktį“ (angl. Purge night): Miguelis Guerrero, jūrų pėstininkas, ieškantis savo sesers Penelopės, prisijungusios prie mirties kulto; Džeinė Barbour, vadybininkė, kuri „Apsivalymą“ išnaudoja kaip galimybę atkeršyti; Džena ir Rikas Betankurtai, sutuoktiniai verslininkai, dalyvaujantys „Apsivalymo“ vakarėlyje, kad iš turtingo „Apsivalymo“ rėmėjo gautų investicinio kapitalo.

Antrasis sezonas prasideda kaip tik tuo metu, kai 2036 m. baigiasi kasmetinė „Apsivalymo naktis“, ir pasakojama apie veikėjus, sprendžiančius tos nakties pasekmes ir tiriančius sąmokslus likus metams iki kito „Apsivalymo“.

Vėlgi, pasakojamos įvairios nusikaltimų istorijos. Viena istorija susijusi su buvusiais policijos pareigūnais, tapusiais bankų plėšikais. Kitoje istorijoje NFFA detektyvas seka įtartiną draugo mokslininko nužudymą ir sužino, kad daug jų kolegų taip pat žuvo įtartinomis aplinkybėmis.

Kitose istorijose pasakojama apie koledžo brolijos narius, kurie „Apsivalymo naktį“ išėjo rinkti daiktų į šiukšlių medžioklę, o vėliau turėjo gintis ir susidūrė su potrauminio streso sindromu ir daug kitų.

Žinoma, plėtojantis siužetui išryškėja aiškios sąsajos tarp šių veikėjų ir jų istorijų.

6. „See“ (2019 – 2022)

Kadras iš serialo „See“

Steveno Knighto („Peaky Blinders“ kūrėjo) sukurtame seriale „See“ mes esame šimtus metų ateityje, bet gyvenimas vyksta viduramžiais nuo tada, kai XXI a. virusas išžudė visus, išskyrus porą milijonų žmonių. Išgyvenusieji ne tik liko akli, bet ir perdavė tai savo palikuonims, kurie ėmė tikėti, kad žmogaus regėjimas tik eretiškas mitas. Dabar kuklioje kalnų bendruomenėje, apsuptoje medžių ir griovų, netrukus turi gimti vaikas, kurio tėvas paslaptingas nepažįstamasis…

Šiai bendruomenei – Alkenams – vadovauja Jasonas Momoa, beveik neišvengiamai atlikęs bauginančio kario vado Babos Vosso vaidmenį. Niekas taip autoritetingai kaip J. Momoa nesipina į pynę, nevilki randų ir nevilki veršiuko odos apsiausto.

Alkenams prireiks visokeriopos pagalbos, nes jie bus priversti palikti savo slėptuvę kalnuose ir išvykti į platųjį pasaulį, kuriame svetimšaliai pirmiausia nori perrėžti tau gerklę ir pavogti tavo moteris. Be to, jų gretose sukiojasi vienas ar du išdavikai, o horizonte iškyla didžiulė tėvystės dilema.

Tai saga apie trapius ryšius ir instinktyvų smurtą ten, kur civilizacija atsilieka nuo mūsų dabartinės realybės: tai „Pasienio“ (kuriame Momoa taip pat išdarinėjo žmones savo malonumui) atgarsiai, bet su primityvesniu brutalumu ir trupučiu nepaprastai intensyvaus misticizmo iš Sky’s Britannia, ir visa tai vyksta alternatyvioje realybėje, kur visuotinis aklumas suteikia kiekvienai scenai nežemiško žvilgesio.

Žiūrovai gali rinktis, ar žaisti žaidimą „ar aklas žmogus tikrai taip pasielgtų?“: nors tikriausiai geriau būti atlaidesniems, kai, tarkime, regintis aktorius ne visai slepia, kad mato žmogų, su kuriuo kalbasi, yra akimirkų, kai griežtumas būtų labai pravertęs. Pavyzdžiui, vienoje masinės kovos rankomis sekoje pilna įtartinai tikslaus bėgimo ir smūgių.

Be to, prieš pradedant žiūrėti geriau nesužinoti, kaip šis pasaulis bendrauja, meldžiasi, vykdo teisingumą ar keliauja, nes didžioji dalis pirmųjų epizodų įdomumo ir yra šio paveikslo kūrimas. Tačiau perspėjame, kad nematymas sunaikino žmonijos gebėjimą skoningai rodyti meilę partneriams – tapome bauginančiai liežuvingi – ir pasiruoškite nubraukti gėdingas ašaras, kai sužinosite, kad plastikiniai buteliai yra vieni iš nedaugelio XXI a. daiktų.

Jei ši ekologinė žinutė nėra subtili, kaip ir plėtojama žmonijos baimės, kad ji vėl gali įgyti žinių, kurių negali kontroliuoti, gamtos sąskaita, tema, – gamtos personažą filme vaidina nuostabūs miškai, kalnai, lygumos ir kriokliai, brangiai nufilmuoti su šaltu aštrumu.

Geriausia, kai seriale pristatomas dar vienas baisus klajoklių gangsteris – tuomet galima pasakyti, kad tai „Peaky Blinders“ scenarijaus autoriaus Steveno Knighto kūrinys – arba kai Momoa iš arti ir negailestingai susiduria su priešu, kuris nori kelti grėsmę jo tautai. Baba Vossas valdo aštriabriaunę lazdą ir turi bent du itin įsimintinus būdus, kaip ja nužudyti žmones. Tų jaudinančių scenografijų, kai kraujas aptaško kameros objektyvą, pakanka, kad kompensuotų tarp jų esančią ilgesingą ilgesį.

Vilties dėl didingesnio pasakojimo teikia reti Silvijos Hoeks pasirodymai, būsimos antagonistės Kanės, mirtinai pavojingos, jausmingos, kaprizingos karalienės vaidmuo.

5. „Sweet Tooth“ (2021 – )

Kadras iš serialo „Sweet Tooth“

„Sweet Tooth“ – amerikiečių fantastinės dramos televizijos serialas, kurį sukūrė Džimas Maiklas. Jis sukurtas pagal to paties pavadinimo Džefo Lemiro komiksą, kurio premjera „Netflix“ pasirodė 2021 m. Birželio 4 d.

Istorija jau nuo pat pradžių skamba įdomiai: prieš dešimt metų virusas „The Great Crumble“ pražudė daug žmonių pasaulyje ir sukėlė paslaptingą hibridinių kūdikių, kurie pusiau žmonės, pusiau gyvūnai, atsiradimą.

Nežinia, ar hibridai – viruso priežastis ar rezultatas, daugelis žmonių jų bijo ir medžioja. Pusiau elnio hibridas Gusas gyvena dykumoje su savo tėvu, kuris mirė nuo viruso, kai Gusui buvo devyneri metai. Vaikinas atranda dėžę, kur, jo manymu, yra motinos paveikslas, kurį tėvas palaidojo po medžiu. Ant medžio užrašytas mįslingas žodis „Colorado“.

Praėjus metams po tėvo mirties, prieš nuspręsdamas išvykti susirasti motinos, Gusas sukelia gaisrą. Gaisras perspėja netoliese esančius medžiotojus apie jo vietą, kurie bando nužudyti Gusą vien dėl sporto. Medžiotojai yra akivaizdžiai nustebę, kad Gusas gali kalbėti, ir netrukus juos nužudo vienišas keliautojas Tomis Džeperdas. Gusas seka keliautoją reikalaudamas, kad jis palydėtų jį pas motiną į Koloradą. Džeperdas priešinasi, bet vis tiek saugo Gusą.

Kartu jie leidosi į nepaprastą nuotykį po tai, kas liko iš Amerikos, ieškodami atsakymų – apie Guso kilmę, Džeperdo praeitį ir tikrąją namų prasmę. Tačiau jų istorijoje gausu netikėtų sąjungininkų ir priešų, o Gusas greitai sužino, kad vešlus, pavojingas pasaulis už miško daug sudėtingesnis, nei jis kada nors galėjo įsivaizduoti.

„Netflix“ „Sweet Tooth“ seka elnių berniukų hibridą Gusą ir jo gynėją Jepperdą per pavojus su neišmoktais sprendimais ir iššūkiais.

4. „Colony“ (2016 – 2018)

Kadras iš serialo „Colony“

Tai istorija apie ateivių invaziją. Ateiviai, vadinami šeimininkais, užima tam tikrą Žemės dalį. Serialo autoriai Carltonas Cuse’as ir Ryanas J. Condalas ateivių pusę atskleidžia palaipsniui, erzinančiai. Kolonija žavi žiūrovus daugiausia dėl įtampos, susijusios su nežinojimu.

Nežinojimas būdingas ir Bowmanų šeimai, kuri yra istorijos centre, gyvenančiai uždaroje Los Andželo dalyje, vadinamoje Los Andželo bloku. Žiūrovai stebi juos kaip išgyvenusius žmones, kurie po ateivių invazijos bando išsaugoti šeimyninį gyvenimą. Jiems tai pavyksta, tačiau juos kankina faktas, kad jų vaikas Čarlis buvo beisbolo rungtynėse, kai įsiveržė ateiviai. Jis lieka Santa Monikos bloke, atskirtas nuo jų.

Vilas ir Keitė Bowmanai neturi jokios valdžios okupacijos metu ir stengiasi išsiaiškinti, kaip pasiekti prarastą sūnų. Tai pasakojimas apie du tėvus neviltyje, kurie padarys viską, kad susigrąžintų savo vaiką.

Prie jų paieškos prisijungia buvęs armijos reindžeris ir FTB agentas Vilis. Jis tai padaro tik po to, kai jo bandymas nelegaliai patekti į Santa Monikos bloką nepavyksta. Kati, nieko nesakiusi Viliui, prisijungia prie pasipriešinimo ir pradeda šnipinėti savo pačios vyrą. Dabar scena paruošta nesusipratimams, apgaulei ir konfliktams kiekviename žingsnyje. Epizodas po epizodo didėja žiūrovų žinios apie invaziją.

Kalbant apie svarbesnes „Colony“ temas, žavi tai, kaip scenaristai nagrinėja žmogiškąją okupacijos išgyvenimo pusę. Išteklių stygius sukuria desperatiškus žmones. Baimė ir neviltis skatina tolesnius veiksmus. Atsiranda išgyvenusiųjų tipai. Kolaborantai yra įvairūs – nuo tikrų tikinčiųjų iki grynų oportunistų.

Seriale moterys miega, kad patektų į maisto grandinės viršūnę. Vienos veikėjos gynybos teigimu, ji taip elgiasi, kad gautų insulino savo cukriniu diabetu sergančiam sūnui. Pasipriešinimo viršūnėje ir Valdžios viršūnėje spartėja kėslai, šnipinėjimas tampa įprastu dalyku. Priešas įsibrovėlis nuteikė bendruomenę prieš save pačią… lygiai taip pat, kaip Vilis ir Keitė pasirinko priešingas puses. Šeima įkūnija visuomenės susiskaldymą.

3. „The Man in the High Castle“ (2015 – 2019)

Kadras iš serialo „The Man in the High Castle“

„Amazon Prime Show“ serialas „Žmogus aukštoje pilyje“ gvildena klausimą apie tai, kas būtų galėję įvykti, jeigu Hitleris būtų laimėjęs pasaulinį karą. Seriale vaizduojamas toks pasaulio scenarijus, kuriame sąjungininkai pralaimi antrąjį pasaulinį karą, o JAV padalinta pusiau ir valdoma nacių bei japonų.

Tai meistriškas alternatyvios istorijos kūrinys apie gyvenimą okupacijoje, geopolitinis trileris, meilės drama ir mokslinės fantastikos derinys. Ši drama sukurta remiantis Philipo K. Dicko novele, kuri pateikia šiurpus keliančius vaizdus apie alternatyvią istoriją. Jungtinės Amerikos valstijos vaizduojamos 1962 metais, garsiajame „Times“ skvere žiba milžiniška svastika, būriai Amerikiečių vaikų žaismingai šaukia nacių frazę „Sieg Heil“, Nacių kariai šaudo civilius gatvėje.

Šalis padalinta į tris dalis: didysis Nacių reichas, Japonų valstijos ir neutrali zona tarp jų. Pagrindinis nesutarimas istorijoje – ar „Didžiojo Žmogaus“ teorija, kurioje Dievai ir Napoleonai pakeičia istoriją, o gal pokytis atsiranda iš gilių struktūrinių ir ekonominių jėgų. Priešinga istorija dažnai sukasi aplink įvykusius ar neįvykusius politinius teroro aktus arba įvairių baigčių kariuomenės kovas. Tačiau, kai istoriniai įvykiai panašėja į pasėkmes labai panašias į pastaruosius nutikimus, tampa lengva įsivaizduoti, kad nenumatytų atvejų tikimybė gali sužaisti svarbią rolę.

Idėja filmuoti TV šou apie nacius, pačiame Berlyne sukėlė tam tikras jautrias diskutuotinas temas. Visos seriale vaizduojamos svastikos buvo pridėtos skaitmeniniu būdu, kadangi Vokietijos įstatymai griežtai draudžia viešai jas demonstruoti.

2. „The Last of Us“ (2023 –)

Kadras iš serialo „The Last of Us“

Pagrindinius vaidmenis atlieka čilietiškos kilmės amerikiečių aktorius Pedras Paskalis, sužibėjęs tokioje televizijos produkcijoje kaip „Narcos“ ir „Sostų karai“, ir taip pat „Sostų karuose“ vaidinusi Bela Ramsi. „The Last of Us“ Paskalis atlieka širdplėšos draskomo tėvo ir žudiko vaidmenį, o Bela vaidina aštrialiežuvę našlaitę Elę Viljams, kuri norėdama pamatyti pasaulio pabėga iš valstybės apmokamų karių internatinės mokyklos, o vėliau išaiškėja, kad ypatinga ji būtent tuo, kad jos kraujas – tai slaptas priešnuodis nuo pasaulį apėmusios pandemijos, kuriai, manyta, priešnuodžio nėra.

Pasakojimo prielaidos mums ne tokios ir svetimos. Pamažu visuose Žemės kampeliuose vienu metu pradėjo plisti grybelinė infekcija. Pasak ekspertų, šis grybelis negali įsitvirtinti žmogaus kūne, tačiau jis mutavo, įsisuko į maisto produktus ir jau kitą dieną iš ryto pasaulį ištiko visiškas krachas – žmonės pradėjo virsti tikrais monstrais, kurie ėda sveikuosius ir taip juos užkrečia. Vienintelė išeitis – subombarduoti miestus.

Šiomis aplinkybėmis, vos 2003 metais prasidėjus tariamai pandemijai, karo veteranas Džoelis praranda savo vienintelę dukrą – jis nesugeba jos apsaugoti nuo pavojų. Vėliau matysime, kad jis dar ilgą laiką negali susitaikyti su skaudžia netektimi. O laiko praeina nemažai – 20 metų. Ir mes nusikeliame į 2023-iuosius, kurie atrodo visiškai kitaip nei anksčiau – civilizacija yra žlugusi, po pasaulį klaidžioja armija grybų užvaldytų zombių, o išlikusieji žmonės telkiasi karantininėse zonose, kurioms vadovauja karinės vadovybės, joms priešinasi maištininkai. Tokios tvarkos, kurią visada pažinojome, nebėra, ir iš esmės visi gyvena apokaliptinėje santvarkoje. Štai čia atsiranda Elė, kurios kraujas turi išgelbėti žmoniją, o Džoelis, taip jau išėjo, tapo jos gynėju, saugotoju ir vedliu, turinčiu nuvesti keturiolikmetę mergaitę į kitą šalies galą ir pristatyti atitinkamiems asmenims, kad šie išrastų vakciną. Taip prasideda jų kelionė.

Galima aiškiai justi, kad serialas paremtas kompiuteriniu žaidimu, nes kartu su Džoeliu ir Ele tartum keliaujame po virtualią apokaliptinę žaidimo realybę, kurioje norint pereiti į kitą lygmenį reikia patekti į kitą miestą arba kažką nužudyti. Vienintelis skirtumas tarp žaidimo ir serialo – tai dėmesys veikėjams ir jų emociniams išgyvenimams. Trečioje serijoje išvystame jautrią Bilo ir Frenko – tos pačios lyties poros – istoriją, kuri prasidėjo būtent apokalipsės aplinkybėmis, o penktoje serijoje atskleidžiamas Henrio ir jo kurčio mažojo broliuko Semo likimas, kuris neabejotanai yra kupinas tragizmo. Jeigu per pirmąsias serijas matome daug skerdynių, žudymo, sprogimų ir kitų veiksmo scenų, verčiančių mus abejoti, kuo šis serialas skiriasi nuo kitų apokaliptinių siužetų, galiausiai vis tiek patiriame, kad apokalipsės fone atsiskleidžiantys žmonių santykiai ir jų asmeninės tragedijos – neabejotinai yra raktas į žiūrovų širdis ir protus.

Temos, svarbios šioje televizijos produkcijoje, yra universalios. Tai apie buvimą drauge, meilę, apie vienatvę, netektį, per didelį atsakomybės jausmą, traumas ir žaizdas, kurios amžinai su mumis lieka, ir, žinoma, mirtį. Nes mirtis yra visur ir visada. Na, tik gal apokalipsės metu ji šiek tiek labiau jaučiama. (Dora Žibaitė)

1. „Brave New World“ (2020)

Kadras iš serialo „Brave New World“

Utopijoje, kurios tobulumas priklauso nuo monogamijos ir privatumo kontrolės, kolektyvo nariai pradeda abejoti taisyklėmis, todėl jų visuomenė susiduria su uždrausta meile ir revoliucija.

Seriale Naujojo Londono civilizaciją „Brave New World“, kurio egzistenciją su dideliu rūpesčiu atkuria naujoji NBC transliacijos paslauga „Peacock“. Šio serialo civilizacijos esmė ta, kad žmones nuramina narkotikas, vadinamas „Soma“ (nuotaiką gerinantis vaistas, iššokantis iš Pez saldainių automatų), kuris slopina tiek gerus, tiek blogus potraukius ir prižiūri, kad žmonės laikytųsi tvarkos, kartu atimdamas iš jų privatumą, šeimą ir veiksnumą.

Geriausia tai, kad nereikia jokio vado. Visi tarnauja taikiam konformizmui – tai kaina, kurią jie moka už tai, kad neturi sielos. Jei esi tam tikro rango (pavyzdžiui, Alfa ar Beta), visą laiką čia tarsi pavasario atostogos, o jei nesi, vis tiek esi per daug apsvaigęs, taigi, vistiek nekenti savo prižiūrėtojo darbo.

„Brave New World“ prasideda daug žadančiu pirmuoju epizodu. Istorijoje, kurioje kalbama apie stimuliacijos galią ir tai, kaip ji gali užvaldyti iki visiškos kontrolės, yra daug ryškių kostiumų, minimalistinė spalvų paletė ir sklandus tikros betoninės architektūros derinys su žaliojo ekrano vaizdais, kurie sukuria ryškų Naujojo Londono vaizdą. Jame sukuriama visuomenė, kurioje toks konfliktų trūkumas kelia nerimą, bet šuoliuojančio klono mirtis sukelia nemažą sumaištį, nes atrodo, kad niekas anksčiau to nėra daręs, o monogamija yra nusikaltimas, už kurį baudžiama siuntimu pasimylėti su kuo nors kitu.

Taigi, seriale utopinis pasaulis, kuriame seksas ir „Soma“ yra pagrindiniai Naujojo Londono malonumai, matote, kad jo gyventojai, yra nuolat (nors ir dirbtinai) patenkinti. Alfos priima sprendimus, Betos teikia malonumą, Gamos rūpinasi maitinimu, o žemieji Epsilonai valo netvarką. Tai tvarkinga distopinė tvarka, kuri sutrinka, kai Alfa Bernardas ir Beta Lenina grįžta iš nelemtos kelionės į egzotiškas Laukines žemes su pabėgėliu „laukiniu“.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: