Kompleksuota pilka pelytė, per kūno kultūros pamokas mokykloje dažniausiai kiūtodavusi ant suolo, išaugo į savimi pasitikinčią, iššūkius drąsiai priimančią ir net jų ieškančią moterį. Disko metikė 28 metų Oksana Dobrovolskaja mokykloje nė negalėjo sportuoti, nes regėjimo negalią turinčiai mergaitei tai buvo draudžiama, bet jau subrendusi ji sugebėjo tapti sportininke, prasibrovusia net į paralimpines žaidynes. „Džiaugiuosi, kad į mokyklas ateina įtraukusis ugdymas, per kurį negalią turintys vaikai mokysis kaip lygūs su negalios neturinčiais. Vis dėlto man kelia nerimą, kad įtraukusis ugdymas į kūno kultūros pamokas neprasibrauna, nors fizinis aktyvumas svarbus kiekvienam žmogui“, – įsitikinusi lengvaatletė.
Pigmentinį retinitą – akies tinklainę pažeidžiančią ligą – iš mamos paveldėjusi ir dėl to nuo vaikystės silpnai matanti Oksana iki šiol jaučia nuoskaudą, kad per kūno kultūros pamokas Vilniaus Lazdynų mokykloje jai dažniausiai tekdavo sėdėti ant suolo.
Nuo pat mažens, po privalomosios sveikatos patikros, O. Dobrovolskaja į mokyklą pristatydavo gydytojo pažymą, kuri nuo šių pamokų fiziškai stiprią, bet regos problemų turinčią mergaitę, tiesiog atleisdavo.
Oksana labai norėjo judėti, tad kartais išprašydavo mokytojo, kad šis leistų bent bėgti su kitais klasės draugais. Tačiau, kai šie žaisdavo kvadratą, krepšinį, futbolą ar tinklinį, mokytojas nurodydavo silpnaregei mokinei sėstis ant suolo, nuo neva galimų sužeidimų taip saugodamas ir ją pačią, ir jos klasės draugus.
Bėgant metams O. Dobrovolskaja galiausiai ir pati įtikėjo, kad yra kitokia nei bendraamžiai. Įtikėjo ir tuo, kad jai ne tik nelemta sportuoti, bet ji to ir negali daryti.
„Nekaltinu dėl to savo kūno kultūros mokytojo, nes jam, matyt, trūko žinių apie tai, kad ir negalią turintys vaikai gali sportuoti, dalyvauti varžybose. Kai sukiesi tik savo rate, apie alternatyvas greičiausiai negalvoji.
Tačiau man labai liūdna, kad prabėgo jau dešimtmetis nuo tada, kai išlaikiau abitūros egzaminus, bet bendrojo lavinimo vidurinėse mokyklose sportuoti norintys negalią turintys vaikai dažnai vis dar nėra įtraukiami į kūno kultūros pamokas. Su panašiomis problemomis, su kuriomis susidurdavau aš, dabar susiduria aštuntokė mano dukterėčia ir penktokas sūnėnas“, – teigė O. Dobrovolskaja.
Griauna stereotipų sienas
Nuo šių metų rugsėjo visos šalies bendrojo lavinimo mokyklos atvers duris specialiųjų poreikių turintiems vaikams. Lietuvos švietimo įstatymo pakeitimus inicijavusi Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) įtraukųjį ugdymą apibūdina kaip įvairių poreikių vaikų ugdymą bendrosiose ugdymo įstaigose – darželiuose ir mokyklose.
Įtrauktis švietime apima įvairių skirtingų poreikių – įgimtų ar įgytų sutrikimų, negalių, didelį mokymosi potencialą ar gabumus – turinčius vaikus. Taip pat tokius, kurie patiria kalbinių iššūkių ar atskirtį dėl socialinės ekonominės šeimų padėties ar nepalankių aplinkos veiksnių. Kiekvienai poreikių grupei turėtų būti taikomi specifiniai mokymo metodai ir priemonės.
Lietuva, kaip visos kitos Neįgaliųjų teisių konvenciją bei jos Fakultatyvų protokolą ratifikavusios šalys, įsipareigojo, kad nepriklausomai nuo negalios, specialiųjų ugdymosi poreikių, nediskriminuojant ir lygiomis teisėmis visiems šalies piliečiams bus užtikrinta teisė į švietimą.
Tačiau būtent kūno kultūros pamokos vis dar yra šešėlyje, nes ir medikai negalią turintiems vaikams lengva ranka dalija atleidimo nuo tokių pamokų pažymas, ir patys mokytojai dažnai nežino, kaip galėtų dirbti su tokiais vaikais.
O. Dobrovolskaja mato, kad su šia problema susiduria ir paaugliai jos sūnėnas bei dukterėčia – abu, kaip ir jų motina, Oksanos sesuo, paveldėjo pigmentinį retinitą. Abu dar mato, nors ir turi nešioti akinius, bet jiems vis atsiranda vienokių ar kitokių kliūčių mokykloje per kūno kultūros pamokas judėti.
Paralimpinių žaidynių patirties jau turinti moksleivių teta O. Dobrovolskaja kaip įmanydama siekia šias kliūtis pašalinti ir griauti stereotipų sienas, keisdama požiūrį į negalią turinčius vaikus. Nes būtent sportas jos pačios gyvenimą pakeitė iš pagrindų.
Stebėjosi, kad nori studijuoti
Oksana dar nėra absoliuti neregė, nors baltoji lazdelė, kuri padeda neregiams rasti kelią, jau tapo jos vienu svarbiausių įrankių. Lengvaatletė dieną dar įžvelgia siluetus, didesnius ir ryškesnius daiktus – namus, kartais – ir automobilius.
Ankstyvoje vaikystėje ji matė kur kas geriau – regėjimas silpsta pamažu. Bet net tuomet, kai matė daugiau, per kūno kultūros pamokas bendrojo lavinimo mokykloje Lazdynuose Oksana buvo tarsi atskirta nuo bendraamžių ir tiesiog trindavo suolą, kol šie žaisdavo smagius sporto žaidimus.
O. Dobrovolskaja buvo gera ir pavyzdingo elgesio mokinė, svajojusi studijuoti universitete ir pati kurti savo ateitį, todėl, silpstant regėjimui, dešimtoje klasėje nusprendė jau mokytis specializuotoje ugdymo įstaigoje – Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centre.
„Gal neišeik iš mūsų? Lik ir mes atleisime tave nuo abitūros egzaminų“, – išgirdo pasiūlymą atsisveikindama su mokykla, kurioje mokėsi nuo pirmos klasės. „Jūs gal juokaujate? – sutriko Oksana. – O kaip nelaikiusi egzaminų aš stosiu į universitetą?“
„Tu nori į universitetą? Kam tau to reikia?“ – šis klausimas dar labiau pribloškė svajonių ir tikslų turinčią jauną merginą. Vėliau ji išties baigė universitetą – Vytauto Didžiojo Kaune, pasirinkusi teisės ir finansų studijas.
Tačiau sprendimas keisti mokyklą ir naujojoje atsivėrusios galimybės pagaliau sportuoti, O. Dobrovolskajos ateities žemėlapį irgi visiškai pakeitė.
Birutė Pakėnaitė