Filmo "Mary Magdalene" kadras

Australų režisieriaus Garth Davis biblijos motyvais paremta drama „Marija Magdalietė” (Mary Magdalene, 2018) pasakoja apie išskirtinės asmenybės – Marijos Magdalietės vidines kančias bei dvasinę stiprybę. Scenarijaus autorės Helen Edmundson ir Philippa Goslett pelnė ne vieną tarptautinį apdovanojimą už originalius kūrinius bei scenarijų realistiškumą ir pritaikomumą scenai bei filmavimams. Ši kino juosta panaši į tokius kultinius filmus kaip: ,,Paskutinis Kristaus gundymas“ (1988), ,,Kristaus aistra” (2004) bei ,,Dievo sūnus (2014). Tačiau kitaip nei kituose religiniuose kino kūriniuose, šio filmo pavadinimas iš karto nusako pagrindinį akcentą.

Čia susitelkiama ne į Krikščionybės pradininką, bet į moterį, tapusią Kristaus nuolatine gyvenimo palydove ir išpažinėja. Istorinėje dramoje netrūksta feminizmo užuomazgų, pasakojama Marijos Magdalietės biografija bei gyvenimo netikėtumai. Ji vaizduojama ne kaip Jėzaus motina ar nuodėmingoji gundytoja, o kaip begaliniu pasitikėjimu spinduliuojanti moteris. Pagrindinį vaidmenį atlieka amerikiečių aktorė Rooney Mara, kuri yra ir gyvūnų teisių aktyvistė. Žymųjį Jėzaus Kristaus vaidmenį atlieka Joaquin Phoenix – amerikiečių aktorius, prodiuseris, gyvūnų teisių gynėjas, ilgametis Rooney Mara partneris bei sužadėtinis.

Marija iš Magdalos miestelio

Siužetas perkelia žiūrovą į laikus, kuomet Judėja buvo okupuota Romos imperijos. Istorijos protagonistė – jauna mergina, vardu Marija, gyvenanti Magdalos kaimynystėje, trokšta asmeninės laisvės ir laimės. Ji prieštarauja tradicijoms ir nori siekti daugiau nei vien tapti žmona bei motina. Marijos artimieji šokiruoti ir mėgina imtis veiksmų, kuomet ši atsisako tekėti už jai išrinktojo vyro. Merginos tėvas bei sesuo ima manyti, jog Marija apsėsta ir būtina atlikti reikalingus ritualus. Tuomet į pagalbą pasitelkiami Jėzaus Kristaus, garsėjančio įtakingomis kalbomis apie taiką ir meilę, gebėjimai. Marija lieka sužavėta Kristaus charizma bei talentu ir nusprendžia eiti paskui jį. Marija ignoruoja savo šeimos narių piktas replikas ir yra pakrikštijama Jėzaus, kuris tampa už ją atsakingas. Marija įsitraukia į apaštalų veiklą ir ima skleisti Jėzaus Kristaus tikėjimą. Filmo antagonistas – Šventasis Petras, griežtai prieštaraujantis Marijos pripažinimui ir adaptacijai prie apaštalų bei dažnai konfliktuojantis su pagrindine heroja. Jai tenka išvysti Kristaus nukryžiavimą, prisikėlimą bei iškęsti patriarchalinį pasipriešinimą. Nors ir sulyginama su prostitute, Marija kovoja ir užsitarnauja apaštalų pripažinimą skleisdama atitinkamą pranešimą iš Kristaus.

Stiprūs bei žemiški personažai

Filmas žavus tuo, jog išplėstai atskleidžiama Marijos Magdalietės asmenybė, įtikinamu naratyvu parodomas Marijos jautrumas, atsidavimas bei ryžtas. Šioje dramoje pilnai išvystytas Marijos Magdalietės personažas, kuriam buvo skiriama daugiausiai dėmesio. Ji tyli, rami, išblyškusi, bet stipri. Paradoksalu, tačiau geriausiai šis vaidmuo buvo atskleidžiamas tyloje, neįtraukiant aršių dialogų ar monologų. Dramoje juntamas ir stiprus emocinis ryšys tarp Marijos Magdalietės bei Jėzaus Kristaus, kuris simbolizuoja ištikimybę ir tikėjimą. Joaquin Phoenix’o įkūnijamas Kristus taip pat priverčia atkreipti dėmesį. Dramoje juntamas Jėzaus Kristaus žmogiškumas, išvystytas santykis su kitais personažais. Jis emocionalus, žemiškas, gyvas, filme mažiau telkiama dėmesio Kristaus ypatingiems, antgamtiniams sugebėjimams. Dramoje aktorius itin ryškai reprezentuoja Kristaus pažeidžiamumą, sielvartą, kurį jaučia matydamas skurdą, gyventojų liguistumą ir mirtis. Žinoma, rodoma, kaip Kristus atgaivina mirštantįjį, suteikia stiprybės daugumai gyventojų, tačiau ir pats Kristus verkia, juokiasi, šypsosi, išreiškia artumą kiekvienam.

Kraujo neišvengta

Nors šioje kino juostoje nėra vulgarumo, smurto scenų, itin jaunai auditorijai kūrinys nerekomenduotinas dėl tam tikrų vizualinių pateikimų. Matomas krauju išteptas Kristaus kūnas, nukryžiavimo vaizdiniai gali šokiruoti jautrius žiūrovus. Filme taip pat rodomi sergančiųjų žmonių kūnai, kurie itin jauną tikslinę auditoriją privers pasijusti nejaukiai. Būtent dėl šios priežasties filmas tarptautiniu lygmeniu įgavo R tipo apribojimą dėl paminėtų rodomų vaizdinių. Istorinėje dramoje intensyviai išryškinamos istorinės asmenybės bei jų vidinis pasaulis, filmas ganėtinai monotoniškas. Siužetas vystomas lėtai, manoma, jog kino juostą galima sutrumpinti iki 90 min. Įdomumą kelia tai, jog kiekvienas aktorius perteikia skirtingus kalbėjimo akcentus. Personažų kalbėjimo tembras keičiasi sulig kintančia atmosfera ir nuotaikomis. Pavyzdžiui, juo daugiau sielvarto patiria Kristus, juo labiau šiurkštesnį balsą išreiškia Joaquin Phoenix. Kino juostoje taip pat juntami ir žydų, Nigerijos, Viduriniųjų Rytų akcentai.

Biblinė drama? O gal feminizmo etalonas?

Vis dėlto, filmas nėra pakankamai išpildytas kaip biblinė drama. Nereikia minėti, jog pasakojimo centre yra Marijos Magdalietės gyvenimas, tačiau feminizmo tematika čia užgožė pagrindinius religinius faktus ir įvykius. Šiam kino kūriniui nepamaišytų tezės bei dialogai apie tikrąją Kristaus nukryžiavimo reikšmę, jo atgimimą, pasakojimą praturtintų ir išplėtoti pokalbiai, perteiktos intensyvesnės nuotaikos Paskutinės vakarienės metu. Be to, kitiems apaštalams buvo skiriama per mažai dėmesio, per silpnai išreiškiamas jų nuolankumas ir atsidavimas Jėzui Kristui.

Verta pagirti juostoje išreiškiamą vertybę – moters laisvę. Filmo pradžioje Marija Magdalietė vaizduojama kaip tvirtai įsitikinusi, kad jos kūnas ir jos įsitikinimai nepriklauso nei šeimai, nei vyrui, o tik jai pačiai. Ji nusipelno ir turi teisę savarankiškai vystyti savąjį gyvenimą, šeimą ir santykius su aplinkiniais.

Tai stiprus pasakojimas apie moters stiprybę, galią, pasižymintis jautrumu ir begaline drąsa. Jame puikiai perteikiami vizualiniai elementai, dekoracijos, suteikiančios mūsų eros pradžios laikmečio autentiškumą. Ypač patraukliai perteikiamas paros metas tarp nakties ir dienos, vadinamas magiškąja valanda. Tuomet dangus “nusidažo” įvairiomis ryškiomis spalvomis prieš pat prietemą. Tai pasakojimas ne vien apie Krikščionybę, bet ir apie svarbiausias žmogiškąsias vertybes. Filmas taip pat ir apie visiškai skirtingą Marijos Magdalietės istoriją, kurios daugumai žiūrovų neteko girdėti bei matyti.

Taip pat skaitykite: TOP 10 geriausių visų laikų filmų subalansuotų ateistams

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: