Markas Zukerbergas / Facebook archyvo nuotr.

Australija žengė žingsnį į priekį su pasiūlymu priversti socialinius tinklus ir paieškos įmones sumokėti žiniasklaidai už jų turinio naudojimą. Tai nepatiko socialinių tinklų milžinei „Facebook“ ir ši ėmėsi drastiškų veiksmų.

„Facebook“ pranešė, kad savo svetainėje uždraus Australijos vartotojams dalintis arba skaityti naujienų straipsnius ir uždraus visiems žmonėms už šalies ribų pamatyti ką nors iš Australijos naujienų. Tai agresyvus žingsnis prieš pasiūlymą priversti socialinių tiklų karalių mokėti žiniasklaidai už pasipelnymą iš jo turinio.

Apie netikėtą žingsnį bendrovė paskelbė tinklaraščio įraše, praėjus vos dienai po to, kai Australijos vyriausybė pasistūmėjo į priekį su pasiūlytu įstatymu, pavadintu „naujienų žiniasklaidos derybų kodeksu.“ Ši nuostata priverstų paieškos sistemas ir socialinių tinklų kompanijas sumokėti žiniasklaidai už jų turinio naudojimą. Tai saugumo priemonė galinti sustiprinti apgaulingus leidinius, kurie kovojo dėl gabalėlio skaitmeninės reklamos.

Sąskaita, apie kurią dėl grasinimų ir grūmojimų buvo kalbama mėnesius, trečiadienio vakarą praėjo Australijos atstovų rūmuose ir tikimasi, kad greitu metu pasieks ir senatą. Tai galėtų tapti įstatymu jau net kitą savaitę.

„Mes tokio rezultato nesitikėjome, tai žingsnis, kurį žengiame nenoriai,“ pranešime pareiškė „Facebook“. „Siūlomas įstatymas iš esmės neteisingai supranta mūsų santykius tarp platformos ir leidėjų, kurie joje dalinasi naujienų turiniu.“

Australai žiūrėdami savo „Facebook“ kanaluose, pastebėjo, kad kai kurie iš didžiausių šalies žiniasklaidos prekių ženklų neteko savo įrašų, įskaitant „Sidnėjaus ryto šauklys“, „Australijos transliavimo korporacija“ ir kiti žinomi australų bei britų leidiniai.

Tačiau daugybė kitų puslapių, įskaitant tuos, kuriuos naudoja Australijos vyriausybė, kaimo priešgaisrinė tarnyba, sveikatos institucijos ir labdaros organizacijos, procese buvo panaikintos („Facebook“ vėliau informavo, kad šie puslapiai bus atkurti).

Šis žingsnis paskatino piktą vietinių politikų reakciją.

„„Facebook“ turi labai gerai apgalvoti ką tai reiškia jo reputacijai ir geram vardui,“ Paulas Flečeris, šalies ryšių ministras, pranešė „ABC“ žinioms. „Tuo metu, kai jau ir taip kyla abejonės apie „Facebook“ platformoje esančios informacijos patikimumą, jiems apie tai reikės labai rimtai pagalvoti.“

„Facebook“ teigė, kad derybų kodeksas – kuris taip pat įpareigotų „Facebook“ pranešti žiniasklaidai dėl algoritmo pakeitimų – nevienodai vertina kiekvieną įmonę. „Facebook“ ginčijosi, kad „Google“ pateikia naujienų turinį be leidėjų indelio, o naujienų agentūros sąmoningai įkelia savo istorijas į „Facebook“.

„ „Google“ paieška yra neatskiriamai susiejusi su naujienomis, o leidėjai ne savo noru pateikia savo turinį,“ kalbėjo bendrovė. „Kita vertus, leidėjai noriai renkasi paskelbti savo naujienas „Facebook“ platformoje, nes tai leidžia parduoti daugiau prenumeratų, padidinti auditoriją ir padidinti reklamos pajamas.“

„Praeitais metais, „Facebook“ susižėrė apie 5.1 mlrd. nemokamų persiuntimų Australijos leidėjams, kurių vertė siekė 407 mln. AU$,“ aiškino „Facebook“. „Nepaisant kai kurių šių diskusijų, „Facebook“ nevogia, neima ir nekopijuoja naujienų turinio.“

Vis dėl to leidėjai jau seniai tvirtino, kad jie stengiasi gauti bent dalelę skaitmeninės reklamos biudžeto ir, kad jiems taikomos technologijos kompanijų užgaidos, kurios gali per naktį pakeisti, koks turinys yra sėkmingas.

Padėti ant stalo pinigai didžiuliai. Australijos konkurencijos ir vartotojų komisijos paskelbtoje ataskaitoje nustatyta, kad „Facebook“, „Google“ ir „YouTube“ šalyje uždirbo daugiau nei 80% skaitmeninės reklamos pajamų. 2020 m. „Facebook“ buvo reklaminiai, net COVID-19 pandemijos metu, jų reklaminės pajamos padidėjo 21%, atnešdamos daugiau nei 84 mlrd. $ visame pasaulyje.

„Google“ taip pat įsitraukė į derybų kodeksą ir praeitą mėnesį grasino pasitraukti iš šalies, tačiau vėliau šį grasinimą atmetė. Paieškos milžinė pastarosiomis dienomis pradėjo mažinti sandorius su didžiausiomis Australijos žiniasklaidos imperijomis, įsipareigodama sumokėti milijonus už prieigą prie jų turinio. Trečiadienį, „Google“ pareiškė, kad per trejus artėjančius metus sumokės „didelę“ sumą dėl „Ruperto Murdoko naujienų korporacijos“ turinio, o kitas sandoris su „Nine pramogų korporacija“ yra vertas 23 mln.$ kasmet.

Australijos iždininkas, Džošas Frydenbergas, pranešė, kad po sprendimo, ketvirtadienio rytą, kalbėjosi su „Facebook“ generaliniu direktoriumi Marku Zuckerbergu, jie tarpusavyje turėjo „konstruktyvią diskusiją.“

„Jis iškėlė kelias užsilikusias problemas dėl vyriausybės naujienų žiniasklaidos derybų kodekso, mes sutarėme tęsti savo pokalbį, kad pabandytume rasti kelią į priekį,“ savo „Twitter“ paskyroje rašė Frydenbergas.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: