© Renatos Stulgaitytės nuotr. / KaunoZinios.lt

Visuomenėje vis dažnėjančios kalbos apie galimybę įsigyti vairuotojo pažymėjimą nelegaliu būdu virto beveik viešąją paslaptimi. Tačiau prokurorų ir pareigūnų atliktas slaptas tyrimas padėjo šiai problema iškilti į viešumą ir tapti skandalu.

Kauno apygardos prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo skyriaus prokurorų ir Marijampolės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Imuniteto skyriaus pareigūnų atliktas ilgalaikis tyrimas išaiškino egzistuojančią korupciją VĮ „Regitra“. Buvo aiškinamasi ne tik asmenys, dalyvavę nusikaltomoje schemoje, bet ir neteisėtai pirkę vairuotojo pažymėjimą.

Kolkas du pradedantieji iš Alytaus ir Kauno privalės grąžinti vairuotojo pažymėjimas. Laikant alytiškei egzaminą, vertinęs darbuotojas protokole nepažymėjo 9 nekritinių klaidų, 1 specifinės klaidos ir 1 kritinės klaidos. Taip pat nepatikrino kaip moteris sugeba atlikti specialiuosius transporto priemonės pastatymo laikinai stovėti atbuline eiga manevrus. Kaunietį egzamino metu, vertinęs darbuotojas nepažymėjo 2 nekritinių klaidų ir 1 kritinės.

Kas dar yra prisidėję prie kyšininkavimo?

Minėti patikrinimai buvo atlikti dėl gautų pranešimų Marijampolės apskrities vyriausiajam komisariatui, dėl galimo VĮ „Regitra“ Kauno filialo darbuotojų kyšininkavimo ir papirkimo, leidžiančio neteisėtai įsigyti vairuotojo teises. „Regitros“ dveji egzaminuotojai jau atleisti, dėl reikalavimų nesilaikymo, o jų vertintiems asmenims vairuotojo pažymėjimai pripažinti negaliojančiais. Taip pat Kauno kriminalinės policijos skyriaus tyrėjas patvirtino, kad duodančio ir imančio kyšį laukia baudžiamoji atsakomybė, pagal numatytą Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 225 (bauda arba laisvės atėmimas iki septynerių metų) ir 227 straipsnius (bausmė – laisvės atėmimas iki ketverių metų).

Atliktame tyrime paaiškėjo, kad šioje korupcinėje nusikaltimo schemoje dalyvavo ne tik „Regitros“ darbuotojai, bet Jurbarko ir Kauno pareigūnai. Šie pareigūnai per keletą civilių asmenų tarpininkaudavo 150 – 180 eurų kyšiais paperkant VĮ „Regitros“ darbuotojus, atsakingus už vairavimo egzaminus. Prokurorai vis dar aiškinasi kiek už tokią sumą galėjo parduoti vairotojų pažymėjimus. Iš viso šiame ikiteisminiame tyrime įtarimai jau yra pareikšti 10 asmenų.

Interviu su anksčiau teises pirkusiais asmenimis

Sužinojus apie egzistuojančią korupciją VĮ „Regitra“ buvo atlikta keletas anonimiškų interviu, kuriuose dalyvavo anksčiau neteisėtu būdu įsigiję asmenys. Mergina vairuojanti jau 3 metus, laikiusi 3 kartus vairavimo egzaminą, 4 laikė nelegaliu būdu. Mergina kaltino ir save, nevaldomą stresą egzamino metu, ir „Regitros“ sistemą, esą yra nustatytas tam tikras žmonių skaičius, kuriems leidžiama išlaikyti egzaminą, nepaisant jų vairavimo įgūdžių. Paklausus ar nelegalių teisių įsigijimo sistema yra sudėtinga, mergina atsakė: „Man ji nebuvo sudėtinga, nes tas žmogus, kuris man padėjo tai padaryti, buvo man artimas žmogus. Jis turėjo pažįstamų institucijoje, kurioje laikiau vairavimo egzaminą. Viskas vyko labai paprastai ir greitai.“ Kitai merginai (vairuoja 3 metus) iš pirmo karto nepasisekus išlaikyti vairavimo egzaminą, todėl antrąjį kartą laikant egzaminuotojas jau buvo papirktas. Tokiam žingsniui paskatino tėtis, kuris tvirtino, kad šiais laikais vairavimo egzaminą išsilaikyti yra itin sunku. Jis ir pasirūpino kyšiu egzaminuotojui. Beje mergina pažįsta dar 3 asmenis, kurie yra „nusipirkę“ vairuotojo pažymėjimą. Interviu atsakymai įrodo, kad korupcija VĮ „Regitra“ galėjo egzistuoti daugiau nei kelis metus.

© Renatos Stulgaitytės nuotr. / KaunoZinios.lt

Pašnekovė yra Ieva (vardas pakeistas) 21 metų studentė.

Prieš kiek laiko pradėjote vairuoti?

Vairuoti pradėjau maždaug prieš 3 metus.

Ar per šį laiką papuolėtė arba sukėlėte eismo įvykių?

Taip. Viskas įvyko dėl prastų eismo sąlygų, dėl slidaus kelio nesuvaldžiau automobilio, jis pradėjo suktis ir tuo metu į mane trenkėsi kitas automobilis.

Trumpai papasakokite, kaip sekėsi ruošimasis vairavimo egzaminui?

Viskas vyko sklandžiai, daug važinėjau su tėčiu. Iš vairavimo instruktoriaus gavau ne tiek daug įgūdžių, kiek reikėjo. Prieš egzaminą turėjau pasiimti keletą papildomų vairavimų.

Kiek kartų laikėte vairavimo egzaminą?

2 kartus.

Ar paskutinio egzamino metu teises pavyko išsilaikyti savo jėgomis?

Ne, teises pirkau.

Kas paskatino tokiam poelgiu?

Tėtis. Jis tvirtino, kad šiais laikais vairavimo egzaminą išsilaikyti yra itin sunku. Jis turėjo „Regitroje“ pažįstamų, dėl to savo nuomonę laikė gan tvirta.

Ar prieš apsisprendžiant, pasidomėjote tokio poelgio teisine atsakomybe?

Ne, niekuo nesidomėjau.

Ar tokia teisių įsigyjimo procedūra yra sudėtinga? Kaip ji vykdoma?

Aš realiai jokių veiksmų ta linkme neatlikau, ėjau į egzaminą sutarta data, o viskuo pasirūpino mano tėtis.

Kaip manote, kodėl sąžiningai išlaikyti vairavimo egzaminą pavyksta ne kiekvienam?

Todėl, kad dabar labai daug žmonių teises perka ir „Regitra“ negauna pakankamai lėšų oficialiai, visi nešvarūs pinigai patenka tiesiai į kažkieno kišenę.

Kiek pažįstate žmonių, kurie vairuotojo pažymėjimą gavo neteisėtu būdu?

Pažįstu tris žmones, kurie įsigijo pažymėjimą neteisėtu būdu.

Ar nesigailite dėl savo sprendimo?

Ne, nes turbūt dar dabar neturėčiau vairuotojo pažymėjimo, o man vairuot reik kiekvieną dieną.

Pašnekovė yra Gabrielė (vardas pakeistas) 21 metų studentė.

Prieš kiek laiko pradėjote vairuoti?

Vairuoti pradėjau maždaug prieš 3 metus.

Ar per šį laiką papuolėtė arba sukėlėte eismo įvykių?

Buvo viena eismo įvykis, kai aš buvau kalta, nes atsitrenkiau įkitos mašinos užpakalinę dalį. Tačiau jokių finansinių nuostolių dėl to neturėjau, užpildėme eismo deklaraciją, tačiau vairuotojui draudimas neskyre jokios kompensacijos, nes avarija buvo labai minimali.

Trumpai papasakokite, kaip sekėsi ruošimasis vairavimo egzaminui?

Vairavimo mokykla manęs neparuošė taip kaip tikėjausi, tačiau daug patirties man suteikė šeimos nariai. Teoriją išsilaikiau iš pirmo karto, manau, vairuoti sekėsi taip pat neblogai.

Kiek kartų laikėte vairavimo egzaminą?

4 kartus.

Ar paskutinio egzamino metu teises pavyko išsilaikyti savo jėgomis?

Ne, teises įsigyjau nelegaliu būdu. Egzaminuotojas buvo papirktas.

Kas paskatino tokiam poelgiu?

Prieš paskutinį egzaminą teises laikiau tris kartus, mane nuolat kankindavo stresas, todėl nusprendžiau neberizikuoti ir vairuotojo pažymėjimą nusipirkti.

Ar prieš apsisprendžiant, pasidomėjote tokio poelgio teisine atsakomybe?

Ne. Žinau tik tiek, kad tai nelegalu ir gresia baudžiamoji atsakomybė, bet pasitikėjau žmogumi kuris padėjo sutvarkyti šį reikalą.

Ar tokia teisių įsigyjimo procedūra yra sudėtinga? Kaip ji vykdoma?

Man ji nebuvo sudėtinga, nes tas žmogus, kuris man padėjo tai padaryti, buvo man artimas žmogus. Jis turėjo pažįstamų institucijoje, kurioje laikiau vairavimo egzaminą. Viskas vyko labai paprastai ir greitai.

Kaip manote, kodėl sąžiningai išlaikyti vairavimo egzaminą pavyksta ne kiekvienam?

Mano atveju manau, kad kaltas vien stresas atsisėdus į egzamino metu paskirtą automobilį. Manau, kad „Regitra“ turi nusistačiusi tam tikrą žmonių skaičių, kuriems leidžia išsilaikyti egzaminą, nepaisant jų vairavimo įgūdžių. Manau, taip yra dėl finansinių interesų. Ne paslaptis, vairavimo egzaminai kainuoja nemažus pinigus.

Kiek pažįstate žmonių, kurie vairuotojo pažymėjimą gavo neteisėtu būdu?

Pažįstu vieną žmogų, kuris įsigijo pažymėjimą neteisėtu būdu.

Ar nesigailite dėl savo sprendimo?

Ne, nes manau, kad vairuoju pakankamai gerai. Tiesiog kiekvieno egzamino metu man pakišdavo koją stresas.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: