TOP 10 naujausių neo-noir žanro kino filmų

Paskelbė: Data: 2017-10-04 11:40

Spausdinti | Komentarai

Filmo "Prisoners" kadras

Film noir (prancūziškai juodasis kinas), nuaras, noiras – kino terminas, daugiausiai naudojamas apibūdinti Holivudo kriminalinėms dramoms, ypatingai toms, kuriose yra akcentuojamas moralinis dviprasmiškumas ir seksualiniai elementai.  Tai vienas charakteringiausių ir stilingiausių kino žanrų. Žiūrovų simpatijas užsitarnavęs dar penktajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, savo pozicijų šis žanras neužleidžia ir šiandien – dabar jau kaip neo-noir.

 „Naująjį nuarą“ tokiu padaro sąmoningas klasikinio film noir atpažinimas ir pripažinimas bei jo elementų pakartotinis atradimas, naudojimas bei transformavimas. Kviečiame susipažinti su TOP 10 naujausių šio žanro kino filmų.

10. „Kaliniai“ („Prisoners“)

Dramatiškas filmas sudomins itin įdomiu siužetu, nenuspėjamu scenarijumi bei puikiais aktoriais. Šis nusikaltimo ir keršto galvosūkis, žiūrovus privers išgyventi kiekvieną kino sceną kartu.

Veiksmas vyksta mažame Amerikos miestelyje. Po Padėkos dienos pietų dingsta dvi mažametės mergaitės: šešiametė Ana ir jos draugė Džoi. Pagrobimo bylos imasi jaunas detektyvas Lokis (Jake Gyllenhaal), tačiau neranda jokių įrodymų ar įtariamųjų. Netrukus, vyresnis pagrobtos mergaitės Anos brolis prisimena dingimo dieną netoli namų regėjęs įtartiną kemperį. Gabus detektyvas netrunka susekti automobilio savininką psichiškai atsilikusį Aleksą Džounsą (Paul Dano), tačiau pritrūkus jo kaltės įrodymų, vairuotojas po dviejų dienų paleidžiamas.

Anos tėvas Keleris (akt. Hugh’as Jackman’as) puikiai žino skaudžią tiesą: jei pagrobti vaikai nesurandami per pirmąsias 48 valandas, dažniausiai jie nebūna surandami išvis. Negalėdamas su tuo susitaikyti ir nepaisydamas galimų pasekmių, Keleris pagrobia ir įkalina kemperio vairuotoją Aleksą. Prasideda košmariškas teisingumo ieškojimas ir tėvas pasiryžęs viskam, kad iš belaisvio išgirstų, kur yra jo ir kaimynų dukra. Keleris tiki, kad sulig kiekvienu savo drastišku veiksmu (laikui bėgant vis žiauresniu) jis artėja prie tiesos apie mergaičių pagrobimą. Deja, kiekvienas toks žingsnis jį lygiai taip pat artina ir prie ribos, skiriančios žmogų nuo monstro.

Vaidina: Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Viola Davis, Maria Bello, Terrence Howard

9. „Tik Dievas atleidžia“ („Only God Forgives“)

Nuo pat pirmų minučių, jaučiasi įtampa, kuri neleidžia atsipalaidavus mėgautis filmu. Visas veiksmas vyksta Bankoke, kuriame pagrindinis filmo veikėjas Julian‘as su savo broliu Bill‘u  turi bokso klubą. Deja, bokso klubas tėra tik priedanga šeimos verslui – narkotikų gabenimui.

Šio filmo pagrindinė tema – kerštas už brolį bei sūnų ir nesuvokiamai žiaurus policininko bandymas bausti nusikaltėlius. Šis filmas pasižymi minčių „šuoliais“ – vos per minutę atsiranda daug įvairiausių situacijų ar personažų ir labai sunku suprasti, ką tuo bandyta parodyti ar pasakyti. Vienaip ar kitaip, tik filmo pabaigoje įmanoma suprasti visos istorijos „moralą“.

Pagrindinis veikėjas, kurį įkūnija gražuoliukas Ryan‘as Gosling‘as, per visą filmą pasako vos kelis sakinius. Daug kraujo, šaltakraujiškumo, paniekos moterims ir barbariškų bausmių bei įstatymų – begalė įvairaus žiaurumo, kuris retkarčiais atrodo per daug brutualus ir nesuprantamas.

Vaidina: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas, Vithaya Pansringarm, Gordon Brown

8. „Senis“ („Oldboy“, 2003)

2003-aisiais pasirodęs Pietų Korėjos mistinis trileris „Senis“ – keršto istorija, pasakojanti apie žmogų, siekiantį rasti žmones, laikiusius jį nelaisvėje 15 metų.

Oh Dae-Su – niekuo neišsiskiriantis vidutinio amžiaus vyras. Vieną dieną jis pabunda užrakintas mažame kambarėlyje, nesuvokdamas nei buvimo jame priežasties, nei kas galėjo jį ten uždaryti. Nežinioje Oh Dae-Su praleidžia 15 metų, o kompaniją jam palaiko tik kambaryje esantis televizorius, informuojantis vyrą apie anapus sienų vykstančius įvykius. Per tiek metų Oh Dae-Su širdyje auga neapykanta ir jis prisiekia kada nors atkeršyti savo skriaudikams. Staiga vyras paleidžiamas laisvėn taip pat netikėtai, kaip buvo pagrobtas. Pasitelkęs į pagalbą per nelaisvėje praleistus metus išlavintus kovos menų įgūdžius, Oh Dae-Su leidžiasi ieškoti savo pagrobėjų ir išsiaiškinti netikėto laisvės atėmimo priežasčių.

Filmas sukurtas remiantis to paties pavadinimo japoniškais manga komiksais. Ekrane netrūksta ekstremalaus smurto, todėl „Senis“ – tikrai ne silpnų nervų žmonėms.

2004-aisiais filmas triumfavo Kanų kino festivalyje, savo simpatijas režisieriui išreiškė pats Quentinas Tarantino.

Po dešimties metų nuo „Senio“ pasirodymo Holivude buvo pastatytas filmo perdirbinys tokiu pat pavadinimu. Deja, originalo sėkmės jam pakartoti nepavyko – filmas nesudomino tiek žiūrovų, kiek tikėtasi, ir buvo finansiškai nuostolingas.

Vaidina: Min-sik Choi, Ji-tae Yu, Hye-jeong Kang

7. „Žmogiška silpnybė“ („Inherent Vice“)

„Žmogiška silpnybė“ – tai 2014 metais amerikiečių išleista neo-noir komedinė drama, kurią režisavo Paul Thomas Anderson. Šis filmas, sukurtas pagal to paties pavadinimo Tomo Pynchono novelę, buvo nominuotas daugybei apdovanojimų.

Veiksmas vyksta Los Andžele, 60-ųjų pabaigoje. Pagrindinis veikėjas yra Laris Sportelas (akt. Joaquin Phoenix). Jis dirba privačiu detektyvu ir labai mėgsta rūkyti marihuaną. Lario ieško jo buvusi mergina ir visaip bando su juo susisiekti. Tačiau netrukus ji pradingsta kartu su savo nauju, turtingu gerbėju. Dėl keistų dingimo aplinkybių Laris imasi pradėti tirti jos bylą.

Vaidina: Joanna Newsom, Katherine Waterston, Joaquin Phoenix, Jordan Christian Hearn

6. ,,Šioje šalyje nėra vietos senukams“ (,,No Country for Old Men“, 2007).

Kiekvienas brolių Coenų filmas kino pasaulyje laukiamas su dideliu nekantrumu, tačiau su „No Country for Old Men“ jie pranoko patys save. Filmas sutiktas kritikų ir žiūrovų liaupsėmis, daugelis apibūdina jį kaip geriausią brolių kūrinį. Daug pasako ir pelnyti apdovanojimai – filmas 2007-aisiais gavo net 4 Oskaro statulėles, vieną jų – už geriausią metų filmą.

Siužetas – būdingas noir stilistikai. Nedidelio Teksaso miestelio gyventojas, Vietnamo karo veteranas, netikėtai tragiškai pasibaigusioje narkotikų perdavimo scenoje randa lagaminėlį su dviem milijonais dolerių. Svajodamas apie geresnį gyvenimą, vyras nusprendžia pinigus pasilikti sau, nežinodamas, kad šis sprendimas privers jį sprukti ir kovoti už savo gyvybę. Ant kulnų vyriškiui mina ne tik miestelio šerifas, bet ir psichopatas samdomas žudikas, kurio užduotis – atgauti pinigus.

Filme kalbama ne tik apie nusikaltimą, jame gvildenamos ir tokios temos kaip likimas, sąžinės priekaištai. Filmo herojus tampa aplinkybių auka, dėl to jo gyvybei iškyla mirtinas pavojus. „No Country for Old Men“ – ne tik neo-noir, bet ir neo vesterno pavyzdys. Filmas pasižymi tamsia atmosfera, jame gausu veiksmo ir įspūdingų veikėjų charakterių.

Vaidina: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin

5. „Prarasta upė“ („Lost River“)

„Prarasta upė“ – 2014 metais išleistas fantastinis neo-noir filmas, kuriam scenarijų parašė ir režisavo Ryan Gosling. Tai yra šio kanadiečio režisierinis debiutas. Šis filmas – suaugusiems skirta juodoji pasaka apie meilę, šeimą ir kovą dėl išlikimo.

Veiksmas vyksta Dievo pamirštame kampelyje, kur gyvena ir vos galą su galu suduria vieniša mama. Moteris visomis išgalėmis stengiasi išsaugoti savo namus nuo jų nugriovimo. Tam reikia gauti labai daug pinigų. Tam, kad surinktų pakankamai lėšų, ji pasiryžta įsidarbinti makabriškoje pogrindžio kavinėje, kurioje renkasi slapčiausių ir kruviniausių fetišų mėgėjai. Tuo tarpu moters sūnus atranda slaptą, vandeniu užlietą miestą. Jis išsiruošia į keistą ir paslaptingą kelionę, kuri patikrins jo galimybių ribas ir ribas visų tų, kurie jį myli.

Vaidina: Christina Hendricks, Iain De Caestecker, Saoirse Ronan, Matt Smith 

4. „Nuodėmių miestas“ („Sin City“, 2005)

„Nuodėmių miestas“ – vienintelis filmas šiame sąraše, kone visiškai atitinkantis film noir stilistinę charakteristiką. Filmas sukurtas remiantis milžiniško pasisekimo sulaukusia to paties pavadinimo grafinių novelių serija.

Filme pasakojamos trys išgalvoto miesto Basin City, kuriame vyrauja korupcija, smurtas ir prostitucija, gyventojų istorijos. Pagrindiniai veikėjai – gangsteris Marvas, siekiantis atkeršyti už mylimosios mirtį; Dwightas, bandantis nuslėpti policininko nužudymą ir detektyvas Hartiganas, gelbėjantis striptizo šokėją Nancy iš žudiko maniako nagų. Veikėjai tokie pat kontrastingi, kaip ir pats filmas – jo kadrai juodai balti, išryškinant spalvomis tik svarbiausias stilistines detales, pavyzdžiui, ryškiai žalias herojės akis ar besisukančias policijos mašinų sirenas. Tokie režisūriniai sprendimai ekrane atrodo tikrai įspūdingai – kai kurios scenos beveik nesiskiria nuo grafinėje novelėje pavaizduotų. Nenuostabu – juk vienas filmo režisierių yra pats „Nuodėmių miesto“ sumanytojas Frankas Milleris.

Brutalus ir stilingas „Nuodėmių miestas“ – puikus neo-noir pavyzdys. Vos pasirodęs, filmas tapo kultiniu visame pasaulyje, sulaukė palankių tiek žiūrovų, tiek kritikų atsiliepimų. Filmo tęsinys pasirodė pernai, praėjus beveik dešimčiai metų nuo originalo išleidimo. Visgi pirmajai daliai aukštai iškėlus kartelę, tęsinys lūkesčių nepateisino ir finansiškai buvo nepelningas.

Vaidina:  Mickey Rourke, Clive Owen, Bruce Willis, Jessica Alba

3. „Naktiniai gyvuliai“ („Nocturnal Animals“)

„Naktiniai gyvuliai“ – antrasis mados dizainerio, režisieriaus Tom‘o Ford‘o filmas, žiūrovą nukeliantis į elegancijos, prašmatnumo pasaulį, kuris nėra jau toks tobulas, kaip galima įsivaizduoti.

Filmas suteikia galimybę žiūrovui pro rakto skylutę stebėti turtingų, bet gyvenimu nepatenkintų žmonių istoriją, jausti jų skausmą bei patirti neviltį. Kuomet turtinga meno galerijos savininkė Susan‘a Morrow (akt. Amy Adams) paštu gauna savo buvusio vyro Tony Hastings‘o (akt. Jake Gyllenhaal) parašytą romaną, akyse įsižiebia viltis, nors dar pati to nesuvokia. Leisdamasi novelės labirintais, moteris pajunta neapsakomą savo pačios vidinį skausmą, kurį suaktyvina romano sukelti išgyvenimai.

Skaitydama savo buvusio vyro romaną, herojė tiesiog įsisuka į visą istorijos verpetą ir sunkiai geba grįžti į realų pasaulį. Buvusio vyro kūrinys – pasakojimas apie bet kokį žmogiškumą praradusią Teksaso gaują, kuri medžioja paprastą stovyklaujančią šeimą. Sulig kiekvienu romano sakiniu Siuzana atpažįsta vis daugiau siaubą keliančių detalių iš savo pačios praeities.

Vaidina: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor Johnson

2. „Tamsos riteris“ („The Dark Knight“, 2008)

Antrojoje dešimtuko vietoje – vėl režisierius Christopheris Nolanas su antrąją savo trilogijos apie Betmeną dalimi.

Režisieriaus bandymas kitaip pažvelgti į visiems puikiai pažįstamą žmogų-šikšnosparnį buvo sėkmingas nuo pat pradžių – pirmoji trilogijos dalis „Betmenas: Pradžia“ sulaukė teigiamų įvertinimų ir žiūrovai su nekantrumu laukė antrosios, kuri dabar laikoma ne tik geriausiu filmu apie Betmeną, bet ir vienu geriausių visų laikų filmų apskritai.

„Tamsos riterio“, o taip pat ir visos trilogijos sėkmės priežastis – Betmeno sužmoginimas. Ch. Nolano vizijoje Betmenas – veikiau antiherojus, negu superdidvyris. Jo filmuose viskas pateikiama labai realistiškai, viskam yra logiškas paaiškinimas. Pavyzdžiui, Bruce‘as Wayne‘as netampa Betmenu, kai jam įkanda radioaktyvus šikšnosparnis – kovotoju už teisingumą jis tampa sąmoningai, vedamas asmeninių priežasčių, o jo technika – anaiptol ne futuristiniai žaisliukai, o eksperimentiniai kariniai prietaisai. Betmenas Nolano filmuose nevaizduojamas kaip didvyris, jis turi savo silpnybių, vidinių demonų, dažnai praranda savitvardą. Su tokiu antiherojumi susitapatinti gali kone kiekvienas.

Prie „Tamsos riterio“ sėkmės prisidėjo ir meistriškai atliktas charizmatiško blogiuko Jokerio vaidmuo. Vaidmenį atliko aktorius Heathas Ledgeris, kuris už šį vaidmenį pelnė Oskaro statulėlę. Tiesa, jau po savo mirties – aktorius mirė perdozavęs vaistų, taip ir nepamatęs filmo, už kurį gavo prestižiškiausią kino pasaulio apdovanojimą.

Vaidina: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart

1. „Nakties klajūnas“ („Nightcrawler“)

TOP‘o viršūnėje – „Nakties klajūnas“ pasakojantis apie galo su galu nesuduriantį į sociopatiją linkusį vyruką Lou, kuris, po ilgų ir nesėkmingų darbo paieškų, tampa laisvai samdomu nusikaltimų ir nelaimių vietas filmuojančiu operatoriumi. Lou pavyksta parduoti vieną reportažą televizijos žinioms, todėl, įžvelgęs potencialą užsidirbti, vyras kasnakt traukia į gatves medžioti sensacingų kadrų. Ilgainiui Lou ambicijos pradeda imti viršų ir jau nebelieka nieko, ko jis nepadarytų dėl gero reportažo. Nors Lou vaidinantis aktorius Jake‘as Gyllenhaalas įdėjo daug pastangų, kad suvaidintų, ko gero, vieną nemaloniausių tipų pasaulyje, galima drąsiai teigti, jog šis vaidmuo – bene stipriausias jo karjeroje.

Filmas turėtų būti itin aktualus dirbantiems žiniasklaidos sferoje, ar norintiems daugiau apie ją sužinoti. Jame atskleidžiama tamsioji žurnalistikos pusė, keliami klausimai apie darbo etiką. Kiek gali sau leisti reporteris? Žinoma, tai numatyta teisės aktuose, tačiau jų ne visada paisoma. Svarbiausia televizijoje – reitingai. Kaip toli galima dėl jų eiti? Ką galima rodyti, o ką demonstruoti jau būtų per daug?

Filmo veikėjai veikia be jokių skrupulų ir, kaip neretai pasitaiko, lieka už tai nenubausti, sėkmingai įgyvendina savo tikslus. Filmo moralas gana ironiškas: lipk kitiems per galvas ir tau pasiseks. Ekrane žiūrovai mato ambicingo sociopato sėkmės istoriją, kurios eigoje – ne vienas lavonas, šantažas ir išdavystė.

Vaidina: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Marco Rodríguez, James Huang ir kiti.

Taip pat skaitykite: TOP 10 geriausių (kol kas) antro dešimtmečio filmų

KaunoZinios.lt_logo

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt