Dokumentinio filmo "Exit through the gift shop" kadras

„Išėjimas per suvenyrų krautuvėlę“ vadinamas dokumentika, tačiau tuo pačiu tai veiksmo komedija, kuri priverčia susimąstyti ne tik apie tai kas yra menas, kas vandalizmas, o kas tiesiog pamišimas, žiūrint šį kūrinį kyla jo tikrumo klausimas. 

Na, bet jei visa tai ką išvystame yra tikra, tuomet belieka stebėtis žmogumi kaip vienetu ir žmonėmis kaip mase. Paviršutiniškas, linksmas, bet nuoseklus siužetas įtraukia, o atėjus pabaigai sunku patikėti, kad tai buvo ne vaidybinis filmas.

Apsėstas prancūzas

Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad ši dokumentika bus apie gatvės meno atstovus, jų gyvenimus, planus, meną bei jo suvokimą. Tačiau ne ilgai trukus tampa aišku, kad šio filmo žvaigždė yra pats operatorius. Su kamera nesiskiriantis prancūzas Thierry Guetta tiesiog apsėstas manijos viską filmuoti.

Lankydamas savo pusbrolį šis apsėstasis pamažu supažindinamas su paslaptingu gatvės meno pasaulio atstovų gyvenimu. Tuomet Thierry apsėda ir dar vienas nenumaldomas potraukis – gatvės menas. Jį dominas viskas apie šio meno atstovų gyvenimus, idėjas ir veiklas. O didžiausia šio vyro svajone tampa paimti interviu iš ypatingai garsaus gatvės meno atstovo – Banksy.

Banksy – Dokumentinio filmo “Exit through the gift shop” kadras

Laiminga įvykių virtinė nulemia tai, kad jo svajonė išsipildo ir tuomet filmas apsiverčia aukštyn kojomis bei tampa visiškai aišku, kad čia žvaigždė yra pats apsėstasis Thierry.

Svajonės ekspromtu

Žingsnis po žingsnio ir kažkokiu tai būdu šis kameros iš rankų nepaleidžiantis žmogus sugalvoja tapti menininku (tokiam žingsniui jį paskatina Banksy, kuris vėliau pažada daugiau nieko niekada neskatinti imtis tokios veiklos). Ir ne šiaip sau kokiu niekam nežinomu tepliotu rūsio žmogėnu, Thierry trokšta būti super žvaigžde – unikaliausiu menininku. Ir greitai! Iš pažiūros šis vyras panašus į mažą vaiką, kuris nežino ko nori, bet neabejoja, kad kažko tai tikrai trokšta.

Ir nors šis apsėstas prancūzas neatrodo anei rimtas menininkas, anei operatorius ar režisierius, bet jį pamilsta būriai žmonių. Tariamo menininko darbų ne tik išvaizda ar idėja abejotina, tačiau ir dėl autentiškumo dar būtų galima pasiginčyti… Bet masinius renginius tiesiog mylintiems Amerikos gyventojams tai nei kiek nerūpi. Jie lipa vienas kitam ant galvų, griauna vartus ir stumdosi tik tam, kad pamatytų nepaprastus „Smegenų plovėjo“ (taip save vadina pats Thierry) šedevrus.

Tai kas tas menas?

Per itin trumpą laiką abejotino talento savininkas Thierry susikrauna nemažai pinigų iš savo abejotino meno abejotinų kūrinių. Tuomet kyla klausimas, tai kas tas menas? Masinės psichozės sukeltas noras įsigyti kažką prie ko prisilietė Thierry atneša jam pelną, tačiau negi parsinešę į namus tas peckeliones žmonės nepabunda iš transo ir rimtai mėgaujasi naujuoju pirkiniu? Pavyzdžiui kokia nors lėlės galva įmurinta į radiją?

Jeigu atsakymas yra – taip, jiems iš tiesų tai patinka, tuomet menininko sąvoka tiesiog ištirpsta. Bet kas, net žmogus neturintis anei lašo talento ir dedantis tiek pat pastangų kiek turi to talento, gali tapti pačiu pačiausiu meno pasaulio atstovu. Nesvarbu, kad vienas iš šio pasaulio atstovų prie savo darbo bus praleidęs mėnesių mėnesius, o kitas tiesiog suspardys šiukšlinę ar sulankstys skardinę – abu jie tolygūs menininkai.

Visas filmas:

Verdiktas 9/10

„Išėjimas per suvenyrų krautuvę“ intriguojanti ir diskusijas kelianti dokumentika. Ne kartą kyla klausimas kas tas menas… Ir kas tas Thierry? Pamišėlis ar žmogus pamatęs progą ir puikiai ją išnaudojęs?

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: