Parodos fragmentas – iš kairės – Rogerio Ekmano darbai – „Labanakt“, 2023, drobė akrilas. Iš viršaus – „Mergininkas“, 2022, drobė, akrilas; „Mano geriausias draugas“, 2022, drobė, akrilas ir „Krintantis“, 2022, drobė, akrilas. © Linos Pranaitytės nuotrauka

Tamsūs žiemos vakarai, kai ieškoma jaukumo ir šilumos, priverčia neskubėti ir iš lėto stebėti gyvenimą, mėgautis jo akimirkomis, kaip kokiam katinui prie židinio. O Kaune, A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje, surengta itin jauki ir spalviškai akį patraukianti švedo Rogerio Ekmano tapybos darbų paroda „Abstrakcija, katinas ir meilė“ (kuratorė Irena Mikuličiūtė-Mika) pripildo tą žiemos laikotarpio savotišką tuštumą jaukumu ir spalvomis. Parodoje, kurioje eksponuojami 2023-aisiais sukurti darbai, autorius žiūrovui atveria ryškų kūrybos pasaulį, kuriame galima atrasti mįslingą ir intriguojančią abstrakciją, katino, tarsi gero draugo ar paties autoriaus „alter ego“, įvaizdį ir meilę, pasirodančią darbuose visomis ryškiausiomis spalvomis. Rogerio Ekmano tapybos darbų parodą „Abstrakcija, katinas ir meilė“ A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje galima aplankyti iki sausio 13 dienos.

Menininkas iš Švedijos

Rogeris Ekmanas – tai laisvas, nepriklausomas tapytojas iš Švedijos. Jo meniniai gabumai atsiskleidė jau vaikystėje, jis daug piešė mokykloje. Tėvo paskatintas, pasirinko inžinieriaus profesiją, bet tapybos, piešimo niekada nepamiršo ir, prieš kelerius metus atvykęs gyventi į Lietuvą, vėl intensyviai įsitraukė į kūrybą.

Savo tapybą Rogeris Ekmanas jau yra pristatęs Lietuvos publikai anksčiau įvairiose parodose ir pleneruose. 2023 metų vasarą dalyvavo Kauno rajono muziejaus organizuojamame tarptautiniame plenere „Obelynė – žalia žalia“. Taip pat 2021, 2022 ir 2023 metais jo darbai buvo eksponuojami tradicinėje kasmetinėje kalėdinių miniatiūrų grupinėje parodoje Vilniaus galerijoje „Ra“.

Trys kūrybos temos

Rogerio Ekmano tapybos darbai parodoje „Abstrakcija, katinas ir meilė“ itin literatūriški ir siužetiški, išsiskiriantys stipriu koloritu, nurodantys į skirtingus intertekstus ir juos transformuojantys, laviruojantys tarp fantazijos ir siurrealizmo, sentimentalumo ir humoro, žvilgsnio į savo vidinį pasaulį ir supančią tikrovę. Būdamas nepriklausomas tapytojas, Rogeris Ekmanas puikiai pajaučia koloritą ir kompoziciją, įtaigiai kuria vizualinį pasakojimą, į kurį yra įtraukiamas žiūrovas.

Parodos fragmentas – iš kairės – Rogerio Ekmano darbai – „Juros navigacinis ženklas“, 2023, drobė akrilas ir „Vartai“, 2023, drobė, akrilas. © Linos Pranaitytės nuotrauka

Parodos pavadinime dominuoja trys svarbiausios Rogerio Ekmano kūrybos temos – abstrakcija, katinas ir meilė. Šios temos viena kitą papildo, o itin gerai išeksponuotoje parodos ekspozicijoje pamatome stiprų bendrą vaizdą, kuriame netrūksta ryškių spalvų, siužetiškų pasakojimų ir dėmesio detalėms. Apskritai Rogeris Ekmanas yra labai atidus detalėms ir simboliams (darbas „Žuvies akis“). Viena vertus, autorius pasirenka akcentuoti tapyboje tiesiogines simbolių reikšmes, kita vertus, tas reikšmes paveikslo plokštumoje transformuoja.

Tarp minties ir abstrakcijos gylio

Rogeris Ekmanas abstrakcijose perteikia įvairias simbolines reikšmes, kurios viena su kita randa stiprų ryšį. Darbe „Užburtas miškas“ dailininkas, rodos, žiūrovui pateikia užuominą į pasaką, bet ją autorius pasirenka transformuoti per varvančius sodrius dažus perteikdamas dramatiškumą ir drauge minties subtilumą. Taip Rogerio Ekmano kūryba krypsta į egzistencializmo filosofiją, kuriai svarbu būties klausimai.


Parodos fragmentas – iš kairės – Rogerio Ekmano darbai – „Katinas urve“, 2023, drobė akrilas; „Veidrodis“, 2023, drobė, akrilas ir „Katino vonia“, 2023, drobė, akrilas. © Linos Pranaitytės nuotrauka

Savo kompozicija ir mintimi išsiskiria kitas Rogerio Ekmano tapybos darbas „Vartai“. Čia įdomu stebėti, kaip darbo plokštumoje mėlyna spalva teka iš vienos pusės į kitą, kaip yra žaismingai vedžiojamas žiūrovas po mėlynos spalvos šešėlius. Atrodytų, kad autorius sukūrė kažkokią mistišką erdvę, kurią apjuosė vieline tvora, bet tai tėra tik metafora, galima fantazija.

Katinas – geras draugas ar „alter ego“?

Kitas personažas-simbolis, išsiskiriantis Rogerio Ekmano kūryboje – tai katinas. Parodoje „Abstrakcija, katinas ir meilė“ mes galime pamatyti įvairaus charakterio katinus: menamus ar realius, fantastinius ar nurodančius į autoriaus „alter ego“. Turbūt labiausia parodoje ir išsiskiria katino personažas, nes jis kiekviename paveiksle vis skirtingai interpretuojamas – žaismingas, aršus, mįslingas ar romantiškas. Žvelgdami į Rogerio Ekmano darbus matome, kad autorius ne tik yra atidus detalėms, kuriantis įtaigius pasakojimus, bet taip pat turintis puikų humoro jausmą (darbas „Mergininkas“).

Parodos fragmentas – iš kairės – Rogerio Ekmano darbai – iš viršaus – „Mergininkas“, 2022, drobė, akrilas; „Mano geriausias draugas“, 2022, drobė, akrilas; „Krintantis“, 2022, drobė, akrilas. © Linos Pranaitytės nuotrauka

Štai paveikslas „Mano namuose“ parodo tikrą žmogaus kasdienybę, kurioje pirmame plane yra katinas, o antrame – jo besiilsintis ant kušetės šeimininkas. Šis darbas patraukia savo kompozicija, kurioje mes tarsi žvelgiame į siurrealią erdvę, o joje susipina net keturi pasakojimai. Įdomu tai, kad Rogeriui Ekmanui pavyksta darbo plokštumoje suvaldyti skirtingus naratyvus ir juos sujungti į vieną.

Parodos fragmentas – Rogerio Ekmano darbas „Užrakintas“, 2023, drobė akrilas. © Linos Pranaitytės nuotrauka

Meilės išraiška

Meilė – tai dar viena tema, itin svarbi Rogerio Ekmano kūryboje. Ji – tarsi įnešanti harmonijos ir stabilumo į visą kūrybos visumą. Šiuo atveju ši tema išsikristalizuoja per paslaptingą vienos moters įvaizdį, kuris skirtinguose darbuose vaizduojamas įvairiai. Pavyzdžiui, darbe „Už užuolaidų“ šiek tiek krypstama į optinį meną, kai moters veidas susipina su vertikaliomis linijomis ir tarsi iš lėto išryškėja ar prislopsta žiūrovo žvilgsnyje. O jau kituose darbuose – moteris, kuri kaskart pasirodo horizonte, matome jos abstrakčius vaizdus.

Žiūrovui Rogeris Ekmanas tapybos pasaulį parodo pilną gyvybės ir skatina po jį paklaidžioti ar susitapatinti su paslaptingo katino ir kitais įvaizdžiais. Parodoje „Abstrakcija, katinas ir meilė“ autorius per abstrakcijos, katino ir meilės įvaizdžius ir simbolius žvelgia į mus supančią tikrovę žaismingai bei su šypsena. To žaismingumo kviečia nepamiršti ir žiūrovui.

Meno kritikas Astijus Krauleidis-Vermontas

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: