Organizatorių archyvo nuotr.

Šiais laikais turime kaip niekad daug informacijos. Kiekvieną dieną per mūsų akis perbėga šimtai nuotraukų, įrašų, žinučių, straipsnių ir kitokių žinių. Informacija mus supa visur: socialiniuose tinkluose, laikraščiuose, televizijoje, internete, knygose. Žinios iš viso pasaulio sklinda kaip niekad greitai. Turėdami daugiau žinių, galime priimti geresnį sprendimą, išsiaiškinti, kurią pusę palaikyti, gebėti geriau suprasti mus supantį pasaulį. Visgi, socialiniai tinklai įgalino kiekvieną asmenį skleisti žinias, dalintis savo nuomone ar, vis dažniau pasitaikančiais, išgalvotais faktais. Čia ir atsiranda problema – informacijos gausoje nebegebame atskirti tiesos. Taigi, informacija pasidaro pavojinga, klaidinanti, neretai ir sukaustanti į baimę. Toks pavyzdys būtų Ukrainos – Rusijos karas. Socialinėje medijoje matome daugybę skirtingų nuomonių, vienos ar kitos pusės palaikytojų, kaip niekad lengvai sklindančią propagandą ar netikras žinias. Toks kontekstas neretai yra priešinantis ar bauginantis piliečius, ypač jaunus asmenis. Taigi, šiais laikais, kaip niekada tampa svarbūs medijų raštingumo gebėjimai.

Matydami tokį poreikį, didinti medijų raštingumo gebėjimus, organizacija „Einzigartige Projekte e.V.“ (Vokietija) kartu su asociacija „Unique Projects“ iš Lietuvos bei partneirais „Muévete por Europa“ (Ispanija), „INTERNATIONALE ARBEIDSVERENIGING“ (Olandija), „SYTEV“ (Slovakija), „Idee In Movimento“ (Italija) ir , “EDUBIZ Association” (Rumunija) surengė tarptautinį jaunimo mainų projektą „Media Literacy for You(th)“ (liet. „Medijų raštingumas Tau (jaunimui)“), kuris vyko 2023 metų vasario 1 – 11 dienomis Kaune ir buvo finansuojamas Europos Sąjungos Erasmus+ programos. Žiniasklaidą išmanantis jaunimas ir suaugusieji geriau suprastų sudėtingas žinutes, kurias gauname iš televizijos, radijo, interneto ir kitų žiniasklaidos priemonių, todėl šiame projekte buvo skatinama atkreipti dėmesį į medijų raštingumo svarbą, įgyti informacinio raštingumo gebėjimų, informuoti jaunus asmenis apie žiniasklaidą, masinės informacijos priemonės ir jų įtaką bei išmokti efektyviai panaudoti patobulintus medijų raštingumo įgūdžius. Taip pat, medijų raštingumas, ne tik gebėjimas vertinti informaciją, bet ir savo žinutės kūrimas, būtent to ir buvo mokomasi projekte.

Organizatorių archyvo nuotr.

Nors visai visuomenei itin didelę įtaką daro socialinė ir masinė žiniasklaida bei yra svarbu išmokti naudoti ir vertinti gautą informaciją, tačiau labiausiai čia yra pažeidžiami jauni asmenys. Todėl projekte daugiausia ir buvo orientuojamasi į jaunimą iš skirtingų šalių. Mainuose dalyvavo 42 dalyviai iš Lietuvos, Vokietijos, Italijos, Ispanijos, Rumunijos, Slovakijos ir Nyderlandų. Mainų metu jaunimas daugiausia medijų raštingumo tematika žinias gilino per skirtingas veiklas ir neformalaus ugdymo metodus. Projekte dalyviai tiek diskutavo, atliko įvairias analizes, pristatymus, tiek lankėsi įvairiose institucijose ir klausė atvykusių svečių pristatymų. Kiekvienas žinias gilino individualiai ir komandose.

Jaunimo mainų metu dalyviai turėjo įvairias sesijas, diskusijas, dirbtuves, kuriose pirmiausia gilino žinias informacinio raštingumo, poveikio jauniems asmenims ir visuomenėms tematika. Dalyviai tarpusavyje keitėsi žiniomis ir vieni kitiems pristatė surinktas žinias apie žiniasklaidos raštingumą, ruošė debatus, diskusijas. Šių sesijų metu jaunuoliai nagrinėjo skirtingus informacijų šaltinius: reklamas, politiką, masinę žiniasklaidą, socialinę mediją bei reikalingus medijų raštingumo įgūdžius šiems šaltiniams vertinti ir juos suprasti teisingai. Projekte taip pat vyko įvairios sesijos, kurių metu dalyviai nagrinėjo žiniasklaidos, masinės medijos poveikį jauniems asmenims, visuomenei, mokėsi atkirti tikras žinias nuo netikrų. Grupelėse analizavo, kokį vaidmenį kiekvienas iš mūsų atlieka kasdienėje žiniasklaidoje ir kokį vaidmenį medija atlieka mūsų gyvenime.

Organizatorių archyvo nuotr.

Vieną iš sesijų apie medijų raštingumą vedė ypatingas svečias – tyrėjas, Vytauto Didžiojo universiteto viešosios komunikacijos docentas ir LCC tarptautinio universiteto tarptautinių santykių ir plėtros docentas, Ignas Kalpokas. Lektorius turėdamas neeilinių žinių ir išmanymo medijų raštingumo srityje, jaunuoliams kalbėjome apie dezinformaciją, netikras žinias bei svarbą identifikuojant tokią informaciją. Kelių knygų autorius („Deepfakes: A Realistic Assessment of Potentials, Risks and Policy Regulation“ ir „A Political Theory of Post-Truth“), Ignas Kalpokas davė ir praktinių patarimų, kaip gebėti atpažinti dezinformaciją bei praktinių užduočių metu padėjo dalyviams įtvirtinti šiuos įgūdžius.

Taip pat, projekto metu viena diena buvo skirta pažintiniam vizitui ir susitikimui su žiniasklaidos/naujienų centro atstovais bei vietiniais gyventojais. Pirmoje dienos pusėje dalyviai lankėsi LRT studijoje Kaune, kur turėjo galimybę pabendrauti, padiskutuoti su įvairias žurnalistais. Pagrindinis susitikimo tikslas buvo – empiriškai suprasti informacijos patekimo į žiniasklaidą procesą ir jo poveikį vietos lygmeniu. Po susitikimo dalyviai atliko apklausą su vietos gyventojais ir paklausė jų nuomonės apie medijų raštingumo svarbą ir kaip jie vertina informaciją, kurią kasdien gauna įvairiais kanalais.

Organizatorių archyvo nuotr.

Įgyvendinant vieną iš projekto tikslų, didelis dėmesys buvo skiriamas medijų raštingumo gebėjimams ugdyti. Nedidelėse grupelėse jaunuoliai mokėsi apie pagrindinius informacinio raštingumo kompetencijas, jas išsamiai aptarė bei galvojo praktiškiausius būdus šiems gebėjimams praktikuoti kasdienybėje. Po projekto kiekvienas dalyvis gavo „Youthpass“ sertifikatą liudijantį apie naujai įgytas kompetencijas.

Taigi, šiandien žiniasklaidoje, socialiniuose tinkluose pasirodo ypač daug netikrų naujienų, kurias skleisti gali bet kas. Tai jau tapę socialinės medijos kasdienybės dalimi. Deja, medijų ir informacinio raštingumo neturinti jaunoji karta čia yra skaudžiausiai paveikiama. Jaunimui dar trūksta patirties, noro gilintis ir lyginti, kantrybės ieškoti priežasčių bei būtinybės apmąstyti pasekmes. Tad tokie Erasmus+ projektai, kaip „Media Literacy for You(th)“ yra kaip niekad svarbūs ir reikalingi, prisidedant prie jaunų asmenų medijų raštingumo ugdymo. Tai padeda ne tik įtraukti jaunuolius daugiau domėtis šia tematika, tačiau ir prisideda prie jų kompetencijų ugdymo, supratimo apie informacinio raštingumo svarbą.

Kviečiame ir jus nedvejoti, drąsiai jungtis prie šių ir panašų iniciatyvų ir gilinti savo žinias ir įgūdžius medijų raštingumo tema. Finansuota ES Erasmus+ programos.

Partnerio turinys

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: