Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stoties (GMPS) medikų brigados kiekvieną parą išvažiuoja į 300 iškvietimų.
Dvi dešimtys stoties automobilių per parą Kauno gatvėmis nurieda iki 4 tūkst. km. Šiandien čia dirbantys medikai jau nebeįsivaizduoja, kaip suspėtų vos per kelias minutes atvykti pas ligonį, jei nebūtų įdiegta moderni medicinos pagalbos pajėgų valdymo sistema.
Pernai Kaune, Vilniuje ir Klaipėdoje buvo vykdomi bandomieji skirtingos apimties GMP stočių dispečerinių modernizavimo pilotiniai projektai. Kaune įgyvendintas projektas buvo vienas sudėtingiausių, o įdiegta sistema yra pirmoji Baltijos šalyse ir Rytų Europoje. Kaip veikia ši sistema ir kaip efektyviai valdomas bei analizuojamas medikų darbas, galėjo įsitikinti GMP stotyje apsilankęs Kauno meras Andrius Kupčinskas.
„Mūsų stotyje įdiegta ne tik pajėgų valdymo, bet skambučio priėmimo bei kvietimo registravimo protokolo algoritmas, kurio iki šiol neturėjo nė viena šalies GMP dispečerinė”, – pasakojo stoties direktorius Nerijus Mikelionis.
Sistema, vertindama paciento atsakymus į pateiktus klausimus, leidžia efektyviai išsiaiškinti nukentėjusiojo būklę, parinkti tinkamą arčiausiai įvykio vietos esančią brigadą, o kritiniu atveju – teikti patarimus skambinančiajam apie tai, kaip pacientas ar šalia jo esantis žmogus turi elgtis, kol atvyks GMP medikai.
„Sistema naudinga tiek dispečeriui, tiek skambinančiajam. Dispečerinės darbo apimtis susideda iš dviejų dalių – kvietimo registravimo protokolo algoritmo ir GMP pajėgų valdymo sistemos. Kartais žmonės galvoja, kad į skambutį atsiliepia kompiuteris, bet tai netiesa. Algoritmų klausimai yra tarsi dispečerio vedlys, kuris, atsižvelgdamas į fiksuojamą ligonio būklę, sufleruoja kitą klausimą”, – teigė N. Mikelionis.
Ši standartizuota, tarptautiniu lygiu pripažinta sistema jau seniai naudojama keliasdešimtyje pasaulio šalių. Standartizuota sistema turi kelis svarbius pranašumus. Dispečeris nepriklausomai nuo nuovargio, žinojimo ir patirties pagal protokolą gali suteikti vienodos kompetencijos ir kokybės paslaugą. Taip pašalinama rizika suklysti.
Šiuo metu į ligonių skambučius atsiliepia 6 dispečerinės darbuotojai, o artimiausiu metu darbą pradės dar 3 dispečeriai. Kai bus baigta dispečerinių centralizacija, Kauno GMP stoties dispečeriai koordinuos 45 brigadų, aptarnaujančių visos Kauno apskrities gyventojus, darbą.
Naujoji Pajėgų valdymo sistema apima GMP brigadų stebėjimą žemėlapyje, leidžia matyti, kaip aptarnaujamoje teritorijoje išsidėsčiusios GMP brigados, koks kiekvienos brigados statusas – ar laisva, ar vyksta pas pacientą, ar jau yra nuvykusi. Ji padeda teisingai pasirinkti arčiausiai įvykio vietos esančią brigadą. Labai svarbu tai, kad kritiniu atveju dispečeris gali teikti pagalbą, kol atvyks automobilis. Jei kompiuteris rodo, kad atsiranda plotas, kurio brigada nepasieks per 15 minučių, dispečeris pasiunčia brigadą budėti į tą teritoriją.
Įdiegus sistemą, auditorius kasdien perklauso ir analizuoja ir vertina dalį kiekvieno dispečerio skambučių. Vėliau su kiekvienu dispečeriu aptariami jo darbo rezultatai, o apibendrinti visų dispečerių darbo rezultatai pateikiami įstaigos administracijai.