© Wikimedia Commons archyvo nuotr.

Kiekvienas žmogus turintis negalią, gyvenime susiduria su daug nepatogumų. Tačiau šiuolaikiniai išradimai visa tai leidžia sumažinti arba visai panaikinti. Technologijos parolimpiečiams, įvairūs prietaisai valdomi neįgaliųjų liežuviu, kompiuteriniai hidrauliniai Brailio rašto displėjai akliesiems ir dar daugelis technologijų neįgaliesiems palengvina jų kasdienybę. O kaip technologijos padeda vaikams turintiems autizmo sindromą? Apie tai šiame straipsnyje.

Kas tai per sindromas?

Pirmą kartą autizmas buvo paminėtas dr. Kanner’io 1943 metais. Autizmas priklauso įvairiapusių raidos sutrikimų grupei ir pasireiškia netolygia raida nuo ankstyvosios vaikystės, socialinio bendravimo ir kalbos sutrikimais, elgesio bei interesų ypatumais. Statistika negailestinga, ji teigia, kad visame pasaulyje autizmo sindromą turinčių vaikų skaičius vis greičiau didėja.  Štai saujelė bauginančios tiesos: 1) Pasaulyje- 67mln. autistų. 2) Autizmas tampa didžiausią paplitimą turinčiu sutrikimu pasaulyje. 3) Autizmas diagnozuotas didesniam skaičiui vaikų nei diabetas, vėžys ir AIDS kartu paėmus. 4) Kas 88 vaikas yra autistas. 5) Berniukams autizmas diagnozuojamas 4 kartus dažniau nei mergaitėms. Teigiama, kad medicininio autizmo gydymo nėra, tačiau ankstyva diagnostika, sisteminė ir intensyvi terapija – gali pagerinti autisto gyvenimą.

Programėlės iPad‘ui skirtos lavintis autistams

Vaikai turintys autizmo sindromą susiduria su bendravimo, socialinio kontakto sunkumais ir pasikartojančiais judesiais ar elgesiu. iPad‘as- unikalus prietaisas, kuriam sukurtos programėlės padeda tokiems vaikams. Studentė, Yuan Kai, iš Edinburgo koledžo sukūrė nemokamą programą  „Find Me“ skirtą mokyti autizmu sergančius vaikus. Programa padeda išvystyti gebėjimą atskirti blaškančius veiksnius ir susikoncentruoti ties socialiniu bendravimu.  Aplinkinės informacijos rūšiavimas sveikose smegenyse vyksta savaime, todėl žmonės neturi problemų klausantis kito individo balso aplink vykstančiame eismo triukšme. Bet vaikams, sergantiems autizmu, įvairūs trikdantys faktoriai, gali atrodyti neįveikiami, todėl dėmesio sutelkimas ties reikšminga informacija, kurią jie gauna iš kitų žmonių, pvz. naujų žodžių mokymasis, jiems tampa itin sudėtingu uždaviniu. „Find Me” programėlė naudoja vis sudėtingesnį grafiką, siekiant padėti vaikams išvystyti informacijos rūšiavimo sugebėjimus tolimesniam bendravimui ir lavinimuisi.

Be „Find Me” yra ir kitų programėlių, sukurtų specialiai autistams. Viena tokių „Cam`s Development Preschool” padeda vaikams išmokti atskirti spalvas, formas ir vystyti motoriką. Ši programa tinka tiek autistams, tiek aspergerio sindromu sergantiems vaikams. „Conversation Coach” moko vaikus bendravimo įgūdžių. Šis žaidimas leidžia vaikams išmokti išklausyti, atsakyti ir užduoti klausimus, išreikšti jausmus ir organizuoti savo mintis. „Dance Party Zoo” lavina vaikų motoriką ir koordinaciją, ritmo pajautimą.

Jungiant kompiuterines technologijas, žaidimų mechaniką ir mokslinius tyrimus, tokio tipo programėlės kuria naujų galimybių pasaulį, pritaikytą autizmu sergantiems vaikams. 2013 metais balandžio 2-ąją, Pasaulinę autizmo dieną, buvo pristatyta dar viena programėlė- „Happy Geese“. Tai skirtingų lygių žaidimas, padedantis išmokti raides, spalvas, numerius ir formas. Jis suteikia galimybę vaikams išmokti susikoncentruoti.

Greičiausiai ne vieno nuomonė yra tokia, kad iPad‘as daro neigiamą įtaką vaikų raidai. Bet panašu, kad šie prietaisai turi ir teigiamą pusę. Jų dėka, autistų gyvenimas palengvėja ir atsiranda galimybė mokytis to, kas jiems yra sunku.

Robotas padedantis autizmu sergantiems vaikams

Vanderbilt‘o universiteto komanda ir autizmo sindromo ekspertai susijungė ir sukūrė sistemą robotui, kurią pavadino NAO. Ją panaudojo autizmo sindromą turinčių vaikų vystymosi gerinimui. Kaip viskas vyksta? Kambaryje pastatomas robotas, įrengiamos kameros, kurios stebi vaiko judesius ir tą informaciją perduoda sistemai. Ant šoninių sienų pakabinami ekranai. Kėdė, kurioje pasodinamas vaikas, turi būti roboto akių lygyje. Vaikui uždedama kepuraitė su įmontuotomis LED šviesomis, kad robotas suprastų kur vaikas žiūri. Robotas NAO užprogramuotas tokiais žodžių junginiais kaip: „žiūrėk čia“ ar „ pabandykime dar“ ir gestais, kuriuos naudoja gydytojai. NAO paprašo vaiko pažiūrėti į atvaizdą viename iš ekranų. Kai vaikas nereaguoja, robotas bando dėmesį atkreipti gestais. Kai vaikas gerai atlieka užduotį robotas NAO jį pagiria. Toks robotas yra efektyvi priemonė vaikų su autizmo sindromu ugdymui.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: