Tai, kas šiandien yra elegantiška ir kuklu, kažkada buvo nepadoru ir įžūlu. Tai kas mums dabar yra priimtina, kažkada buvo gėdinga ir nesuvokiama. Žymus 19-likto amžiaus dailininkas John Singer Sargent išgarsėjo skandalingu „Madame X“ portretu, kuris vaizduoja liekną moterį rusvame fone.

1883–ieji, Paryžius. Visos moterys išdidžiai vaikšto ilgomis pūstomis suknelėmis ir galvas slepia po didelėmis skrybėlėmis, dažnai rankas puošia ilgos pirštinės, o veide atsispindi patvirtinimas – ji dama. Šią epochą galime vadinti tikru meno kultūros paveldu, nes būtent šiame amžiuje gimė garsiausi tapytojų portretai bei kūriniai. Ir štai čia, tarp plaukiojančių damų ilgomis suknelėmis, 1884 metais pasirodo naujas John Singer Sargent dailininko paveikslas vaizduojantis jauną, liekną, elegantišką moterį su juoda suknele rusvame fone. Jos veidas pasuktas į šoną, idealiai nutapyta smaila maža nosis ir švytinti blyški balta oda. Iš pažiūros šis paveikslas atrodo nekaltas, vaizduojantis ankščiau minėtą damą, tačiau šio paveikslo pasirodymas sukėlė tokią neigiamą visuomenės reakciją, jog tapytojas John Singer Sargent iš Paryžiaus turėjo pabėgti į Londoną ir tai padarė milžinišką įtaką jo reputacijai.

Dailininkas John Singer Sargent 1877-1882 metais Paryžiaus salonuose tapydamas žanrines scenas ir portretus, susikūrė portretų klientūrą ir jau buvo užtvirtinęs savo, kaip dailininko autoritetą. Tačiau, po „Madame X“ sukelto skandalo dailininkas pradėjo ieškoti pripažinimo Anglijoje, kur iš pradžių irgi buvo priimtas nepalankiai. Minėtame skandalingajame „Madame X“ portrete vaizduojama Virginie Gautreau – Paryžiaus aukštuomenės garsenybė. 19-tojo amžiaus menininkas siekė išgarsėti, todėl nutapė žinomos moters portretą. Tiesa, originalioje portreto versijoje moters suknelės petnešėlė buvo nutapyta nusmukusi nuo peties. Aukštuomenės atstovams tokia scena pasirodė įžūli ir nepadori.

Madam X scandal

John Singer Sargent sulaukęs tokios visuomenės reakcijos bandė ištaisyti savo klaidą ir pertapė paveikslą – nutapė petnešėles tvirtai laikančias suknelę, tačiau tai nepakeitė pirminės visuomenės reakcijos. Aukštuomenės atstovai kritikavo modelio pozą, paveikslo spalvas ir modeliavimą, erdvės traktavimą, netgi pavadino paveikslą karikatūra. Virginie Gautreau motina po paveikslo pasirodymo, tiesiog įsiuto: „Dabar visi juokiasi iš mano dukros.“ Pačiai Virginie Gautreau niekada nepavyko atsigauti po gėdingo incidento ir ji pasitraukė iš Paryžiaus visuomenės gyvenimo visam likusiam laikui. Viename laiške ji paminėjo: „Aš stengsiuosi pergyventi liūdesį, kuris jau keletą dienų mane užvaldė ir kuris verčia mane jaustis pakankamai prislėgtą, kad mirčiau.“

Skandalas liovėsi tik paveikslui palikus Paryžių. 1916 metais „Madame X“ paveikslą dailininkas pardavė Niujorko Metropoliteno muziejui ir paprašė neskelbti modelio tapatybės.

http://www.metmuseum.org/art/collection/search/12127

„Madame X“ paveikslas tapo žymus labiau dėl jo sukelto šurmulio negu dėl meninio atlikimo išskirtinumo, tačiau vis gi paveikslo autoriui pavyko sėkmingai įsiamžinti istorijoje. 1981 metais Amerikos kritikas Hilton Kramer savo straipsnyje teigė, jog nemato nieko ypatingo šiame paveiksle. Spalvas jis pavadino šiek tiek keistomis, labiau akcentavo tapybos elementus ir pridūrė, jog šis paveikslas siejasi su modernia mada – moteriškumo vaizdavimas mene yra visada jautrus, tačiau nepastovus, o graži juoda suknelė – niekada nesenstanti.

„Madame X“ interpretacija šiandien

Tai, jog prieš šimtmečius nutapyto paveikslo reikšmė išlikusi iki šių dienų galime pamatyti ir šių dienų žiniasklaidoje. Amerikos žurnale „Haper‘s Bazaar“ 2017 metais buvo publikuota transseksualaus modelio ir aktorės Hari Nef nuotrauka atkartojanti žymų „Madame X“ paveikslą. Hari Nef teigė, jog Virginie Gautreau turėjo gerą reputaciją, ji buvo laisva siela ir mėgo vakarėlius. Bet labiausiai ji akcentavo kritikuoto paveikslo atmosferą: „Jūs galite dėvėti gražią juodą suknelę, kuri atidengia jūsų odą, bet tai nereiškia, jog Jūs žvelgiate į Tomą, Diką ar Harry. Galbūt, jūs tik norite žiūrėti į sieną.“

Madam X modern art

Tais pačiais metais žurnale pasirodė ir amerikiečių aktorės Julianne Moore nuotrauka, atvaizduojanti tą patį paveikslą. Ji demonstravo naujausias mados namų, tokių kaip „Calvin Klein“, „Louis Vuitton“, „Dior“ kolekcijas, tačiau tuo pačiu norėjo atkurti ir meno istorijos klasiką.

Taip pat skaitykite: Aktorė Džulian Mur stilingai atkartojo senuosius paveikslus

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: