Šiuolaikiniame pasaulyje filmai tapo neatsiejama mūsų gyvenimo dalimi, sužavėjusia žiūrovus ir nukėlusia juos į naujas vaizduotės erdves. Vis didėjant konkurencijai kino pramonėje, filmų kūrėjams tapo būtina vykdyti veiksmingas rinkodaros kampanijas, kad užtikrintų savo filmų sėkmę.
Gera rinkodaros kampanija, potencialiam žiūrovui turi kelti kažkokią emociją. Ar tai nerimas, ar džiaugsmas, užbūrimas, išgąsdinimas ir pan. Šios sąraše išvardytos filmų kampanijos patraukė auditoriją, didino žinomumą ir pasiekiamumą, kūrė įsimintiną patirtį, skatino laukimą ir jaudulį bei sugeneravo dideles pajamas, todėl jos tampo kino pramonės sėkmėmis. Taigi, susipažinkime su dešimtuku šių…
10. „Tamsos riteris“ (The Dark Knight, 2008)
Christopherio Nolano gerbėjų pamėgtas filmas yra vienas geriausiai vertinamų savo žanro filmų, ir ne veltui. Veiksmo scenų ir intriguojančios dramos kupinas filmas „Tamsos riteris“ pasakoja apie Christiano Bale’o Betmeną ir Heatho Ledgerio įžymųjį Džokerį – anarchistinį magnatą, kuris siekia pamatyti, kokių kraštutiniausių priemonių imsis Betmenas, kad tik išgelbėtų miestą nuo chaoso.
Kritikų ir žiūrovų tarpe šis filmas laikomas geriausiu DC komiksų ekranizacijų istorijoje. Nors niekas geriau už aktorių Christian Bale nesuvaidintų Betmeno, šiame filme visą dėmesį prikausto Heath Ledger ir jo įkūnijamas maniakas, chaoso veidas Džokeris. Režisierius visiškai pakeičia nusistovėjusią nuomonę apie paprastus vagis ir nusikaltėlius paversdamas Džokerį neeiliniu personažu – jis netrokšta svetimo turto ar pinigų, vienintelis jo siekis yra sukelti aplink save chaosą ir sunaikinti Betmeną, kaip žmogų ir asmenybę.
Žiūrovai negalėjo nesigėrėti filmo reklamine kompanija ir teigė, kad „virusinė rinkodara buvo labai smagi“. Režisieriai buvo tokie susižavėję per visą šio filmo kūrimo laikotarpį ir nuoširdžiai mėgavosi skaitydami visus jų atliktus rinkodaros triukus. Nuo plakato, paslėptų užuominų, Harvio Dento kampanijos, tai tikrai palenkė gerbėjus ir juos užkariavo.
9. „Donis Darko“ (Donnie Darko, 2001)
Istorija apie emociškai nestabilų paauglį (akt. Jake’as Gyllenhaalas), kuris pabėga iš keistos avarijos ir šį persekioja vizijos apie žmogų su didžiuliu triušio kostiumu, kuris įtikina jį įvykdyti eilę nusikaltimų. Susimąstyti verčiantis filmas ir šiandien yra puikiai vertinamas, taip pat stovi tarp kitų gerai žinomų kultinių klasikinių filmų.
Po nelaimingo atsitikimo, per kurį jis vos liko gyvas, šešiolikmetis Donis pastebi, kad gali keliauti laiku po kitus pasaulius ir keisti laiką, bei žmonių likimus. Tiesa, po nelaimės, paauglys pradėjo regėti ir vizijas, kuriose nuolat pasirodantis į zuikį panašus, šiurpus monstras Frenkas, skatina Donį vykdyti nusikaltimus: sulaužyti mokyklos vamzdyną, padegti mokytojo namus, žudyti… Su paaugliu vykstančios permainos gąsdina visus Donio artimuosius, o psichologė, pas kurią jis lankosi, konstatuoja, kad jo matomas Frenkas yra tik haliucinacija, būdinga paranojine šizofrenija sergantiems žmonėms.
Žiūrovai kalbėdami apie rinkodarą pabrėžia, kad „Donis Darko“ turėjo interaktyvią „flash“ svetainę, kuri buvo keista, mįslinga ir plėtė istoriją“, ir kiti priduria, sakydami, kokia nuostabi buvo ta svetainė: „galėjai praleisti valandų valandas eidamas visais skirtingais keliais“.
8. „Projektas: Bleiro ragana“ (The Blair Witch Project, 1999)
Šiame bauginančiame 1999 m. Danielio Myricko ir Eduardo Sánchezo sukurtame siaubo filme apie tris studentus režisierius, kurie keliauja į Juodąsias kalvas, kad ištirtų legendą apie raganą.
Priešistorė daugmaž tokia – šiurpūs įvykiai Bleiro miestelyje, buvusiame JAV Merilendo valstijoje, prasidėjo dar XVIII amžiuje. 1785-jų vasario mėnesį Bleiro gyventoja Eli Kedvard apkaltinama raganavimu ir išvaroma iš miestelio. Netrukus pasipila kruvinų įvykių banga: grobiami vaikai, vykdomos ritualinės žmogžudystės, kurios periodiškai kartojasi ištisus du šimtus metų. (Raminta Česnaitė)
O 1994-aisiai trys studentai kinematografininkai, susidomėję Bleiro raganos legenda, atvyksta į Berkitsvilį kurti dokumentinio filmo. Spalio 21 d. jaunuoliai išeina į Juodųjų kalvų girią ir dingsta be pėdsako. Negi ir jie tapo Bleiro prakeiksmo aukomis? (Raminta Česnaitė)
Tai ne tik pasakojimas, nuo kurio kiekvienam žiūrovui per nugarą perbėga šiurpuliukai, bet ir gerbėjų mėgstamas filmas, kai kalbama apie itin gerai atliktą ir įtraukiančią rinkodarą. Daugelis žiūrovų (pavyzdžiui, vienas, kuris teigė, kad šis filmas jį taip sujaudino, kad 10 ar 11 klasėje kaip projektą apie jį sukūrė visą svetainę) pripažino, kad filmo marketingas buvo vienas įtikinamiausių kada nors sukurtų.
7. „Skambutis“ (The Ring, 2002)
Šis nepamirštamas Gore’o Verbinskio siaubo filmas yra japonų antgamtinio siaubo filmo „Skambutis“ ekranizacija, o jo centre – aktorė Naomi Watts herojė, žurnalistė, kuri, pažiūrėjusi prakeiktą vaizdajuostę, turi rasti būdą, kaip išvengti mirties.
Siaubas čia esti visiškai iracionalus – pasaulyje egzistuoja vaizdajuostė, pilna šiurpių vaizdų. Pažiūrėjus ją, suskamba telefonas. Ragelyje pasigirdęs balsas praneša, kad lygiai po septynių dienų tu mirsi. Šia istorija susidomi žurnalistė ir nors iš pradžių į visą šitą reikalą ji žiūri gana skeptiškai netrukus visas skepticizmas išgaruoja – keistomis aplinkybėmis žūsta keturi paaugliai, ir tai įvyksta lygiai po savaitės, kai jie pasižiūrėjo mistinę juostą. Norėdama sužinoti tiesą, smalsioji žurnalistė gauna juostą ir… peržiūri ją. Skambutis. Liko septynios dienos… (Raminta Česnaitė)
Kalbant apie bauginančius filmus, kurie persekioja jus miegant, jų rinkodaros kampanijos yra įspūdingos, filmas sugebėjo išmušti iš vėžių daugelį. „Skambutis“ dalį „vaizdo įrašo“ paleido kaip reklamą per televiziją vėlai vakare be jokios kitos informacijos. Kiti taip pat pasidalijo savo patirtimi su dar labiau įtraukiančia filmo kampanija: jie užklupo nepažymėtą vaizdo kasetę paslaptingoje dėžutėje. Kas nutiko toliau? „Tai buvo visa „prakeiktoji“ juosta, – sakė gerbėjai. Pagaliau, kai jie peržiūrėjo visą vaizdajuoste, gale buvo nurodytas filmo svetainės URL adresas.
6. „Terminatorius 2: paskutinio teismo diena“ (Terminator 2, 1991)
Antrojoje populiarios frančizės dalyje „Terminatorius 2“ pasakojama apie Arnoldo Švarcenegerio personažą, kuriam tenka užduotis apsaugoti Saros Connor (akt. Linda Hamilton) dešimtmetį sūnų Džoną (akt. Edwardas Furlongas) nuo dar galingesnio kiborgo.
Fantastinis Terminatorius T-800 iš ateities (2029-ųjų metų) atvyksta į šiuolaikinį Los Andželą. Ateivis privalo nužudyti jauną moterį Sarą, nes jai lemta pagimdyti sūnų, kuris išgelbės žmoniją nuo atominio karo grėsmės ir padės žmonėms ateities kare nugalėti robotus. (Gediminas Jankauskas)
Pasipriešinti tokiems planams ryžtasi Sąrą įsimylėjęs kareivis Kailas Rysas (akt. Maiklas Biehnas), kuris pasirodo taip pat esąs atvykėlis iš ateities, aktyvus žmonių pasipriešinimo mašinoms judėjimo dalyvis. Ateities pasaulį valdo galingą kibernetinė korporacija „Skynet“, kontroliuojanti žmonėms didelę grėsmę keliančių robotų ir kitokių mechanizmų armiją. Būtent „Skynet“ mokslininkų išrasta laiko mašina į 1984-uosius siunčiamas Terminatorius, o jam iš paskos keliauja ir Kailas Rysas. (Gediminas Jankauskas)
Pasak gerbėjų, antrasis kultinės veiksmo frančizės filmas tikėjosi puikios komercinės sėkmės. Ją ir gavo. „Terminatorius 2“ dar 1991 m. buvo tikrai pirmasis filmas, apie kurį matėme reklamą, joje filmo pavadinimas buvo sutrumpintas iki T2. Tais laikais tai buvo kažkas neįtikėtino.
5. „Juros periodo parkas“ (Jurassic Park, 1993)
Legendinis Steveno Spielbergo filmas „Juros periodo parkas“ tapo legendinės nuotykių frančizės pradžia – jame vaizduojamas elektros energijos gedimas, dėl kurio klonuoti dinozaurai ištrūksta iš beveik visiškai įrengto pramogų parko. Be įsimintino siužeto, filme taip pat skamba vieni geriausių kada nors sukurtų muzikos kūrinių.
Kasykloje aptiktas nepaprastas gintaras, kuriame sustingęs uodas buvo pritvinkęs dinozaurų kraujo. Iš jo mokslininkams pavyko paimti DNR ir išauginti gyvus dinozaurus, o turtuolis profesorius Džonas Hemondas (Richardas Attenborough) apgyvendino šiuos reliktinius gyvius egzotiškoje saloje netoli Kosta Rikos įrengtame zoologijos sode. Greitai šis Juros periodo parkas bus atidarytas ir taps svarbiausiu atrakcionu milijonams lankytojų. Atidarymui pakviesti du paleontologai – daktaras Alanas Grantas (Samas Neillas) ir jo kolegė Elė Satler (Laura Dern), taip pat mokslininkas Janas Malkolmas (Jeffas Goldblumas) ir du profesoriaus anūkai. Tačiau išvakarėse atsitinka nenumatyta nelaimė, ir milžiniški juros periodo parko eksponatai išsiveržia į laisvę. (Gediminas Jankauskas)
„Čia buvo keli reklaminiai stendai, kurie buvo labai stipriai suplėšyti. Prisimenu, kad galvojau: Oho. Atrodo, kad kažkokia pabaisa išlupo tai nagais. Kitą savaitę visi jie buvo pakeisti Juros periodo parko reklamomis“, – pasakojo žiūrovai.
4. „Aš vis dar čia“ (I’m Still Here, 2010)
Komediją–dramą „Aš vis dar čia“, kurioje pagrindinį vaidmenį atlieka Oskaro laureatas Joaquinas Phoenixas, režisavo Casey Affleckas. Filme žiūrovai gali susipažinti su Phoenixo gyvenimu, įskaitant jo sprendimą mesti aktoriaus karjerą ir siekti kitokios karjeros – tapti pradedančiu reperiu.
2008 m. repetuodamas labdaros renginiui aktorius Joaquinas Phoenixas, stebint Casey Afflecko kamerai, pasakoja žmonėms, kad baigia karjerą ir pradės kurti repo muziką. Kitus metus stebime, kaip aktorius rašo, repetuoja ir koncertuoja publikai. Jis įkalbinėja Seaną Combsą, tikėdamasis, kad šis prodiusuos jo įrašą. Matome aktorių jo namuose: jis linksminasi, rūko, iškeikia savo dviejų žmonių palydą, kalbasi su Afflecku apie filosofiją ir komentuoja įžymybes. Toks realistiškas, kad net sunku vadinti filmu, o ne dokumentika.
Žiūrovai sutinka, kad nuoširdžiai įtikinti daugybę žmonių, kad jis (aktorius)išprotėjo, kai buvo ruošiamasi išleisti filmą – talentas.
3. „Gataka“ (Gattaca, 1997)
Andrew Niccolio protu nesuvokiamame mokslinės fantastikos trileryje Ethanas Hawke’as vaidina Vincentą – genetiškai prastesnį, ne visai tobulą žmogų, kuris, norėdamas įgyvendinti savo svajonę keliauti po kosmosą, pavagia geresnio žmogaus (Jerome’o Morrow, kurį taip pat vaidina Hawke’as) tapatybę.
„Gataka“ – tai fantastinis filmas apie vienišių, išdrįsusį sukilti prieš sistemą, apsėstą genetinio tobulumo idėjos. Filmas labai primeną nuostabų George‘o Lucaso debiutinį fantastinį kūrinį „THX-1138“ (1971), kuriame po atominio sprogimo išlikę ateities žmonės gyvena sniego baltumo sterilioje aplinkoje: čia nėra sekso, o žmonės gimsta laboratorijose naudojant apvaisinimo procedūras. Jausmai čia taip pat uždrausti, o žmonės neturi vardų – tik numerius. Kartą prieš tokį futuristinį rojų ima maištauti THX-1138 (Robertas Duvallis): jis įsimylėjo ir nusprendė pabėgti į laisvę. (Gediminas Jankauskas)
Kai filmas pasirodė, „Gataka“ turėjo pašiepiančią reklaminę kampaniją apie tai, kad „jūsų kūdikis bus genetiškai modifikuotas“, kuri daugelį žmonių privertė sunerimti ir domėtis kas, kur, kaip, kodėl. Vienas žiūrovas sako: „prisimenu reklaminį stendą prie greitkelio, kur užaugau. Tai neabejotinai paskatino mane susidomėti filmo peržiūra“, daugelis jam pritarė.
2. „Matrica“ (The Matrix, 1999)
Keanu Reevesas dar prieš pasirodymą filme „Džonas Vikas“ buvo giriamas už darbą filme „Matrica“, kuris ir šiandien yra labai populiari mokslinės fantastikos frančizė. Pirmasis filmas supažindina žiūrovus su pribloškiančiu serijos pasaulio kūrimu ir įtraukiančia koncepcija, kuri kvestionuoja mums žinomą gyvenimą, kai programuotojas Tomas Andersonas (Neo) prisijungia prie sukilimo.
Neįtikėtinai puiki Keano Reeveso vaidyba dovanoja išties išskirtinį veiksmo filmo herojų, kuris tampa panašus į prašmatniai atrodantį Prada prekės ženklo modelį. Kovos menų dinamika yra fenomenali (dėkoti reikia specialiems laidams, kurie padėjo sukurti skraidymo poveikį sukuriančius, išradingus ir sulėtintus triukus), žiūrovas panardinamas į kitokią nei įprastą mokslinę fantastiką. Keanu Reeves įkūnyja Neo, vėlyvojo 20 amžiaus kompiuterių įsilaužėlį, kuris kartą pradeda gauti pranešimus apie tai, kad neva vieną lemtingą dieną jis turės kažką panašaus į mesijaus pareigą nuspręsti pasaulio likimą.
Wachowskių novatoriškas filmas neabejotinai labai novatoriškas tam laikmečiui, todėl natūralu, kad jis taip pat buvo paremtas aukščiausio lygio komerciniu planu. Žmonės prisimena, kad filmas buvo labai paslaptingas, slaptas. Visi norėjo pamatyti, kas tai yra, o kai tai buvo padaryta, visi net aikčiojo. Gerbėjai tikrai prisimena, kai nuėjo į svetainę whatisthematrix.com ir paspausdavo mažą raudoną piliulę.
1. „Barbenhaimeris“ (Barbenheimer, 2023)
Na, ir priėjome mūsų pastarųjų dienų rinkodaros perliuko… TAIP, žinome, kad tai du filmai, bet ne tik mes bet jau ir visas internetas šį „duetą“ traktuoja kaip vieną. Pažvelkime…
„Barbė“ ir „Oppenhaimeris“ praėjusią savaitę pateko į kino teatrų kasų istoriją. Kompanija „Warner Bros.“ statė režisierės Gretos Gerwig kūrinį, kuri ekranizavo mylimą „Mattel“ lėlę, o kompanija „Universal“ pastatė viską ant Christopherio Nolano ir filmo apie jo gyvenimą, kuris mums davė atominę bombą. Daugiausia dėmesio susilaukė tas faktas, kad abu filmai turėjo susikauti pačiame vasaros kino sezono įkarštyje. Ir dar tą pačią dieną! Ir abu filmai tą patį savaitgalį pasirodė geriau, nei kas nors galėjo tikėtis.
Nepaisant to, kad abu filmai yra tikrai labai geri, jų kokybės tiesiog neįmanoma pakeisti. Tiek „Barbė“, tiek „Oppenhaimeris“ sulaukė puikių kritikų ir žiūrovų atsiliepimų. Šiuo metu abu filmai „Rotten Tomatoes“ portale turi daugiau nei 90 % palankių žiūrovų ir apžvalgininkų vertinimų, be to, abu filmai įvertinti puikiu „A CinemaScore“ balu.
Visi, kurie pastaraisiais mėnesiais bent kiek laiko praleido internete, beveik neabejotinai gali pasakyti, kad šie filmai gyveno savo gyvenimą. „Barbenhaimeris“ iš tiesų įsiminė, dešimtys tūkstančių žmonių planavo dvigubus filmus, žmonėms nekilo klausimas, kurį rinktis. Visas tas internetinis šurmulys neabejotinai iškėlė abu filmus į aukštumas, kurių niekas nesitikėjo. Dažnai internetiniai gandai nereiškia realių rezultatų. Tačiau šiuo atveju tai neabejotinai buvo svarbus veiksnys.
Žinoma, nepamirškime rinkodaros… buvo sukurtos intriguojančias reklaminės priekabos, labai geri plakatai ir įspūdingi spaudos turai. Ypač „Barbė“ surengė puikią kampaniją, kuri, regis, pasiekė visus mūsų labai susiskaldžiusios žiniasklaidos sektorius. Sąžininga rinkodara iš tikrųjų pasiekė žmones visame pasaulyje.
Daugelis manė, kad filmai nukentės dėl to, kad bus rodomi tą patį savaitgalį. Buvo traktuojama, kad tai bus filmų dvikova… Didžiausia daroma išvada yra ta, kad priešpriešinis programavimas, kai jis vykdomas efektyviai, tikriausiai yra geriausia priemonė, užtikrinanti sveiką kino kasų atsigavimą ateinančiais metais. Na, ir žinoma platusis internetas, pakėlęs šurmulį dėl filmų, šiuos du tikrai išaukštino.