Šeima – tai daugelio žmonių svarbiausias turtas ir vertybė. Jei turi šeimą, gyvenime jau esi laimingas žmogus. Žinoma, šeimų būna visokių, ir gerų, ir blogų. Nors jei gerai pamąstysime „namų be dūmų“ nebūna niekur, nei vienoje pasaulio vietovėje…

Šeima diktuoja tikriausią nuoširdumą, kartais šokiruojančią realybę, dažnai tiesiog žiaurią kasdienybę, visada ištikimybę ir pasiaukojimą, bet svarbiausia. Taigi, tiems kurie ieško nepagražintos kasdienybės, pavargusiems nuo banalios tobulybės pristatome serialų dešimtuką, kuriuose šeima yra disfunkcinė.

10. „Bates Motel“ (2013 – 2017)

Serialas „Bates Motel“ sukurtas remiantis pelniusiu didžiulį pripažinimą kino istorijoje, Alfredo Hičkoko režisuoto siaubo psichologiniu trileriu „Psichopatas“ (angl. „Psycho“). 1960-aisiais metais, JAV sukurtas filmas pasakoja istoriją apie Normaną Batesą (akt. Anthony Perkinsą) ir jo mirusią motiną.

Serialas „Bates Motel“ supažindina mus su visiškai nauju pasauliu ir gyvenimu prieš filme vaizduojamus įvykius, nors ir kitame išgalvotame mieste (Baltosios pušies įlanka, Oregonas, priešingai nei Fairvale, Kalifornijoje) tačiau iki tol, kol Normanas Batesas tampa žudiku.

Pirmasis serialo sezonas prasideda Arizonoje, po sukrečiančio įvykio – Normano tėvo mirties, Norma nusprendžia įsigyti pakrantės Oregono mieste esantį motelį, pavadinti jį „Beitsų viešbutis“ ir kartu su sūnumi Normanu pradėti naują gyvenimą jame. Tačiau įvykiai jau pirmomis dienomis klostosi ne taip kaip buvo planuota, į motelį įsiveržia buvęs savininkas ir išprievartauja Normą. Normanas gindamas motiną užpuola buvusį savininką, o tuo tarpu Norma jį nuduria. Jie nusprendžia, kad geriausia nuslėpti žmogžudystę ir sunaikinti kūną. Tik ar tikrai taip paprasta nuslėpti žmogžudystę?

Kadras iš serialo „Bates Motel“ / A&E

Vėlesniuose sezonuose dėmesys labiau sutelkiamas į jauną veikėją Normaną Batesą, jo vystymąsi, kitokį pasaulį ir į jo santykį su mama Norma. Normano psichinė liga tampa vis labiau pavojinga, o Norma stengdamasi apsaugoti sūnų ir aplinkinius nuo jo paties, imasi drastiškų ir pavojingų sprendimų. Visuose sezonuose neapleidžia jausmas, kad Normos ir sūnaus Normano santykiai neatrodo įprasti motinos ir sūnaus santykiai, seriale vaizduojamas glaudus tarpusavio ryšis, o Normano požiūris į juos ir į savo motiną, kai kuriose serialo scenose žiūrovui palieka keistų ir sunkiai nusakomų įspūdžių. Tai yra tokie santykiai, kurie paveikia ir priverčia kai kuriose situacijose priimti visiškai neapgalvotus, žiaurius ir ne visada tinkamus sprendimus. Nors seriale vaizduojamas ir dar vienas vyresnis sūnus Dylan‘as, motina Norma nuolat skirdavo daugiau dėmesio Normanui ir jį visuomet laikė savo mėgstamiausiu sūnumi, kuris jos gyvenime užėmė svarbiausią vietą.

Visus penkis serialo sezonus supa itin daug žmogžudysčių, paslapties ir įtemptos baimės. Neslepiama bei parodoma iškreipta, dideliu pavydu grindžiama sūnaus meilė mamai, kiek daug žiaurių ir sunkiai suvokiamų padarinių ji gali turėti. Serialas taip pat priverčia pažvelgti į žmogų su psichinėmis ligomis, bandyti suvokti ir perprasti sprendimus bei veiksmus, pažvelgti į ligą ir bandyti suprasti, kaip iš tiesų stipriai ji gali paveikti žmogų. Žiūrovą tarsi įsuką į siaubingą pasaulį, kuris gali būti toks neįsivaizduojamai didelis. Šokiruojančios scenos, įdomus siužetas ir nenuslūgstanti įtampa, kuri įtraukia ir nepaleidžia iki paskutiniojo sezono serijos, seriale „Beitsų viešbutis“. (Gabija Lapinskaitė)

9. „Arrested Development“ (2003 – 2019)

„Arrested Development“ – amerikiečių televizijos komedija, sukurta Mitchello Hurwitzo. Serialas buvo rodomas tris sezonus nuo 2003 m. iki 2006 m., vėliau du sezonus rodė „Netflix“, ketvirtasis sezonas pasirodė 2013 m., o penktasis – 2018 m. ir 2019 m.

Seriale „Arrested Development“ pasakojama apie Bluthus, buvusią turtingą disfunkcinę šeimą. Maiklas Blutas perima šeimos reikalus po to, kai jo tėvas įkalinamas. Tačiau dėl likusios išlepintos, disfunkcinės šeimos jo darbas tampa nepakeliamas ir prasideda virtinę nesėkmių.

Susipažinkite su beprotiškai disfunkcine Bluthų šeima. Kadaise ji buvo nekilnojamojo turto plėtros viršūnėje Kalifornijos Orange apygardoje. Bet kai šeimos verslas „Bluth kompanija“ bankrutuoja, jie staiga praranda visus pinigus, o jų turtas įšaldytas. Jie persikelia į paskutinį turto gabaliuką, t. y., namą, likusį nuo naujausio jų būsto kontrakto.

Kadras iš serialo „Arrested Development“ / Fox

Kol šeima eina iš proto šeimos patriarchas, Maiklo tėvas, Džordžas Blutas – sėdi kalėjime ir mėgaujasi kiekviena to minute. Jo žmona Liucilė ir dukra Lindsė – išlepintos socialistės, kurios nesusitvarko su šeimos restoranu. Jo sūnui Busteriui – per trisdešimt ir jis vis dar gyvena tėvo namuose. Jo sūnus Džordžas Oskaras Blutas yra magas, įkūręs grupę, kad į magus būtų žiūrima rimtai, ir išmestas iš jos, kai paaiškėja kokie yra jo paties triukai. Vienintelis sveiko proto šeimos narys: Maiklas Blutas kartu su sūnumi Džordžu Maiklu nenori turėti nieko bendra su šeimos verslu. Tačiau viena keista aplinkybė po kitos neleidžia Maiklui ir Džordžui palikti ekscentriškos šeimos.

Serialas pateikiamas dokumentinio formatu, jame naudojama rankinė kamera, užkulisiu (užkadrio) pasakojimas, archyvinės nuotraukos, istoriniai kadrai, išlaikoma daugybė nuolatinių juokelių ir šmaikščių frazių. Ronas Hovardas buvo ir vykdomasis prodiuseris, ir visažinis pasakotojas, o vėlesniuose sezonuose pasirodo laidoje kaip išgalvota savo paties versija. Serialo „Arrested Development“ veiksmas vyksta Niuport Bičo mieste Kalifornijoje.

Serialas „Arrested Development“ sulaukė kritikų pripažinimo. Serialas pelnė šešis „Primetime Emmy“ apdovanojimus ir „Auksinio gaublio“ apdovanojimą, taip pat susilaukė kultinių gerbėjų. Leidiniai, įskaitant „Rolling Stone“, „Time“, „Entertainment Weekly“ ir kt., jį pavadino vienu iš geriausių visų laikų televizijos serialų.

8. „Sons of Anarchy“ (2008 – 2014)

„Sons of Anarchy“ – amerikiečių veiksmo kriminalinis serialas, kurį sukūrė Kurtas Sutteris. Seriale pasakojama apie glaudžiai susivienijusio nusikaltėlių motociklininkų klubo, veikiančio Čarminge, išgalvotame Kalifornijos Centrinio slėnio miestelyje, gyvenimą.

Kadras iš serialo „Sons of Anarchy“ / FX

Čarlis Hunnamas vaidina Džeksoną „Džeksą“ Tellerį, kuris iš pradžių yra klubo viceprezidentas, o vėliau – prezidentas. Aptikęs savo mirusio tėvo Džono, kuris anksčiau vadovavo klubui, parašytą manifestą, jis pradeda abejoti savimi, savo santykiais ir klubu. Visame seriale aptariamos meilės, brolybės, ištikimybės, išdavystės ir atpirkimo temos.

Jame nagrinėjami budrumo, valdžios korupcijos ir rasizmo klausimai. Serialo siužetas vaizdavo nusikaltėlių motociklininkų klubą kaip žmogaus transformacijos analogiją. Davidas Labrava, realus „Hells Angels“ Oklendo skyriaus narys, dirbo techniniu patarėju, taip pat vaidino pasikartojantį personažą Heppį Lowmaną, klubo žudiką.

Seriale derinama ginklų prekybą ir servizo (arba garažo) gyvenimas, be to, dalyvaujama pornografinių filmų kūrime. Taigi, nusikalstamų veikų per akis. Prezidentas Klėjus mėgsta „seną mokyklą“ ir smurtą, o Džeksas, jo patėvis ir klubo viceprezidentas, remdamasis mirusio tėvo dienoraščiu, rezga mintis, kaip pakeisti esamą tvarką. Jų konfliktas turi įtakos ir klubui, ir jų asmeniniams santykiams.

7. „Dynasty“ (2017 – 2022)

Serialas apie dviejų turtingiausių Amerikos šeimų kovą dėl turto ir vaikų kontrolės. Jei matėte ir jums patiko 1980-ųjų „Dinastija“, kurioje gausu bastūnų, kalių, ginklų, veiksmo, ši serialo versija jums tikrai patiks.

Dabartiniai dramos personažai, konkuruojančių Karingtonų ir Kolbių šeimų nariai, buvo perkurti į daug įdomesnius personažus. Semis-Džo (originale – Heatheris Locklearas) tapo odiniais drabužiais apsirengusiu, kerštingu gėjumi, tačiau jo akyse spindi originalus Locklearo žvilgsnis. Senieji nuobodieji Blekas ir Kristal virsta į kietą verslininką ir jo seksualią jauną sužadėtinę su „tamsia“ praeitimi. Bleko dukra Falon – tai mūsų kelias į istoriją, kai sekame ambicingą jauną išsišokėlę, grįžtančią į šeimos glėbį, kad užimtų teisėtą „Carrington Atlantic“ generalinės direktorės vietą.

Kadras iš serialo „Dynasty“ / The CW

Jos brolis Stivenas (originale kovojęs su savo seksualumu) taip pat yra gėjus, tačiau šį kartą įtampa su tėvu kyla dėl jo atsidavimo liberalizmui. Jis jau sustabdė vieną iš tėvo verslo planų dėl etinių priežasčių, atsigulęs prieš buldozerius.

Perkėlę veiksmą iš Denverio į Atlantą, prodiuseriai taip pat gražiai sumaišo aktorių būrį, įnešdami naują aktorinių talentų injekciją. Kolbiai yra afroamerikiečiai, o Kristal šeimos pusė – lotynų amerikiečiai. Jau pirmajame epizode matome veiksmą ir dramas, besipykstančias moteris, sprogimus, laidotuves ir vestuves.

Serialas kur veiksmas ir dramos ima viršų, atrodo nei sekundei negali atsikvėpti, nes nežinia kas nutiks toliau, todėl norisi žiūrėti ir žiūrėti.

6. „Yellowstone“ (2018 – 2023)

„Yellowstone“ – amerikiečių neo-vesterno serialas, kurį sukūrė Tayloras Sheridanas ir Johnas Linsonas. Seriale stebimi konfliktai, vykstantys prie bendros Yellowstone’o rančos, didelės galvijų fermos, Broken Rock indėnų rezervato, Yellowstone’o nacionalinio parko ir žemės plėtotojų ribų.

Kadras iš serialo „Yellowstone“ / Paramount Network

„Yellowstone“ pasakoja apie Duttonų šeimą, vadovaujamą Džono Duttono, valdančią didžiausią Jungtinėse Valstijose besiribojančią rančą, kurią nuolat puola tie, su kuriais ji ribojasi – žemės vystytojai, indėnų rezervatas ir pirmasis Amerikos nacionalinis parkas.

Tai įtemptas smurto kupino pasaulio, toli nuo žiniasklaidos dėmesio, tyrimas, kuriame žemės užgrobimas vystytojams atneša milijardus, o politikus perka ir parduoda didžiausios pasaulyje naftos ir medienos korporacijos. Čia geriamasis vanduo, užnuodytas naftos gręžiniais, ir neišaiškintos žmogžudystės nėra naujiena – tai gyvenimo tokioje vietoje, pasienyje pasekmė. Tai geriausia ir blogiausia Amerika, matoma šeimos.

Tai serialas, kurį smagu žiūrėti, jis nenuvils. Tai epinis ir juokingas šou. Ten tvyro nuolatinė neapykanta Džeimiui, Betės bandymas broliams sugriauti gyvenimus. Potencialo turintis serialas, kuriame pamatysime šeimą iš įvairiausių pusių, na kaip sakoma ir juodo ir balto, ir gero ir blogo.

5. „Shameless“ (2011 – 2021) 

Seriale sociali šeimynėlė sudaryta iš alkoholiko tėvo Frenko (akt. William H. Macey), ir jo šešių vaikų: protingo, bet visada į bėdą įsiveliančio sūnaus Filipo/ Lip’o (Jeremy Alen White), jo homoseksualaus brolio Iano (Cameron Monoghan), sadomazochistinių polinkių turinčio Karlo (Ethan Cuthosky), protinguolės, viską žinančios ir tikrai per brandžios savo amžiui Debės (Emma Kenny), mažiausiojo brolio, kurio depresija serganti, narkomanė mama susilaukė su juodaodžiu – Liamo, ir vyriausiosios dukters, kuri tėvui rūpinantis tik savimi laiko visus keturis namų kampus – Fionos (Emmy Rossum).

Ir čia tik paviršutiniškas reziumė, galbūt išgąsdinantis tuos, kuriems, teisinantis bereikalingų neigiamų emocijų nereikiamybę, tokių dalykų, tiesiog paprasčiau nematyti. Seksas, narkotikai, smurtas nėra rodomi dėl pramogos ar auditorijos patenkinimo, visi tie dalykai vietoje ir laiku iliustruoja istorijos veikėjų gyvenimus, emocijas ir charakterius aplinkybėse, kuriose jie atsiduria.

Kadras iš serialo „Shameless“ / Channel 4

Seriale vaizduojamas kasdienis tokios, disfunkcinės šeimos gyvenimas: nuo to kaip kiekvienas šeimos narys (žinoma, išskyrus Frenką) prisideda prie sąskaitų apmokėjimo, iki beprotiškų kuriozų, į kuriuos įsivelia vaikai, stegdamiesi išgyventi. Dažnai iki absurdo beviltiškose situacijose, veikdami kaip gerai treniruota komanda, Galageriai visada randa būdą išsisukti.

Pirmoji serialo serija susilaukė beveik milijoninės žiūrovų auditorijos. Teigiamų vertinimų negailėjo ir kritikai: „Shameless“ puikus, nuo pirmos akimirkos užburiantis serialas. Kol jis išliks ištikimas savo pradinei versijai, tikrai bus žiūrimas“, – teigė Timas Goodmanas iš „The Hollywood reporter“.

Visko gyvenime mačiusiems – realistiška istorija, su tokiu gyvenimu nesusidūrusiems – pramoginė egzotika, pagardinta pakankamai gilia potekste, bet visiems, be išimties – įtaigiais dialogais, nesusipratimais, meile, ištikimybe ir išdavyste pripildytos 60 minučių. Ar tai, kad skaudžios problemos seriale dažnai priverčia nusijuokti yra pigus auditorijų pamaloninimas – nežinia, kita vertus, serialas vienaip ar kitaip yra pramoginio turinio produktas, ir šiuo atveju tikrai kokybiškas. (Greta Rozenbergaitė)

4. „Succession“ (2018 – 2023) 

„Succession“ – amerikiečių satyrinės komedijos ir dramos serialas, kurį sukūrė Džesis Armstrongas. Serialo centre – pasaulinio žiniasklaidos ir pramogų konglomerato „Waystar RoyCo“ savininkų Roysų šeima ir jų kova dėl įmonės kontrolės, vykstant neaiškumams dėl šeimos patriarcho ateities.

Juodosios komedijos dramoje pasakojama apie Roysų šeimą, kuriems priklauso žiniasklaidos konglomeratas „Waystar RoyCo“. Sušlubavus šeimos patriarcho Logano Royso sveikatai, keturi jo vaikai – vyriausiais Konoras, valdžios trokštantis Kendalas, nepagarbusis Romanas ir apie politiką nutuokianti Šibon – su kompanija turintys skirtingus ryšius, pradeda ruoštis gyvenimui be tėvo ir konkuruoja dėl aukščiausios padėties įmonėje.

Kadras iš serialo „Succession“ / HBO

Plačiai paplitusi nuomonė, kad „Succession“ yra vienas iš tų serialų, kurios su kiekvienu sezonu tampa vis geresnės ir geresnės, todėl nenuostabu, kad trečiasis sezonas pasiekė iki tol buvusios istorijos viršūnę.

Trečiajame sezone Loganas ir Romanas derasi dėl technologijų bendrovės „GoJo“ įsigijimo, tačiau finale viskas apsiverčia aukštyn kojomis, nes „GoJo“ generalinis direktorius Lukas Matssonas pasiūlo „GoJo“ įsigyti „Waystar“ ir pozicionuoti save kaip tą, kuris perims bendrovę.

Šis serialas atskleidžia, kokie sudėtingi gali būti didelių ir sėkmingų šeimų santykių ir moko mus netapti pinigų vergais bei neužmiršti tikrųjų vertybių, kurių svarbiausios yra šeima ir sveikata.

Dėl smagios komedijos, stulbinančių vingių ir prikaustančių šeimos ir išdavystės temų, „Succession“ sezonuose yra keli aukščiausio reitingo tarp žiūrovų epizodai ir neveltui. Tai sezonai, kuriuose istorija išties išsiveržia į priekį, paversdama šį serialą vienu mėgstamiausių.

Serialo pabaiga persmelkta agonija. Viskas, kas kada nors buvo vaizduojama, užsimenama, juokaujama, kiekviena išduota sąjunga, pažeidžiamumo akimirka, su šiais niekingais, sugniuždytais, įtikinamais aktoriais, yra čia. Jų visų esmė yra išaiškinama, kiekvienas laisvas galas surištas, patikima, tinkama ateitis išrinkta. Visa tai apvainikuoja puikiai pastatytą dramos serialą.

3. „The Righteous Gemstones (2019 – )

Serialo epicentras – Džemstounų šeima, pamokslus ir maldas pavertusi į sėkmingą didžiulį verslą. Jiems priklauso virtinė modernių bažnyčių pietų kraštuose, krūva dvasiškių, skleidžiančių Dievo žodį, ir televizijos šou, tiesiogiai transliuojamas sekmadienio rytą. Tokią imperiją įkūrė šeimos tėvas, Elijas Džemstounas (akt. Johnas Goodmanas), kartu su žmona Eime-Li (akt. Jennifer Nettles). Serialo veiksmas prasideda būtent po jos mirties – likusi šeima, Elijas ir 3 jau suaugę vaikai, dažnai prisimena gimdytoją ir vieni kitiems kartoja, kad „mama nenorėtų, kad mes šitaip elgtumėmės“. O pergyventi dėl savo elgesio šiai šeimynėlei tikrai yra ko: iš pažiūros kone šventųjų gyvenimus gyveną Džemstounai tiek savo versle, tiek ir asmeniniuose gyvenimuose vis prisiverda košės. Vyriausiasis sūnus Džesis, kurį ir įkūnija pats režisierius D. McBride‘as, jau pirmojoje serijoje tampa šantažo auka: gavęs vaizdo medžiagą, kurioje jis matomas vakarėlyje su kolegomis besisvaiginantis narkotikais ir laiką leidžiantis su prostitutėmis, privalo pasirinkti, ar leis medžiagai patekti į viešumą, ar gaus šantažuotojo pageidaujamą sumą – milijoną dolerių. Kadangi save pristato kaip pavyzdingą vyrą ir trijų vaikų tėvą, pagalbos kreipiasi į brolį Kelviną (akt. Adamas Devinas) ir sesę Džiudę (akt. Edi Patterson), kuri padeda gauti pinigus, nes per daugelį metų pamažu vis pasiskolindavo dalį bažnyčios surenkamų aukų.

Kadras iš serialo „The Righteous Gemstones“ / HBO

Pats šeimos tėvas, Elijas, dažnai lieka tarsi šešėlyje, jo figūra dažniausiai šmėsteli tuomet, kai reikia spręsti vaikų pridirbtas problemas. Nepaisant to, serialo veiksmas niekada nestoja – trumpi aplinkinių įvykių intarpai leidžia pailsėti nuo šiek tiek įkyrėti galinčio dažnai kadre šmėžuojančio Džesio veido, o veiksmo paskirstymas padeda nesunkiai sekti įvykius. Aktorių vaidyba palieka malonų įspūdį. Ypač gerai savo darbą atliko komikas A. Devinas (Kelvinas). Būtent jaunėlis Kelvinas atrodo bene vienintelis šeimoje, tikrai tikintis savo veikla ir atsidavęs pastoriaus profesijai.

Sesuo Džudė dažnai neleidžia suprasti, koks visgi žmogus ji yra – tai sudaro brandžios ir patikimos moters, galinčios užimti rimtas pareigas vaizdą, tai staiga įtūžta ir išlieja savo pyktį, taip vis rečiau nustebindama savo aplinkinius, kurie atrodo pripratę prie tokio jos elgesio. Režisierius D. McBride‘as, atlikęs bene pagrindinį, Džesio, vaidmenį, taip pat sukėlė dvilypius jausmus – netrūko situacijų, kuomet atrodė, jog buvo perspausta su lėkštu humoru (pykčių pietaujant prie stalo scenos), bendras personažo vaizdas gali šiek tiek atgrasyti. J. Goodmanas ir jo įkūnytas Elijas, nors ir pasirodo palyginti dažnai – išsprendžiantis visas problemas, tačiau paslaptingas tėvas, apie kurį suteikiama labai nedaug informacijos. Likę ir rečiau pasirodantys personažai savo darbą atlieka puikiai. (Viktorija Šaulytė)

2. „House of the Dragon“ (2022 – )

Drakonas – tai galios simbolis laikais, kai dar negyveno Deneris Targarian ir Džonas Snou, kai Starkai nekonkuravo su Lanesteriais, o iš Šiaurės neplūdo gyvieji numirėliai. Šįkart veiksmas vyksta laikotarpiu, kai geležiniame soste sėdi Targarianų palikuoniai, o tiksliau – taikusis karalius Viziris Targarianas, tačiau ir jam – problemų per akis, nes, atrodo, kiekvienas gyvas tos planetos gyventojas nori užimti jo vietą. Kodėl? Dėl valdžios, turtų, garbės, maža ko, tačiau tikrai ne iš nesavanaudiškų paskatų.

Šiame seriale galima išsikirti kelis konfliktus, kuriuos patiria personažai. Vienas iš pagrindinių – pareiga ar širdis? Karališkosios šeimos atstovams reikia priimti sudėtingus sprendimus, pavyzdžiui, ar vesti dvylikametį vaiką, nes taip būtų sustiprinama karališkojo kraujo linija? Ar tekėti už nemylimo vyro vien tam, kad karalystei pagimdytum palikuonių? Ar žudyti savo žmoną, kad išgelbėtum gimstantį būsimą sosto įpėdinį? Garbė drakonų laikais – viskas, nors toli gražu ne visi elgiasi garbingai, gal vos keletas.

Kadras iš serialo „House of The Dragon“ / HBO

Dėmesio centre – princesė Rainyra Targerian, kuri po tėvo mirties turi tapti karalystės valdove. Ji yra įsitikinusi, kad niekada neturės vyro ir niekada neturės vaikų – motinos likimas ją sutraumavo ir ji nori tiesiog sau ramiai džiaugtis vienatve. Tačiau kalba eina ne apie XXI amžių, o apie fantastinius viduramžius, kuriuose moteris ir netgi dažnai vyras neturi tokios pasirinkimo teisės. Taigi šiame seriale pamatysite daug gimdymų ir daug prištampuotų vaikų – kai kurie iš jų išgyvena, kiti miršta, tačiau visai kaip viduramžiais žmogaus gyvybė neturi didelės vertės, netgi jeigu motinoms skausmas ne ką mažesnis.

Tačiau Rainyra nėra šventa mergelė – vienu ar kitu būdu visi Targarianai pūva iš vidaus ar iš išorės – šeimoje pilna pavydo, keršto, geidulių, intrigų, paslapčių ir visų įmanomų nuodėmių. Nežinia, ar taip yra todėl, kad karališkoji šeima nepasižymi morale, ar tiesiog incestas padarė savo. Karališki rūmai tiesiog skendėja intrigose – nuo žemiausio iki aukščiausio pavaldinio rezga kokį nors nešvarų reikalą. Galima sakyti, tuo šis serialas ir yra įdomus – dorų čia labai maža.

Pabrėžiamas sunkus moterų likimas, kai jos nebuvo nė iš tolo taip vertinamos kaip vyrai, o jų gyvenimo tikslas ir priedermė buvo laikoma gimdyti vaikus – kitas kelias neegzistavo. Netgi pačiai karalienei, Vizirio žmonai Alisentai, atrodo, kad moterys pačios nevaldo, o protingai nukreipia valdžioje esančius vyrus reikiama kryptimi. Atrodo, seriale šiam teiginiui niekas neprieštarauja, tačiau ar galima ką nors kaltinti, kad netikėjo skraidančiais drambliukais? Vienaip ar kitaip veiksmas vyksta į viduramžius panašiais laikais, taigi naivu būtų tikėtis, kad staiga visų mentalitetas pasikeis per akies mirksnį ir moterys, amžių amžius nevertintos, staiga įgis šiokios tokios galios.

Iš esmės tai pasakojimas apie vienos šeimos žlugimą. Tai ne tik moralinis karališkosios šeimos narių nuosmukis, kai broliai sanguliauja su seserimis, dėdės su dukterėčiomis, pusseserės su pusbroliais; tai galingos dinastijos krachas, per kurį daug kas išmiršta arba tiesiog taip susipriešina, kad karas žada tik dar daugiau netekčių. Jei į drakonus yra smagu žiūrėti dėl jų galios, nes norisi grožėtis jų didybe, tai nusigyvenęs drakonas atrodo bjaurus ir keliantis gailestį, nieko daugiau.

Ironiška, kad Targarianų senovės išmintis sako, kad jie yra arčiau dievų nei žmonių, o sostas juos tik priartina prie dangaus. Nes būdami aptekę ydomis iš tikrųjų jie negeresni už žemės kirminus. Tos ydos kartais bjaurios pasižiūrėti, tačiau serialas apie šventeivas būtų paprasčiausiai nuobodus. Taigi fantastinių viduramžių drama su politinėmis intrigomis, kovų scenomis, didingaisiais drakonais, nenuspėjamais siužeto vingiais, puikia aktorių viadybą, įtikinamais konfliktais, veikėjų įvairove garantuos puikiai praleistą laiką prie televizoriaus ekranų. (Dora Žibaitė)

1. „The Sopranos“ (1999 – 2007)

Kone vienu geriausių draminių serialų pasaulyje tituluojamas serialas „Sopranai. Mafijos kronikos“ savo populiarumo ir svarbos nepraranda ir šiandien. Kultine tapusi istorija neretai tampa kone „mafijos“ sinonimu, o šios šeimos istorija susidomi daugybė skirtingų kartų atstovų.

Sopranų šeima – Niu Džersio valstijoje gyvenanti mafijos šeima, o jos galva – Tonis Soprano (vaidina Džeimsas Gandolfinis), žiaurus ir klastingas nusikaltėlis, reikalus įpratęs tvarkyti mafijai įprastais metodais. Patirdamas asmeninių problemų, šis gangsteris priima jo aplinkos žmonėms itin nebūdingą sprendimą – jis nusprendžia lankyti psichoterapijos kursą. Nenorėdamas pasirodyti nusilpęs, šį savo užsiėmimą jis privalo slėpti nuo kitų, tačiau negana to, artimiausioje aplinkoje, šeimoje, patiriamas spaudimas Tonį vis labiau veda iš proto. Nuo pat vaikystės jį engianti motina sūnaus ramybėje nepalieka ir pasenusi – jos kaprizai ir priešgyniavimai viso siužeto metu vienaip ar kitaip persekiojo pagrindinį herojų, ir šio psichinė sveikata galiausiai pakimba ant plauko. Nusilpęs Tonio pirmtakas, dėdė Jaunėlis, pavydi sūnėnui pasisekimo pasiekus mafijos vadovo poziciją, ir pradeda organizuoti jo nužudymą. Federaliniai agentai taip pat mina ant kulnų, ir Tonis iš paskutiniųjų nusprendžia apsaugoti save ir savo šeimą.

Kadras iš serialo „The Sopranos“ / HBO

Neįtikėtinai detaliai nupasakojamas mafijos vadeivos gyvenimas, kuriame – gausybė asmeninių dramų, keliančių svarbius gyvenimiškus klausimus. Išskirtinis serialo kūrėjų požiūris į amerikietiškos šeimos sampratą, mafijos veikimą ir gyvenimą, žmogaus emocinės būklės svarbą ir moralinių vertybių demonstravimą pritraukė galybę gerbėjų visame pasaulyje.

Sopranus“ iš dalies įkvėpė Ričardo Boiardo šeima, garsi Naujojo Džersio organizuoto nusikalstamumo šeima iš to laikotarpio kai Čeisas augo, ir iš dalies jau kita tos pačios valstijos mafijos šema – Džersio DeCavalcante.

Kaip svarią įtaką serialo kūrimui padariusius asmenis Davidas paminėjo amerikiečių dramaturgus Artūrą Milerį ir Tenesį Vilijamsą, o italų režisierių Federico Fellini kaip žmogų, kuris įkvėpė serialo kino stilių.

Daugelis „Sopranų“ aktorių yra italų kilmės amerikiečiai, kaip ir jų vaizduojami personažai. Didžioji aktorių dalis jau yra pasirodę filmuose ir televizijos serialuose apie gangsterius prieš prisijungdami prie „Sopranų“. Serialas turi 27 aktorius, kuriuos sieja 1990 metų Martino Scorseso gangsterių filmas „Goodfellas“.

„Sopranai“ yra vertinamas kaip vienas geriausių visų laikų televizijos serialų. Jis pelnė daugybę apdovanojimų, įskaitant „Peabody“ apdovanojimus už pirmuosius du sezonus, 21 „Primetime Emmy“ apdovanojimą ir penkis „Auksinio gaublio“ apdovanojimus. Pagal „Sopranus“ sukurta galybė parodijų, knygų, vaizdo žaidimų, garso takelių albumų. (Justas Pridotkas)

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: