Spindintys apdarai, androginiški scenos veikėjai, skambios gitaromis varomos dainos. Visa tai – aštunto dešimtmečio pradžioje iškilusio glam (angl. glamour – grožis, žavesys) roko skiriamieji bruožai.
Glam roku įvardinama roko srovė, daugiausiai populiarumo sulaukusi 1970-ųjų pradžioje. Žanras išsiskiria ne tiek savo muzika, kiek vizualine puse – glam roko atlikėjai didelį dėmesį skiria sceniniams apdarams bei grimui. Apranga bei aksesuarai dažnai blizgūs – būtent dėl to žanras kartais įvardinamas glitter (angl. glitter – blizgesys) roku. Glam menininkai įkvėpimo sėmėsi iš ketvirto dešimtmečio Holivudo glamūro, kabareto, mokslinės fantastikos ir net okultizmo bei mitologijos. Žanras žinomas muzikantų žaidimu su lytimi – dažnai vyrai rengdavosi priešingos lyties rūbais ir nevengdavo naudoti moteriško makiažo.
Glam muziką apibūdinti gana sunku – šiai srovei priklausę muzikantai grojo tiek pop (Gary Glitter), tiek rokenrolo įkvėptą muziką (Alvin Stardust), tiek art roką (Roxy Music, David Bowie), tad galima laisvai teigti, kad ne grojama muzika, o vizualinė atlikėjų pusė lemdavo priskyrimą žanrui.
Glam pradžia laikomi vėlyvieji 60-ieji, kai britas Marc Bolan (tikras vardas – Mark Feld. Bolan slapyvardis buvo sukurtas panaudojant muzikanto Bob Dylan vardo ir pavardės pirmąjį bei paskutinį skiemenį) įkūrė grupę Tyrannosaurus Rex, vėliau persivadinusią į T. Rex.
Prie grupės išpopuliarėjimo prisidėjo Marc Bolan išleista poezijos knyga, Didžiojoje Britanijoje parduota 40 000 tiražu.
Po kelių albumų išleidimo Marc 1971-aisiais pradėjo formuoti savo išskirtinį sceninį įvaizdį: prie cilindrinių skrybėlių jis derino plunksnų girliandas ir blizgesiu papuoštus žandus. Apie šio įvaizdžio sukūrimą sklando kelios legendos: vienoje teigiama, kad prie jo stipriai prisidėjo Bolan asistentė Chelita Secunda, tačiau pats Bolan yra sakęs, kad prieš vieną fotosesiją jis pastebėjo ant stalo gulintį savo žmonos blizgesį, kurio užsitepė ant veido.
Aukščiausias grupės taškas – albumas „Electric Warrior“ (1971 m.) su singlais „Jeepster“ bei „Get It On“. T. Rex veiklą nutraukė netikėta Marc Bolan mirtis 1977-aisiais – atlikėjas žuvo autoavarijoje būdamas vos 29 metų.
Rex prodiuseris Tony Visconti tuo pat metu dirbo ir su kitu kylančiu talentu – David Bowie. Šiam muzikantui glam tapo žanru, iškėlusiu jį į žvaigždes. Karjeros pradžioje grojęs psichodelinį folką bei progresyvųjį roką, 1971-aisiais Bowie sukūrė savo įžymųjį alter-ego Ziggy Stardust, tapusį glam simboliu. Vėliau sekęs personažas Aladdin Sane Bowie įkaldino į glam šlovės lentą. Apie priskyrimą šiai srovei viename interviu muzikantas sakė: „glam rokas yra puikus būdas kategorizuoti mane, o tai, kad esu vienas iš žanro lyderių, yra dar puikiau“.
Kitaip, nei daugelis Britanijos glam grupių, David Bowie nepasiliko savo gimtinėje – nusišypsojus sėkmei po albumų „Hunky Dory“ bei „The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars“ muzikantas išvyko į Jungtines Valstijas, kur ne tik sulaukė pripažinimo, bet ir įkvėpė tuo metu jau garsius muzikantus Lou Reed (The Velvet Undergroud) bei Iggy Pop (The Stooges), kurie pradėjo groti šiek tiek tamsesnį glam.
Vienas populiariausių pavyzdžių – Lou Reed albumas „Transformer“. Prodiusuotas paties Bowie, albumas nepaiso korektiškumo ir drąsiai nagrinėja tiek transvestitų, tiek prostitucijos temas. Daugiausiai besiremiantis akustine gitara, „Transformer“ tapo vienu garsiausių Lou Reed solinės karjeros darbų.
Nemažą bangą devintajame dešimtmetyje sukėlė glam metalas – sunkesnė glam roko pakraipa. Jau ir taip pakankamai keistus apdarus papildė odinės kelnės, tigriniai raštai, ilgi, pūsti plaukai ir kiti dalykai, žymintys nusikaltimus tiek prieš stilių, tiek prieš muziką. Garsiausi glam metal atlikėjai – Poison, KISS. Glam metal sulaukė savo pelnytos mirties gana anksti, o šiais laikais tai mena nebent grupė Steel Panther, parodijuojanti šį tragišką žanrą.
Glam stilistika persimetė ir į kino pasaulį. Filmas „The Rocky Horror Picture Show“ (1975 m.), kuriame pasirodo Tim Curry ir Meat Loaf, stipriai remiasi glam vizualika ir tematika. Akivaizdu, kad aštuntasis dešimtmetis buvo ištroškęs šio žanro – vos pusantro milijono dolerių kainavęs filmas uždirbo 100 kartų didesnę sumą – 140 milijonų JAV dolerių.
Šiais laikais glam laikomas mirusiu – be kelių marginalių grupių nėra nei vieno populiaraus projekto, grojančio glam. Didžioji dalis glam pionierių jau aštunto dešimtmečio pabaigoje buvo persimetę į kitus žanrus, tad net savo kūrėjų nepuoselėjamas žanras buvo pasmerktas greitai mirčiai.
Taip pat skaitykite: Neutral Milk Hotel – atsiskyrėliškas 90-ųjų indie folk