Kino pavasario „Festivalių favoritų“ programoje pristatomas filmas „Priešas“ – metaforų ir alegorijų nestokojanti žmogaus pasąmonės ir vidinių demonų studija. Kanadoje pastatytas filmas vienus nustebins ir sužavės, kitų galbūt nebus iki galo suprastas, bet abejingų tikrai nepaliks.
Filmo režisierius kanadietis Denisas Villeneuve garsėja įtempto siužeto psichologiniais trileriais, garsiausi jo kūriniai „Kaliniai“ („Prisoners“) ir „Moteris, kuri dainuoja“ („Incendies“) buvo nominuoti Oskaro apdovanojimams.
2013-ųjų D. Villeneuve mistinis trileris „Priešas“ („Enemy“) pasakoja apie paprastą vyruką Adamą (akt. Jake‘as Gyllenhaalas), dėstantį istoriją koledže ir gyvenantį įprastą, niekuo neišsiskiriantį gyvenimą. Vieną dieną, žiūrėdamas filmą, Adamas ekrane pamato aktorių, kaip du vandens lašai panašų į jį. Vyras pasiryžta surasti savo antrininką ir paaiškėja, kad tarp jų keistų panašumų daugiau, nei atrodė. Netrukus noras pažinti paslaptingąjį aktorių virsta manija ir vyrų gyvenimai persipina.
Kino filmo “Enemy” kadras
Šiųmetinė „Kino pavasario“ programa – šventė aktoriaus Jake‘o Gyllenhaalo gerbėjams. Pagrindinį vaidmenį jis atlieka ne tik „Prieše“, bet ir Dano Gilroy kriminaliniame trileryje „Nakties klajūnas“ („Nightcrawler“). Nors filmai šiek tiek panašūs savo tamsia atmosfera, režisierius D. Villeneuve filme „Priešas“ leidžiasi į kur kas gilesnę pagrindinio veikėjo analizę. Filmas paremtas 2002-ųjų Nobelio premijos laureato Jose Saramago romanu „Antrininkas“.
„Priešas“ nėra tas filmas, kurį lengva žiūrėti, suprasti jį taip pat nėra paprasta. Tai – kietas riešutėlis ir, norint jį perkąsti, reikia pasukti galvą. Nors filme veiksmo beveik nėra, režisierius geba meistriškai įtraukti žiūrovus į įvykius ekrane, skatindamas spėlioti, kas bus toliau, kaip istorija baigsis. Kuo toliau, tuo sunkiau darosi suvokti, ar filmo įvykiai iš tiesų vyksta, ar tai tėra pagrindinio herojaus fantazijos vaisius. Režisierius nepatiekia visko ant sidabrinės lėkštutės, filme netrūksta paslaptingų simbolių ir alegorijų, o pasitelkiant įtaigų garso takelį ir monochromines spalvas kuriama įtampa ir niūri atmosfera.
Kino filmo “Enemy” kadras
Filmui pasibaigus, žiūrovas paliekamas su savo mintimis ir įžvalgomis, pabaiga atvira interpretacijoms. Neatskleidžiant per daug, galima pasakyti, jog „Priešas“ yra meistriškai pateikta žmogaus pasąmonės analizė, o patys baisiausi priešai sau dažniausiai būname mes patys.
Verdiktas: 9/10
„Priešas“ – vienas įsimintiniausių filmų, kuriuos išvysite šių metų „Kino pavasaryje“. Lėto tempo, painus ir nenuspėjamas – po metaforų ir simbolių sluoksniu glūdinčią filmo esmę suprasti gali prireikti ir antros peržiūros. „Priešas“ – tai filmas-mįslė, kuriai išspręsti gali tekti pasikapstyti giliau.