euromaidanpress.com archyvo nuotr.

Šiandien, informacinio karo ir aštrios politinės situacijos Rusijoje ir Ukrainoje laikotarpiu, itin išaugusi objektyvios informacijos rusų kalba paklausa. Pasidomėjome, kokius informacinius kanalus rusų kalba ir už kokį mokestį Kauno gyventojams siūlo telekomunikacijų bendrovės.

Pradedame nuo „VIASAT“ – didžiausios skaitmeninės palydovinės televizijos operatorės Baltijos regione, turinčios per 200 tūkstančių klientų Baltijos šalyse ir Ukrainoje. Ši televizija potencialiems vartotojams siūlo porą standartinių paketų: sidabrinį ir auksinį. Kanalų pasiūla paketuose tikrai gausi, tačiau mus domina tik informaciniai kanalai, transliuojami rusų kalba, todėl ieškome būtent jų. Apžvelgus paketuose siūlomų kanalų pasiūlą, paaiškėja, jog užsisakius sidabrinį programų paketą, kuris kainuoja 9,27 EUR/mėn., žiūrovas gali matyti kanalus RTR Planeta, NTV Mir, REN TV ir Euronews, kurį galima žiūrėti ir rusų kalba. Tuo tarpu užsisakius auksinį paketą, kurio kaina sudarius 24 mėnesių sutartį pirmus 3 mėnesius – 8,4 EUR/mėn., o vėliau – 14,19 EUR/mėn., dar pridedamas Pirmasis Baltijos kanalas. Nors Pirmojo Baltijos kanalo, RTR Planeta, NTV Mir ir REN TV retransliacijos Lietuvoje prieš kurį laiką buvo stabdytos dėl karo ir neapykantos kurstymo ir iškreipto įvykių vaizdavimo, Euronews pateikia naujienas pankamai objektyviai, o už šį kanalą „VIASAT“ televizijos naudotojams papildomai primokėti nereikia.

Antrasis tyrimo objektas – „Teo“. Tai – didžiausia integruotų telekomunikacijų, IT ir televizijos paslaugas teikianti įmonė Lietuvoje. Ši bendrovė norintiems naudotis skaitmeninės televizijos paslaugomis siūlo standartinį programų paketą, kuriame – 45 TV kanalai. Pasirašius 24 mėnesių paslaugų teikimo sutartį su „Teo“, šio paketo mėnesinė kaina – 7,21 EUR. Informacinių kanalų rusų kalba pasiūla panaši, kaip ir „VIASAT“: RTR Planeta, Pirmasis Baltijos kanalas, Euronews.

„Cgates“ – antroji pagal dydį interneto ir televizijos paslaugų tiekėja Lietuvoje, turinti daugiau nei 180 tūkstančių abonentų. Ši televizija Kauno gyventojams siūlo tris standartinius kabelinės televizijos kanalų paketus: mažąjį, optimalų ir didijį. Užsisakius mažąjį programų paketą, kurio mėnesio kaina – 4,34 EUR, rusišką informacinį kanalą gausime vos vieną – RTR Planeta. Optimaliame pakete (5,65 EUR/mėn.) jų siūloma jau daugiau – be RTR Planeta, dar matysite NTV Mir ir Pirmąjį Baltijos kanalą. Užsisakius didijį TV paketą, kainuojantį 8,66 EUR/mėn. prie šio trejeto pridedamas kanalas REN Lietuva. Prieš kurį laiką transliavusi Euronews, bendradarbiavimą su šiuo kanalu „Cgates“ neseniai nutraukė, o dar vieną objektyviai naujienas pateikianti rusų kanalą RTVi šios įmonės klientai turi galimybę matyti tik užsisakę skaitmeninę televiziją ir papildomą informacinių kanalų paketą. Skaitmeninė televizija yra brangesnė už kabelinę – ji mėnesiui kainuoja 9,18 EUR, o už papildomą paketą dar reikės primokėti 2,03 EUR kiekvieną mėnesį.

Patikriname ir televizijos „Init“ TV kanalų pasiūlą. Ši įmonė siūlo kabelinės arba skaitmeninės TV paslaugas. Pasirinkus tiek vieną, tiek kitą, galima rinktis mini arba pagrindinį TV programų paketus. Kainos skiriasi nežymiai: kabelinės televizijos mini paketas mėnesiui atsieis 4,5 EUR, pagrindinis – 7,8 EUR. Tuo tarpu užsisakius skaitmeninę televiziją mini paketas kainuos 5,2 EUR/mėn., o pagrindinis – 8,7 EUR/mėn. Tiek kabelinės, tiek skaitmeninės televizijų mini paketuose siūlomi Pirmasis Baltijos kanalas, RTR Planeta ir jau minėtas RTVi. Užsisakius pagrindinius paketus, prie šių kanalų pridedamas dar ir NTV Mir. Jeigu „Init“ klientams norisi dar daugiau objektyvumo, skaitmeninės televizijos naudotojams suteikiama galimybė matyti Euronews, užsisakius papildomą informacinių kanalų paketą, kurio mėnesio kaina – 90 euro centų.

Palyginus telekomunikacijų bendrovių siūlomas paslaugas, akivaizdu, jog visos minėtos televizijos, išskyrus „Cgates“, savo standartiniuose paketuose siūlo bent po vieną objektyviai naujienas rusų kalba pateikiantį informacinį kanalą. Tuo tarpu „Cgates“ televizijos vartotojams tokie kanalai prieinami tik užsisakius skaitmeninę televiziją, kuri yra brangesnė už kabelinę ir pasirinkus papildomą programų paketą, už kurį taip pat reikia primokėti, taigi mažiau pasiturintys žmonės taip atkertami nuo objektyvios informacijos. Paklaustas, kodėl teisingai, neiškraipytai informacijai rusų kalba gauti sudaromas piniginis barjeras, bendrovės „Cgates“ generalinis direktorius Paulius Dambrauskas atsakė, jog TV programų paketai sudaromi atsižvelgiant į kanalų žiūrimumą ir populiarumą, kurį dažnai lemia tai, jog šalia politinio ar informacinio turinio transliuojamas ir pramoginis. „Mes nevertiname to, kas rodoma, kaip teisingo ar neteisingo, kanalai pateikia informaciją ir tai yra žiūrovo reikalas atsirinkti, kas jam priimtina ar nepriimtina. Čia neturėtų būti jokio diktato ar cenzūros“, – sakė P. Dambrauskas. Paklausus, kodėl „Cgates“ kanalų pasiūloje neliko „Euronews“, paaiškėjo, jog kanalo populiarumas buvo labai menkas ir sutarties su juo nuspręsta nebetęsti.

Tai, kurie kanalai tinkami rodyti ir retransliuoti Lietuvoje, sprendžia Lietuvos radijo ir televizijos komisija. Būtent jos nutarimu šalyje buvo sustabdytos minėtų kanalų RTR Planeta, NTV Mir, REN TV, Pirmojo Baltijos kanalo retransliacijos. PBK į komisijos akiratį pakliuvo dar 2013-ais metais, kai vienoje šio kanalo laidų buvo pateikti melagingi faktai apie 1991-ųjų sausio 13-osios įvykius. Tuomet PBK retransliavimas Lietuvos teritorijoje buvo sustabdytas trims mėnesiams. Dėl tos pačios priežasties buvo stabdomas ir kanalo NTV Mir retransliavimas. Tuo tarpu kanalams RTR Planeta ir REN TV įvykdytos sankcijos dėl jų skleidžiamos Rusijos propagandos, nukreiptos prieš Ukrainos gyventojus.

Vienareikšmiškai kaltinti telekomunikacijų bendrovių dėl per televiziją platinamos propagandos negalima. Jos – tik tarpininkės, kurioms tai yra verslas. Kuo populiaresnis retransliuojamas kanalas, tuo daugiau pelno jis atneša. Tačiau jeigu programų paketai sudaromi pagal žiūrimumo reitingus, kyla klausimas: kodėl žmonės renkasi kanalus, papuolusius į Lietuvos radijo ir televizijos akiratį kaip skleidžiančius propagandą? Tyrimo tikslas buvo išsiaiškinti, ar objektyviai informaciją pateikiančių informacinių kanalų rusų kalba pasiūla atitinka paklausą. Akivaizdu, jog objektyvios informacijos trūkumas nepaneigiamas, trūksta kanalų, retransliuojamų iš Ukrainos, o populiariausi rusiški kanalai rodo Kremliaus propagandą. Tačiau jų populiarumą lemia tie patys žiūrovai, nenorintys matyti objektyvią informaciją. Pernai Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė pasiūlė Visuomenės informavimo įstatymo pataisas, mažinančias rusiškos televizijos produkcijos transliavimą Lietuvos teritorijoje, tačiau Seimas jį atmetė. Regis, tiek telekomunikacijų bendrovės, tiek valsybė palieka žiūrovą su per televiziją skleidžiama propaganda tvarkytis patį. Šiais laikais, kai programų pasiūla didžiulė, o informacinis karas – pačiame įkarštyje, pačiam žiūrovui tenka atsakomybė už informaciją, kuri jį pasiekia. Už kaltinimus neobjektyvumu bus atsakyta: pats pasirinkai. Todėl informacinius kanalus ir juos retransliuojančią telekomunikacijų bendrovę vertėtų pasirinkti protingai.

Ši informacija yra portalo KaunoZinios.lt nuosavybė. Ją galima platinti tik susitarus su portalo redakcija ir nurodžius aktyvią nuorodą į KaunoZinios.lt. Parašykite mums adresu info@kaunozinios.lt

 
Naujienos iš interneto

Sponsored video

Taip pat skaitykite: