Kaune jau pradeda rinktis geriausi pilotai iš viso pasaulio – šį savaitgalį Kauno mariose ties T. Masiulio gatve vyks vandens formulių F2 pirmasis Pasaulio čempionato etapas ir gliserių „FR-1000” Europos čempionatas. Tai pirmosios tokio aukšto lygio vandens formulių lenktynės laikinojoje sostinėje, į kurias susirinks geriausi pilotai iš viso pasaulio. Tarp jų bus ir lietuvis Edgaras Riabko. Beje, prieš šių metų pasaulio čempionato startą intriga didžiulė – šiais metais čempionate nedalyvauja praėjusių metų čempionas, tad kova dėl laisvo sosto prasidės būtent Kaune.
Įspūdingos vandens formulės Kauno marias raižys birželio 10-11 dienomis. Sudėtinga, net penkių posūkių lenktynių trasa bus įrengta Kauno mariose. Visa trasa bus puikiai matoma iš visų žiūrovų vietų.
Legendos atvyksta į Kauną
F2 formulių lenktynėse dalyvaus ir Lietuvos atstovas E. Riabko. 33 metų kaunietis su komanda žiemą plušo garaže tobulindamas savo formulę. Dabar pilotas tikina, kad visi namų darbai jau atlikti. Belieka sulaukti varžybų, prie kurių starto stos pasaulio lenktyninkų elitas.
„Atvažiuoja visi geriausi pilotai. Beje, bus ir trys gamyklinės komandos – viena iš Prancūzijos ir dvi iš Italijos. Šiose komandose dirba tiek pasaulio čempionų, kiek dar Kaune nėra buvę. Tarp jų bus ir F1 legenda Guido Cappellini. Savo komandą turi ir vokietis Michaelis Werneris. Absoliučiai visas formulių elitas bus Kaune“, – sako E. Riabko.
Iš pilotų kaunietis išskiria 37 metų latvį Uvį Slakterį (Nr. 51) bei dešimtmečiu jaunesnį švedą Eriką Ediną (Nr. 21).
„Šiemet nebus praėjusių metų čempiono Pierre’o Lundino, todėl U. Slakterį ir praėjusių metų vicečempioną E. Ediną aš vadinu realiausiais kandidatais į čempiono titulą. Be abejo, yra kelios turtingos komandos su naujais laivais – be jokios abejonės, Abu Dabio komanda bus labai stipri. Visi dalyviai atvažiuoja su nauja technika, tad gali būti siurprizų. Konkurencija bus labai didelė. Manau, kad kvalifikacijoje į vieną sekundę tilps 10 laivų“, – prognozuoja E. Riabko.
Organizatorių archyvo nuotr.
Tikslas – penketukas
Vertindamas savo galimybes E. Riabko išlieka realistas. Tačiau svajoti niekas neuždraus.
„Pernai įgyvendinau tikslą patekti į dešimtuką. Šiemet planas yra penketukas, o svajonė – podiumas. Pagal mano biudžetą podiumas būtų stebuklas, tai nedrįstu savęs kelti į aukštumas. Atvažiuoja tokie sportininkai, iš kurių bent 15 yra aukščiausio lygio. Niekada nežinai, kas gali iššauti. Čia bus pirmos sezono varžybos, kuriose išaiškės, kas yra lyderiai“, – sako E. Riabko.
Prieš lenktynes kaunietis labiausiai nerimauja, kad nepavestų technika.
„Viena išlindusi techninė smulkmena gali sumaišyti visus planus. Lenktyniausiu čia, savo gimtajame Kaune – prie savo žiūrovų, savo draugų, giminių ir rėmėjų. Būtų labai skaudu, jei pavestų technika. Sunkiai dirbome žiemą, techniką išsibandėme Vokietijoje, kur išlindo techninių bėdų. Viską sutvarkėme ir dabar viskas veikia idealiai. Jau išbandėme formulę Kauno mariose, kur išdeginome degalų baką varžybiniu režimu. Variklio resursas yra 15 valandų, tai daugiau jo naudoti nenorėjau. Jei technika laikys, tik nuo manęs ir komandos priklausys, kaip mes pristaikysime prie oro sąlygų, prie bangų, prie vėjo“, – teigia E. Riabko.
Trasa – duoklė žiūrovams
Specialistai išanalizavo visus geriausius įmanomus variantus ir sudėliojo taip, kad trasa būtų sudėtinga dalyviams ir puikiai matoma žiūrovams. Panašu, kad šiuos du aspektus organizatoriams įgyvendinti pavyko be priekaištų.
Trasa drieksis Kauno marių įlankoje ties T. Masiulio gatve. Visi 5 posūkiai mus matomi iš abiejų žiūrovų zonų. Trasoje bus 4 kairieji posūkiai, vienas – dešinys. Pilotai trasą įveiks plaukdami prieš laikrodžio rodyklę.
Po starto sportininkai 400 m lėks tiesiai ir staigiai apsisukę įsilies į trasą ties antruoju posūkiu.
Tuomet laukia posūkis į kairę ir trumpa, vos 100 m tiesioji. Tada pilotai vėl suks kairėn, 400 m lėks tiesiąja ir suks dešinėn. Po šio posūkio vėl 210 m tiesioji ir staigus posūkis į kairę, bei 350 m tiesioji. Nuo pirmojo iki antrojo posūkio pilotai 600 m tiesiąja spaus iki dugno.
F2 lenktyninkams teks įveikti 1660 m ilgio trasą. Gliserių distancija kiek trumpesnė – 1650 m. Šios klasės laivai nesuka dešinėn ir jų trasoje liks tik kairiniai posūkiai.
Organizatorių archyvo nuotr.
Trasa skirta žiūrovams
E. Riabko teigia, kad sudarant trasas didžiausias dėmesys skiriamas žiūrovams. Ne išimtis ir Kaunas.
„Visos trasos yra skirtingos. Dauguma atvejų jos išdėstytos pagal krantų infrastruktūrą, kad būtų patogu žmonėms žiūrėti“, – sako E. Riabko.
Duoklė žiūrovams atiduodama ir Kaune – trasa išdėstyta taip, kad vandens formulės lėktų kuo arčiau žmonių.
„Be jokios abejonės, atsižvelgėme į visus saugumo reikalavimus. Formulės plauks maksimaliai arti žmonių, kiek tai leidžia saugumo reikalavimai. Garantuojame, kad įspūdis bus didelis – formulės lėks 80-100 m atstumu nuo sirgalių zonų“, – sako renginio organizatorius Mindaugas Mačiulaitis.
Taktika ir oras
Šie du faktoriai – oras ir taktika – glaudžiai susiję.
„Sunku bus, jei bus didelės bangos ir vėjas. Formulė lekia iškilusi virš vandens, visuomet ant ribos“, – sako E. Riabko.
Bangos ir vėjas pavojingas tiesiose – kuomet greitis didelis, o laivo priekis pakilęs, kyla grėsmė, kad laivas po vėjo gūsio bus apverstas. Būtent vėjas yra didžiausias pavojus lenktynėse. Tik dėl šios stichijos gali keistis renginio programa.
Tuo tarpu sportininkai pagal oro sąlygas ir pasirinktą strategiją dėlioja lenktynių taktiką.
„Kvalifikacijoje pasirinkau greitesnį sraigtą. Starto metu dėsiu kitą sraigtą, kuris lemia mažesnį greitį, bet didesnę dinamiką ir geresnį startą. Starto metu noriu pabėgti nuo krūvos, nes pavojingiausias yra pirmas posūkis – kai į posūkį atplaukia 20 formulių, tai incidentų tikimybė labai išauga, tuomet būna daugiausiai avarijų. Dėl to mes aukojame maksimalų greitį, bet norime turėti gerą startą“, – sako E. Riabko.
Organizatorių archyvo nuotr.
Konkurencija didžiulė
Į Kauną birželio 10–11 dienomis atvyks 24 geriausi pasaulio pilotai iš Skandinavijos šalių, Didžiosios Britanijos, Rusijos, Vokietijos, Italijos ir net Jungtinių Arabų Emiratų.
Renginio metu be pagrindinių lenktynių, kurių metu pilotai trasą turės įveikti 80 kartų, vyks ir kitos įdomios rungtys. Viena iš jų – maksimalaus greičio siekimo rungtis, kai pilotai sieks išvystyti kuo didesnį greitį tiesiojoje.
„Reikėtų atkreipti dėmesį, kad Kaune vyks Pasaulio čempionato startas. Tai reiškia, kad visi dalyviai turės po žiemos suremontuotus veikiančius laivus. Todėl šis renginys tampa dar labiau išskirtinis – būtent sezono starte bus daugiausiai dalyvių ir arši kova dėl pozicijų“, – teigia M. Mačiulaitis.
Greiti ir brangūs
Ne paslaptis, kad vandens sportas yra brangus malonumas. Jei prie to pridėsime ir motorus – kaina kyla dar labiau. Skaičiuojama, kad pilnai paruoštas lenktyninis motorlaivis kainuoja tūkstančius.
„F2 klasės formulių korpusas pagamintas iš anglies pluošto – lygiai taip pat, kaip ir „Formulės-1” bolidai. Išvystyti įspūdingą 180 km/val. ar dar didesnį greitį formulėms leidžia galingi šešių cilindrų, 200 AG varikliai. Pagal įsibėgėjimo greitį šios klasės motorlaiviai prilygsta galingiausiems superautomobiliams, tokiems kaip “Lamborghini Murcielago LP640” ar “Mercedes SLR McLaren”. Aišku, tokio lygio laivai kainuoja pakankamai brangiai. Pilnai sukomplekuoto laivo kaina siekia 100 tūkst. eurų“, – teigia varžybų organizatorius Mindaugas Mačiulaitis.
Be pagrindinių lenktynių, kurių metu pilotai trasą turės įveikti 80 kartų, vyks ir kitos įdomios rungtys. Viena iš jų – maksimalaus greičio siekimo rungtis, kai pilotai sieks išvystyti kuo didesnį greitį tiesiojoje.
Renginio metu žiūrovų zonose veiks įvairios pramogos visai šeimai. Be to, bus galimybė pačiam sėsti į dvivietę vandens formulę ir pajusti, kokias apkrovas patiria profesionalūs sportininkai. Renginio programą gali koreguoti oro sąlygos. Dėl didelio vėjo lenktynių laikas gali keistis.