Pirmasis darbas – knygos parengimas
Wordo failas turi pavirsti elektroniniais formatais (Mobi – tik Amazone naudojamas formatas, skirtas Kindle skaityklėms, ir Epub – visoms kitoms skaityklėms).
Internete yra daug bendrovių, kurios siūlo paslaugą – už maždaug $200-300 mokestį jos konvertuoja tavo knygą ir įkelia ją į visus elektroninius knygynus: nuo didžiųjų Amazon, iBookstore, Kobo iki visai mažyčių. Kiti siūlo tik knygos konvertavimą (iki $100), treti neima nieko, bet visam laikui užsideda procentą nuo knygos pardavimų. Ilgai svyravau ir buvau besusigundąs pasilengvinti gyvenimą, bet kolega atkalbėjo ir buvo visiškai teisus.
Knygos konvertavimas Amazone yra lengvesnis už pūką. Amazonas toks paslaugus, kad netgi dar kartą patikrina tavo tekstą ir išmeta surastas klaidas. Kitas dalykas – Amazone esi pats sau šeimininkas – gali ką nori pataisyti, rezultatus matai kasdienėse ataskaitose, o štai jeigu susidedi su trečiosiomis šalimis, tampi priklausomas nuo jų sistemų ir tada ataskaitas apie pardavimus gausi tik kartą per mėnesį, o bet koks pakeitimas kainuos papildomus pinigus.
Kitas svarbus dalykas – mokesčių susitvarkymas. Amazonas automatiškai įšaldys 30% nuo tavo gaunamų pajamų iš JAV pirkėjų, jeigu neturėsi susitvarkęs JAV mokesčių mokėtojo numerio – ITIN arba EIN) ir užregistravęs jo Amazone. Kai pamačiau, kokius kryžiaus kelius teks nueiti bendraujant su JAV mokesčių inspekcija (IRS) ir taip pat pildant popierines formas, galvojau, kad bus labai blogai. Formas į IRS galima siųsti tik laišku, jie jas svarsto kokius 3-4 mėnesius ir po to priima sprendimą išduoti tau mokėtojo numerį.
Išganingas sprendimas atėjo netikėtai. Save leidžiančių rašytojų rinka yra savotiška. Lietuvoje kūrėjai (ne tik rašytojai) paprastai šnairuoja vienas į kitą ir kiekvienoje išleistoje knygoje mato potencialų priešą ir konkurentą. Save leidžiantys rašytojai užsienyje atvirkščiai – mielai priima kiekvieną naujoką, padeda patarimais, atsako į daugelį klausimų ir kartoja tą pačią mantrą: rinka didelė, vietos visiems užteks, jeigu nupirks tavo knygą, galbūt pastebės ir po to nupirks ir mano, jeigu padėsime vienas kitam. Būtent viename iš tinklaraščių ir atradau paprastą ir elegantišką sprendimą – aplikuoti ne ITIN, o EIN numeriui, kas Amerikoje reiškia „individualios įmonės savininką“.
Žinoma, tam reikia turėti bent kažkokią įmonę, nors IRS nereikalauja patvirtinimo, kad tokia įmonė iš tiesų egzistuoja. Pakako vieno skambučio į Filadelfiją, ultra paslaugi IRS agentė telefonu išklausinėjo mane apie viską, ko jau reikėjo, paraidžiui pakartojo vardą, pavardę, įmonės pavadinimą ir voila – po penkiolikos minučių pokalbio jau turėjau EIN.
Toliau dar geriau – anksčiau reikalavęs popierinio rašto Amazonas irgi persitvarkė, tereikėjo patvirtinti savo elektroninį parašą, suvesti duomenis, EIN numerius ir po 24 valandų gavau patvirtinimą, kad viskas gerai
Trečias dalykas – knygos kainodara. Natūralu, kad knyga negalėjo kainuoti tiek, kiek kainuoja lietuviška popierinė ar elektroninė knyga. Amazonas subtiliai reguliuoja knygų kainas ir didžiausią pajamų dalį atiduoda, jei elektroninė knyga kainuoja tarp $3 ir $10. Yra autorių, kurie pardavinėja knygas už $0.99, bet pastaruoju metu knygos už tokią kainą jau turi stigmą – pirkėjai perka jas nesvarstydami, bet neretai net ir neperskaito arba jaučia, kad knyga bus tikrai prasta ir perka dešimt knygų tikėdamiesi, kad bent viena bus gera. Manau, kad ne pats perspektyviausias modelis, jeigu tavo knygos nevertina net pirkimo momentu.
Tačiau self-publishingo proveržis ir taip turi stigmą – labai labai blogų knygų yra labai labai daug. Blogų ne tik turiniu, bet ir tuo, kad jos tiesiog rašomos ir keliamos į Amazoną nesivarginant pasamdyti viršelio dizainerio, teksto redaktoriaus ar korektoriaus. Kodėl? Nes yra šimtai „mokytojų“, kurie vienu balsu dėsto – svarbu, kad būtų kuo daugiau tavo produktų, rašyk rašyk rašyk, bet ką rašyk ir dėk į Amazoną, rašyk, dėk, rašyk, dėk. Uždirbsi tik iš kiekybės, o kokybė…na, kokybę palikim tradiciniams leidėjams, tegu jie ten vargsta.
Todėl ir pilna čia 80 psl. romanų, gyvenimiškų patarimų, patarimų, kaip rašyti, kaip pardavinėti, kaip reklamuoti, kaip valgyti, kaip skustis ir taip toliau. Absoliuti laisvė turi tam tikrų minusų.
Ir dar vienas svarbus, turbūt svarbiausias punktas – kaip atrodo tavo knygos namai.
- Kaip atrodo tavo knygos viršelis
- Kaip atrodo knygos aprašymas
- Ar autorius pasivargino susikurti savo Author Central profilį
- Ar pasirinko teisingas kategorijas savo knygai
- Ar išnagrinėjo Amazon lankytojų paieškos tendencijas ir pasirinko teisingiausius keywordsus
- Ar tie keywordsai minimi knygos descriptione
- Ar atsikratė nereikalingų puslapių knygos pradžioje ir padarė Look Inside patogesnį vartotojui
- Ar yra dar kažkas, galinčio patraukti skaitytojo akį ir padaryti tavo knygą išskirtinę (manęs daug kas klausinėjo, kodėl darau knygos veikėjų fotosesiją praėjus pusei metų, kai pasirodė „Vilko valanda“. Todėl ir dariau).
Jeigu gali sąžiningai atsakyti į visus šituos klausimus – tavo knygos namai parengti. Gali lengviau atsidusti ir pasakyti sau – viskas, atlikta.
1% darbo atlikta.
Originalus įrašas tinklaraštyje Tapinas.lt