Romoje, senovės mitų ir gilaus tikėjimo lopšyje gimė „Pirmasis ženklas” (The First Omen) – 2024 m. amerikiečių antgamtinis siaubo filmas, kuriame gilinamasi į paties blogio ištakas. Režisieriaus Arkashos Stevensono režisuotas filmas, kurio veiksmas vyksta audringo XX a. septintojo dešimtmečio fone, yra drąsi kultinio 1976 m. filmo „The Omen“ priešistorė.
Tai pasakojamas apie jauną amerikietę, išsiųstą į Romą pašvęsti savo gyvenimą bažnyčiai, tačiau vėliau atsidūrusią velniško sąmokslo, siekiančio į pasaulį atnešti blogį, pinklėse.
„The First Omen“ įmantriai sujungia istorinį tikslumą ir antgamtinį siaubą, jo veiksmas vyksta politiškai įtemptais „Years of Lead“ metais – laikotarpiu, kai visoje Europoje vyko visuomenės sujudimai ir protestai. Pagrindinė veikėja, jauna amerikietė Sara, keliauja į Romą, kad priimtų vienuolės įžadus ir pradėtų tarnauti bažnyčiai, tačiau netrukus susiduria su nerimą keliančiais ženklais, kad ne viskas taip šventa, kaip atrodo. Gilindamasi į savo šventąsias pareigas, ji susiduria su bauginančiu sąmokslu, kuriuo siekiama į pasaulį atvesti Antikristą. Jos tikėjimą ir ryžtą išbando ne tik dvasinės pareigos, bet ir tamsiosios jėgos, manevruojančios už šventų Vatikano sienų. Kol ji vis labiau klimpsta į sąmokslą, kurį rezga patys tikėjimo sergėtojai, filme sumaniai plėtojamos nekaltybės, galios iškrypimo ir nesiliaujančio dominavimo siekio temos.
Kritikai išgyrė filmą už jo įtemtą atmosferą ir Stevensono režisūrą, kurioje klasikinė siaubo estetika derinama su šiuolaikiniu jausmingumu siekiant atgaivinti šią frančizę. Beje, „Pirmasis ženklas” beveik gavo NC-17 (N-17) amžiaus cenzą dėl sukrečiančios gimdymo scenos, kuri įrodė filmo įsipareigojimą sukurti įtaigų, psichologiškai paveikiantį pasakojimą. Galiausiai, 5 kartus pateikus filmą vertinimui, jis buvo išleistas su R (N-16) cenzu. Nors filmo cenzo amžius ir buvo sumažintas, savo grafiniu turiniu ir provokuojančiomis temomis jis šiurpina net ir užkietėjusius siaubo gurmanus.
Filmo garso takelį sukūrė Markas Korvenas, žinomas dėl savo darbų filmuose „The Witch“ ir „The Lighthouse“. Garso takelyje pagerbtos originalios Jerry Goldsmith („Ženklas” (The Omen) muzikos kūrėjo) kompozicijos, tarp jų ir kultinė „Ave Satani“, taip susiejant naująjį filmą su jo pradininku.
Ši priešistorė, kurios veiksmas vyksta prieš pat sukrečiančius originaliojo filmo „Ženklas“ įvykius, atskleidžia ne tik filmo frančizės blogio kilmę, bet ir atspindi šiuolaikinius visuomenės konfliktus, ypač susijusius su kūno autonomija ir institucinės valdžios vaidmeniu asmeninio tikėjimo ir laisvės atžvilgiu. „Pirmasis ženklas“ yra daugiau nei siaubo filmas – tai provokuojantis apmąstymas apie mūsų visuomenę formuojančias jėgas, įvilktas į jaudinančio ir tamsaus kino pasakojimo skraistę.
„The First Omen“ ir „Immaculate“
Filmai „Pirmasis ženklas“ ir „Immaculate“, abu išleisti 2024 m., buvo praminti „filmais dvyniais“ dėl sutampančių temų ir panašios išleidimo datos. Jie abu nagrinėja tamsią religinių institucijų ir moterų kūnų kontrolės sąveiką. Abiejuose filmuose veiksmas vyksta Italijoje, didelių istorinių ir socialinių sukrėtimų fone, o pagrindinės herojės kovoja su religinių sąmokslų organizuojamais monstriškais gimdymų sąmokslais, išryškinant kūno autonomijos ir institucijų įtakos klausimus. Ši tematika ypač aktuali po pastaruoju metu visuomenėje vykstančių diskusijų dėl moterų reprodukcinių teisių. Abiejuose filmuose per savitą pasakojimo prizmę pateikiamas šiurpus apmąstymas apie tai, kaip religinės ir visuomeninės struktūros, prisidengdamos dievišku ar moraliniu autoritetu, gali manipuliuoti pagrindinėmis asmenų, ypač moterų, teisėmis ir jas užvaldyti. Abiejų filmų veikėjos, išgyvendamos šiuos sukrečiančius siužetus, įkūnija kovą su engiamosiomis jėgomis, siekiančiomis kontroliuoti jų likimus, ir įtikinamai skatina iš naujo įvertinti šiuolaikinėje visuomenėje vyraujančią galios dinamiką.
Trumpai tariant, „Pirmasis ženklas“ ne tik atgaivina šiurpų savo pirmtako palikimą, bet ir atskleidžia tamsiausias žmonių tikėjimo ir galios puses, todėl šį filmą būtina pamatyti tiek siaubo žanro gerbėjams, tiek giliau apie pasaulį pamąstyti mėgstantiems žiūrovams.