© Monikos Višinskaitės nuotr. / KaunoZinios.lt

Funikulieriai – seniausiai veikianti transporto priemonė. Tai trumpi geležinkeliai su lynine traukle, įrengiami stačiuose šlaituose keleiviams vežti. Bėgių keliu važiuoja lyno tempiami vagonai. Visoje Europoje veikia apie 80 žmones keliančių funikulierių. Šie keltuvai dažniausiai naudojami kalnuotose šalyse. Tačiau nors Lietuva ir nėra ta šalis, kuri galėtų pasigirti dideliais kalnais, bet čia taip pat galima išvysti net tris funikulierius, iš kurių net du yra Kaune. Jie įrengti Žaliakalnio ir Aleksoto kalvų šlaituose.

Vagonai yra restauruoti taip, kad primintų keleiviams, kaip šis transportas atrodė tarpukariu – kuomet buvo įrengtas. Geltonos spalvos išorė, vidus iškaltas ąžuolu, mediniai suoliukai. Keleivius pasitinka tarpukariu Lietuvos stiliumi uniformuoti darbuotojai, kylant ar leidžiantis keltuvu, galima pasiklausyti tarpukario muzikos. Šie funikulieriai įtraukti i kultūros paminklų registrą ir paskelbti technikos paminklais.

Tai unikali pramoga, kuri turistams, miesto svečiams dažnai būna netikėta atrakcija. Susidomėją tokia transporto priemone, turi galimybę apžiūrėti visus orginalius mechanizmus, juos fotografuoti.

Žaliakalnio funikulierius

© Monikos Višinskaitės nuotr. / KaunoZinios.lt

Tai vienas seniausių keltuvų, veikiančių visoje Europoje. Istoriko Jono Palio teigimu, šio funikulieriaus atsiradimą lėmė Kauno gyventojų skundai. XX a. pr., besiplečiant aukštutinei miesto daliai – Žaliakalniui – gyventojams susisiekimas su miesto centru buvo labai nepatogus. Norint pakilti i kalną, tekdavo lipti ganėtinai pavojingais ir nepatogiais laiptais. Nepatogaus susisiekimo vedini, Žaliakalnio gyventojai, jau 1921 metais pradėjo teikti miesto valdžiai prašymus, dėl žemutinės ir aukštutinės miesto dalių susisiekimo pagerinimo, nutiesiant tramvajaus lyną. Gausios skundų atakos davė rezultatą, 1927 metais nuspręsta nutiesti funikulierių iš Aušros tako į Kalnų (V. Putvinskio) gatvę. 1931 metais Žaliakalnio funikulierius oficialiai atidarytas. Keleiviams kelti buvo skirtas vienas vagonas, tačiau šiai transporto priemonei greitai populiarėjant, nuspręsta paleisti dar vieną vagoną.

1937 m. keltuvo paslaugomis pasinaudojo 1 406 999 keleiviai, sekančiais metais beveik du milijonai žmonių, vėliau skaičius toliau augo ir 1970 m. skaičius viršijo 5 milijonus. Vienos kelionės trukmė – 1 min. 30 s. Nuo 2004 metų Žaliakalnio keltuvio viršutineje stotelėje atidaryta fotografijos galerija.

Aleksoto funikulierius

© Monikos Višinskaitės nuotr. / KaunoZinios.lt

Antras mieste ir Lietuvoje veikiantis, vienas iš seniausių visoje Europoje keltuvų. Tuometinis technikos stebuklas, gyventojams tapo kasdieninio gyvenimo dalimi ir jo populiarumo dėka, praėjus trejiems metams, buvo sugalvota pastatyti kitą keltuvą, kuris palengvintų susisiekimą tarp Aleksoto ir miesto centro. Dar keli svarbūs veiksniai, tokie kaip: VDU fizikos – chemijos fakulteto įkūrimas, J. Damijonaičio pradinės mokyklos, Lituanistikos instituto ir oro uosto atidarymas, turėjo lemiamos įtakos tolimesniems darbams.

1934 m. pradėti statybos darbai, pagal šveicarų firmos projektą, naudojant šveicarų įrengimus. Praėjus truputi daugiau kaip vieniems metams, apie 200 000 litų kainavusios statybos darbai buvo baigti. Aleksoto funikulierius atidarytas 1935 m. gruodžio 5d.

Tarpukariu keltuvas per dieną atlikdavo 226 reisus. Vienos kelionės trukmė – 1min. 08s. 1950 metais funikulieriumi važiavo 558 tūkst., o 1960 m. – 894 tūkst. keleivių. Funikulieriaus keliamoji galia 2000 kg., vagonai – mediniai. Viršutinė stotelė įrengta su rūsiu, kuriame sumontuoti keltuvo mechanizmai, saugomi įvairūs reikmenys. Taip pat buvo įrengti butai, mechanikui ir sargui.

Sekmingai tęsia darbą

© Monikos Višinskaitės nuotr. / KaunoZinios.lt

Abu miesto keltuvai – vienkeliai su dviem vagonais, kurie prasilenkia kelio viduryje. Vagonėliuose įrengti specialūs automatiniai stabdžiai, kurie, trūkus lynui, neleidžia jiems nuriedeti žemyn. Šiandien funikulieriai ir toliau atlieka visuomeninio transporto funkcijas.

Nuo 2003 m. per metus Žaliakalnio funikulieriumi vidutiniškai perkeliama po 150 000 žmonių. Jo darbo laikas nuo 8 iki 18 val., visomis dienomis, bilieto kaina – 1 Lt. Viename vagone keltis gali 35 asmenys.

Aleksoto funikulieriumi per dieną pasinaudoja apie 300 – 400 keleivių. Keltuvas veikia nuo 7 iki 12 val. ir nuo 13 iki 18 val. Čia bilietas truputėlį brangesnis – 1,80 Lt.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: