2009 metais Lietuvoje užregistruoti 3827 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Daugiausia užregistruota užvažiavimų ant pėsčiųjų – 1343 įvykiai. 121 pėsčiasis pernai žuvo, tai sudaro 32,7 proc. visų eismo įvykiuose žuvusių žmonių. Tiek dėl vairuotojų, tiek dėl pėsčiųjų kaltės eismo įvykių neišvengiama ir pėsčiųjų perėjose.
Pėstieji yra mažiausiai apsaugoti eismo dalyviai. Įvykių metu jie nukenčia labiausiai ir turi mažiausiai šansų likti gyvi. „Rūpindamiesi savo gyvybe ir sveikata, pėstieji visada turėtų prisiminti, kad turi būti ypatingai atsargūs ir atidūs. Nesvarbu, ar einate šalia gatvės, kelio, ar pereinate gatvę pėsčiųjų perėjoje, degant žaliam šviesoforo signalui. Teorinis saugumas negarantuoja, kad iš tiesų nieko blogo nenutiks”, – perspėja vairavimo mokyklų instruktoriai.
Dažnai vairuotojai netinkamai elgiasi pėsčiųjų atžvilgiu, nesilaiko kelių eismo taisyklių, nepaiso jose numatytų pėsčiųjų teisių. Tačiau eismo įvykiai, kuriuose nukenčia pėstieji, įvyksta ne tik dėl vairuotojų, bet ir dėl pačių pėsčiųjų kaltės.
Dažnai pasitaikantis neatidus pėsčiųjų elgesys yra staigus išėjimas į važiuojamąją kelio dalį. Taip neapgalvotai į gatvę pėstieji išeina iš už automobilio galo arba netikėtai „išdygsta“ važiuojamojo kelio dalyje iš už kokios nors kliūties kelyje. Taip pat dažnas atvejis, kai pėstieji eina per pėsčiųjų perėją degant raudonam šviesoforo signalui. „Kai pėstieji elgiasi taip neapdairiai, net visų eismo taisyklių besilaikančiam vairuotojui sunku išvengti tragedijos. Juk į situaciją žmogus geba sureaguoti maždaug per vieną sekundę, – sako instruktoriai. – Jei automobilis važiuoja 50km/h greičiu, per vieną sekundę jis nurieda 14 m, o tai yra dvigubai ilgesnis atstumas, nei užima viena pėsčiųjų perėja. Dar apie 12 m automobilis nurieda, kol sustoja”.
Šalia kelio, kur nėra šaligatvio ar pėsčiųjų tako, pėstieji turi eiti tik kairiąja kelio puse. Tai labai svarbi, tačiau dažnai pėsčiųjų ignoruojama taisyklė. Net jei oras ir matomumas yra geras, saugumo sumetimais pėstiesiems rekomenduojama būti prisisegus atšvaitą vairuotojui matomoje vietoje. Einant neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui privaloma neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba būti prie drabužių prisisegus atšvaitą. „Jei klausotės muzikos per ausines, prieš pereidami gatvę išsiimkite ausines, kad tikrai girdėtumėte artėjančius automobilius ir spėtumėte laiku sureaguoti į galimą pavojų”, – pataria vairavimo mokyklų instruktoriai.