Wikimedia Commons archyvo nuotr.

Atokiame Indijos šiaurės rytų regione gyvena senovinė gentis, kurios itin didelė pagarba moterims yra stebinanti išimtis vyrų dominuojamoje šalyje.

Tačiau pasauliui penktadienį minint Tarptautinę moters dieną, tas regionas virto kovos lauku – vyrai bando nutraukti matriarchato tradiciją, kurios laikosi daugiau kaip milijonas žmonių.

Khasių gentis, gyvenanti vaizdingoje Meghalajos valstijoje, moteris į centrinę savo visuomenės vietą iškelia nuo lopšio iki kapo.

“Nueikite į bet kurią ligoninę, pastovėkite prie gimdymo skyrių ir pasiklausykite, – sako vyrų teisių gynimo aktyvistas Keithas Pariatas (Kitas Pariatas). – Jeigu šeimoms gimsta berniukas, išgirsite maždaug tokius žodžius: “O, gerai, tiks ir jis”. Bet jei (gimsta) mergaitė, tada visi džiaugiasi ir ploja”.

K.Pariatas yra organizacijos “Syngkhong Rympei Thymmai” (SRT), kuri siekia panaikinti tvirtai įsišaknijusią tradiciją, pirmininkas.

Pagal khasių tradicijas, visą šeimos turtą paveldi jauniausia duktė, vyrai po vestuvių atsikrausto į žmonos namus, o vaikams duodama motinos pavardė.

Be to, didelį džiaugsmą gimus mergaitei paaiškina ir taisyklė, kad visi tėvai, valdantys protėvių turtą ir neturintys dukterų, turi prieš mirtį įsivaikinti mergaitę, nes palikimo negali palikti sūnums.

Tokia sistema čia gyvuoja jau tūkstančius metų, bet dabar aktyvistai, tokie kaip K.Pariatas, yra pasiryžę ją panaikinti.

“Kai vyras turi gyventi savo uošvienės namuose, tai dažniausiai verčia jį truputį dažniau patylėti, – sako K.Pariatas. – Esi tik veislinis bulius. Niekam neįdomu klausytis tavo nuomonės, visiškai neturi jokio balso priimant sprendimus”.

Šis 60 metų verslininkas mano, kad tokia sistema yra “absoliučiai kenksminga” khasių vyrams.

“Ant jų pečių neužkraunama jokia atsakomybė, tad jie būna linkę niekuo nesirūpinti, įninka į narkotikus ir alkoholį, o tai trumpina jų gyvenimą”, – sakė jis AFP valstijos sostinėje Šilonge.

Dėl to jie nėra patrauklūs pačioms khasių moterims, kurios naudojasi savo teise vyrų ieškoti ir už savo bendruomenės ribų.

41 metų verslininkas ir SRT narys Teiboras Langkhongjee (Teiboras Langkhongdžis) sakė, kad tokį pasirinkimą nesunku suprasti.

“Khasių vyrai neturi jokio saugumo, jiems nepriklauso žemė, jie nevadovauja šeimos verslui ir, tuo pačiu, jie beveik niekam netinkami”, – sakė jis.

7-ojo dešimtmečio pradžioje čia buvo kilęs judėjimas už vyrų teises, bet jis nuslopo, kai šimtai khasių moterų pasirodė viename jo susirinkime ginkluotos peiliais.

1990 metais įsteigtos SRT laukia sunki kova už khasių tradicijų panaikinimą, nes Indijos konstitucijoje yra užtikrintos genčių tarybų teisės nustatyti savą paprotinę teisę.

Nors khasių moterys gali pačios spręsti dėl santuokos, pinigų ir kitų klausimų, jų dalyvavimas politikoje tebėra mažas – tarp 60 valstijos parlamentarų moterų yra tik keturios.

“Priežastis, dėl kurios turtas paliekamas jauniausiai dukrai, yra ta, kad ji turi atsakomybę rūpintis tėvais iki jų mirties”, – sakė “The Shillong Times” redaktorė Patricia Mukhim (Patrišija Mukhim).

Šalyje, kur moteris dažnai jaučia didžiulį spaudimą pagimdyti sūnų ir kur dėl tos priežasties daugėja abortų, kai laukiamasi mergaitės, Meghalajos valstijoje lyčių santykis nuolat būna normalus.

Mizoginija yra paplitusi daugelyje Indijos vietų; lytinė prievarta šalyje dažnai vertinama atlaidžiai, o kaltė gali būti primetama pačioms aukoms.

Gruodį įvykdytas grupinis išžaginimas Delyje, kai auka, jauna studentė, nuo patirtų žiaurių sužalojimų mirė, visoje šalyje išprovokavo piktas demonstracijas.

25 metų Pesundra Reslinkhoy (Pesundra Reslinkhoi), vieno Šilongo vaikų darželio auklėtoja, sakė, kad po to nusikaltimo Delyje khasių tvarka jai patinka dar labiau.

“Manau, kad tai gera tradicija khasiams – kad visos galios tenka moterims, – nes tai apsaugos mus nuo daugelio blogybių”, – sakė ji.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: