Kalbant apie komedijines televizijos laidas, moterų kūrėjų indėlis tikrai reikšmingas ir įtakingas. Moterys paliko ryškų pėdsaką komedijos žanro televizijoje sukurdamos novatoriškas kino juostas. Šiandien supažindinsime jus su dešimtuku pačių geriausių moterų sukurtų komedijinių televizijos laidų, analizuosime jų poveikį, humorą ir kultūrinę reikšmę.
Galima teigti, kad moterų kuriamų komiškų televizijos serialų rinkinys – turtingas, įvairus ir nuolat tobulėjantis. Moterys įnešė neišdildomą indėlį į komedijos žanrą televizijoje. Jų unikali perspektyva, nesuvaidintas humoras ir atsidavimas pasakojimui padarė įtaką žiūrovams ir nutiesė kelią būsimoms moterų kūrėjų kartoms. Pramonei ir toliau skatinant įvairovę ir įtrauktį, moterų kuriamų komedijų televizijos laidų ateitis atrodo kaip niekada šviesi ir žada dar daugiau juoko, įžvalgų ir naujovių mažajame ekrane.
10. „Nekaltoji Džeinė“ (Jane the Virgin, 2014 – 2019)
Serialo kūrėja: Jennie Snyder Urman
Tai pagal Venesuelos telenovelę sukurta muilo operos stiliaus romantinė komedija, kuri savo beprotiškumą grindžia giliu personažų autentiškumu ir juokiasi iš savo žanro.
Neįmanoma neįsimylėti „Nekaltosios Džeinės“ – romantinės komedijos serialo su painiu siužetu ir didesniais už muilo operos personažais. Tiksliau, tai tikra Lotynų Amerikos telenovelė. Iš tikrųjų Majamyje nufilmuotas serialas, kuriame sukasi dvikalbiai trijų kartų moterų namai, yra puiki telenovelė ir kartu meilės satyra.
Įžanginės serialo scenos suponuoja būsimą šėlsmą, kai tituluota Džeinė (puiki, daugiasluoksnė, ryškiausia žvaigždė Gina Rodriguez), kuri uoliai taupė save ir savo nekaltybę santuokai, netyčia dirbtinai apvaisinama per įprastą ginekologo vizitą. Netikros spermos savininkas tikrai ne jos gražuolis policijos pareigūnas ir būsimas sužadėtinis Maiklas (akt. Brettas Dieras), o gėdingas, neįtikėtinai aptemptus marškinėlius vilkintis viešbučio, kuriame ji dirba, savininkas Rafaelis (akt. Justinas Baldonis), su kuriuo Džeinė prieš penkerius metus buvo susibičiuliavusi.
Štai jums ir meilės trikampis: Džeinė, jos šviesiaplaukis, tvirtai tradicinis vaikinas ir jos kūdikio tėvas lotynų amerikietis. Žavūs susitikimai, nuoširdaus ryšio akimirkos ir būsimi visatos ženklai yra taip susiję su abiem vyrais, kad žiūrovas turi ištisai spėlioti kas bus toliau, visus penkis sezonus.
„Nekaltoji Džeinė“ – tai didelė romantika su žėrinčiomis širdimis ir tiesioginėmis kibirkštimis, o siužetą skatina didingi nusikaltėlių sąmokslai, priešai, piktieji dvyniai ir bent vienas iš mirusiųjų prisikėlęs veikėjas. Pasakotojas Anthony Mendezas kiekvieną epizodą pristato lotynų meilužio balsu ir viską komentuoja. Jo melancholišką balsą už kadro papuošia aiškinamojo teksto nuotrupos. Jo firminis šūksnis – „visai kaip telenovelėje!“.
Spektaklio varikliukas – Džeinės santykiai su vieniša motina Ksiomara, arba Xo (akt. Andrea Navedo), pradedančia dainininke, iš pradžių pasipuošusia giliomis iškirptėmis, žvilgančiais antpečiais ir blizgučiais, ir jos Venesualiete katalike močiute Alba (akt. Ivonne Coll). Nors Džeinės nekaltybė yra tiesioginis Albos iš jos išgauto pažado rezultatas, tai taip pat yra strategija, kad anūkė neužsibaigtų kaip Xo, kuri pastojo būdama šešiolikos.
Paskutinė šeimos dėlionės detalė, į kurią žiūrėti be galo malonu, yra seniai prarastas Džeinės tėvas Rogelio (akt. Jaime Camil). Išpuikusi tarptautinė telenovelių žvaigždė su levandų fetišu ir socialinių tinklų sekėjais, kuriuos jis valdo kaip universalų šveicarišką peilį, Rogelio netrukus atskleidžia paslėptas gelmes ir tampa aistringiausiu Džeinės gerbėju ir gynėju… ir Xo meilės interesu.
Vienas geriausių Džeinės bruožų yra jos dvilypė prigimtis: viską žinanti ir beprotiškai žaisminga, iš pažiūros chaotiška, tačiau atitinkanti tikslias struktūrines ribas. Čia satyra dera su giliu autentiškumu. Serialas juokiasi iš savo žanro, o ne iš Džeinės. Nors jo veikėjų gyvenimo trajektorijos dažnai neįtikėtinos, jų savybės labai autentiškos. Kaip ir jų santykiai bei emocinės kelionės.
Be to, tai spektaklis, kuriame įvairovė ne vaidinama, o natūraliai joje gyvenama. Dauguma aktorių – lotynų amerikiečiai. Ypač puikiai ir jaudinančiai perteiktas sudėtingas Albos, neturinčios dokumentų, imigrantės statusas, parodant, kaip stipriai ji tampa nematoma, bijodama būti deportuota.
Iš pradžių Džeinė susitelkia į vieną tikrąjį kelią į laimę. Tačiau po atsitiktinio nėštumo ir vėlesnių gyvenimo įvykių virtinės ji priversta susimąstyti, kad gali būti daugiau nei vienas tikrasis kelias – kad „teisingo“ pasirinkimo gali ir nebūti, o gyvenimo paslaptis gali būti ne kruopštus planavimas, o tinkamas reagavimas į pokyčius. Tai nuostabus serialas, kuris tiek juokingas tiek nupiešia mums lotynų amerikiečių chaotiška gyvenimo būdą.
9. „The Sex Lives of College Girls“ (2021 –)
Serialo kūrėjos: Mindy Kaling, Justin Noble
„The Sex Lives of College Girls“ – jus paguodžia. Tai kūrinys, kuris yra tobulas, sunkiai pasiekiamas tiesos, džiaugsmo ir juoko derinys.
Jame daugiausia dėmesio skiriama ketvertukui pirmakursių, gyvenančių išgalvotame Esekso koledže Vermonte, nuotykiams ir nesėkmėms (dažnai susijusioms su lytiniais organais). Susipažinkime su pagrindinėmis studentėmis: Vitnė (akt. Alyah Chanelle Scott) – futbolo žvaigždė, kurios motina JAV senatorė, todėl pirmoje serijoje buvo dar svarbiau, kad ji nesužinotų, jog Vitnė turėjo romaną su savo futbolo trenerio asistentu.
Indų kilmės amerikietės Belos (akt. Amrit Kaur) tėvai buvo lygiai taip pat apsaugoti nuo žinios, kad jų dukra ne tiek domisi neurologijos studijomis, kiek siekia tapti komedijų rašytoja. Leiton (akt. Reneé Rapp) – turtinga studentė iš Aukštutinio Istsaido, amerikietiška blondinė iš tobulos šeimos, kuri sugrius, jei jie sužinos, kad ji lesbietė. O saldžioji Kimberli (akt. Pauline Chalamet, Timothée sesuo), naivi ir entuziastinga kaip labradoro šuniukas, yra mažo miestelio stipendininkė, kuriai tenka įveikti visas kliūtis, kurias atneša gyvenimas esant tarp pinigingo elito. Atskirai aktorės – tobulos, tačiau kartu jos ypatingos. Jos primena serialo „Draugai“ chemiją, kuri, kad ir ką tada galvojote apie serialą ar manote apie jį dabar, buvo įspūdinga.
Merginos neria į gyvenimą stačia galva, juokeliai liejasi greitai, pagrindiniai veikėjai kibirkščiuoja tarpusavyje, o antrojo plano aktoriai yra tokie pat geri. Serialas kupinas gerų dalykų: talento, energijos ir šmaikštumo, jame nagrinėjami dideli ir maži dalykai, iš kurių susideda koledžo gyvenimas, leidžiama šiek tiek apsikabinti ir pasimokyti, bet neužsikrečiama šmaikštumu, ir bent dvidešimt ar keliolika minučių leidžiama vėl išgyventi tas šviesias dienas, kai pasaulis buvo mažas, o mes buvome didžiausi jo dalyviai.
Kai veikėjai ištiriami ir pagilinami už jų pradinių klišių ribų, serialas pasiekia savo žingsnį ir patenka į natūralesnį ritmą. Juokeliai tampa geresni, o pokštai jaučiasi originalesni ir iš tikrųjų naudojami teisingai. Taigi, tai pirmojo semestro pirmakursių ketvertukas, kurios kažkokiu būdu gauna kvietimus į penkis masinius vakarėlius per savaitę ir gyvena erdviuose, iš anksto įrengtuose apartamentuose, kuriuos turbūt geriausia apibūdinti kaip Holivudo pasakų versiją apie pirmakursių studentų būstą.
Tikrai patrauklus, smagus serialas, kuris turi potencialą užkariauti daugelio žiūrovų širdis.
8. „Nepalaužiamoji Kimmy Schmidt“ (Unbreakable Kimmy Schmidt, 2015 – 2020)
Serialo kūrėjos: Tina Fey, Robert Carlock
Per pastarąjį šimtmetį apokalipsė buvo išpranašauta bent 70 kartų. Jeigu mes šiuo metu negyvename filmo „Matrica” visatoje ir nesame ateivių įkaitais, tai visos iki šiol pranašystės neišsipildė. Bet iš Kimmės Schmidt, kurios vaidmenį atlieka Ellie Kemper, apokalipsės išpranašavimas atėmė 15 jos gyvenimo metų, po to, kai ją pagrobė ir įkalino bunkeryje sektos lyderis.
Kai ji pagaliau buvo išlaisvinta jai jau buvo 29-eri. Kimmė yra pilna beribio optimizmo ir ja žavi visas išorinis pasaulis. Pasiryžusi nusikratyti “Moters-kurmio’’ etiketės ji palieka savo gimtąjį miestą Burnsvilį Indianos valstijoje ir išsikelia gyventi į Niujorką. Ji apsigyvena su ganėtinai kvailu, keistu ir norinčiu būti Brodvėjaus žvaigžde Titus Andromedonas ir jo draugiška nusikaltėle šeimininke Lilliana Kaushtupper.
Su visiškai nauju gyvenimu jai po kojom, Kimmė gauna auklės, asmeninės asistentės ir šuns masažuotojos darbus turtingoje Voorheesų šeimoje. Šią šeimą sudaro neurotiška narcizė Jacquelina, būsimas psichopatas Buckley ir sunkaus charakterio paauglys Xanthippis.
Humoras pagrįstas kultūriniais fenomenais vyravusiais prieš mažiausiai dvejus metus. Serialas nėra vien tik juokingas. Jis labai įvairus ir netikėtas. Juodas humoras varžosi su ryškia spalvų palete, kurie drauge neleidžia žiūrovui nuobodžiauti.
Dar viena smagi šio serialo ypatybė – dažnai vaizduojami stereotipai: užsidaręs homoseksualus kaimo berniukas, charizmatiškas šventikas, turtinga žmona, kuri niekad nemato savo vyro, nemandagus, išlepintas „selfie“ apsėstas turtingas vaikas ir daug kitų. Net ir Kimmė mylimasis neišvengė stereotipinio vaizdavimo. Jis vardu Dongas, vietnamietis nelegalus imigrantas, kuris pasiperša tikėdamasis gauti žaliąją kortą.
Dažnai nebūna aišku, ar šis serialas satyriškai žiūri į viduriniosios klasės baltosios merginos feminizmą ar protingai jį nušviečia. Šia tema seriale yra nemažai scenų, pavyzdžiui, žinių reportaže apie išgelbėtas merginas, iš bunkerio antraštė skelbė: „White Women Found“, o iš karto po to eina užrašas mažomis raidelėmis: „Hispanic women also found’“, šis juodo humoro pavyzdys tik lašas serialo jūroje. Apskritai, seriale rimtos problemos pateikiamos per šviesiąją prizmę, dažniausiai su humoro prieskoniu. Bet tai nereiškia, kad šis serialas šaiposi iš rimtų temų, tiesiog, atrodo, kad tai yra originalus režisierių užmanymas. Ir turbūt neveltui šis serialas nominuotas, kaip viena geriausių šį sezoną sukurtų komedijų, nes idealiai atitinka komedijos žanrą. (Kamilė Mickevičiūtė)
7. „Russian Doll“ (2019 –)
Serialo kūrėjos: Natasha Lyonne, Amy Poehler, Leslye Headland
Įsivaizduokite, jeigu kiekvieną dieną atsikeltumėte toje pačioje vietoje ir viskas vyktų taip pat kaip vyko vakar: suptų tie patys žmonės, sakytų tuos pačius žodžius, siūlytų tuos pačius dalykus ir jūs atrodytumėte taip pat. Įsivaizduokite, jog negalėtumėte nieko pakeisti, tik savo pačių elgesį ir pasirinkimus. Kad ir kiek bandytumėte, tai nieko naujo neatneštų, jūs vėl ir vėl gyventumėte toje pačioje dienoje. Galbūt, ta diena norėtų jums kažką pasakyti, parodyti ar priversti kažką suvokti? Būtent tokį užstrigimą savo paties pragare pristato naujas „Netflix“ serialas „Matrioška“.
Savo gimtadienio dieną, vakarėlyje, Nadia (Natasha Lyonne) netikėtai miršta ir vėl atsiduria vonioje, kurioje ir prasidėjo serialo siužetas. Sumišusi moteris galvoja, jog tai kažkoks keistas jei pasiūlytų narkotikų poveikis ir stengiasi tai išsiaiškinti. Nadia vis miršta ir prisikelia toje pačioje vietoje, pradėdama savo gimtadienio vakarėlį iš naujo. Ji įstringa vienoje ir toje pačioje dienoje, kuri neturi pabaigos. Stengdamasi išsiaiškinti kodėl taip vyksta, Nadia sutinka neurotiką Allen (vaidina Charlie Barnett), kuris išgyvena lygiai tą patį, tik yra užstrigęs savoje toje pačioje dienoje. Nadia ir Allen kartu pradeda savo ypatingą kelionę, to net nenorėdami, stengiasi išsiaiškinti kuo jie yra susiję ir kodėl užstrigo nepaaiškiname prisikėlimo cikle. Vienas iš kito jie daug sužino ne tik apie vienas kitą, bet ir apie patys save.
Iš tiesų „Russian Doll“ serialas pasakoja istorija apie moterį, kuri yra sulaukusi krizinio savo amžiaus. Buvimas 36-erių, tai tarsi buvimas „4 valandoje“. Moteris vartoja narkotikus ir alkoholį, labai daug rūko ir gyveną nerūpestingą gyvenimą, turėdama tik augintinį. Filmo herojė labai ciniška, turi ryškų charakterį. Jos kalbėjimo maniera transliuoja pasitikėjimą savimi, ironiją, nuolat naudojamas sarkazmą, kalba labai laisva, tarsi jai niekas neberūpi. Giliau pažvelgus į šį personažą, galime suvokti, jog už ironiškos ir juokingos kaukės slypi kur kas daugiau. Pasirinkdama narkotikų, alkoholio ir cigarečių vartojimą ir tokį gyvenimo būdą, ji neįtikina žiūrovo, kad yra laiminga.
Filmo režisieriai aiškina filmą, kaip užstrigimą narkomanijoje. Narkotikų vartojimas, tai emocinė mirtis į kurią pakliuvęs žmogus užstringa viename ir tame pačiame cikle. Jis griauna santykį su savimi pačiu, su artimaisiais, aplinkiniais, naikina socialinį elgesį. Serialo pagrindinė mintis yra perteikti priklausomybės nuo narkotikų raidą. Įdomiausias faktas, jog serialo kūrėja Natasha Lyonne, kuri seriale ir vaidina Nadia, perteikia savo realaus gyvenimo įvykius. Aktorė buvo priklausoma nuo alkoholio ir narkotikų. 2005 metais buvo gydoma nuo Hepatito C, turėjo širdies infekciją, pažeistus plaučius. Natasha Lyonne išgyveno širdies operaciją atstatyti padarytai žalai. Ankstyvoje savo karjeros pradžioje ji buvo priklausoma nuo heroino, tad dabar šio serialo režisavimas savotiškas aktorės „sugrįžimas“. Natasha Lyonne seriale norėjo atkartoti kaip būtent atrodo narkomano įprasta diena. Nuolatinis buvimas vonioje tampa pagrindiniu simboliu, kurį galime susieti su mediniu žaislu matrioška – vis „prisikeli“, bet jau mažesnė.
Natasha Lyonne komentuoja: „Aš buvau gyva tokia pat gera, kaip ir mirus. Nemažai žmonių išvis negrįžta. Aplinkiniai iš tikrųjų stengėsi mane ištraukti iš mano pačios batų“, būtent tai aktorė ir norėjo pavaizduoti seriale „Matrioška“. Galbūt, serialą būtų galima pavadinti ir savotiška terapine priemone, nekaltinant ir nesmerkiant vartojančius. Mirties ir prisikėlimo ciklas leidžia įsigilinti į situacijas ir narkomano gyvenimą, jo pasirinkimus bei kaip kiekvienas pasirinkimas gali pakeisti dienos eigą.
6. „Pakvaišusi buvusioji“ (Crazy Ex-Girlfriend, 2015 – 2019)
Serialo kūrėjos: Rachel Bloom, Aline Brosh McKenna
Serialas „Pakvaišusi buvusioji“ – amerikietiška romantinė muzikinė komedijinė drama, ekranus išvydusi 2015 – aisiais ir šių metų spalį skaičiuojanti jau trečią sezoną.
Pagrindinė serialo veikėja Rebeka Bunch (akt. Rachel Bloom) yra itin išsilavinusi nekilnojamo turto advokatė, dirbanti prestižinėje Niujorko įmonėje. Vieną dieną ji susitinka Joshą Chaną (akt. Vincent Rodriguez III), savo pirmąją meilę iš vasaros stovyklos, kurioje lankėsi 2005 – aisiais. Tąkart, stovyklai einant į pabaigą, Rebeka tikėjosi, kad jų santykiai nenutrūks ir mokykloje, tačiau Joshas išvadino ją keista ir į jos prisipažinimą meilėje atsakė tik padėkodamas, nuo ko Rebeka taip ir neatsigavo. Joshas netikėto jų susitikimo metu prasitaria, kad kraustosi į Kaliforniją, Vakarų Koviną.
Praėjus kiek laiko po susitikimo, Rebeka nusprendžia sekti paskui Joshą – ji įsidarbina vietinėje Vakarų Kovinos teisininkų firmoje ir išsinuomoja ten butą. Kovinoje Rebeka sutinka daugybę žmonių su kuriais tampa draugais ir vėliau netgi pradeda susitikinėti su Josho draugu Gregu, tuo pat metu bandydama susigrąžinti Joshą.
Rachel Bloom kuria įtikinamą pagrindinę veikėją, puikiai suprasdama, kad žiūrovai jos susižavėjimą Joshu įvertins kaip peržengiantį ribas. Galima teigti, kad Bloom atliekamame vaidmenyje yra kažkas neįtikėtinai nuoširdaus ir tikroviško – Rebeka yra tipinis paprastas, eilinis žmogus, dirbantis ne itin mylimą darbą ir kuriam nuolatos primenama, kiek daug aplinkiniai iš jo tikisi, ir pamirštantis save – kaip ir daugelis žmonių realiame pasaulyje. Tačiau Rebeka kartu yra ir vienas iš personažų, kuriuos pamilti sunkiausia – ji dažnai vaizduojama kaip pernelyg dramatiška, nemaloni ir turinti polinkį girtis, nors vėlesniuose sezonuose jos charakteris šiek tiek pagerėja.
Nepaisant ne itin malonios pagrindinės veikėjos, serialas sukurtas įtaigiai ir smagiai – tai tarsi komedijos, romantikos, fantazijos ir satyros mišinys, vaizduojantis gyvenimą nuobodžiame priemiestyje. Taip pat, tai kartu yra ir giliai įsirėžianti psichologinė drama, kuri stengiasi, kad žiūrovas suprastų ir išgyventų dėl visų serialo pagrindinių veikėjų, netgi pačių destruktyviausių.
Serialas „Pakvaišusi buvusioji“ smagus ne tik dėl gerai parašyto scenarijaus ar aktorių, puikiai įsikūnijančių į savo personažus, bet ir dėl savo nuostabių muzikinių numerių, kurie varijuoja nuo klasikinio „slapstick“ žanro iki Brodvėjaus miuziklams lygių pasirodymų – seriale vaidina nemažai Brodvėjaus profesionalų, ir muzikiniai „Pakvaišusios buvusiosios“ numeriai yra ištobulinti ir kupini humoro. Kiekvienoje serijoje žiūrovas gali pamatyti kelis, dažniausiai du ar tris, muzikinius numerius, kuriems dainas parašė roko grupės „Fountains of Wayne“ narys Adamas Schlesingeris, vienas iš serialo scenaristų Džekas Dolgenas ir pati Rachel Bloom, kuri kartu yra ir serialo kūrėja bei vykdančioji prodiuserė.
„Pamišusios buvusiosios“ kūrėjų duetas, Rachel Bloom ir Brosh McKenna, šiuo serialu mums demonstruoja absurdišką, bet itin realistišką situaciją, sujungdami talentingus aktorius ir intriguojantį siužetą, išvengdami nuspėjamų klišių ir iškeisdami jas į kažką originalesnio, nenuspėjamo ir tikro – nenuostabu, kad žiūrovai jau po pirmojo sezono spėjo pakrikštyti šį, tuomet dar ne itin žinomą plačiausioms auditorijoms, serialą vienu geriausių, nepaisant to, kad dauguma muzikinių serialų ne itin dažnai susilaukia didelio populiarumo. (Gintarė Žičevičiūtė)
5. „Kramtomoji guma“ (Chewing Gum, 2015 –)
Serialo kūrėja: Michaela Coel
,,Kramtomoji guma“ tai tamsaus humoro serialas pasakojantis apie jauną merginą, kuri juokingai stengiasi prarasti savo nekaltybę. Antras, nuostabiai nepadoraus Didžiosios Britanijos serialo sezonas jau netrukus. O tiems, kas nematė net pirmojo, siūlome pasižiūrėti.
Gyvenant pilnomis liūdesio dienomis galima jas paskaidrinti šiuo serialu, kuris privers Jūs juoktis, verkti ar net gi išsigąsti. Pirmąjį ,,Kramtomoji guma“ sezoną jau galima išvysti Netfix. Šio serialo pavadinimas įtraukia bei suteikia minimalią šilumą serialo miesto gyvenime: visur guma, kuri apima kiekvieną asfaltuotą paviršių. Taip pat ir su žmonėmis, kurie sulimpa visam gyvenimui.
Pagrindinė serialo herojė juodaodė Tracey nepaliaudama stengiasi prisijungti prie naujų kompanijų bei prarasti nekaltybę. ,,Aš esu suaugusi moteris“ protestuoja Tracey. Ji yra tarp vaikiškų, paaugliškų impulsų ir suaugusių norų, kuri siekia maištauti. Ir šis serialas vaizduoją nuostabų, tačiau purviną, susijusį su krikščionybę Tracey gyvenimą.
Tracey ir jos šeimoje – griežta mama ir vyresnioji sesuo Cynthia. Namų ribose yra stipriai vertinama religija -krikščionių – evangelikų. ,,Kramtomosios gumos“ herojės tikslas prarasti nekaltybę tampa vis beviltiškesniu. Jos auklėjimas prieštarauja dabartiniams šeimos norams ir įdiegtoms vertybėms. Cynthia vis svajoja turėti tokį patį gyvenimą, koks yra dabar – toliau sėdėti prie stalo bei žaisti nuobodžius žaidimus. Tačiau Tracey vis bando pakeisti savo įsitikinimus, nustoti būti tokiai religingai ir susirasti normalų vaikiną, kuris padėtų ištrūkti iš šios rutinos.
Vienas iš puikių epizodų kuria linksmą, nepatogų, tačiau kartais ir liūdną istoriją kaip pavyzdžiui Tracey bando suvilioti savo vaikiną, tačiau jis metą į ją Bibliją ir ją vadina nuodais. Vienas iš ,,Kramtomosios gumos“ elementų yra toks, jog Tracey mažai turi žinių apie seksą, vis tiek svajoja apie tai. Ji, pirmajame sezone, viešai formavo pavyzdį apie tai, jog daugelis jaunų moterų (ir net vyrai), kurie užaugo religiniuose namuose ar mokyklose, nėra girdėję plačiau apie lytinius santykius ir jų pasekmes.
Tracey siekia gauti visus atsakymus iš savo geriausios draugės Candice. O tuo metu Tracey sesuo naudojasi internetu, kuriame gauna žingsnis po žingsnio visas instrukcijas apie lytinį gyvenimą bei masturbaciją. ,,Kramtomoji guma“ serialas randa humoro ir šioje keistoje situacijoje. Tai pat serialas kartais naudoja įdomų pasakojimo būdą kai pagrindinė herojė kalbasi su žiūrovais. Tracey kalbėdama tiesiai į kamerą duoda žiūrovams geriau suvokti esamus įvykius ir papasakoja apie savo išgyvenimus.
Tracey tapusi savo kūno tyrinėtoja jaučia seksualinį pabudimą (,,man plyšo mergystės plėvė rengiantis“-viena iš juokingesnių scenų seriale). ,,Kramtomoji guma“ siūlo žiūrovams žiaurų, nepatogų sąžiningumą. Tracey apimanti visas vėpliškas scenas sukuria savo juokingą, bet ir tuo pačiu nuožmų siekiantį savo tikslų charakterį. Pats serialas turi daugiau temų nei vien siekis gauti sekso. Tracey šeimoje gerbiamas nekaltumas ir saldumas, tačiau jis yra apgaubiamas purvu ir chaosu. Tai verčia formuotis naujai juokingai herojės pasaulėžiūrai. (Ieva Kščenavičiūtė)
4. „Dickinson“ (2019 – 2021)
Serialo kūrėja: Alena Smith
Ne paslaptis, kad dauguma naujųjų serialų pastaruoju metu sulaukia ne itin palankių atsiliepimų, tačiau visos 20 jau transliuojamų dviejų sezonų „Dickinson“ serijos tapo tikra kylančia žvaigžde ir netrukus pasirodysiančiame trečiajame sezone tikriausiai kils tik dar aukščiau. Tai išties anachronistinis serialas su dialogais ir garso takeliu, paimtu tiesiai iš 2019 metų, tačiau kūrėja Smit puikiai suvokia, ką daro ir į pagalbą pasitelkusi modernumą, problemas ir sunkumus, su kuriais teko susidurti žymiai rašytojai, nuspalvina visai kitokiomis spalvomis.
Tokios Emilės Dikinson dar tikrai nesate matę. Šis naujasis „Apple TV+“ serialas „Dickinson“ perteikia poetę kaip 2019 metų tūkstantmečio kartos atstovę, gyvenančią 1850-iais. Stebėti kaip dvidešimtmetė Emilė, kurią įkūnija Heili Steinfild, bastosi po miestą, aistringai išsireiškia apie dalykus, kurie jai rūpi ir ignoruoja beveik viską, kas tuo metu yra socialiai priimtina iš ties juokinga ir įdomu. Kad įsmuktų į išimtinai vyrams rengiamas paskaitas (nes tais laikais moterys turėjo užsiimti namų ruoša, o ne siekti karjeros aukštumų), ji persirengia vyriškais drabužiais, tėvams išvykus, namuose rengia pašėlusius vakarėlius, kurių metu neapsieinama ir be narkotiko opijaus, protestuoja planams nukirsti mėgstamiausią jos medį ir įsivaizduoja, jog naktimis karieta važinėjasi su Mirtimi, kurią įkūnija visuomet šaltas Wizas Khalifa.
Pirmojo sezono metu poetė telkia savo jėgas ir susipažįsta su sunkumais, su kuriais 19-ojo amžiaus literatūros pasaulyje susiduria visos moterys. Namuose ji privalo atlikti įvairius namų ruošos darbus, rūpintis švara (kas, žinoma, nėra privaloma jos broliui, kadangi jis vyras), o ir palaikymo mergina sulaukia itin mažai. Jos tėvas itin palaiko dukrą įvairiose srityse, pavyzdžiui, išgelbsti jos mylimą medį nuo nukirtimo, tačiau kalbai pasisukus apie poeziją, jis tampa itin bauginančiu tironu, liepiančiu Emilei pamiršti kūrybą, nes tai ne moterų sritis. Panašu, kad vienintelis būdas, kaip Emilė gali iš tikrųjų išreikšti save per poeziją itin kūrybiškai perteikiamas seriale. Emilei galvoje dėliojant eilutes ant ekrano atsiranda auksinės, lyg ugnimi iškaltos, jos eilėraščių eilutės, kurios apibūdina tuo metu seriale matomą situaciją. Kiekvienas epizodas pavadintas Dikinson poemomis, o kuomet Steinfild įtraukia mus į giliausiai slypinčias Emilės emocijas, tų eilučių grožis pasidaro tik dar aiškesnis.
Tačiau su sunkumais Emilė susiduria ne tik kūryboje, bet ir savo širdyje. Vienintelis žmogus, su kuriuo Emilė, panašu, gali pasikalbėti iš širdies, yra jos geriausia draugė Sju Gilbert (Ela Hant), kuriai lemta ištekėti už Emilės brolio Ostino (Adrian Enscoe). Tačiau Sju nėra tik Emilės draugė, ji yra jos mylimoji. Šis dažnai pamirštamas Dikinson gyvenimo aspektas perteikiamas ir 2019 metų filme „Wild Nights With Emily“, o taip pat yra ir būtina serialo dalis. Merginos supranta viena kitą iš pusės žodžio ir būdamos kartu gali jaustis visiškai laisvai bei būti savimi, tačiau Emilei tenka stebėti, kaip jos gyvenimo meilė išteka už jos brolio, o ne jos. Tai sukelia tokį siutinantį jausmą, jog jei Emilė būtų gimusi kitais laikais, kad ir 2019 metais, jos gyvenimas būtų pasisukęs visai kita linkme, tiek kūrybiniame, tiek asmeniniame gyvenimuose, o būtent tai Smit ir nori parodyti tokiu neįprastu serialo pateikimo būdu.
Visą Emilės gyvenimo paveikslą ir apskritai visą serialą pagyvina itin neįprastai pasirinkti garso takeliai. Jame skamba tokių šiuo metu populiarių atlikėjų, kaip Lizzo ir Billi Eilish, kūriniai, o vakarėlio metu, narkotikų pavartoję jaunuoliai ne itin gracingai šoka pagal hiphopą, kuriam tikrai pritartų pats Drake‘as. Jei ne korsetai, lengvai pamirštume, jog šie jaunuoliai šėlsta 1880-iais.
Žinoma, tiek žiūrovai, tiek kirtikai ar mokslininkai gali ginčytis dėl Dikinson gyvenimo perteikimo tikslumo. Tačiau šio serialo istorijos, laisvės ir kūrybos idėjos, kurios tuo pačiu metu yra ir dovana, ir savotiškas narkotikas, daug įdomesnės už tikrovę. Be to, kaip sakoma paties „Dickinson“ serialo antrajame sezone, apie šį poetės gyvenimo laikotarpį įrašų yra itin mažai.
3. „Gilmoro merginos“ (Gilmore Girls, 2000 – 2007)
Serialo kūrėja: Amy Sherman-Palladino
2000 metų spalio 5 dieną pradėtas transliuoti serialas „Gilmore girls“ iš karto susilaukė didelio dėmesio ir tapo amerikietiška klasika. Jis laimėjo „Emmy“ apdovanojimą ir net gi praėjus daugiau nei dvidešimtmečiui vis dar yra mėgstamas ir žiūrimas, šiuo metų jį galite rasti „Netflix“ platformoje.
Šio dramos žanro serialo centre sukasi dvi merginos, mama Lorelai Gilmore (Lauren Graham) ir dukra Rory Gilmore (Alexis Bledel), gyvenančias mažame išgalvotame miestelyje Stars Hallow Konektikuto valstijoje. Septynis sezonus besitęsianti istorija pasakoja apie mamos ir dukros, senelių ir anūkų, draugų santykius, kartų skirtumus, paauglystės ir susitikinėjimo problemas. Todėl šis serialas yra aktualus ir tiks įvairaus amžiaus auditorijoms.
Pirmame sezone esame supažindinami su visais pagrindiniais veikėjais, tarp kurių matomi Richardas ir Emilė Gilmorai – Lorelai tėvai, Lukas – miesto užkandinės savininkas, Jane ir Paris – Rory draugės ir Sookie – Lorelai draugė ir jos viešbučio virtuvės šefė. Visus šiuos veikėjus matome iki pat serialo pabaigos. Serialo pradžioje Rory yra 16 metų, ypatingas dėmesys yra skiriamas jos kelionei iš paauglystės, mokymosi mokykloje, į kiek linksmesnį studentų gyvenimą ir po truputį į sudėtingąjį suaugusiųjų gyvenimą. Taip pat, atskleidžiama Lorelai, kaip vienišos mamos pozicija ir sunkumai, su kuriais susiduria moterys vienos auginančios vaikus. Pavyzdžiui šioje istorijoje, jai tenka prašyti savo tėvų, su kuriais seniai nebendravo, pagalbos mokant už dukros mokslą privačioje mokykloje, o vėliau ir universitete.
Serialo režisierė Amy Sherman-Palladino buvo pirmoji moteris laimėjusi „Primetime Emmy Awards“ apdovanojimų už komedijų rašymą. Todėl ir šiame seriale juntamas komedijos prieskonis, ypatingai pagrindinės veikėjos Lorelai Gilmore dialoguose. Tai labai padeda atskleisti serialo pagrindinę temą apie mamos ir dukros, santykius, kurie šiame seriale parodomi per kitą prizmę, Lorelai ir Rrory santykiai labiau primena artimas drauges.
Su pagrindinėmis veikėjomis lengva susitapatinti, nors jos abi labai skirtingos. Didžiausias ir akivaizdžiausias skirtumas tarp Lorelai ir Rory yra jų asmenybės. Lorelai yra labiau ekstravertiška, atvira, plepi, sarkastiška, o Rory priešingai, yra intravertiška, santūresnė, uždaresnė, jai patinka skaityti knygas, laiką leisti namuose su mama. Mano nuomone, jos personažas buvo sukurtas „geros mergaitės“ įvaizdį padaryti patrauklesnį, nes pradėjus žiūrėti pirmąjį sezoną, tikrai pajaučiau didesnį norą skaityti knygas. Aktorės Lauren Graham ir Alexis Bledel interviu metu ne kartą yra paklaustos ar ir realiame gyvenime yra tokios skirtingos, nors į šį klausimą jos yra atsakiusios teigiamai, tai joms nesukliudė filmuojant serialą sukurti tokį tvirtą ryšį ir jį ištransliuoti žiūrovams.
Serialas, taip pat, labai pritraukia savo estetiškumu. Jame vyrauja šviesios, ankstyvo rudens spalvos, veikėjai vilki stilingais drabužių deriniais, skaito knygas, labai daug kartų per dieną geria kavą ir valgo miestelio užkandinėje. Atrodo, kad Stars Halow miestelio gyventojų gyvenimas vyksta lengvai, lyg jiems niekur nereiktų skubėti, o pečių neslėgtų stresas ir rūpesčiai. Daugelis ištikimų fanų vis sugrįžta prie šio serialo tada, kai tik pradeda kristi pirmieji rudens lapai. Dėl to jis net gi yra vadinamas komfortiškiausiu rudens sezono serialu (angliškai „best autumn confort show“). Prie šios atmosferos kūrimo, taip pat, prisideda serialo teminė daina „Where You Lead I Will Follow“ atliekama Carole King ir visas serialo muzikinis takelis.
Jei ieškote veiksmo ar intriguojančio siužeto, šis serialas ne jums. Tačiau jei norite kažko lengvo jaukiems vakarams, šis serialas bus tai ko jūs ieškote. Čia galite rasti visiems pažįstamas gyvenimiškas situacijas, rutiną, atvirų pokalbių, knygų, maisto – visko iš ko susideda paprastų žmonių, paprastas gyvenimas. Šis serialas yra jaukiausias, kokį man teko matyti, jis įtraukia savo paprastumu ir nuoširdumu. (Gustė Pocevičiūtė)
2. „Nuostabioji ponia Maisel“ (The Marvelous Mrs. Maisel, 2017 – 2023)
Serialo kūrėja: Amy Sherman-Palladino
Šeštasis dešimtmetis, Niujorkas. Miriam „Midžė“ Maisel – žydų kilmės mergina, spinduliuojanti energija ir sąmojingumu. Jos gyvenimas nuo pat mažens buvo suplanuotas: įstoti į koledžą, susirasti vyrą, pasigimdyti vaikų ir rengti geriausius pusryčius mieste. Per ketverius santuokos metus ji tapo puikia namų šeimininke ir palaikančia žmona, kurios vyras, dieną dirbantis plastiko kompanijoje, vakare lipa į sceną ir išbando save komiko kailyje. Nepaisant besąlygiško žmonos palaikymo, jis palieka šeimą ir susideda su savo sekretore.
Netikėtai ištikus tokiai nelaimei, Midžei nelieka nieko kito, kaip tik pergalvoti savo gyvenimą. Vieną vakarą netikėtai užlipus ant scenos naktiniame klube, ji atranda, kad turi humoro gyslelę, ir jai puikiai sekasi linksminti publiką. Šis atradimas paskatina Midžę pakreipti savo gyvenimą kita linkme, ir ji nusprendžia šį talentą išnaudoti kuriant karjerą. Seriale pasakojama jos istorija bandant įsitvirtinti sferoje, kurioje dominuoja vyrai. Midžės kelionė – kupina įvairių pažinčių, jausmų ir netikėtų sprendimų. Centrinėje miesto dalyje namų šeimininke buvusi Midžė pasikeičia kardinaliai.
Visuomet įdomu stebėti šiandieniniame eteryje vaizduojamus praėjusio amžiaus vaizdus. Ypač tuomet, kai pasakojama istorija kokybiška visais aspektais – aktorių pasirodymais, dizainerių darbu, scenarijaus autorių įdirbiu. Būtent toks yra ir šis serialas – jis tiesiog kokybiškas. Įdomus siužetas, akį džiuginantys vaizdai ir aprangos, aktorių įsikūnijimas į savo personažus sukuria tikrą malonumą žiūrovui.
Na, bet 3 laimėti „Auksinio Gaublio“ apdovanojimai kalba patys už save, o kur dar krūva kitų nominacijų… Tiesa, seriale gausu skirtingų veikėjų, kurie pasirodo gana epizodiškai, tad gali būti šiek tiek painu bandant suprasti jų reikšmę istorijos visumoje. Nepaisant to, pagrindinės veikėjos gyvenimą sekanti siužetinė linija – aiški ir nuosekli, padedanti žiūrovui sekti bendrą pasakojimo vaizdą. (Dora Žibaitė)
1. „Fleabag“ (2016 – 2019)
Serialo kūrėja: Phoebe Waller-Bridge
Šis TV šou pasakoja apie aukštą, iki skausmo vidutinėje klasėje užstrigusią moterį, kuri patiria sunkumus šeimoje bei darbe. Darbas jos nuomone nepakankamai apmokamas, kad galėtų pilnai aprūpinti laisvą gyvenseną.
Iš pirmo žvilgsnio turbūt net neturėtų kilti noras žiūrėti šio serialo, kadangi ši maža istorija yra apie nesisekantį gyvenimą. Pagrindinei serialo veikėjai priklauso kavinė, kuri baigia bankrutuoti. Jos vaikinas ją vis palieka, dėl jos keisto įpročio masturbuotis žiūrint Baracko Obamos kalbas, o savo seksualinę tuštumą ji papildo bereikšmiais lytiniais santykiais su baisiais žmonėmis.
Mirus jos mamai, tėvas išsikėlė gyventi su baisia pamote. Jos geriausia draugė ką tik mirė pusiau tyčinėje avarijoje. Pagrindinė veikėja vis prisimena šiuos įvykius, kurie ją žlugdo ir traumuoja iš vidaus.
Jeigu turėsite drąsos pradėti žiūrėti šį serialą, tai atsipirks su kaupu. Phoebe Waller Bridge, yra ne tik šio serialo pagrindinė aktorė, bet ir šio serialo pagrindinė kūrėja ir rašytoja, kuri sukūrė kažką tikrai nepamirštamo. Nei vieno iš veikėjų rimtai neįmanoma pamėgti.
Aktorių grupė, įskaitant Olivia Colman, Bill Paterson ir Brett Gelman yra pagirtinai atsidavę šiam serialui. Na, bet be abejo, labiausiai išsiskirianti aktorė yra pati Waller Bridge. Jos neapykanta sau yra neapsakomai stipri ir pasireiškia pačiais netikėčiausiais būdais. Ji atrodo tokia šmaikšti ir žavinga – tai lyg nepadorumo ir garbingumo mišinys, kurį sunku žodžiais apibūdinti, tikriausiai būtent todėl, taip sunku atplėšti akis nuo šios aktorės. (Alius Bingelis)