Kovos klubas (angl. Fight Club)– puikus Davido Fincherio satyrinis filmas, kuris ir po 24 metų kelia diskusijas ir nuostabą. Tapatybės krizės centre – melancholiškas Pasakotojas (aktorius Edwardas Nortonas), kuris susidraugauja su Taileriu Durdenu (aktorius Bradas Pittas) ir taip trokšta būti panašus į šį personažą, kad praranda savitvardą. Šmaikštus, ciniškas ir meniškas, būtent toks yra šis filmas, kuriam nereikia nei pristatymo, nei tęsinio, kad būtų išsaugota jo didybė.
Jau nuo pat pirmųjų minučių pagrindinis pagrindinis herojus Džekas įtraukia į savo minčių pasaulį. Jis kenčia nuo nemigos ir yra ne pats laimingiausias žmogus žemėje. Tačiau Džekas suranda užsiėmimą. Jis vaikšto į įvairius susitikimus: alkoholikų, sergančiu vėžiu, tuberkuliozės, persivalgėlių – storulių, nors jo nei vėžys, nei alkoholizmas nekamuoja. Džekas tampa priklausomas nuo susitikimų. Jis jaučia vidinį pasitenkinimą klausydamas žmonių istorijų, o taip pat ir pats gali išsipasakoti ir išsiverkti, nes kiti manydami, jog jis tuoj mirs jį visada išklauso.
Vieną dieną susitikime jis sutinka Marlą – tokią pačią priklausomą nuo susitikimų, kaip ir jis, o tai jį begalo supykdo, tačiau viduje jis jai jaučia savotišką meilę. Galima sakyti, jog filmo vingiai apsiverčia, kai Džekas sutinka Tailerį – muilo pardavėją, pliačiančią ir griaunančią ribas asmenybę.
Pagrindiniai filmo veikėjai Džekas ir Taileris yra vienas kito priešingybės. Džekas -atspindi materialiąją ir vartotojišką visuomenės pusę, jis nemėgsta savo boso, dirba nemėgstamą darbą ir yra beprotiškai vienišas. Džekas savo pasąmonėje susikuria vyrą, tokį, koks norėtų būti pats. Tai – Taileris. Taileris laisvamaniškas žmogus, kuriam nei turtai nei visuomenės nuostatos nerūpi. Jis yra patrauklus, juo žavisi moterys, jis nieko nebijo, jis sunaikina visus kas stoja jam kelią.
Netgi Džeko mylimoji, kuri yra panaši į jį patį, atitenka Taileriui. Marla yra bohemiška keistuolė, kurią Džekas yra įsimylėjęs, nors tai ir neigia. Jų abiejų vidiniai pasauliai yra panašūs, tačiau Džekui trodo, kad jis jai per prastas ir jai reikia tikro vyro, tokio kaip Taileris, kuris, anot Džeko, atspindi „idealų“ ir „teisingą“ vyrą, susirūpinusį visuomenės vertybėmis ir bet kokia kaina norintį sunaikinti vartotojišką ir pramogų visuomenę, padaryti visus panašius į „Kovos klubo“ narius..
Nepaisant trejų metų pertraukos, garsioji kino juosta nebuvo tapatinama su tokia pat dinamiška knyga, o originalus romanas Kovos klubas buvo netgi mažiau populiarus. 1996 m. išleistame Chucko Palahniuko romane nuo nemigos kenčiantis vyras tampa novatoriško gydymo bendraautoriumi, o vėliau pasitarnauja kaip filmo įkvėpimo šaltinis.
8. Teorinės potekstės
Davido Fincherio Kovos klubas yra gerai žinomas dėl to, kad propaguoja antikapitalistinę darbotvarkę: propaguoja idėją, kad jei žmonės atsisakytų savo turto ir pinigais paremtų tikslų, jie galėtų pasiekti aukštesnį savo asmenybės sąmoningumo lygį. „Daiktai, kuriuos turi, galiausiai tampa tavo nuosavybe“ – šią citatą Taileris Durdenas daug kartų pakartoja, teigdamas, kad kapitalizmo sistema formuoja tapatybę. Tobulai sukomplektuoti IKEA baldai ir prabangūs drabužiai galiausiai tampa save apibrėžiančiu aspektu.
Nors romane pateikiama ta pati filosofija, Kovos klubas pabrėžė vyriškumo ir moteriškumo tapatybės temas, kurios filme išryškėjo per Pasakotojo ir Marlos (aktorė Helena Bonham Carter) meilės dinamiką. Pasakotojas pasižymi tradiciškai moteriškais polinkiais, tokiais kaip baldų kolekcionavimas ir laisvai jaučiasi verkdamas per grupinės terapijos seansus, tačiau jis beviltiškai nori atsikratyti šių polinkių, taip sukurdamas hipervyrišką alter ego. Marla pasižymi vyriškomis savybėmis, pavyzdžiui, elgiasi neapgalvotai ir demonstruoja įžūlų pasitikėjimą savimi, kuris slepia jos tikrąją pažeidžiamą būseną, dėl kurios ji nori būti mylima.
7. Pirmasis pasakotojo ir Tailerio susitikimas
Filme pasakotojas iš pradžių sutinka Tailerį lėktuve, grįžtantį iš verslo kelionės. Taileris, prisistatęs muilo pardavėju, sužavi Pasakotoją savo įsitikinimu, kad deguonis skrydžio metu naudojamas tam, kad nelaimės atveju taptum klusnus – tai būdas susitaikyti su likimu. Pasakotojas nuo pat susitikimo su Taileriu yra kupinas energijos ir apsėstas siekio, bet kokiu būdu padaryti jam įspūdį, naiviai seka paskui jį ir perima jo ekstremalias idėjas, nors jos prieštarauja jo pirminiam tikslo suvokimui.
Romane pasakotojas apsilanko nudistų paplūdimyje ir pabudęs pamato, kaip Taileris strategiškai krauna rąstus ant kranto, iš kurių per popietės saulės šešėlį susidaro delno šešėlis. Taileris vaizduojamas kaip dvasinis lyderis, balansuojantis ant kreacionizmo ribos. Taileris transformuojasi po to, kai vedamas Pasakotojo pasiekia nušvitimą. Šis simbolizmas gali pasitarnauti kaip aklo sekimo ir manipuliavimo, kai asmuo yra dievinamas, kritika.
6. Pasakotojo ir Marlos dinamika
Ginčijamasi, ar filmas Kovos klubas yra meilės istorija, ar Marla yra tik geidžiamas objektas Pasakotojui bei kliūtis Taileriui. Nors žiūrovas mato, kad Pasakotojas nori būti su ja, nepaisant jo nepasitenkinimo, kad ji taip pat apsimeta serganti, kad rastų paguodą, negalima ginčytis, kad Marla iš esmės yra antagonistė tiek Pasakotojo, tiek Tailerio požiūriu. Be seksualinių santykių su Taileriu, Marla išlieka nepastovi Pasakotojui, nes nesupranta jo asmenybės pokyčių.
Nepaisant Marlos ir Tailerio seksualinių santykių, Kovos klubas labiau primena romantinę istoriją. Pasakojime aprašomas laipsniškas Marlos ir pasakotojo emocinio artumo vystymasis. Pasakotojas sukuria Tailerį, nes mano, kad, būdamas vyriškesnis, gali laimėti Marlos meilę. Marlos egzistavimas kelia tiesioginę grėsmę Tailerio gyvenimui tiek filme, tiek knygoje.
5. Tailerio personažas
Bradas Pittas iškart atpažįstamas kaip Taileris Durdenas – nuostabus personažas, ironiškai siekiantis pasipriešinti kapitalistinei vyriškumo sampratai. Jis pasisako už įstatymų nesilaikymą ir neturi jokių moralinių skrupulų, dėl savo veiksmų pasekmių, todėl yra anarchijos skelbėjas. Tačiau Taileris taip pat yra charizmatiškas, jis kuriamas kaip simpatiškas personažas, kuris gali linksminti žiūrovus. Aplinkiniai taip lengvai pasiduoda jo idėjoms, kad niekada neabejoja, kai jis liepia jiems ką nors daryti.
Taileris Durdenas – tamsusis pasakojimo personažas, kuris greitai sudomina skaitytoją. Taileris, laisvos dvasios žmogus, mano, kad dauguma dalykų neturi reikšmės, o sprendžiant juos galima atsisakyti moralės. Dėl to jis gali padaryti žalos, pavyzdžiui, nužudyti vaikiną per mįslingą vakarėlį arba vadovauti teroristinei organizacijai. Jis pasisako už tai, kad vyrai grįžtų į agresyvią, pirmykštę būseną, manydamas, kad jų poelgiai pateisinami, nes visuomenė iš jų per daug reikalauja.
4. Marlos vaidmuo ir reikšmė
Filmo Kovos klubas žiūrovai susipažįsta su Marla Singer gerokai anksčiau nei su Taileriu, ji kelia daug nerimo Pasakotojui, nes lankosi tuose pačiuose terapijos užsiėmimuose, kuriuose dalyvauja ir Taileris, norėdama susirasti draugų ir sumažinti nuobodulį. Filme ji atlieka femme fatale vaidmenį, provokuodama konfliktą tarp Pasakotojo ir Tailerio, nes Taileris ją laiko grėsme savo išlikimui. Marla yra ekscentriška antrojo plano veikėja, o kadangi nieko nežinome apie jos praeitį, turime ja pasitikėti.
Nors ji yra Pasakotojo meilės interesas, jų painūs santykiai neleidžia žiūrovams suprasti jos iki galo. Marla, praeityje dirbusi laidojimo namuose, o knygoje tai šiek tiek labiau išryškėja. Istorijos pradžioje Marla nevaldoma, šalta ir linkusi į savižudybę, bet, plėtojantis jos santykiams su Taileriu ir Pasakotoju, ji sušvelnėja ir tampa rūpestingesnė. Dėl jos trapumo Pasakotojas pamažu atskleidžia jai savo tikrąją asmenybę, sukeldamas jai dar daugiau kančių.
3. Paskutinis projekto Mayhem smūgis
Kadangi Kovos klubo ekranizacija buvo aiškiai nukreipta prieš vartotojiškumą, įvairūs filmo elementai buvo pakoreguoti taip, kad atspindėtų šį požiūrį. Visame filme projektas Mayhem užsiima įvairia nusikalstama veikla, kuria siekiama kovoti su kapitalistizmu. Taileris nurodo Mayhem susprogdinti kelis pastatus, priklausančius didelėms kreditinių kortelių bendrovėms, kaip politinį pareiškimą ir laisvės simbolį.Tokiu būdu Taileris siekia ištrinti skolų įrašus, galiausiai jis bando sunaikinti klasių sistemą ir padaryti visus lygius.
Tačiau romane Kovos klubas projekto Mayhem finalinis smūgis vyko kitaip, parodydamas tamsius Tailerio ketinimus. Taileris norėjo, kad gamtos istorijos muziejus taptų sprogimo netoliese esančiame bokšte epicentru. Jis norėjo, jog jo mirtis taptų istoriniu įvykiu, kurio metu jis būtų tapęs kankiniu. Taileris planuoja nusižudyti kartu su Pasakotoju, kad projektas Mayhem galėtų tiesiogiai mėgautis didžiausio anarchisto gyvenimu.
2. Pasakotojo lūžio taškas
Iš esmės Kovos klubo istorija yra apie brendimą, ne apie brandą, o apie tai, kad Pasakotojas turi pasirinkimą gyventi taip, kaip jis nori. Filme Pasakotojo lūžis įvyksta suvokus, kad Taileris Durdenas buvo ne kas kita, kaip alter ego, kuris siautėjo, kol Pasakotojas miegojo. Kai Pasakotojas pradeda piktintis projekto Mayhem vykdomu smurtu, Taileris išnyksta, palikdamas vadovauti Pasakotoją.
Jis pastebi, kad projekto Mayhem nariai vadina jį ponu Durdenu bei Taileriu. Visą likusią filmo dalį pasakotojas stengiasi laviruoti tarp dviejų savo aš, kol visiškai atsiskiria nuo Tailerio. Romane Kovos klubas Pasakotojas pasiekia sąmonės būseną, dėl besivystančių santykių su Marla, kurie įkvepia jį susigrąžinti savikontrolę. Vienu metu Pasakotojas suabejoja, ar Taileris ir Marla yra tie patys žmonės, nes niekada nemato jų kartu viename kambaryje, todėl jo lojalumas kinta. Kai Marla Pasakotojui pasako kažką, kas rodo, jog ji mano, kad jis ir Taileris yra tas pats asmuo, Pasakotojas pradeda ieškoti Tailerio.
1. Pabaiga
Paskutinė Kovos klubo scena yra labai simboliška, nes joje pasakotojas sukrečiančiai atskleidžia, kad gyveno dvigubą gyvenimą. Žinodamas, kad Pasakotojas vienintelis gali priversti Tailerį išnykti, jis šauna sau į skruostą, prie jo pribėga Marla ir sutvarsto jam žaizdą.
Marlos svarba pastebima romano pabaigoje, o Pasakotojo psichinė sveikata tinkamai pripažįstama. Taileris siekia, kad dangoraižis sugriūtų ant netoliese esančio muziejaus, kuris taip pat susprogtų ir nužudytų tiek Tailerį, tiek Pasakotoją, nes Taileris nori mirti kaip istorinė asmenybė. Tačiau Taileris pabėga, kai Marla ir viena iš paramos grupių skuba į pagalbą. Pasakotojas tikisi, kad sprogimas jį nužudys, tačiau jam nepavyksta. Vėliau, psichiatrijos įstaigoje, prie jo prieina grupė ligoninės darbuotojų ir prisistato kaip projekto Mayhem dalyviai, sakydami, kad planai bus tęsiami ir kad jie nekantriai laukia Tailerio sugrįžimo.