Jei pažvelgtumėte į visų laikų daugiausiai uždirbusių filmų sąrašą, pamatytumėte daugiausia didelio biudžeto filmus, kurie kainuoja 100 ar 200 milijonų dolerių, bet sugebėjo uždirbti maždaug 1 milijardą dolerių. Šie filmai yra rizikingi statymai studijoms, galintys atnešti didelius pinigus arba didelius nuostolius.
Tai reiškia, kad studijoms dar labiau pasiseka, kai jos randa mažo biudžeto „vienaragį“ – filmą, kuris tampa netikėtu hitu. Jei pažvelgsite į tų daugiausiai uždirbusių filmų sąrašą, pamatysite kai kuriuos iš šių filmų, kurie buvo sukurti už mažiau nei 10 mln., bet dėka naujoviškų rinkodaros ir išleidimo strategijų vistik sugebėjo uždirbti daugiau nei 100 milijonų dolerių. Štai keletas mažo biudžeto filmų uždirbusių krūvas pinigų.
„Skilimas“
M. Night Shyamalan nusprendė sukurti mažo biudžeto filmą, todėl 2017-ųjų siaubo filmas „Skilimas“, kuriame vaidino James‘as McAoy‘ius buvo sukurtas tik už 9 milijonus dolerių. Šis sprendimas apsukriam režisieriui pasiteisino – filmas visame pasaulyje surinko 278,5 mln. JAV dolerių ir pirmuosius tris savaitgalius išlaikė pirmąją vietą šalies kino kasose.
„Skilimas“, netiesioginis 2000 m. M. N. Shyamalan filmo „Nepalaužiamas“ tęsinys, J. McAvoy’us vaidino disociatyvios tapatybės vyrą, kuris pagrobia tris paaugles (Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula). Filmas sulaukė teigiamų kritikų atsiliepimų, o „Saturn“ apdovanojimuose buvo nominuotas geriausio trilerio kategorijoje.
„Skilimas“ tapo penktuoju M. N. Shyamalano filmu, viršijusiu 100 mln. pelną. Tačiau dėl mažo „Skilimas“ biudžeto šis skaičius tapo dar įspūdingesnis, o dėl gausiai aptarinėjamo J. McAvoy pasirodymo filmas pritraukė papildomų žiūrovų.
Filmo potencialas buvo įrodytas per premjeros savaitgalį, kur jis viršydamas lūkesčius šoktelėjo per 13 procentų žiūrimumo nuo penktadienio iki šeštadienio, o tai neįprasta tokio žanro filmui. Filmas buvo rodomas įprastai ne itin pajamingais sausio ir vasario mėnesiais, tačiau žiūrovų nestigo, kol galiausiai buvo pasiekta įspūdinga bendra suma.
„Amerikietiški grafiti“
George’as Lucasas uždirbo daug pinigų iš „Žvaigždžių karų“ franšizės, bet prieš išvykdamas į tolimą galaktiką, jis nuvyko į Modesto miestą Kalifornijoje, kur režisavo dramą „American Graffiti“ (liet. „Amerikietiški grafiti“). Tuo metu G. Lucas buvo gana nežinomas režisierius ir jam buvo sunku gauti finansavimą projektui.
„Universal“ galiausiai sutiko sukurti filmą tik su 750 000 dolerių biudžetu. Tačiau jie vis tiek prieštaravo G. Lucaso vizijai, prašydami jo pasamdyti naują redaktorių ir perdaryti filmą jam pateikus galutinį produktą. Studija nerimavo dėl filmo išleidimo kino teatruose, tačiau filmą matę ir pamėgę darbuotojai galiausiai juos įtikino.
Nepaisant sunkumų, susijusių su filmo patekimu į didžiuosius ekranus, jis buvo nepaprastai gerai priimtas ir pelnė penkias „Oskaro“ nominacijas, įskaitant geriausio filmo apdovanojimą ir geriausio režisieriaus Oskarą G. Lucasui. Filmas taip pat buvo nepaprastai populiarus kinoteatruose – surinko 115 mln. dolerių, todėl atsižvelgus į infliaciją buvo to meto 15-as visų laikų daugiausiai uždirbęs N-7 filmas.
„Anabelė“
„Anabelė“ neišvengė neigiamų atsiliepimų, su kuriais susiduria daugelis siaubo filmų, tačiau 6,5 mln. Dolerių biudžeto filmas apie šiurpią lėlę uždirbo rekordinę sumą. Filmas per atidarymo savaitgalį labai labai mažai pralaimėjo Davido Fincherio filmui „Gone Girl“ (liet. „Dingusi“) , tačiau vis tiek sugebėjo surinkti įspūdingą 37,1 mln. sumą.
Sėkminga „Anabelės“ premjera pranoko pradinius 20 milijonų dolerių lūkesčius, bent iš dalies dėl filmo populiarumo socialinėje žiniasklaidoje. Filmas taip pat turėjo pranašumą, nes buvo sukurtas iš kitos populiarios, mažo biudžeto siaubo franšizės „Išvarymas“, kurią sukūrė siaubo meistras Jamesas Wanas. Filmas visame pasaulyje uždirbo įspūdingus 257 milijonus dolerių, įskaitant 84,2 milijonus uždirbtus JAV.
2017 m. vasarą buvo išleista filmo priešistorė, pavadinta „Anabelė: sukūrimas“, ir šį kartą sulaukė daug pozityvesnio kritikų atsiliepimo. Filmas gavo šiek tiek didesnį 15 milijonų dolerių biudžetą ir vis tiek pasirodė įspūdingai kasose – visame pasaulyje uždirbo 306,5 milijono dolerių, įskaitant 102 milijonus dolerius JAV. Filmas buvo vienas iš nedaugelių puikiai pasirodžiusių kasose tą vasarą, įrodydamas kiek daug gali gerai sukurtas siaubas.
„Projektas: Bleiro ragana“
Realistiškas „rastos filmuotos medžiagos“ filmas „Projektas: Bleiro ragana“ ne tik tapo kultūriniu fenomenu, bet ir neįtikėtinai daug uždirbo. 1999 m. filmas apie studentų filmų kūrėjų grupę, tyrinėjančių vietinę šiurpią legendą, buvo sukurtas tik už 60 000 dolerių, tačiau visame pasaulyje uždirbo 246,8 mln. dolerių, iš kurių 140,5 mln. buvo uždirbti JAV. Tai dar įspūdingiau turint omenyje, kad filmas buvo nufilmuotas vos per aštuonias dienas, su iš dalies improvizuotu scenarijumi.
Kaip ir daugelis šiame sąraše esančių filmų, „Projektas: Bleiro ragana“ turėjo naudos iš naujoviškos išleidimo strategijos: viskas daroma palaipsniui, vis paerzinant auditoriją trumpais anonsais, kurstydamas įtampą ir laukimą. Filmas buvo parodytas Sandanso kino festivalyje be didelių „fanfarų“, o žiūrovai susimąstė, ar jie ką tik matė siaubo filmą, ar tikrą dokumentinį filmą. Remdamiesi šiuo jauduliu, filmų kūrėjai panaudojo greit sklindančią rinkodaros kampaniją – vieną iš pirmųjų, kuri daugiausia buvo vykdoma internete – siekdami sukurti jaudinančią įtampą ir išlaikyti filmą paslaptingą.
Nors daugelis siaubo filmų bandė kopijuoti naujovišką „Projektas: Bleiro ragana“ formulę, jie nesusilaukė tokio pasisekimo. Filmas vis dar turi daugiausiai uždirbusio visų laikų siaubo filmo titulą, be to, tai yra ketvirtas daugiausiai uždirbantis visų laikų N-17 filmas.
„Striptizo ereliai“
„Fox Searchlight“ įtarė, kad 3,5 mln. USD vertės britų drama „Striptizo ereliai“, apie grupelę darbo netekusių plieno pramonės darbuotojų, nusprendusių pasididinti savo pinigines (ir savigarbą) sukuriant savo striptizo šou, turi milžiniško potencialo. Ir iš tiesų — filmas pelnė kritikų ir apdovanojimų rinkėjų meilę ir pelnė Oskaro nominaciją už geriausią filmą.
Filmas, kuris taip pat pelnė geriausio režisieriaus ir geriausio originalaus scenarijaus nominacijas ir laimėjo Oskarą geriausio originalaus miuziklo ar komedijos kategorijoje, matyt, patraukė studijos akį, kai jie pamatė scenarijų. Žiūrovai su tuo sutiko ir plūdo žiūrėti filmo, kuris visame pasaulyje atnešė 257,9 mln. Didžioji dalis tų pinigų buvo iš tarptautinių rinkų, vien Jungtinėse Valstijose jis uždirbo 45,9 mln.
Filmas JAV pirmą kartą buvo parodytas šešiuose kino teatruose ir keturias savaites praleido labai ribotai išleistas, o vėliau išsiplėtė iki 387 kino teatrų.
„Pradink“
Jordan Peele jau buvo pripažintas komedijų aktorius, kai debiutavo režisiūroje su ilgametražiu siaubo filmu „Pradink“, kurį sukūrė vos už 4,5 mln. Filmas sulaukė didžiulės sėkmės ir uždirbo 255 milijonus dolerių visame pasaulyje dėka beveik vien giriančių atsiliepimų iš kritikų ir entuziastų lūpų.
„Pradink“ pasinaudojo savo naujoviškomis prielaidomis ir kai kuriomis išmaniosiomis rinkodaros technikomis, kad sužavėtų auditoriją ir uždirbo 33,3 mln. dolerių premjeros savaitgalį, 25-uoju didžiausiu visų laikų vasario atidarymo savaitgaliu. Filmas sugebėjo išlaikyti didžiulę dalį savo žiūrovų per visą savo rodymo laiką – antrąją savaitę žiūrimumas sumažėjo tik 15,4 proc., o trečią – tik 26,5 proc. Tai lėmė atsiliepimai apie filmą, kurie skatino žmones eiti ir žiūrėti jį kino teatruose, o ne laukti, kol jis atsidurs transliavimo platformose ar DVD.
Šurmulys dėl „Pradink“ buvo toks stiprus, kad filmas sugebėjo pelnyti keturias „Oskaro“ nominacijas, nepaisant to, kad jis buvo išleistas beveik likus metams iki nominacijų paskelbimo ir to, kad Akademija tradiciškai nepaiso siaubo filmų. „Pradink“ tapo pelningiausiu 2017 m. filmu, kurio investicijų grąža „Blumhouse“ siekia 630 proc.
„Džuno“
„Džuno“ pelnė keturias „Oskaro“ nominacijas, įskaitant geriausio filmo, geriausio režisieriaus Jasonui Reitmanui ir geriausio pagrindinio vaidmens filmo žvaigždei Ellen Page, taip pat laimėjo už geriausią originalų scenarijų po to, kai 2007 m. pasirodė kino teatruose. Filme E. Peidž vaidino Džuno MacGuff., gimnazistę, kuri svarsto apie savo galimybes netikėto nėštumo metu.
Ši komedija buvo sukurta tik už 7,5 milijono dolerių biudžetą, o kino žvaigždė Jennifer Garner netgi sutiko dirbti už mažesnį atlyginimą, kad padėtų filmui sumažinti išlaidas. Nors filmas buvo sukurtas naudojant ribotą finansavimą, jis sulaukė netikėtos sėkmės – visame pasaulyje atnešė 231,4 mln. dolerių, iš jų 143,4 mln. uždirbo JAV.
„Džuno“ sėkmę bent iš dalies lėmė tai, kad labai tiko paauglių ypač merginų auditorijai. Filmas daugeliui tapo pirmuoju, kuris palietė tokias temas ir visą savo rodymo laikotarpį nuolatos buvo dažna pokalbių tema, taip rodant jį vis daugiau kino teatrų šalyje, pritraukiant vis daugiau žiūrovų. Filmui pasitarnavo ir tai, jog paskelbus nominacijas vis dar buvo rodomas kino teatruose.
„Mažoji Mis“
Nepriklausoma komedija „Mažoji mis“ pelnė keturias „Oskarų“ nominacijas, įskaitant geriausio filmo nominaciją, dvi iš keturių nominacijų 2006 m. pasirodęs filmas laimėjo ir pelnė kritikų bei gerbėjų meilę, už jaunos mergaitės (Abigail Breslin) istoriją, Filmas pasakoja apie tai kaip trokšdama sudalyvauti grožio konkurse ji įtikina savo šeimą pasiryžti kelionei per valstijas.
„Mažoji Mis“ įrodė,kad gali padaryti daugiau nei tik sulaukti puikių kritikų įvertinimų. Filmas, sukurtas vos už 8 milijonus dolerių, galiausiai tapo vienu pelningiausiu ir uždirbo 100,5 milijono JAV dolerių visame pasaulyje, įskaitant 59,9 milijono JAV. Filmui pavyko pasiekti tokį didelį pelną, nors jis buvo rodomas vos 1602 kino teatruose.
Juostą platinusi studija „Fox Searchlight“ aiškiai įžvelgė filmo „Mažoji mis“ potencialą ir nusipirko filmą už 10.5 milijonų dolerių po to kai po pirmosios peržiūros žiūrovai plojo atsistoję ir įžiebė tikrą karą aukcione dėl filmo teisių. Tai jog filmas nuo pat pradžių kėlė tiek šurmulio labai jaudino kino entuziastus, o lūkesčius pateisinus kokybė tapo filmo sėkmės garantu.
„Pasiklydę vertime“
„Pasiklydę vertime“ atnešė Sofijai Coppola „Oskarą“ už geriausią originalų scenarijų ir pelnė dar tris nominacijas, įskaitant geriausio filmo nominaciją, tačiau filmas buvo ne tik apdovanojimų sezono mėgstamiausias. 4 milijonų dolerių vertės juodo humoro komedija visame pasaulyje uždirbo 119,7 milijono dolerių, iš jų 44,6 milijono dolerių JAV.
Filme „Pasiklydę vertime“ pasakojama apie naujus santykius tarp Scarlett Johansson vaidinamos koledžo studentės Charlotte ir Billo Murray personažo filmų žvaigždės Bobo Harriso, pirmą kartą buvo rodomas tik 23 ekranuose ir uždirbo 925 087 dolerius —vidutiniškai 40 221 dolerių viename kino teatre, o tai yra didžiausia suma kiek vidutiniškai riboto leidimo filmas yra uždirbęs kino teatre.
Nors filmas niekada nebuvo išleistas labai plačiai – jis buvo rodomas daugiausiai 882 kino teatruose, vis tiek gerai išsilaikė kasose, iš viso kino teatruose buvo rodomas 196 dienas. Filmo sėkmę lėmė triukšmingas Billo Murray’aus pasirodymas ir nuostabūs kritikų atsiliepimai.
„Mano didelės storos graikiškos vestuvės“
Filmui „Mano didelės storos graikiškos vestuvės“ trūko vos kelių dienų, kad kino teatruose būtų praleidęs pilnus metus, o per tą laiką 5 mln. dolerių vertės romantinė komedija iš mažo biudžeto filmo su keliais garsiais vardais tapo didžiuliu pelnu, visame pasaulyje atnešusi 368,7 mln. ir 241,4 milijono dolerių JAV.
„Mano didelės storos graikiškos vestuvės “ sėkmė buvo labai unikali. Vos pasirodęs filmas surinko 597 362 dolerių iš 108 kino teatrų, tačiau per visą jo rodymo laiką jis ir toliau kaupė įspūdingas sumas, o galiausiai po 20 savaičių kino teatruose užėmė antrąją vietą. Filmas 17 savaičių iš eilės praleido geriausiųjų dešimtuke. Visa tai įvyko nepaisant to, kad rinkodaros biudžetas siekė vos 1 mln. dolerių
Filmo sėkmė buvo beprecedentė, nes dauguma filmų po premjeros savaitgalio paprastai ima tendencingai uždirbti mažiau. Filmo žvaigždė Nia Vardalos netgi gavo „Oskaro“ nominaciją už geriausią originalų filmo scenarijų, jis taip pat buvo nominuotas kaip geriausias filmas „Auksiniams gaubliams“. Tačiau, kaip paaiškėjo, stebuklai nesikartoja, nes tęsinys susilaukė blogų atsiliepimų ir uždirbo tik 88,9 mln. dolerių, kai pasirodė kino teatruose 2016 m., nors tęsinio biudžetas buvo padidintas iki 18 mln.
„Paranormalūs reiškiniai“
Mažo biudžeto siaubo filmai yra tik lašas jūroje ir dauguma jų beveik nieko neuždirba. Tačiau kartais pasiseka taip, kaip pasisekė rekordinį pelną susišlavusiam „Paranormalūs reiškiniai“. Į „rastos filmuotos medžiagos“ filmą buvo investuota vos 15 000 dolerių, o jis uždirbo neįtikėtinus 193,5 milijonu dolerių.
Filmą „Paranormalūs reiškiniai“ vos per septynias dienas rankine vaizdo kamera nufilmavo Izraelio režisierius Orenas Peli, vaizdo žaidimų kūrėjas, neturintis kino patirties.Kai bandomasis seansas pribloškė žiūrovus, filmą isigijusi kino kompanija nusprendė išleisti Peli filmo versiją, sukūrę alternatyvią pabaigą.
„Paranormalūs reiškiniai“ sėkmę iš dalies paskatino teigiami atsiliepimai – „Rotten Tomatoes“ jis buvo įvertintas 83 procentais. „Paramount“ taip pat naudojo novatorišką rinkodarą ir sumanią filmo išleidimo strategiją, išleisdami jį ribotai ir leisdami jam sukelti šurmulį prieš išleidžiant filmą plačiajai rinkai likus vienam savaitgaliui iki Helovyno. Pirmąjį plataus išleidimo savaitgalį (penktą savaitgalį kino teatruose) filmas pelnė pirmąją vietą su 21,1 mln. dolerių. Tuo metu buvo teigiama, kad dėl nedidelio biudžeto jis buvo pelningiausias visų laikų filmas.
Studija padidino biudžetą neišvengiamiems filmo tęsiniams, panaudodama 3 milijonus dolerių antrajam filmui, kuris atnešė 177,5 milijono dolerių visame pasaulyje, ir 5 milijonus dolerių trečiojo ir ketvirtojo filmų kūrimui, kurie atnešė atitinkamai 207 milijonus dolerių visame pasaulyje ir 142,8 milijono dolerių visame pasaulyje. Nors šie skaičiai nėra tokie įspūdingi, kaip tai, ką sugebėjo pasiekti pirmasis filmas, , „Paranormalūs reiškiniai“ vis tiek pasirodė esanti neįprastai įspūdinga siaubo franšizė.
„Rokis“
Galbūt „Rokis“ ir nėra daugiausiai uždirbęs filmas ilgai trunkančioje franšizėje, tačiau 117,2 mln. tampa dar labiau įspūdingi kai suvoki, jog filmas, kuriame vaidino tuomet dar niekam nežinomas Silvestras Stalone turėjo tik 1 milijono dolerių biudžetą. Neminint įspūdingo pelno filmas taip pat pelnė tris „Oskarus“, įskaitant geriausio filmo apdovanojimą.
S. Stallone taip pat pelnė Oskaro nominaciją už filmo scenarijaus autorystę, tačiau nepaisant astronominės sėkmės, jam iš tikrųjų buvo sunku jį sukurti. S. Stallone sakė, kad jis išgyveno „apie 20 skirtingų filmo versijų“, kol atsidūrė baigtame projekte, tačiau net ir tada tai nebuvo lengva. Prodiuseriai Irwinas Winkleris ir Bobas Chartoffas turėjo įkeisti savo namus bankui ir panaudoti asmenines santaupas filmui finansuoti.
S. Stallone filmo kūrimą pavadino „dideliu tikėjimu juo“, tačiau akivaizdu, kad tai pasiteisino. „Rokio“ franšizė užima pirmas keturias daugiausiai uždirbusių bokso filmų vietas, o naujausias franšizės filmas 2015 m. „Krydas“, taip pat buvo apdovanojimų sezono favoritas, pelnęs S. Stallone „Oskaro“ nominaciją už geriausią antraplanį aktorių.
„Pjūklas“
2004 m. siaubo filmas apie kankinimus „Pjūklas“ uždirbo ne tik 103,9 mln. dolerių iš nedidelio 1,2 mln. dolerių biudžeto – filmas taip pat sugebėjo pradėti pelningą siaubo franšizę, kuri daugelį metų ir toliau iš mažo biudžeto filmų krovėsi turtus. „Pjūklas“ sugebėjo pasiekti savo pradines pelno aukštumas, naudodamasis „iš lūpų į lūpas“ sklindančią informaciją, kad pritrauktų žiūrovus per spalio ir lapkričio mėnesius, kuomet buvo rodomas kino teatruose.
Pirmasis „Pjūklas“ buvo populiarus tarp jaunų žiūrovų – 60 procentų premjeros savaitgalio žiūrovų buvo jaunesni nei 25 metų amžiaus. Filmą, kuris sugebėjo patraukti jaunų siaubo gerbėjų mintis, sukūrė jaunas režisierius: Jamesas Wanas, kuris taip pat buvo atsakingas už kitą mažo biudžeto hitą — „Išvarymas“ franšizę. Wanas sukūrė filmą, savo vaidybinio filmo režisiūros debiutą, vos per 18 dienų, išlaikydamas mažą biudžetą ir generuodamas didelį pelną.
Franšizė turėdama stipria pradžią ir toliau plėtojosoi ir, nors kai kuriose vietose ji suklupo, aštuoni filmai kartu vis tiek atnešė iš viso 976,3 mln. dolerių visame pasaulyje. Naujausias leidimas, 2017 m. „Pjūklas: palikimas“, visame pasaulyje surinko 102,9 mln. dolerių su 10 mln. dolerių biudžetu, ir įrodė, koks įspūdingas buvo pirmojo „Pjūklo“ žygdarbis.