Kartais nelengva būti XXI amžiaus žmogumi. Tempas būna toks didelis, kad dauguma nespėja pamatyti, kaip auga jų vaikai, susitikti su draugais, perskaityti norimų knygų, o jei jas skaito, tai dažniausiai greituoju skaitymu arba visai nebaigia. Kokybė nublanksta prieš kiekybę.
O ar kultūra taip pat baigia suvargti? Ar mes vis dar esame kultūros dalyviai, ar tik greitieji vartotojai? Nors pasiūla pakankamai didelė, tačiau panašu, kad XXI a. muzikiniai duetai ir kolaboracijos nėra tokie ryškūs kaip XX a. antroje pusėje. Internetui įgijus milžinišką svarbą nūdienos pasaulyje muzikos klausytojų auditorija susiskaldė, o POP muzikos žvaigždžių populiarumas smarkiai prislopo. Žinoma, dėl skonio nesiginčijama, dėl skonio mušamasi. Šis sąrašas yra būtent tiems, kurie ieško XXI amžiaus populiariosios muzikos klasikos.
10. Lady Gaga, Bradley Cooper „Shallow“
Lady Gagos ir Bradlio Cooperio duetas atsirado jiems filmuojantis visuotinio populiarumo sulaukusioje kino juostoje „Taip gimė žvaigždė“ (The Star Is Born), taigi dainos „Shallow“ žodžiai pasakoja apie Ally (Lady Gaga) ir Jacko (Bradley Cooper) meilės istoriją, kuri toli gražu nebuvo rožėmis klota. Susitikę nepaprastomis aplinkybėmis – Jackui mėgaujantis šlovės spinduliais, o Ally dainuojant baruose – jie užmezga ne tik romaną, tačiau ir ilgus metus trukusią draugystę, kurią lydi Jacko kova su alkoholizmu ir išgarsėjusios Ally sudėtingos asmeninės paieškos. Tačiau viskas prasideda nuo dviejų pažeidžiamų žmonių istorijos, žmonių, bijančių savęs, tačiau ieškančių daugiau, nei esamas gyvenimas gali jiems pasiūlyti. Apie tai ir yra daina.
Lady Gagos ir Bradlio Cooperio duetas nesibaigė ties filmu. Jie ir vėliau kitose scenose kartu atliko šią dainą, versdami visus svarstyti, ar tarp jų jau ne kaip personažų išties nebuvo užsimezgęs romanas.
9. Björk & Antony Hegarty „Dull Flame of Desire“
Garsi islandų dainų atlikėja Björk ir amerikiečių dainininkas Antony Hegarty iš grupės Antony and the Johnsons suvienijo jėgas ir Jamaikoje įrašė dainą „Dull Flame of Desire“ apie du įsimylėjėlius, taigi dainą apie aistrą. Vis dėlto ši daina neprimena šiuolaikinių meilės dainų versijų, kadangi ir patys žodžiai yra paimti iš XIX amžiaus rusų poeto Fyodoro Tyutchevo to paties pavadinimo eilėraščio. Neįprastai vaidmenimis apsikeitę Björk ir Antony (Björk balsas skamba vyriškiau ir Antony moteriškiau) vaizdo klipe nesiliesdami dainuoja apie žaižaruojančias akis ir aistringus bučinius, tačiau susiliejusiame vaizde jų veidai išraiškingi ir charakteringi. Beje, pats vaizdo klipas sudarytas iš trijų skirtingų dalių, kurias surežisavo trys skirtingi režisieriai iš Japonijos, Ispanijos ir Prancūzijos. Dainai buvo sunku atrasti ritmą, tačiau galiausiai Björk, kuri, kaip pasakoja, vidury nakties eilėraščiui parašė melodiją, kad šis virstų daina, nusprendė, kad geriausiai tiktų ritmas, panašus į širdies. Taigi dainos prasmė išreiškiama per ritmą, vaizdą, balsų susiliejimą į vieną dermę, t. y. per subtilias detales, kurios pasakoja apie dviejų žmonių aistrą vienas kitam.
Kaip pati Björk minėjo, ši daina kelia jai daug emocijų ir ji džiaugėsi galėdama ją atlikti su Antoniu. Po singlo išleidimo, jie kartu pasirodė ne vienoje scenoje.
8. Gotye & Kimbra “Somebody That I Used To Know“
Ši daina 2011-2013 metais puikavosi pirmoje vietoje daugybėje šalių, tokių kaip Australija, Austrija, Belgija, Kanada, Vokietija, Naujoji Zelandija ir kt., laimėjo Metų įrašo Grammy statulėlę, sulaukė kritikų ir publikos pripažinimo. Prie to, žinoma, prisidėjo pagauli melodija, išjausta daina, įdomus The Police dainavimo manieros ir The xx grupės stiliaus derinys, tačiau užvis labiausiai, matyt, auditorijai patiko tai, kad daugumai dainos prasmė turbūt yra pažįstama – išsiskyrimas su partneriu. Gotye rašė žodžius ir įrašė šią dainą savo tėvų namuose Australijoje ir, kaip pats teigia, tai daina apie jo buvusių nutrūkusių santykių vaiduoklius, nors rimtai pamąstęs vis dėlto galėtų teigti, kad ji jam ypač primena vienus santykius, turėtus prieš daugelį metų, pasibaigusius ne visai gražiai. Dainoje justi ir nostalgija, ir kartėlis. Vaizdo klipe ant nuogų kūnų ir sienų susiliejusios spalvos simbolizuoja glaudų ryšį poroje, kuris nutrūksta, kai spalvos po truputį dingsta nuo Kimbros kūno. Kūnus išpaišyti užtruko 23 valandas ir, kaip pasakoja Gotye, kai jis ryte 9 valandą pavargęs McDonalde pirko kavos, kad neužmigtų vairuodamas, kasininkė net neatkreipė dėmesio, kad jis visas išpaišytas dažais.
Atlikėjas ilgai ieškojo pritariančiojo vokalo. Iš pradžių svarstė dirbti su kita atlikėja, tačiau dieną prieš įrašymą ši persigalvojo. Ieškojimai truko dar penkis mėnesius. Gotye netgi bandė dainuoti su savo mergina Tash Parker, australų dainininke ir dainų autore, tačiau jos balsas netiko šiai partijai. Galiausiai jam rekomendavo Kimbrą, kuri galėjo daug išspausti iš savo balso, tačiau Gotye jos prašė dainuoti netašytai, kad būtų perteikiama dainos prasmė. Ir jiems pavyko.
Po šio singlo atlikėjas daugiau nekūrė dainų individualiai. Šiuo metu jis yra grupės The Basics vokalistas.
7. Tim McGraw & Nelly “Over and Over”
Tai dar viena daina apie išsiskyrimą, tik šį kartą ji romantiškesnė ir atliekama dviejų vyrų, kurie liko įskaudinti savo moterų.
Pasakojimas labai paprastas: ji išeina palikdama jį dėl kito, o jis vis tai prisimena ir gailisi, kad jos nesustabdė. Vaizdo klipe Tim McGraw ir Nelly sėda į lėktuvą ir išskrenda kažkur toli, į mums nežinoma vietą, bandydami pabėgti nuo skaudžių prisiminimų. Kieviename posmelyje dainuojama „viską matau aiškiai savo vaizduotėje, vėl ir vėl“, eilutė vis kartojasi kaip kartojasi ir veiksmas.
Žodžius ir muziką parašė Nelly su būriu kitų bendraautorių, o Timą McGraw’ą išsirinko, nes jiems teko susitikti iš anksčiau (tiesą sakant, žaidžiant krepšinį), jų santykiai buvo draugiški ir geri, be to, Nelly augo Amerikos Vidurio vakarų regione, taigi šio kultūra padarė įtaką jo skoniui – jis žavėjosi kantri muzika. Timas McGraw’as buvo būtent tokio stiliaus dainininkas.
McGraw’as yra kilęs iš Teksaso, todėl dauguma jo Teksaso gerbėjų tikėjosi išgirsti jam būdingo kantri žanro muziką, tačiau tai, ką jie išgirdo, buvo visai nepanašu į kantri muziką, kaip teigia pats McGraw’as, kol nepradėjo pats jos dainuoti. Vis dėlto tai nėra ir grynai R&B. Dauguma pritaria, kad daina „Over and Over“ yra abiejų šių žanrų mišinys, kurį pristatyti pasirodė du labai skirtingi atlikėjai.
6. St. Vincent & Dua Lipa „Masseduction“ / “One Kiss“
Šį St. Vincent ir Dua Lipos pasirodymą Grammy apdovanojimuose, kur jos sulieja dvi dainas į vieną, galima suprasti prieštaringai. Viena vertus, jos neturi reikšmingų žodžių ar jokios gilios prasmės ir remiasi dviejų moterų seksualumu. Žinoma, šis seksualumas yra artistiškas, tačiau jo daug aiškinti nereikia – daina yra apie moters vilionę ir naujų galimybių keliamą jaudulį.
Kita vertus, pačios atlikėjos pasirodymą aiškina kitaip. Annie Clark, kitaip žinoma kaip St. Vincent, jį vadina ne tik seksualine vilione, tačiau ir politine, nes, pasak jos, viliojimas – tai galios išraiška, o galia gali pasireikšti įvairiose srityse. Taip pat pasirodyme skamba dainos „Respect“ (pagarba) intarpai, kuri sujungia „Masseduction“ ir „One Kiss“, tačiau Annie Clark jos svarbą pateikia skirtinguose kontekstuose, pavyzdžiui, pilietinių teisių arba moterų laisvėjimo kontekste. Be to, pasirodymas patraukė ir LGBT bendruomenės dėmesį ir Clark dėl to džiaugėsi. Kaip ji pati sakė: „Aš žadu ir toliau kalbėti apie žmogiškąją būklę pasaulyje. Kalbėjimas apie tai padeda mums mažiau bijoti, o kai yra drąsiau, mes jaučiamės ne tokie vieniši, o nevieniši žmonės jaučia daugiau empatijos vieni kitiems. Taip pasaulyje sumažėja neapykantos ir smurto.“
5. Jay-Z & Alicia Keys „Empire State of Mind“
Ši daina yra laikoma Niujorko miesto himnu, kurį dainuoja ne tik niujorkiečiai, bet ir žmonės iš kitų Amerikos valstijų. Ji įkūnija amerikietiškąją svajonę, kuri pasireiškia neribotomis galimybėmis ir svajonių išsipildymu, nors, kaip patys niujorkiečiai teigia, sunkus darbas ne visuomet Niujorke atsiperka.
Kaip skelbiama dainoje, eidamas Niujorko gatve esi iš visų pusių apšviestas lempų, miestas niekados nemiega, yra pilnas kultūrinės įvairovės, taip pat ir įvairiausių keistuolių, kurie slankioja užkampiais arba skelbia tau apie Dievą. Tai tikras daugiakultūris megapolis.
Iš pradžių daina buvo parašyta niujorkiečių dainų autorių Angela Hunte ir Sewell Ulepic, tačiau netrukus ją į savo rankas perėmė reperis Jay-Z ir pridūrė savo rimų apie kasdienį gyvenimą Niujorke. Jis pats gimė ir užaugo jame ir galėjo papasakoti savo istoriją, kuri prilygo Sinatrai: šis taip pat augo diasporoje ir jaunystėje pasižymėjo nusikaltimais, prilygintais gangsteriškai veiklai. Vis dėlto ir Sinatra, ir Jay-Z iš smulkių nusikaltėlių virto garsiais atlikėjais. Tai puikiai atspindi ir paties miesto dvasią – Niujorke gali tapti bet kuo.
Tą pačią savaitę, kai buvo išleistas singlas, buvo parduota 250 000 dainos kopijų. Ji laimėjo du Grammy apdovanojimus ir pateko į daugelio šalių to meto muzikos dešimtukus.
4. Sia & Sean Paul “Cheap Thrills“
Tai šokiams tinkama ritminga pop muzikos daina su regio elementais, kurią atlieka australų atlikėja Sia ir jamaikietis reperis Sean Paul. Daina buvo parašyta Sia’os ir Greg Kustino ir kalba eina apie šokių aikštelę bei du žmones joje, kuriems yra nesvarbūs pinigai, o svarbus vien tik šokis. Ji primena vasaros hitus, kuriuos smagu pasileisti automobilyje arba švenčiant su draugais.
Vaizdo klipe vaizduojamas šokio konkursas, vykstantis septintajame dešimtmetyje. Jame dalyvauja daugiausiai kuklūs jaunuoliai, tačiau staiga pasirodo du energingi šokėjai, užsidėję juodos ir baltos spalvos perukus, beveidžiai, tačiau puikiai judantys. Galiausiai jie išjudina ir likusius konkurso dalyvius ir netgi konkurso vedėją.
Baltos ir juodos spalvų perukas vėliau tapo viena iš Sia’os įvaizdžio detalių.
3. DJ Shadow – „Nobody Speak“ feat. Run The Jewels
„Nobody Speak“ („Niekas nekalba“) dainos vaizdo įrašas yra politinė satyra tuo metu vykusių įvykių. 2016 metais, kada buvo išleista ši daina, amerikiečiai išsirinko Donaldą Trumpą savo prezidentu. Daugelis pasibaisėjo jo netinkamu elgesiu ir kritikai dainą „Nobody Speak“ vadino trumpizmo iliustracija, kuri rodo, kaip Donaldas Trumpas matė politiką. Trumpo požiūris reiškė ne tik „mažiau kalbų, daugiau darbų“, tačiau taip pat tie darbai garsėjo agresija ir visiškai sutaršė kultūringo politinio disputo įvaizdį, nors apskritai XX amžiui ir netgi XXI-am kultūringi politiniai disputai nebuvo būdingi. Reperis Killer Mike apie šią dainą sakė taip: „Aš tikrai norėčiau, kad taip ir padarytų Trumpas su Hillary, kad galiausiai viskas būtų baigta.“
Vaizdo klipe vaizduojamas JAV ir JK politikų disputas, nufilmuotas, beje, Kijeve, buvusiame Lenino muziejuje. Kultūringai susėdę politikai staiga pradeda švaistytis prasmės neturinčiais įžeidinėjimais, kol galiausiai susimuša ir įtraukia į muštynes visus aplinkui esančius. Ekrane netgi pasirodo kiaulės ir naminiai paukščiai, suteikdami situacijai dar daugiau animalizmo. Vaizdo įrašo pabaiga taip pat skleidžia tam tikrą politinę žinutę: atėjusi valytoja turi sutvarkyti visą netvarką, kaip ir piliečiai turi iškuopti visą politikų prikergtą mėšlą.
2. Alicia Keys & Jack White „Another Way To Die“
„Another Way To Die” (“Kitoks būdas mirti“) yra 2008-ųjų metų James Bondo filmo „Paguodos kvantas“ („Quantum of Solace“) teminė daina, sukurta Jacko White’o ir grupės The White Stripes. Jacko White’o ir Alicia’os Keys duetas pristato roko ir soulo muzikos stilių dermę vienoje dainoje ir vaizdo klipą, skleidžiantį ypatingą energiją, kurią sudaro Alicia’os elekrinis skambesys ir netašytas Jacko vokalas.
Atlikėjai štai taip atsiliepia apie kūrybinį procesą: „Jau kelerius metus norėjau bendradarbiauti su Alicia Keys, kol galiausiai pačiam James Bondui reikėjo įsikišti ir tai įgyvendinti. Alicia šiam magnetiškam įrašui suteikia elekriškumo. Vien žiūrint tai įkvepia. Bendradarbiavimas su ja man padovanojo naują balsą ir aš jau nebebuvau savimi. Aš mušiau būgnus jos balsui ir ji mėgdžiojo gitaros tonacijas, tuomet mes sujungėme savo balsus, rėkėme, dejavome apie filmo personažus ir jų vienatvę, kai niekuo negalima pasitikėti, netgi savimi. Galbūt netgi patys jais tapome kelioms minutėms“, – teigia White’as.
Tuo tarpu Keys sako: „Jaučiau, kad darbas su Jacku sukurs tikrą roko ir soulo muzikos garsą. Jackas skamba netašytai, nukirstai ir sausai, groja būgnais ir gitara. Pamaniau, kad suderinus jo stilių su manuoju, kuris taip pat yra gan netašytas, ir su mano balsu, išeitų kažkas išties įdomaus.“
Vaizdo klipe išties justi paslaptingas slaptų agentų gyvenimo šešėlis, kuriame susiduria meninė atlikėjų energija.
1.
1. The Weeknd – Starboy ft. Daft Punk
Atlikėjas The Weeknd dainoje „Starboy“ („Žvaigždių berniukas“) dainuoja apie save. Kaip jis pats sako, sukurti albumą, kuriame ir yra minėtoji daina, jį įkvėpė Davidas Bowie’is. Neatsitiktinai Davidas Bowie’is yra išleidęs dainą „Starman“ („Žvaigždių žmogus“). Tačiau Davido Bowie’io daina buvo poezija, o The Weeknd dainuoja apie savo prabangų žvaigždės gyvenimą. Dainoje paminimi trys automobiliai, kurie jam priklauso, o tai atskleidžia žmogaus tuštybę. Vis dėlto, pasak kritikų, daina yra ne apie tuštybę, o apie pokytį, kurį patiria atlikėjas, ir jo kritinė savirefleksija. Vaizdo klipe jis daužo savo turtą su švytinčiu kryžiumi ir atgimsta žvaigždžių berniuku. Viena iš klipo interpretacijų yra, kad atlikėjas parduoda savo sielą velniui, kad galėtų tapti popžvaigžde, o čia jis reflektuoja savo sėkmę ir šlovę sudaužydamas viską, kas ją simbolizuoja. Tuštybe švytintis vaizdo klipas slepia gilesnes prasmes.
Taip pat skaitykite: 10 kietų šiuolaikinių klipų susipažinti senjorams, kurie gimė prieš 2000-sius [VIDEO]