Jachta, kuri, Kremliaus oponentų teigimu, slapta priklauso Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui, turi tą patį statybos vadovą ir Europos įgulos narius kaip ir kelios kitos Rusijos magnatams priklausančios jachtos, kurias Vakarų vyriausybės konfiskavo arba kurioms buvo pritaikytos sankcijos.

Panašu, kad 700 mln. dolerių vertės jachtos Šeherezada“ vyresnysis įgulos narys anksčiau dirbo vienoje Rusijos jachtų kompanijoje, kuriai milijonus dolerių kainavusias sutartis sudarė Kremliaus saugumo tarnyba, kurios pareigūnai, kaip įtariama, dirbo šios jachtos įguloje.

Šie duomenys grindžiami kovo 21 d. įkalinto Rusijos opozicijos lyderio Aleksejaus Navalno kolegų paskelbto jachtos „Šeherezada“, kurios savininkavimą tiria Italijos valdžios institucijos, įgulos narių sąrašo analize.

Paslaptis, kam priklauso 140 metrų ilgio laivas, dabar stovintis prabangiame Marina di Carrara uoste Toskanoje, pastarosiomis savaitėmis ima kilti į viešumą dėl Italijos tyrimo ir precedento neturinčios Vakarų sankcijų kampanijos, pradėtos po Rusijos invazijos į Ukrainą praėjusį mėnesį.

A. Navalno komanda teigė nustačiusi, kad keli įgulos nariai yra Rusijos federalinės gvardijos tarnybos (FGT), atsakingos už V. Putino saugumą, pareigūnai, taip papildydama įrodymus apie galimus laivo ryšius su Rusijos prezidentu.

Laivas buvo apgaubtas paslapties šydu net ir įgulai, sakė RFE/RL šaltinis, dirbęs laive „Šeherezada“. Šaltinis, kuris dėl saugumo sumetimų kalbėjo su anonimiškumo sąlyga, sakė, kad jachtos pavadinimo ir registravimo uosto nenurodymas buvo „labai neįprastas“, o įgulos nariai laivą vadino ne pavadinimu, o skaitmeniniu kodu.

„Tai buvo labai didelė paslaptis“, – sakė šaltinis.

Laivo „Šeherezada“, kurį 2020 m. baigė statyti Vokietijos bendrovė „Lurssen“, statybą prižiūrėjo Monake įsikūrusi bendrovė „Imperial Yachts“, kuri taip pat vadovavo prabangių laivų, susijusių su V. Putino patikėtiniu Igoriu Sečinu, Rusijos valstybinės naftos milžinės „Rosneft“ vadovu, ir milijardieriumi Ališeriu Usmanovu, kurį Baltieji rūmai įvardija kaip „artimą V. Putino sąjungininką“, statybai.

Kaip rodo vieši dokumentai, bent du asmenys, įtraukti į Šeherezados“ įgulos sąrašą, dirbo „Imperial Yachts“, įskaitant Naujojoje Zelandijoje gimusį dailidę Nicholasą Snooksą, kuris taip pat dirbo A. Usmanovo jachtoje. Ir jis, ir kitas įgulos narys, kuris, kaip rodo vieši duomenys, yra susijęs su „Imperial Yachts“, – britė Esme Leyland, – A. Navalno komandos paskelbtame įgulos narių sąraše nurodyti kaip „papildomi darbuotojai“.

Bendrovės „Imperial Yachts“ atstovas spaudai žurnalistams sakė, kad bendrovės dalyvavimas Šeherezada“ projekte baigėsi, kai laivas buvo pristatytas 2020 m. birželį. Jis teigė, kad bendrovė žinojo jachtos savininko tapatybę, tačiau sakė, kad „kaip įprasta šioje pramonės šakoje, klientų konfidencialumas laikomas svarbiausiu“.

Jis teigė, kad nors bendrovė „atkreipia dėmesį į neseniai spaudoje pasirodžiusias spekuliacijas“, ji „nežino apie jokius [V. Putino] ryšius su jachta“.

Laivo kapitonas britas Guy Bennett-Pearce’as šį mėnesį laikraščiui „The New York Times“ sakė, kad V. Putinas niekada nebuvo „Šecherezados“ savininkas ir niekada nekėlė kojos į ją. Jis teigė, kad Italijos tyrėjai kruopščiai tikrino laivo dokumentus.

Tuo tarpu pirmasis „Šeherezados“ kapitonas yra dirbęs ir kitose jachtose, kurios buvo siejamos su V. Putino bendražygiais ir kurioms buvo taikomos Vakarų sankcijos. Kapitonas, JAV pilietis Aleksandras Ščerbakovas, laivą valdė du mėnesius po to, kai buvo baigta jo statyba, teigiama jo „LinkedIn“ profilyje.

A. Navalno komandos paskelbtas įgulos narių sąrašas taip pat atskleidė ryšį su gerai žinoma Rusijos jachtų kompanija, kuri su FGT yra sudariusi milijonus dolerių siekiančias valstybines sutartis ir kurios pareigūnai, A. Navalno komandos teigimu, yra laivo „Šeherezada“ įgulos nariai.

„Šeherezada“ valdytoja – atsakinga už įvairius jachtos eksploatavimo aspektus, įskaitant finansinį administravimą – įvardijama kaip Viktorija Kulikova. Socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje moters, kurios vardas ir gimimo data tokie patys kaip įgulos narių sąrašuose, nurodyta jos darbo vieta – „Burevestnik Group“. 2017 m. V. Kulikova buvo įtraukta į „Burevestnik“ pardavimų vadybininkės sąrašą.

2003 m. žymaus Rusijos verslininko Andrejaus Boiko įkurta bendrovė „Burevestnik“ yra žymiausia Rusijos jachtų pasaulio įmonė

2018 m. Rusijos valstybinė laivybos bendrovė „Sovcomflot“ suteikė „Burevestnik“ teisę valdyti Sočio didžiąją prieplauką.

V. Kulikova neatsakė į prašymus pakomentuoti jos darbą laive „Šeherezada“. Įmonės „Burevestnik Group“ telefonu atsiliepęs asmuo sakė, kad ji ten nebedirba.

Kovo 22 d. britų bulvarinis laikraštis „The Sun“ paskelbė tariamai nutekintas „Šeherezados“ interjero nuotraukas, kuriose matyti itin prabangios interjero detalės, taip pat treniruoklių salė su įrėminta dziudo – vienos mėgstamiausių Putino sporto šakų – rūbų nuotrauka.

Bendrovės „Imperial Yachts“ atstovas spaudai teigė, kad ji neturi jokių verslo santykių nei su „Bielor“, nei su FSO, nes „jachtos įgulos įgulos darbas būtų buvęs po „Imperial“ dalyvavimo“.

Tuo tarpu Londono laikraštis „The Times“ citavo Italijos profesinės sąjungos CGIL pareigūną Paolo Gozzani, kuris teigė, kad dėl neaiškių priežasčių rusus jachtoje pakeitė britų įgula.

Šaltinis, dirbęs jachtoje „Šeherezada“ teigė, kad tokio pat pobūdžio mainai įvyko ir po to, kai 2020 m. birželį užbaigus statybas superjachta buvo pristatyta, tačiau kita kryptimi: britų įgulą pakeitė rusų įgula.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: