Warner Bros. nuotr.

Prieš keletą metų pasirodžiusi  „Teisingumo lyga“ („Justice League“) filmas daugeliui superherojų mėgėjų yra puikiai pažįstamas, tačiau vargu ar žinomos visos įdomios detalės, kodėl jis laikomas nevykusiu. Verta prisiminti, kad yra dvejos filmo versijos: „Justice League“ ir „Zack Snyder‘s Justice League“. Kyla natūralus klausimas – kaip Zakas Snyderis sugebėjo pavergti žiūrovų širdis?

Abu filmai yra kuriami DC komiksų superherojų pagrindu. Ekrane atpažįstami legendiniai herojai: Betmenas, Akvamenas, Flašas, Kyborgas, Nuostabioji moteris. Jiems visiems iškyla nepaprastas iššūkis – apsaugoti žemės planetą nuo pavojingo priešininko Stepių Vilko, kuris kėsinasi planetą sunaikinti ir paversti savo irštva. Sunkiausia yra tai, kad visi dar neatsigavę po savo artimo draugo Supermeno mirties. Siužetas atskleidžia – būtent šio kriptoniečio egzistencija ir baimino grėsmingąjį Stepių Vilką, o kai Supermenas mirė, šis pasirįžo pradėti pragaištį nešantį Žemės puolimą.

Pati kino juosta yra istorijų apie DC personažus tęsinys. Jį režisavo Zakas Snyderis, žinomas dėl tokių kūrinių kaip: „300“, „Betmenas prieš Supermeną: Teisingumo Aušra“, „Nuostabioji Moteris“.

„Teisingumo Lygos“ filmavimus pristabdė atskiro filmo, pavadinimu „Betmenas“ kūrimas tuo pačiu metu ir aktorius Benas Aflekas nespėjo suktis, mat būtent jam buvo patikėta legendinė žmogaus – šikšnosparnio rolė.

Dėl liūdnų aplinkybių Snyderis iš režisavimo pasitraukė, o jo vietą užėmė Džosas Vedonas. Naujam režisieriui teko kai kurias scenas iškirpti, kai kurias sukurti ir įtraukti į filmą, taip paliekant tarsi savo žymę, kuri nebuvo sutikta palankiai.

Pasirodo, kad ankstesnei filmo versijai laiko nebuvo suteikta pakankamai. Kompanija nesitikėjo, kad filmas bus geras, tad nesiėmė priemonių jo potencialiai pagerinti. Buvo galima atidėti premjerą vėlesniam laikui, kad būtų pagerinta kokybė, tačiau Warner Bros to nepadarė.

Snyderiui pasitraukus, naujasis filmo prodiuseris ir režisierius turėjo vieną užduotį: kuo greičiau pabaigti „Teisingumo Lygą“. Tai reiškia, kad noro ir laiko išgryninti kiekvieno VFX kadro kokybę, nebuvo. Toks požiūris ypač matosi kai kuriuose supermeno CGI kadruose, kuomet šio apsiaustas atrodė ne it galios simbolis, o kaip plastikinis maišelis, plazdantis vėjyje.

Daugelyje filmų pasitaiko panašaus tipo klaidų, tačiau jos būna kelios, o kai laikas efektų darbo grupę taip spaudė, spalvos taisomos jau po efektų, kai net kūrėjų kompanija nesitiki gero gaminio, nieko doro ir nesigauna.

Tai įžiebė #ReleaseTheSnyderCut (liet. „Išleiskite Snyderio versiją“) judėjimą, auditorijos paskatinti „Warner Bros“ susisiekė su Snyderiu ir susitarė, kad jis padėtų kompanijai atsatyti savo gerą vardą po nesėkmės.

Produkcija kainavo papildomus 70 milijonų dolerių, kad būtų sutvarkyti specialieji efektai, muzikiniai takeliai, montažas. Dalis aktorių sutiko padėti režisieriui pabaigti filmą, prisidėjo aktoriai Aflekas, Fišeris ir Mileris.

Panašu, kad žiūrovams taip patiko originalios „Zako Snyderio“ versijos idėja, kad paskubomis užbaigtą „Teisingumo Lygą“ fanai vadino „Whedon Cut“ (liet. „Vedino versija) arba „Josstice League“ (liet. „Džoso Lyga“), taip pašiepdami režisieriaus Džoso Vedono darbą.

Žiūrovus Snyderis pradžiugino naujomis scenomis, filmas nėra tik superherojų atnaujinimas, tačiau dabar ir paaiškinta priešistorė, suteikiama pakankamai laiko, kad kiekvienas, kuris neseka DC herojų istorijų, suprastų siužetą iki paskutinių smulkmenų.

Projektas pasisekė ir režisierius Snyderis dalinosi savo džiugia reakcija:

Aš labai džiaugiuosi visų reakcija, kuri buvo neįtikėtina, tai parodo, kad personažų kūrimas, kaip aš juos matau, sutampa su tuo, kaip personažus mato fanai. Žmonės žiūri į tai rimtai, jiems patinka visa „mitologija“, jie nori leistis kartu į keliones su pamėgtais didvyriais. Viskas, ką galiu pasakyti – nesitikėjau, kad to pasieksim, pabaigti ir išleisti šį filmą. Aš bent jau nesitikėjau. Tad dabar labai džiugiai pasikalbėsiu su kiekvienu, kurį domina mano filmuose vaizduojamas pasaulis“.

„Teisingumo Lygos“ biudžetas iš tiesų įspūdingas, net 300 milijonų dolerių. Po premjeros Los Andžele kūrinys uždirbo apie 657 milijonus dolerių. Sulaukta įvairių kritikų reakcijų: šlovinamos veiksmo scenos, Gal Gadot ir Ezros Milerio vaidyba.

Siužeto atnaujinimas

Zako Snyderio versija yra bene dvigubai ilgesnė. Režisierius tarsi „atmetė“ ankstesnio režisieriaus darbą ir viską darė savaip. Snyderis norėjo, kad kiekvieno veikėjo vaidmuo būtų kuriamas tinkamai, kad jie istorijoje atliktų savo vaidmenį. Išleidus savo versiją, ji tarsi išperka ankstesnio filmo padarytas klaidas.

Herojai yra pakeičiami kartu su istorija. „Teisingumo Lygoje“ didžiausias vaidmuo tenka supermenui, o štai „Zako Lygoje“ svarbiausias herojus yra kyborgas.

Kaip veikėjas, kurio istorija buvo labiausiai nuvertinta 2017 m. „Teisingumo Lygoje“, Rėjaus Fišerio „Kyborgas“ buvo sugrąžintas į filmo veiksmų sūkurį taip, kaip tą seniau įsivaizdavo Snyderis. Pirmojoje „Teisingumo Lygos“ versijoje buvo visiškai pašalintos Viktoro Stono avarijos ir transformacijos į kiborgą scenos, o jo motina Elinora Stone, kurią vaidina Karen Bryson, taip pat buvo iškirpta iš viso iš filmo. Liko tik kelios (daugiausiai perfilmuotos) scenos, kurios žiūrovams suteikė Viktoro galių ir bendros kilmės esmę. Snyderio versijoje Viktoras iš esmės sugrįžo į pagrindinį filmo veikėjo rolę, dabar filmas yra jo virsmo į kiborgą istorija.

Šalia Viktoro futbolo veiklos, jo automobilio avarijos ir atkuriamos motinos netekties, nemaža filmo dalis skiriama būtent Viktorui, vaizduojama kaip jis siekia atrasti ir sukontroliuoti savo kibernetinius sugebėjimus.

Pyktis, kurį Viktoras palaiko savo tėvui Silasui (Džo Mortonas) dėl jo transformacijos, praturtina siužetą.

Mortono atliekamas Silaso vaidmuo taip pat dabar yra kur kas labiau papildytas: nuo bendrai ir skurdžiai vaizduojamo vyriausybės mokslininko, kuris buvo 2017 metų versijoje, iki tikrai mylinčio tėvo. Jo mirties scena apskritai buvo iškirpta iš „Teisingumo Lygos“. Taip istorija smarkiai nukentėjo.

Viktoras pasirodo esąs būtinas, kad sutrukdytų „Motininėms dėžėms“ formuoti Vienybę ir sunaikinti planetą, susidūręs su pagunda susijungti su pragaištingomis ir melagingomis būtybėmis, nustumia šias į šalį, suprasdamas, kad jos tik manipuliuoja vaikino jausmais. Filmo pabaigoje Viktoras suvokia save kaip tikrą herojų, kuris gali būti kartu su naujais draugais, nebijo socializuotis.Jaunuolis susitaiko su realybe ir priima kitonišką kūną.

Kaip ir daugelis šiuolaikinių filmų, šis yra pripildytas kompiuterinės grafikos efektų. Galbūt kai kuriems kino mėgėjams gali pasirodyti, kad jų yra gerokai per daug, padarant kūrinį neskoningą, tačiau šiandieninėje kasdienybėje tokia praktika – įprasta. Kai kurie interneto vartotojai tiesiogine to žodžio prasme tyčiojasi iš akivaizdaus CGI (liet. „Kompiuterio Kurtas Vaizdas“) ir VFX (liet. „Vizualūs Effektai) pertekliaus.

Fanams pirmojoje filmo versijoje akis badė įvairūs netikslumai: neatitikimai apšvietime, spalvų paletėse, stiliaus detalėse, netikęs žaliojo ekrano naudojimas, CGI klaidos, blogi apsiaustų judesio efektai, apokaliptinio pasaulio formavimas, kuris primena prastokus video žaidimus, o labiausiai – meninis dizainas. Ypač kliuvo ši detalė: supermeno vaidmenį atliekantis aktorius Henris Kavilas dėl kitų projektų turėjo užsiauginti ūsus ir jų negalėjo nusiskusti filmavimų metu, tad juos dirbtinai išėmė su vaizdo taisymo programa.

Tai galima paaiškinti. Kai Snyderis pasišalino iš filmo, jis jau buvo darbą bebaigiantis, telikus „nušlifuoti“ įvairius neatitikimus.

Jam pasitraukus, filmas buvo bene filmuojamas iš naujo. Laiko nebuvo daug. Sukarpius ir sudėliojus įvairias scenas, vizualių efektų komanda turėjo savo darbą atlikti vos per 3 savaites iki filmo premjeros. Tai reiškia, kad jų darbas turėjo vykti greitai, nebuvo galima skirti pakankamai laiko visoms „kliurkoms“ sutvarkyti.

Antroji sunkinanti aplinkybė yra tai, jog įprastai specialiųjų efektų komanda tvarko kiekvieną sceną atskirai, nepradedant kitos. Paprastai tariant: filmavimo metu vyksta ir redagavimas kompiuteriu, taip iš karto matant, ką reikia koreguoti ar keisti. Deja, bet režisierius Džosas Vedonas efektų specialistams pateikė jau nufilmuotas scenas, tad nieko per daug nebuvo galima pataisyti. Dažniausiai tai buvo tik spalvų korekcijos. Kadro apšvietimas, kai kurios scenos šviesinamos ar tamsinamos, keičiamas spalvų sodrumas. Kūrinys, kuris galbūt galėjo išeiti visai neblogas, po montažų nebegalėjo atrodyti kaip nuosekliai pasakojama istorija, vaizdai, besikeičiantys bene su kiekviena scena ir nederantys tarpusavyje, tapo dideliu nusivylimu.

Kino kritikei Alisai Rosenberg „Teisingumo Lyga“ taip nepatiko, kad ji „The Washington Post“ rašė taip „Superherojų filmai yra tiek įsitvirtinę Holivudo ekosistemoje, kad sudaro klaidingą iliuziją, jog sėkmė – nebūtinai reiškia kokybišką žanro tobulėjimą“.

Snyderio Stepių Vilkas

Stepių vilko herojus patyrė tikrą transformaciją. Pirmasis filmas gerokai sušvelnino jo išorę. Po pertvarkymo, niekadėjas tapo tikru blogio riteriu su šviečiančiais šarvais. Negana to, jo visiškas empatijos ar gailesčio nebuvimas, šaltakraujiškumas, dabar sudaro kur kas baisesnio piktadario įvaizdį nei buvo. Palyginti su humaniškesniu dizainu, kuris jam buvo suteiktas anksčiau, Stepių Vilko išvaizda ir sadizmas dabar gerokai sustiprina jo, kaip solidaus priešininko, personažą.

O nepaprastą grėsmę išduoda Lekso Liutoro įspėjimas Betmenui: „Jis alkanas, jis mus surado ir jis ateina!

Tiesa, verta užsiminti, kad net tokie niekšai turi savo silpnybių. Snyderis savo versijoje pasakoja ir blogiečio tragišką priešistorę. Kai seniau atrodė, kad piktadarys terėkaudavo „Šis pasaulis yra mano teisė!“ dabar jis vaizduojamas kaip atsidavęs savo šeimininkams monstras. Pasirodo, kad jis yra išdavęs savo „bosus“ ir šiam bus leista grįžti namo tik užkariavus 50 tūkstančių kitų pasaulių. Tai suteikia charakterio personažui, o „Teisingumo Lygoje“ Nuostabioji Moteris trumpai tepasako, kad „jis gyvena tik tam, kad užkariautų kitus“.

Kalbant apie blogio pusę, ne vien Stepių Vilkas sulaukė atnaujinimo. „Snyderio Lygoje“ taip pat pristatomi jo šeimininkai: DeSaadas, šiurpinančios išvaizdos padaras, kurį žiūrovai gali pamatyti bendraujant su Stepių Vilkų ir išrėžiant minėtą kainą už grįžimą namo.

DeSaadas paklūsta tik vienam, aukščiausiam ir stipriausiam iš visų priešininkų – kiek į Marvel herojų Thanosą panašiam užkariautojui – Darkseidui. Prisimenant 2017 metų filmą, matosi aiškus Žemės priešų perkūrimas ir siužetinės intrigos užmezgimas sekantiems filmams, mat nei DeSaado, nei pačio Darkseido senoje versijoje išvysti neteko.

Galbūt šitaip Zakas Snyderis užsitikrino, kad tęsinys taptų būtinybe, nes nugalėtas tik vienas priešininkas iš trijų, o pats Darkseidas, sužinojęs, kad būtent žemiečiai kadaise priešinosi užkariavimui, yra pasiryžęs sunaikinti ir pavergti žmoniją.

Užuomina į naują filmą

Panašu, kad kitoje Snyderio filmo dalyje žiūrovai pamatys puikiai pažystamą Džokerį. Veikėjas yra apibūdinamas kaip jaudulį kelianis psichopatas. Filmo pabaigoje jis rodomas Betmeno sapne, kuris yra it vizija, kartu su Kyborgu, Btemenu ir kitais. Jie kartu turi susivienyti, kad sustabdytų Darksaido ketinimus užkariauti Žemę.

Beprotis klounas demonstratyviai įteikia savo amžinam priešui žmogui – šikšnosparniui paliaubų simbolį. Iš scenos galima spręsti, kad tokia sąjunga Betmenui visiškai nepatinka, mat Džokeris mėto itin skaudžias užuominas į mirusį porininką.

Visi ankstesni Snyderio filmai būdavo radikalūs ir netipiniai, lyginant su kitais superherojų filmais. Po žiūrovų reakcijos į „Teisingumo Lygos“ filmą atrodė, kad DC superherojų įvaizdžiui nepaprastai pakenkta, nusivylimas buvo itin didelis. Laimei, Zakas Snyderis visa tai tarsi panaikino, suteikdamas filmui ir kiekvienam veikėjui neįtikėtiną įdirbį ir antrą galimybę visai istorijai, kurių kompanijai itin reikėjo po 2017 metų filmo – katastrofos.

Zako Snyderio šeimos tragedija

Daugelis žinojo, kad šis režisierius iš filmo produkcijos pasitraukė ne šiaip sau, o dėl to, kad jo įsivaikinta dukra, Autumn Snyder, po ilgos dvidešimt metų trukusios kovos su depresija, nusižudė.

Mergina nusprendė nutraukti gyvenimą kai jai buvo dvidešimt, 2017 metų kovo 20 dieną. Medicininiai tyrimai parodė, kad jaunosios Snyder organizmas buvo apnuodytas ūminio citolopramu ir difenhidraminu. Šias medžiagas naudoja žmonės, kurie serga depresija. Ataskaita parodė, kad nuo to kentėjo ir Autumn. Dėl šios ligos JAV miršta tūkstančiai paauglių ir suaugusiųjų.

Po tragedijos Zakas Snyderis nusprendė sustabdyti „Teisingumo Lygos“ produkciją ir praleisti laiko su šeima. Planuota pasitraukti dviems savaitėms, tačiau vyras priėmė sprendimą į darbus negrįžti gerokai ilgesnį laiką.

Galvojau, kad grįžti į darbą po tokio įvykio būtų it katorga, tiesiog palaidoti save ir pažiūrėti, kas bus“ – slogiomis mintimis dalijosi režisierius.

Mergina buvo gabi rašytoja ir filantropė. Panelė Snyder labai mėgo rašyti ir jau buvo sukūrusi savo pirmą mokslinės fantastikos tipo romaną, kurio pagrindinis herojus, patekęs į naują aplinką, kompleksavo, jam nesisekė būti visuomenės dalimi.

Jaunoji rašytoja siekė panaudoti savo gabumus geriems tikslams, tad įkūrė labdaros fondą „Rašotonas – siekis užbaigti benamių motinų ir jų vaikų problemą“, tikslas buvo surinkti du su puse tūkstančių dolerių. Tėvas Snyderis džiaugėsi tokia inicatyva ir twiteryje dalinosi:
Labai didžiuojuosi savo nuostabios dukros Autumn pirmąja labdaros iniciatyva! Gal ieškote kokį gerą tikslą norite paremti?

Po skaudžios netekties amerikiečių filmų prodiuserė Elė Šneider pasidalino mintimis apie Snyderio dukrą: „Autumn Snyder buvo įkvepianti kūrėja, kuri panaudojo kūrybingumą pagelbėti toms moterims, kurioms pagalba reikalinga. Pagerbkime ją kaip pridera“.

Taip pat skaitykite: „Stebėtojų lyga“ – superherojų filmas pralenkęs laiką

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: