Pexels.com archyvo nuotr.

Bristolyje (Anglija) įkurtas pirmasis pasaulyje „LGBTQ+ VR“ muziejus lankytojams siūlo kultūrinę parodą, pasakojančią apie „queer“ bendruomenės gyvenimą. Virtualiai įžengęs į muziejaus vidų, lankytojas patenka į alternatyvią realybę, stebinančią savo technologinėmis galimybėmis ir spalvingų eksponatų grožiu. „Virtuali realybė man – tikra burtininkystė. Galiu iš nieko sukurti bet ką, ką tik įsivaizduoju. Tai man – tarsi magija“, – pasakoja „LGBTQ+ VR“ muziejaus sumanytoja Antonia Foster.

Antonia Forster pasakoja, kad idėja sukurti pirmąjį pasaulyje LGBTQ+ virtualios realybės muziejų gimė iš poreikio užpildyti šios spalvingos bendruomenės istorijos spragas. Šiais laikais „queer“ reiškia tapatybę, kuri neapsiriboja tik tam tikra seksualine orientacija ar buvimu tik gėjumi, ar tik lesbiete. „Queer“ žmonės atsisako tapatintis su jau esamomis normomis. Šis terminas visada bus kažkas, kas yra aktualu ir tai niekuomet neišeis iš mados, nes „queer“ judėjimas – nuolat kintantis judėjimas, nepasitenkinantis esama visuomenės struktūra, galios santykiais ar tuo, kas įprasta.

Kiekvienas „LGBTQ+ VR“ muziejaus eksponatas sudarytas iš konkretaus nuskenuoto 3D objekto ir šalia pridėto jo savininko balso pranešimo, pasakojančio daikto svarbą bei istoriją. Muziejaus sumanytoja Antonia kreipėsi į Bristolio „queer“ bendruomenę tam, kad surinktų eksponatus į muziejų ir nustebo gavusi net 12 unikalių istorijų, kuriomis mielai pasidalino miesto bendruomenė. Muziejuje taip pat eksponuojamos Velso, Danijos ir Ganos „queer“ žmonių istorijos. Įdomu tai, kad būtent pastarojoje valstybėje – Ganoje, homoseksualumas šiuo metu laikomas neteisėtu, todėl istoriją pasakojančio šalies piliečio tapatybė laikoma anonimiška. Tarp muziejaus eksponatų galima pamatyti vestuvinių batų porą ir netgi spalvotą meškiuką. Taip pat ant virtualios realybės muziejaus sienų galima išvysti eksponuojamus 25 „queer“ kūrėjų iš viso pasaulio kūrinius bei iliustracijas.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Antonia Forster (@antoniarforster)

Kalbėdama apie projekto ištakas, Antonia „Bristol24/7“ žurnalui pasakojo, kad ieškojo naujos erdvės su LGBTQ+ žmonių istorijomis. „Praėjusiais metais svajojau aplankyti „queer“ bendruomenės muziejų, nes norėjau atsidurti erdvėje, kurioje sutelktos ir švenčiamos jų istorijos. Buvau šokiruota sužinojusi, kad Jungtinėje Karalystėje tokių erdvių visai nėra“, – žurnalui pasakojo pašnekovė. Reaguodama į tai Antonia nusprendė sukurti virtualaus pasaulio „queer“ muziejaus alternatyvą „LGBTQ+ VR“.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Antonia Forster (@antoniarforster)

Muziejaus kūrėjos Antonios Forster.

Pirmieji muziejaus eksponatai praėjusiais metais lankytojams buvo pristatyti Londone ir Australijoje, o naujausių eksponatų premjera visą birželį vyksta „Tribeca“ filmų festivalyje Niujorke. Simboliška ir tai, kad būtent birželio mėnuo laikomas LGBTQ+ pasididžiavimo mėnesiu. Taip pat šiais metais sukanka lygiai 50 metų nuo pirmųjų „Pride“ eitynių Jungtinėje Karalystėje, tad ši paroda ir „queer“ bendruomenės istorijų pasakojimas tampa kaip niekad svarbūs.

Tribeca“ kino festivalyje taip pat galima išvysti Niujorke gyvenančios menininkės Patricijos Cronin 3D skenuotą marmurinę statulą „Memorial to a Marriage“, kurioje menininkė atvaizdavo save su partnere Debora Kaas apsikabinusias. Ši skulptūra – vienintelė pasaulyje, vaizduojanti LGBTQ+ santuokos lygybę. Prieš 20 metų, kuomet buvo sukurta ši statula, Niujorke tos pačios lyties asmenų santuoka buvo pripažinta neteisėta. „Ko negalėjau turėti gyvenime, tą amžinai turėsiu mirtyje“, – skulptūros idėją, atsidūrusią virtualios realybės muziejuje, komentavo menininkė.

Nors šiuo metu Patricija laimingai ištekėjusi už Deboros, ji vis dar mano, kad lesbietės ir visa LGBTQ+ bendruomenė nėra plačiai matoma bei girdima. „Retai matau savo atspindį heteroseksualių baltaodžių vyrų patriarchalinėje kultūroje. Lesbietės šioje kultūroje dažniausiai vaizduojamos tarsi nejuokingas pokštas filmo anonse arba pornografijoje, sukurtoje tų pačių vyrų. Kadangi 21 amžiaus pradžioje tos pačios lyties asmenų santuokos buvo nelegalios JAV, nusprendžiau įsivaizduoti pasaulį, kuriame neegzistuotų misoginija ir homofobija“, – tikino unikalią skulptūrą sukūrusi Cronin.

Gareth E. Kegg / Wikimedia Creative Commons Attribution 4.0 license.

Nors šiuo metu Patricija laimingai ištekėjusi už Deboros, ji vis dar mano, kad lesbietės ir visa LGBTQ+ bendruomenė nėra plačiai matoma bei girdima. „Retai matau savo atspindį heteroseksualių baltaodžių vyrų patriarchalinėje kultūroje. Lesbietės šioje kultūroje dažniausiai vaizduojamos tarsi nejuokingas pokštas filmo anonse arba pornografijoje, sukurtoje tų pačių vyrų. Kadangi 21 amžiaus pradžioje tos pačios lyties asmenų santuokos buvo nelegalios JAV, nusprendžiau įsivaizduoti pasaulį, kuriame neegzistuotų misoginija ir homofobija“, – tikino unikalią skulptūrą sukūrusi Cronin.

Šis virtualios realybės muziejus išsiskiria ir savo išmanumu. Norėdami aplankyti „LGBTQ+ VR“ muziejų žmonės turi užsidėti nešiojamuosius riešų ir pirštų elektrodus, matuojančius jų odos laidumą ir širdies susitraukimų dažnį, rodantį jų emocinio įsitraukimo į muziejaus eksponatus lygį. Surinkus šiuos duomenis, lankytojo emocinis atsakas projektuojamas į virtualios realybės erdvę, kuri pradeda stilizuotai „plaukioti“ aplink lankytoją. Projekte taip pat naudojama gylio kamera, fiksuojanti lankytoją ir projektuojanti jį virtualioje erdvėje, atkartojant tikslius jo judesius realiu laiku. „Norėjau muziejaus lankytojams suteikti unikalią patirtį, kurios negali patirti jokiame realaus pasaulio muziejuje“, – pasakojo A. Forster.

Muziejaus lankytojų elektrodai:

Kadangi tai yra virtualios realybės projektas, tikiuosi, kad jis ir jo eksponatai pasieks daugiau žmonių nei įprastas muziejus“, – viliasi kūrėja. Antonia taip pat atkreipia dėmesį į kuriamo muziejaus prienamumą ir sumažintas fizines kliūtis į jį patekti, ką neretai išgyvena realaus pasaulio muziejų lankytojai, turintys negalių. „Muziejus yra prieinamas tiek neįgaliojo vežimėlį naudojantiems, tiek kurtiesiems“,– teigia pašnekovė.

Praėjusiais metais „LGBTQ+ VR“ buvo pastebėtas ir įvertintas dokumentinių filmų festivalio „Open City“ programoje, taip pat pateko į finalą „QLD XR“ filmų festivalyje Australijoje už geriausią projektą virtualios realybės kūrinių kategorijoje.

Manau, kad mes esame labai užsisklendę idėjomis apie tai, koks turi būti pasaulis. Mūsų idėjos yra labai siauros ir ribotos net ir atsižvelgiant į tai, kokia pažengusi mūsų visuomenė yra dabar. Virtuali realybė man – tikra burtininkystė. Galiu iš nieko sukurti bet ką, ką tik įsivaizduoju. Tai man – tarsi magija“, – apie sukurtą pirmąjį pasaulyje virtualios realybės muziejų „LGBTQ+ VR“ pasakoja Antonia Foster.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: