Wikimedia Commons archyvo nuotr.

Kinijoje 2011 m. įregistruota beveik 1,5 mln. prekių ženklų, 10 proc. jų – iš užsienio.

Tuo metu prekių ženklų iš Lietuvos Kinijoje įregistruota 14, tai sudaro 19 proc. visų šioje šalyje registruotų lietuviškų prekių ženklų. Stiprėjant Lietuvos ir Kinijos verslo ryšiams, gausėja atvejų, kai neįregistruoti prekių ženklai pasisavinami kitų asmenų, mat Kinijoje negalioja kitose valstybėse registruoti prekių ženklai. Siekiant išvengti vagysčių, siūloma prekių ženklus registruoti vietinėje rinkoje.

Daugiausia Kinijoje prekių ženklus registruoja fiziniai ir juridiniai asmenys iš JAV, Japonijos ir Korėjos, tačiau tarp dešimties populiariausių yra ir penkios Europos šalys: Didžioji Britanija, Vokietija, Prancūzija, Italija bei Šveicarija.

Registruojant siūloma rinktis

Prieš pateikiant paraišką registracijai, pirmiausia svarbu žinoti, kad Kinijos vartotojams daug lengviau įsimenami ir ištariami prekių ženklai užrašyti kinų kalba, todėl verta apmąstyti galimybę įregistruoti turimo prekių ženklo kinišką versiją.

Prekių ženklai Kinijoje gali būti registruojami pagal nacionalinę arba tarptautinę sistemą. Užsienio pareiškėjai, neturintys savo atstovybės Kinijoje, privalo nacionalinius prekių ženklus registruoti per vietinius patentinius patikėtinius, dėl prekių ženklų registracijos tiesiogiai bendraujančius su Kinijos prekių ženklų tarnyba (CTMO).

Registruojant prekių ženklą pagal tarptautinę sistemą, registraciją atlieka Pasaulinės intelektinės nuosavybės organizacija Tarptautiniame biure Ženevoje, remdamasi Madrido sutarties dėl prekių ženklų registracijos protokolo reikalavimais. Tarptautinės registracijos pagrindu prekių ženklo savininkas įgyja ženklo apsaugą šalyse, kurias nurodo tarptautinėje paraiškoje, šiuo atveju – Kinijoje. Teritorijos plėtimo prašymai gali būti pateikiami per LR Valstybinį patentų biurą arba tiesiogiai siunčiami į Pasaulinės intelektinės nuosavybės organizacijos Tarptautinį biurą (WIPO).

Visgi kilus prieštaravimams, susijusiems su prekių ženklo paraiška, reikia kreiptis į Kinijos patentinį patikėtinį, padėsiantį išspręsti kilusį ginčą. Svarbu ir tai, kad naudojantis tarptautine sistema, pateikti paraišką galima anglų, prancūzų ar ispanų kalbomis, tuo metu pateikiant paraišką Kinijoje nacionaliniu būdu, reikalinga kinų kalba.

Ilgalaikė apsauga kainuoja

Kinijoje naudojama ta pati Tarptautinė (Nicos) prekių ir paslaugų klasifikacija kaip ir Lietuvoje, tačiau norint prekių ženklą apsaugoti daugiau nei vienoje klasėje, paraiška privalo būti teikiama kiekvienai klasei atskirai. Vienos prekių ar paslaugų klasės registracijos kaina yra 1 tūkst. Kinijos juanių (425 Lt). Joje gali būti nurodyta iki 10 prekių ar paslaugų. Už kiekvieną papildomą prekę ar paslaugą mokama dar po 100 juanių (43 Lt). Taip pat mokama ir už patentinių patikėtinių suteiktas paslaugas.

Prekių ženklo registracija paprastai užtrunka 18 mėnesių. Po ekspertizės laikotarpio prekių ženklas publikuojamas oficialiame tarnybos biuletenyje, o nuo publikavimo dienos prekių ženklas per 3 mėnesius gali būti užprotestuotas. Praėjus šiam terminui prekių ženklas yra užregistruojamas ir galioja 10 metų.

Registracijos procesas skiriasi

Lyginant nacionalines ir Tarptautines paraiškas, verta pastebėti, kad pateikiant Tarptautinę paraišką už nustatytą mokestį galima nurodyti kelias valstybes ir iki trijų prekių ir paslaugų klasių. Tuo metu pagal Kinijos nacionalinę sistemą reikalinga atskira paraiška kiekvienai klasei.

Pateikus paraišką pagal nacionalinę sistemą, prekių ženklų tarnyba automatiškai išduoda prekių ženklo registracijos sertifikatą. Pateikiant Tarptautinio prekių ženklo paraišką su išplėtimu į Kiniją, prekių ženklų tarnybos (CTMO) galima prašyti išduoti pažymą, patvirtinančią Tarptautinės registracijos galiojimą Kinijoje (Tarptautinės registracijos liudijime yra nurodomos išplėtimo šalys, tačiau nepateikiama informacija, ar ženklui kiekvienoje konkrečioje šalyje yra suteikta apsauga).

Skirtingai nei LR Valstybinis patentų biuras, Kinijos prekių ženklų tarnyba tikrina prekių ženklo registracijos atitikimą absoliutiems ir santykiniams reikalavimams. Jei bandoma užregistruoti prekių ženklą, kuris yra tapatus ar panašus ankstesniam registruotam ženklui, Kinijos prekių ženklų tarnyba atmes tokią paraišką ir prekių ženklo neužregistruos.

Taip pat svarbu, kad Kinijoje prekių ženklų savininkai savo pažeistas teises gali ginti keliais būdais: bandyti išspręsti iškilusį ginčą taikiai (consultation) arba, jei to padaryti nepavyksta, galima kreiptis į Žmonių Teismą (People‘s Court) ar į pramonės ir prekybos administracinę instituciją (AIC – Administration of Industry and Commerce). Minėta institucija Kinijoje yra labai svarbi, sprendžiant verslo subjektų ar fizinių asmenų ginčus, susijusius su prekių ženklais. Ši institucija yra pagrindinė vyriausybinė organizacija, atsakinga už korporacijų registraciją, sąžiningą konkurenciją, prekių ženklų administravimą ir rinkos priežiūrą.

Komentarą parengė Mykolas Jakutis, advokatės Redos Žabolienės kontoros „Metida“ advokato padėjėjas

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: