Dar prieš keletą metų džiaugęsi dažnu Kauno miesto troleibusų ir autobusų kursavimu. Šiandien vis dar bandome priprasti prie situacijos, kai be eismo tvarkaraščio išvis nežinotume, ar reikalingas maršrutas atvyks.
Pernai Kauno viešojo transporto stotelėse įrengtos keleivių informavimo švieslentės džiugina ne tik miestiečius, bet ir Kauno svečius. Jau nebe nauji, bet vis dar vilniečiams keliantys pavydą elektroniniai komposteriai (mat atrodo kur kas estetiškiau už mechaninius, o ir yra patogesni naudoti), prieš keletą metų įsigyti visiškai nauji autobusai ir troleibusai, visiškai neseniai pristatyta viešojo transporto stebėjimo realiu laiku sistema, stringantis, bet judantis pirmyn elektroninio bilieto projektas – tai naujovės, skatinančios naudotis viešuoju transportu ir gerinančios jo įvaizdį.
Situacija dviprasmė: Kauno miesto viešasis transportas modernėja, bet kartu ir nyksta iš Kauno gatvių.
Pabandykime apžvelgti, kodėl susidariusi tokia situacija.
Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, įgijome teisių ir galimybių dalyvauti įvairiuose projektuose diegiant technologines naujoves. Viešasis transportas – viena iš prioritetinių sričių. Todėl pastaruoju metu ši sritis kruopščiai globojama visose Europos Sąjungos šalyse: kuriama nauja, tvarkoma esama infrastruktūra, įsigyjamos naujos transporto priemonės, diegiamos naujos technologijos – visa tai iš dalies finansuojama iš Europos Sąjungos fondų.
O štai dėl rečiau Kauno miesto gatvėmis važinėjančių autobusų ir troleibusų Europos Sąjunga nepagelbės. Metų pradžioje viešojo transporto paslaugai buvo panaikintas lengvatinis PVM tarifas, tačiau nebuvo didinta bilieto kaina, dėl to suretinti eismo tvarkaraščiai bei pakeistos kai kurių maršrutų trasos. Tai privertė padaryti sumažėjęs keleivių skaičius. O sumažėjus reisų skaičiui, nuostoliai užgulė ir viešojo transporto vairuotojų pečius – teko mažinti darbo užmokestį. Dėl ekonominės krizės sumažėjus darbo vietų skaičiui, keleiviai tapo pasyvūs – Kauno miesto viešuoju transportu ėmė naudotis nebe kasdien. Kauno miesto viešajam transportui gyvuoti lėšos skiriamos iš Kauno miesto savivaldybės biudžeto. Tai pinigai už lengvatinių bilietų kompensavimą bei nuostolingus reisus (pavyzdžiui, anksti ryte arba vėlai vakare, kai transportu naudojasi labai mažai žmonių). Šįmet ir pernai smarkiai sumažėjus biudžetui, teko rinktis – arba branginti bilieto kainas ir taip padengti išlaidas, arba retinti nuostolingų ir nepakankamai pelningų reisų skaičių. Keleiviai besąlygiškai nukentėjo, nes jiems dabar tenka reikiamo maršruto transporto laukti ilgiau.
Tenka laukti? Eismo tvarkaraščiai!
Kauno miesto gyventojai jau priprato prieš ateidami į stotelę internete pažiūrėti, kada tiksliai atvyks reikalingo maršruto transportas. Tam skirti du visiškai skirtingi, bet tą pačią funkciją atliekantys interneto tinklapiai.
Vienas jų – senesnės struktūros bei dizaino, visiškai neatitinkantis dabartinių visuomenės poreikių, žemėlapyje neaiškiai pateikiantis maršrutų trasas (vienu metu pateikiamos ir šalutinės, ir pagrindinės trasos), tai –
www.marsrutai.info/kaunas. Kitas – www.marsrutai.lt/kaunas – kur kas modernesnis ir patogesnis vartotojui, norinčiam greitai ir lengvai rasti reikiamą maršrutą. Čia taip pat yra ir visų Kauno rajono bei kitų miestų maršrutų eismo tvarkaraščiai.
Iki šiol nesuprantu, kodėl ieškant eismo tvarkaraščių, iš oficialaus Kauno miesto viešojo transporto modernios išvaizdos tinklapio www.kvt.lt nėra nukreipiama į šiuolaikišką ir patogų naudoti www.marsrutai.lt. Interneto vartotojas nukreipiamas į visiškai nusenusį bei neinformatyvų www.marsrutai.info. Gal bijoma naujovių? O gal čia slypi kitokios neaiškios priežastys…
Grįžtant prie eismo tvarkaraščių, yra dar vienas būdas pasitikrint reikiamo maršruto transporto atvykimo laiką. Dar prieš išeinant iš namų ar darbo į stotelę, internete kompiuteriu galima pažiūrėti, kur tiksliai tuo metu yra konkretaus maršruto autobusas ar troleibusas – visų jų duomenys apie buvimo vietą internetu patenka į vieną duomenų bazę, o joje kaupiami duomenys prieinami jau ir keleiviams, besinaudojantiems internetu: http://googlemap.kvt.lt/google_map/. Beje, ši sistema pasiekiama ir mobiliuoju telefonu, adresu http://wap.kvt.lt/wap/.
Tiesa, sistema dar iki galo nebaigta tobulinti: dalis trasų žemėlapyje pateikiamos su grubiomis klaidomis, kartais informacija apie transporto priemonės vietą atnaujinama per ilgai. Trasos pateiktos absurdiškais vingiais ir klaidina vartotojus. Visgi, idėja yra puiki. Tikėkimės, kad ši sistema bus sutvarkyta ir netolimoje ateityje veiks nepriekaištingai.
Naujos galimybės ir keleivių įpročiai
Dar viena naujovė – viešojo transporto entuziastų iniciatyva prieš keletą savaičių transporto priemonių viduje suskambo nauji garsiniai pranešimai, skatinantys kelionės metu rūpintis savo saugumu, saugoti savo daiktus bei užleisti sėstis senyvo amžiaus žmonėms. O į Kauno oro uostą vykstančiuose 29-ojo maršruto autobusuose dalis stotelių pranešama anglų kalba – kad turistams būtų patogiau. Šis keleivių išsakytas pageidavimas įgyvendintas pastebimai greitai, bet ir čia suskubta – senuose troleibusuose ir dalyje autobusų konkrečiai šie naujieji pranešimai girdimi itin prastai. Duslus ir džeržgiantis balsas sunkiai girdimas netgi įdėmiai klausant. Garsiniai pranešimai prasčiausiai girdimi naujausiuose – „Solaris“ markės – autobusuose, o aiškiausiai – „Volvo“ autobusuose. Bet stengiuosi nusiteikti optimistiškai ir kantriai laukti bei tikiuosi šiuos pranešimus pagaliau išgirsti visose transporto priemonėse, nesistengiant spėlioti, kas yra sakoma.
Taigi Kauno viešojo transporto organizavimu besirūpinantys žmonės stengiasi įtikti keleivių poreikiams. Gal kiek per greitai diegiamos kai kurios naujovės – visuomenei pristatomos su aibe klaidų ir trūkumų… Bet žvelgiant į ateitį, Kauno miesto viešasis transportas yra ir bus modernus, o maršrutų organizavimas ir reisų dažnumas priklausys nuo ekonominės situacijos ir keleivių gausos.
Visgi, net ir esant tokiai situacijai, trūksta profesionalesnio maršrutų eismo tvarkaraščių sudarymo – iki šiol neišspręstos reisų dubliavimo, besidubliuojančių maršrutų autobusų važiavimo „vienas paskui kitą“ problemos (ypač pastebima Aleksoto ir Šilainių mikrorajonų kryptyse). Netgi mažėjant keleivių skaičiui, organizatoriai vis dar yra atitrūkę nuo kauniečių – per mažai bendrauja, nekuria bendros diskusijos, nesistengia, bijo būti visuomenės dalimi; nesirūpina opia prasmirdusių ir purvinų asmenų „gyvenimo“ žiemą viešajame transporte problema, nediegia naujų vaizdo stebėjimo kamerų viešojo transporto viduje, neįrengia greitųjų pagalbos mygtukų vairuotojo kabinoje.
Nenuostabu, kad regint šiuos viešojo transporto trūkumus, dalis kauniečių nusprendė mokėti brangiau ir naudotis maršrutinių taksi paslaugomis ar tiesiog sėdo į savo nuosavus automobilius.
Nuostabą kelia tik tai, kad būtent dabar, ekonominio nuosmukio metu, kai daugumos atlyginimai yra sumažėję, žmonės nevengia mokėti daug už tą pačią paslaugą – pavėžėjimą mieste – remia privatų, laikiną ir naujovių nepuoselėjantį verslą. Ir dėl to kenčia savivaldybei priklausančių vežėjų „Kauno autobusai“ ir „Autrolis“ keleiviai bei darbuotojai – retinamas reisų kursavimas, trumpinamos maršrutų trasos, mažinami darbo užmokesčiai. Yra ir tų, kurie uždirbdami bemaž minimalų atlyginimą, jaučiasi lyg praturtėję ir nė nesusimąstydami švaisto pinigus savo individualaus transporto išlaikymui ir kelionės išlaidoms (draudimas, eksploatacija, kuras ir kt. išlaidos).
Vėlgi grįžtant prie kasdienės naudojimosi viešuoju transportu temos, šiandien jus skatinu tiesiog naudotis internete esančia eismo tvarkaraščių informacija ir planuoti kelionę iš anksto. Taip išvengsime nepatogumų, neteks stotelėje ilgai laukti reikiamo maršruto troleibuso ar autobuso.
O kad viešasis transportas būtų draugas visiems – skatiname jungtis prie mūsų viešojo transporto entuziastų būrio ir tinklapyje www.vtransportas.eu domėtis, reikšti mintis ir idėjas.