Nuobodžiaujate, vakarais ar savaitgaliais nėra ką veikti? Serialai visuomet puiki pramoga prasiblaškyti. Žinoma, kai toks didelis pasirinkimas, net galva gali pradėti suktis, ir vis sunkiau išsirinkti ką tikrai verta žiūrėti, kai su kiekvienais metais pasirinkimas vis plečiasi. Todėl atrinkome 10 serialų, kuriuos verta žiūrėti dar kartą. Jie ne tik sukels nostalgiją ir nukels į praeitį, bet ir primins kodėl jie prikaustė žiūrovus prie ekranų, pirmą kartą pasirodę ir kodėl su kiekviena peržiūra užtikrina įspūdingą, kvapą gniaužiantį reginį.
10. „True Detective“/„Tikras detektyvas“
Tikriausiai visi sutiktumėte, kad viskas prie ko prisiliečia HBO ranka paprastai tampa aukso vertės palaima pavargusioms akims. „True Detective“ pritrenkianti vaidyba, puikūs dialogai, tamsūs vingiai, narpliojantys ne tik serijinio žudiko pėdsakus, bet ir pagrindinių serialo veikėjų gyvenimus, sukurią grandininę reakciją nuo kurios pašiurpsta oda ir sulėtėja kvėpavimas.
Serialo pirmasis sezonas apima septyniolika metų tyrimo. Rodydamas dabartį ir peršokdamas į detektyvų prisiminimus jis pateikia detales ir bendrą vaizdą kaip pasikeitė patys detektyvai ir kaip buvo gvildenama istorija. Nuo pat pirmųjų minučių suvokiame, jog McConaughey veikėjas stipriai pasikeitė – nevengia taurelės vidurį dienos, plaukai išsidarkę, drabužiai purvini, suprantame jog jo, kaip detektyvo karjera nesusiklostė. Mes nežinome kodėl taip pasisuko veikėjų gyvenimai, kas privertė itin savo darbui atsidavusį, tačiau didį pesimistą, mesti darbą ir griebtis tokio gyvenimo? Panašu jog serialo kūrėjai turi laiko tam išsiaiškinti, nors sutalpinti visą gyvenimo istoriją į aštuonias serijas nemažas iššūkis.
Visgi serialų apie serijinius žudikus netrūksta pradedant visų žinomu „Deksteriu“, baigiant „Hanibalu“ ar „Pasekėjais“, tad kuo jis toks išskirtinis? Kodėl jis vertas Jūsų laiko? Vienareikšmiško atsakymo nėra tačiau, įspūdingiausia ir nepriekaištingiausia serialo detalė – Matthew McConaughey ir Woody Harrelsono pritrenkiantis pasirodymas. (I.G.)
Kaip teigia pats serialo kūrėjas Nic Pizzolatto, kiekviena serialo serija yra lyg naujas knygos skyrius, o kiekvienas sezonas yra lyg nauja knyga. Todėl nenusiminkite, kai šiame sezone neišvysite pirmojo sezono žvaigždžių Matthew McConaughey ir Woody Harrelsono. Tačiau antrasis sezonas žada dar įdomesnius, ypatingomis charakterio savybėmis išsiskiriančius serialo veikėjus ir netikėtus siužeto vingius.
Antrajame sezone tiriama korumpuoto fiktyvaus Kalifornijos miesto valdytojo Beno Kaspero mirtis. Jis rastas sandorio dėl geležinkelio Kalifornijoje statybų sudarymo išvakarėse. Trys teisėsaugos pareigūnai iš skirtingų miestų ir skyrių paskiriami ištirti šį nusikaltimą. Greitai jie sužino, kad nusikaltimas yra gerokai platesnio masto, nei jie manė. 52-ų Kaspero palaikai randami Kitsch‘o, vieno iš pagrindinių serialo veikėjų, ant suolelio pakrantėje su satanistiniais simboliais ant jo krūtinės. Paaiškėja, kad jis turėjo potraukį šiurkščiam seksui ir galimai buvo įsitraukęs į kultą.
Šiame sezone žiūrovai išvys Ray Velcoro (Colin Farrell), Ani Bezzerides (Rachel McAdams), Paul Woodrugh (Taylor Kitsch) ir Frank Semyon (Vince Vaughn), kurie tik pasirodžius pirmosioms sezono serijoms įrodė savo profesionalumą ir neabejotinai prikaustė žiūrovus prie ekranų sužavėdami savo unikalia vaidyba. (L.S.)
9. „Glow“/„Spindesys“
Serialas, nukeliantis į 1980-uosius, yra istorija apie nuostabias moteris imtynininkes. Tiesa, kaip ir tikrame gyvenime, daugelis veikėjų čia nėra tikros kovotojos – jos tik aktorės, modeliai ir kaskadininkės, įmestos į ringą ir privalančios rasti jame savo personažą, kurį galėtų paversti imtynių čempionu televizijoje. Juokingiausia tai, kad daugelis iš jų, gyvenime nėra mačiusios nei vienos imtynių kovos, todėl linksmų situacijų ir humoro, čia tikrai neišvengsite.
„Spindesys“ – tai tarsi nenuspėjami kalneliai, nuolat stebinantys staigiais posūkiais ir įstabiais charakteriais. Sunku net pasakyti, kaip šį serialą turtų vertinti feministės, nes iš dalies, jis moterų kūnais ir personažais žaidžiantis šou, kurio žinutė aiški jau nuo pirmosios serijos, tačiau iš kitos pusės, tai moterų stiprybę, pasirinkimo laisvę ir savęs ieškojimą skatinantis gyvenimo šansas. 14 moterų, atrinktų kuriamai televizijos laidai, ne tik bando išsiaiškinti, kokiais personažais gali tapti ringe, tačiau ir kaip jie susiję su tikruoju jų gyvenimu. Kai kurios iš jų yra mamos, kai kurios nuolatinės melagės arba paprasčiausios pasileidėlės, o kitos, neįtikėtinai tyros – tačiau, „Spindesys“ visas jas pastatė ant vieno, lygaus ringo grindų, tam, kad pamatytų vidinę kovą tarp asmenybės ir profesionalumo, bei įtikinantį šou.
Serialas užburia tuo, kad nuo pat pražios iki galo, yra absoliučiai 1980-uosius primenantis kūrinys. Aptempti ir įvairiaspalviai triko, tamprės, pabrėžiančios merginų apvalumus, muzika, paskutinį kartą girdėta žiūrint „Gelbėtojus“, ir šukuosenos, reikalaujančios pusės flakonėlio plaukų lako. „Spindesys“ prie ekranų suburs ne tik visas moteris, nostalgiškai žvelgiančias į vaizduojamas savo jaunystės madas, ar paauglius, ieškančius geros humoro dozės, bet ir vyrus, norinčius paganyti akis į triko aptemptus moterų kūnus, arba pamatyti „Amerikietiškų imtynių“ užkulisius. (G.S.)
8. „Carnivale“
Savotiškas „True Detective“ pirmtakas: kalbant apie siužeto painumą, kur nusikaltimo tematiką pakeičia nežemiška fantazija. 1930-tųjų Amerikos „Didžiosios depresijos“, skurdo, nepritekliaus ir nevilties fone iškyla amžina kova tarp gėrio ir blogio. Rojaus ir pragaro konfliktas tiek individualiai asmenine, tiek visuomenine prasme.
Dviejų skirtingų pusių reprezentacijomis tampa du pagrindiniai veikėjai. Pirmasis jų – Benas, netikėtai prie keistuolių, apsigimėlių ir šiaip nepritapėlių karnavalo prisijungęs vaikėzas, savo sumišusioje sąmonėje beieškantis atsakymų, kuriuos nepažįstamieji jo pakeleiviai, panašu, gali suteikti. Antrasis – charizmatiškasis pastorius Džastinas, taip pat palaipsniui suvokiantis turįs išskirtinių gebėjimų, bei besąlygiškai tikintis, jog tie gebėjimai yra Dievo siųsti. Tiesa, kuris iš jų priklauso šviesiajai, o kuris tamsiajai pusei, taip ir lieka miglotai nutylėta.
Purvina pastelė tampa nepaaiškinamų nutikimų, intrigų ir paslapčių fonu, pagardintu pernelyg neišsišokančiu muzikiniu takeliu, netikėtai išnyrančiomis vizijomis ir iki šiurpų gąsdinančiais sapnais. Kaip ir įprasta, neretam žiūrovui dėl efektingo veiksmo trūkumo siužetas gali pasirodyti kiek ištęstas, tačiau žiūrovas subtiliai įtraukiamas į metaforų ir simbolių perpildytą labirintą, kuriame, iš tiesų, klausimų žymiai daugiau negu atsakymų.
Provokuojančiai tamsus ir painiai įtraukiantis. Nepriekaištinga aktorių vaidyba, nepaisant to ar tai pagrindiniai charakteriai ar šalutiniai veikėjai, viskas susideda į nenutrūkstamą ir hipnotizuojančią legendą, kuri išgąsdins, intriguos ir privers spėlioti. (G.R.)
7. „Fleabag“
Šis TV šou pasakoja apie aukštą, iki skausmo vidutinėje klasėje užstrigusią moterį, kuri patiria sunkumus šeimoje bei darbe. Darbas jos nuomone nepakankamai apmokamas, kad galėtų pilnai aprūpinti laisvą gyvenseną.
Iš pirmo žvilgsnio turbūt net neturėtų kilti noras žiūrėti šio serialo, kadangi ši maža istorija yra apie nesisekantį gyvenimą. Pagrindinei serialo veikėjai priklauso kavinė, kuri baigia bankrutuoti. Jos vaikinas ją vis palieka, dėl jos keisto įpročio masturbuotis žiūrint Baracko Obamos kalbas, o savo seksualinę tuštumą ji papildo bereikšmiais lytiniais santykiais su baisiais žmonėmis.
Mirus jos mamai, tėvas išsikėlė gyventi su baisia pamote. Jos geriausia draugė ką tik mirė pusiau tyčinėje avarijoje. Pagrindinė veikėja vis prisimena šiuos įvykius, kurie ją žlugdo ir traumuoja iš vidaus.
Jeigu turėsite drąsos pradėti žiūrėti šį serialą, tai atsipirks su kaupu. Phoebe Waller Bridge, yra ne tik šio serialo pagrindinė aktorė, bet ir šio serialo pagrindinė kūrėja ir rašytoja, kuri sukūrė kažką tikrai nepamirštamo. Nei vieno iš veikėjų rimtai neįmanoma pamėgti.
Aktorių grupė, įskaitant Olivia Colman, Bill Paterson ir Brett Gelman yra pagirtinai atsidavę šiam serialui. Na, bet be abejo, labiausiai išsiskirianti aktorė yra pati Waller Bridge. Jos neapykanta sau yra neapsakomai stipri ir pasireiškia pačiais netikėčiausiais būdais. Ji atrodo tokia šmaikšti ir žavinga – tai lyg nepadorumo ir garbingumo mišinys, kurį sunku žodžiais apibūdinti, tikriausiai būtent todėl, taip sunku atplėšti akis nuo šios aktorės. (A.B.)
6. „Fargo“
Serialas sukurtas remiantis oskaru apdovanotu 1996 m. filmu, tokiu pačiu pavadinimu. Joelis ir Ethanas Coenai, dirbę prie originalaus filmo, tapo serialo prodiuseriais, o už scenarijų atsakingas Noah Hawley. Šioje kriminalinėje dramoje pasakojama apie žudiką, vardu Lorne Malvo, kuris atvažiuoja į mažą miestelį Minesotos valstijoje. Čia savo brutaliu elgesiu ir nesuvaldomu charakteriu žada padaryti įtaką visiems, pasimaišiusiems jo kelyje. Taip pat ir draudimo agentui Lester Nygaard.
Serialo istorija vystosi kiek kitaip, nei originaliame „Fago“ filme, tačiau nemažai panašumų. Seriale kaip ir filme taip pat daug žmogžudyščių, absurdiško humoro momentų ir labai daug krauju nudažyto sniego.
Pagrindinis serialo herojus Lorne Malvo – iš tiesų protingas ir neįtikėtinai sadistiškas. Jis mėgaujasi griaudamas gyvenimus, darydamas daugybę ciniškų dalykų. Lester Nygaard – žmogžudyščių bendrininkas, bei Malvo marionetė, kuris serialo eigoje tampa tuo, kuo, pasak Lorne Malvo, turėtų būti. Lorne šventai įsitikinęs, jog gyvenimas yra kaip raudona banga ir čia nėra jokių taisyklių, tereikia pasirinkti – norite žudyti ar būti nužudyti. Jis puikiai suvokia žodžio smurtas reikšmę ir žino kaip savo neapykantą panaudoti prieš kitus.
Bene įdomiausia stebėti kaip atsiskleidžia herojų charakteriai, kurie intriguoja ir suteikia siužetui įvairių spalvų. Smurtaujantys ir komiški veikėjai į kuklią Minesotos valstiją atneša tikrą sumaištį. Seriale dauguma jų tokie beprotiškai nerūpestingi ir šaltakraujai, kad atrodo, jog korupcija ir prievarta yra jų kiekvienos dienos galvosūkis. Lesterio brolis apsėstas mintimis apie nelegalius ginklus. Vyrukas, kurį nušovė Marlo, Semas Hesas, bjaurus monstras dirbantis juodojoje rinkoje, o jo žmona tikra kvailutė pinigų medžiotoja. Visoje istorijoje yra tik viena patikima moteris – Molly Solverson, kurią būtu sunku sulyginti su kitais brutalaus elgesio nestokojančiais veikėjais. (S.Š.)
5. „Ted Lasso“/„Tedas Laso“
komiška drama „Tedas Laso“ (Ted Lasso) su lietuvių kilmės aktoriumi Džeisonu Sudeikiu priešakyje. Joje pasakojama apie amerikietiškojo futbolo trenerį, atvykusį iš Amerikos treniruoti vienos iš Anglijos futbolo komandų. Tedui Laso tenka susidurti ne tik su daug kultūrinių skirtumų, tačiau ir susidraugauti su atšiauriais europiečiais.
Seriale, pavadintame „sporto drama“, kurioje viskas sukasi apie futbolą, beveik netenka stebėti futbolo varžybų. Rodomi trumpi epizodai, kaip kažkas muša įvartį ar baudinį, perduoda kamuolį ar bėgioja, tačiau kamera dažniausiai mums rodo varžybų užkulisius – žaidėjų rūbinę, trenerių pasitarimų kambarį. Visos akys krypsta į personažų asmeninį gyvenimą. Taigi jeigu rinkdamiesi žiūrėti „Ted Lasso“ tikitės pamatyti gerų rungtynių, teks nusivilti.
Tedas Laso, amerikietiško futbolo treneris, atvyksta į Angliją treniruoti „Ričmondo“ komandos, kuri nėra laimėjusi nė vieno išskirtinio apdovanojimo, tačiau turi milžinišką būrį sirgalių. Laso yra sutinkamas kaip pajuokos objektas, nes beveik neišmano europietiško futbolo taisyklių ir taktikų, kai kurie žaidėjai į jį irgi žiūri skeptiškai, o viršininkė netgi trokšta, kad jis susimautų, nes sužlugdydama klubą, kuris anksčiau priklausė jos buvusiam vyrui, jam atkeršytų. Tuomet kodėl pradžioje atrodo, kad nėra konflikto? Ogi Tedas Laso turi vieną labai stipriai pasireiškiančią savybę – beribį optimizmą. Kad ir kas nutiktų, atrodo, kad tai nuo jo nubėga kaip vanduo nuo žąsies.
Šypseną kelia ne tik Tedo Laso asmenybė, tačiau ir teigiamos energijos banga, kuri sklinda iš viso pasakojimo. Pagrindinis trenerio šūkis – „Tikėk!“ Jis moko, kad visai ne pergalė yra svarbiausia šiame gyvenime, o tai, kaip mes padedame vieni kitiems tapti geriausiomis savo pačių versijomis. Išties visa komanda ir su ja susiję žmonės yra kaip viena didelė šeima, ir jeigu jūs grįžtate namo po sunkios darbo dienos arba turite kitokių problemų gyvenime, prisėsti pažiūrėti „Tedą Laso“ bus kaip balzamas širdžiai, nes būna, kad ne taip ir dažnai pasitaiko pamatyti tokius gražius žmonių santykius, kuriuose visi stengiasi vieni kitus palaikyti ir vieni kitais rūpinasi. Ypač gerai nuteikia kalėdinė serija. Blogis moka trumpam prikaustyti dėmesį, tačiau visi giliai širdyje trokštame gėrio, o šis serialas būtent jo ir yra pilnas.
Kitas aspektas, kurį įdomu pastebėti, kad serialas yra apie gana vyrišką sportą, tačiau jame nerasime toksiško vyriškumo. Vyriški personažai neslepia jausmų. Nors kartais jiems ir nejauku juos išsakyti, vis dėlto jie moka kalbėti apie jausmus, juos parodyti. Vyras nebijo apkabinti vyro, paklausti patarimo dėl santykių, išsipasakoti savo bėdas, kartais net ašarą nubraukti. Ir seriale nedaroma prielaida, kad tai vyrą daro mažiau vyrišku. Maža to, tai geras pavyzdys vyrukams, kaip išlaikyti savo emocinę sveikatą geros formos. (D.Ž.)
4. „Mindhunter“/„Proto medžiotojai“
„Proto medžiotojus“ pamils kiekvienas kriminalinio žanro mylėtojas, kadangi serialas siekia atskleisti ir padėti suprasti žiūrovams kaip veikia siaubingų nusikaltėlių protai. Žiūrovai stebi kaip du FBI agentai – jaunasis tyrėjas Holdenas Ford (Džonatanas Groff) ir patyręs agentas Bilas Tench (Holtas McCallany) bando sukurti sistemą, kuri padėtų geriau suprasti nusikaltėlius. 1977 metais jie pradeda savo kelionę po JAV apklausdami pačius siaubingiausius visų laikų žudikus.
Besivystant veiksmui, susiduriame su dažnai pasitaikančiu klausimu – ar serijiniu žudiku tiesiog gimstama, ar tokius juos paverčia gyvenimas ir juos supanti aplinka? Ar žmonės turėtų stengtis suprasti žudikus, o gal tiesiog jiems visiems klijuoti „blogio“ etiketes? Prie žudikų prieinama užsimaskavus, ir ši maskuotė padeda pagrindiniam veikėjui kalbėti žudikui suprantama kalba ir tokiu būdu išgauti iš jo daugiau informacijos. Tai ir proto žaidimas – galbūt abejotinas, bet tuo pačiu genialus. Kitą vertus, gebėjimas taip natūraliai bendrauti su žudikais kelia nerimą. Jis verčia mus susimąstyti ar žmogus su tokiu ypatingu gebėjimu gali būti laikomas „normaliu“.
Yra žinoma, kad serijiniai žudikai dažnai tampa įkvėpimu kūrėjams, kadangi žmonės turi ši žiaurų susižavėjimą baisiomis bei dramatiškomis mirtimis. Pačios įdomiausios šio serialo scenos tos, kuriose galime iš arti pamatyti žudikus.
Serialas nesiremia veiksmu ar kruvinomis scenomis, bei jame nėra kažkokios kvapą gniaužančios kulminacijos. Atvirkščiai, tempas atrodo metodiškas, apskaičiuotas – tarsi šnekant apie niekšišką žmogžudystę visiškai abejingu veidu ir bejausmiu balsu. Labai ramu, lyg stebint Bundy paskutinį interviu prieš jam sulaukiant mirties bausmės. (M.Š.)
3. „The Wire“/„Blakė“
„Blakė“ 2002 metais išleistas serialas pasakojantis apie sunkų policijos darbą, kuris iš kitų dramų apie policijos darbą išsiskiria dėka jo kūrėjo – Davido Simono, žurnalisto, praeityje artimai dirbusio su policijos pareigūnais ir netgi parašiusio kelias knygas šia tematika. Seriale yra aptariamos kai kurios temos, kurios yra ir knygose. Davidas nenorėjo, kad serialas būtų panašus į kurį nors kitą, metus laiko jis atliko tyrimą tyrinėdamas Baltimorės policijos departamentą, žmogžudysčių skyrių, taip pat tyrinėjo narkotikų vartojimo ir prekiavimo kultūrą Baltimorės mieste. Būtent dėl šių priežasčių serialas yra labai tikroviškas, jame nėra momentų kai pagrindinis herojus staiga suvokia kaip išspręsti bylą. Kūrėjas Davidas Simonas, stengėsi kuo mažiau nukrypti nuo tikroviškumo, todėl vietą kurioje vyksta veiksmas pasirinko tą patį miestą kurį tyrinėjo.
Kokia gi policijos drama be blogiukų, pirmo sezono siužetas sukasi apie slaptą jau minėtos komandos operaciją siekiant pričiupti didelės apyvartos narkotikų platintojus taip pat įtariamus ir žmogžudystėmis, žinoma visos grupuotės turi vadą, šiame seriale tai Avonas Barksdeilas (aktorius – Woodas Harisas), jis su niekuo nesidalina valdžia, stengiasi likti šešėlyje, šeima jam labai svarbi, tačiau jis savitai tai parodo.
“Blakė” išsiskiria iš kitų tokio pobūdžio serialų, nes rodomas ne tik policijos darbas, jo užkulisiai ar policininkų asmeninis gyvenimas ir jo charakteristika, nusikaltėliams laiko yra skiriama tiek pat. Piešiama jų charakteristika, požiūris į tam tikrus dalykus, žiūrėdami šį serialą ilgą laiką su personažais praleisite narkotikų prekiavimo vietose kur dauguma juodaodžių su prastu išsilavinimu, kurių kalba smarkiai pagražinama keiksmais. Šis serialas skiriasi nuo “CSI” ar “Bones” tuo, kad neverčia žiūrovų spėlioti, kai įvykdomas nusikaltimas, apklausiami įtariamieji, ir serijos pabaigoje vienas iš jų visada būna kaltas, šiame seriale nusikaltėliai yra aiškūs, labiau gilinamasi į socialinius aspektus, ko prireiks ir kas bus paaukota vardan jų sugavimo. (J.P.)
2. „Mad Men“/„Reklamos Vilkai“
„Reklamos Vilkai“ yra amerikiečių dramos serialas, kurį sukūrė Mathev Veineris, o prodiusavo „Lionsgate Television“.
Serialo veiksmas prasideda išgalvotoje „Sterling Cooper“ reklamos agentūroje Madisono prospekte, Manhetene, Niujorke, o vėliau – naujai sukurtoje „Sterling Cooper Draper Pryce“, vėliau perpavadinta „Sterling Cooper & Partners“ įmonėje, esančioje šalia „Time-Life“ pastato.
Pagrindinis serialo veikėjas yra reklamos vadovas Donas Draperis (vaidino Džonas Hamas), kuris yra talentingas „Sterling Cooper“ kūrybos direktorius, o vėliau „Sterling Cooper Draper Pryce“ įkūrėjas. Siužetas sukasi apie žmones jo asmeniniame ir profesiniame gyvenime. Siužetui besirutuliojant, seriale yra vaizduojamos besikeičiančias JAV nuotaikos ir socialiniai įpročiai 1960-aisiais.
Seriale pristatoma darbo vietos kultūra, kurioje vyrai dažnai užmezga seksualinius santykius su moterimis, daroma prielaida, kad moterys yra seksualiai prieinamos vyrams viršininkams. Kuriamai aplinkai „prieskonio“ suteikia ir tai, kad vyrai pasakoja anekdotus apie žmonų mirtį, pačioms sutuoktinėms esant šalimais. Dauguma pagrindinių veikėjų apgaudinėjo savo mylimasias.
Kritikai tvirtina, kad įsitikinimai dėl rasės apsunkina serialą, mat spalvoti žmonės (pavyzdžiui, juodaodžiai) yra vaizduojami tik dirbantys, niekada poilsiaujantys namuose. Keletas rašytojų teigė, kad laida iškreipia istoriją nerodydama juodaodžių „ADmenų“ (reklamos vaikinų), atkreipiamas dėmesys į sėkmingus Afrikos kilmės amerikiečius reklamos vadovus, pavyzdžiui, Klarence Holte, Džordžą Oldeną ir Karoline Robinson Džones. Latoya Peterson, rašydama žurnalo „Slate“, „Double X“ skiltyje, teigė, kad „Reklamos vilkai“ labai išryškino rasines problemas.
Cigarečių rūkymas buvo paplitęs JAV praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje daug plačiau nei dabar. Seriale šis veiksmas yra be galo dažnas. Vieno epizodo metu kelis kartus galima pamatyti daugybę personažų su uždegta cigarete. (J.P.)
1.„The Sopranos“/„Sopranai: mafijos kronika“
Kone vienu geriausių draminių serialų pasaulyje tituluojamas serialas „Sopranai. Mafijos kronikos“ savo populiarumo ir svarbos nepraranda ir šiandien. Kultine tapusi istorija neretai tampa kone „mafijos“ sinonimu, o šios šeimos istorija susidomi daugybė skirtingų kartų atstovų.
Sopranų šeima – Niu Džersio valstijoje gyvenanti mafijos šeima, o jos galva – Tonis Soprano (vaidina Džeimsas Gandolfinis), žiaurus ir klastingas nusikaltėlis, reikalus įpratęs tvarkyti mafijai įprastais metodais. Patirdamas asmeninių problemų, šis gangsteris priima jo aplinkos žmonėms itin nebūdingą sprendimą – jis nusprendžia lankyti psichoterapijos kursą. Nenorėdamas pasirodyti nusilpęs, šį savo užsiėmimą jis privalo slėpti nuo kitų, tačiau negana to, artimiausioje aplinkoje, šeimoje, patiriamas spaudimas Tonį vis labiau veda iš proto. Nuo pat vaikystės jį engianti motina sūnaus ramybėje nepalieka ir pasenusi – jos kaprizai ir priešgyniavimai viso siužeto metu vienaip ar kitaip persekiojo pagrindinį herojų, ir šio psichinė sveikata galiausiai pakimba ant plauko. Nusilpęs Tonio pirmtakas, dėdė Jaunėlis, pavydi sūnėnui pasisekimo pasiekus mafijos vadovo poziciją, ir pradeda organizuoti jo nužudymą. Federaliniai agentai taip pat mina ant kulnų, ir Tonis iš paskutiniųjų nusprendžia apsaugoti save ir savo šeimą.
Neįtikėtinai detaliai nupasakojamas mafijos vadeivos gyvenimas, kuriame – gausybė asmeninių dramų, keliančių svarbius gyvenimiškus klausimus. Išskirtinis serialo kūrėjų požiūris į amerikietiškos šeimos sampratą, mafijos veikimą ir gyvenimą, žmogaus emocinės būklės svarbą ir moralinių vertybių demonstravimą pritraukė galybę gerbėjų visame pasaulyje.
Sopranus“ iš dalies įkvėpė Ričardo Boiardo šeima, garsi Naujojo Džersio organizuoto nusikalstamumo šeima iš to laikotarpio kai Čeisas augo, ir iš dalies jau kita tos pačios valstijos mafijos šema – Džersio DeCavalcante.
Kaip svarią įtaką serialo kūrimui padariusius asmenis Davidas paminėjo amerikiečių dramaturgus Artūrą Milerį ir Tenesį Vilijamsą, o italų režisierių Federico Fellini kaip žmogų, kuris įkvėpė serialo kino stilių.
Daugelis „Sopranų“ aktorių yra italų kilmės amerikiečiai, kaip ir jų vaizduojami personažai. Didžioji aktorių dalis jau yra pasirodę filmuose ir televizijos serialuose apie gangsterius prieš prisijungdami prie „Sopranų“. Serialas turi 27 aktorius, kuriuos sieja 1990 metų Martino Scorseso gangsterių filmas „Goodfellas“.
„Sopranai“ yra vertinamas kaip vienas geriausių visų laikų televizijos serialų. Jis pelnė daugybę apdovanojimų, įskaitant „Peabody“ apdovanojimus už pirmuosius du sezonus, 21 „Primetime Emmy“ apdovanojimą ir penkis „Auksinio gaublio“ apdovanojimus. Pagal „Sopranus“ sukurta galybė parodijų, knygų, vaizdo žaidimų, garso takelių albumų. (J.P.)
Ieva Gabrėnaitė, Laura Selenytė, Greta Simaitytė, Greta Rozenbergaitė, Alius Bingelis, Sandra Šliaužytė, Dora Žibaitė, Martyna Šalčiūtė, Justas Pridotkas