COVID-19 pandemija, galingai supurčiusi mados industriją, pristabdė naujų kolekcijų kūrimą ir dizainerių kūrybinius planus. Apie tai kalbantis Robertas Kalinkinas pastebi – fizinių parduotuvių uždarymas stipriai paveikė šį verslo segmentą, nes elektroninė prekyba Lietuvoje tik vystosi, pirkėjai vis dar pratę apsipirkti gyvai, o autorius slegia didelė mokestinė našta. Tačiau, anot dizainerio, nepaisant tokių iššūkių, žmonės mados yra išsiilgę ir, nemažai laiko praleidę karantine, nori ryškių spalvų, madingų aksesuarų bei asmeniniam stiliui vėl skiria daugiau dėmesio.
Gręžiasi į tvarumą
Dėl pandemijos pakeisti verslo plėtros planai ir apmažintos įprastos kolekcijos apimtys. Su tokiais iššūkiais, dizainerio R. Kalinkino teigimu, jam teko susidurti pastaruoju metu. Visgi, anot kūrėjo, panašūs išbandymai šiandien lydi visą mados industriją, tačiau dėl to pastaroji tik sutvirtėjo.
„Dabartiniai iššūkiai mažiau paveikė greitąją madą. Ji lengviau prisitaikė prie esamos situacijos, o žmonės taip pat noriai perka gaminius, kuriems nereikia didelio dizainerių indėlio. Tokie produktai sukuriami atliepiant naujausias mados tendencijas ir yra pirkėjų mėgstami. Todėl šis segmentas neišgyveno ryškesnių pokyčių. Tačiau aukštoji, avangardinė mada patyrė sunkumų. Išskirtinių gaminių, pasižyminčių unikaliu sukirpimu, tekstile, sudėtingais elementais, yra sukuriama mažiau“, – apie situaciją mados industrijoje kalba dizaineris.
Visgi, jo teigimu, pandemija padiktavo ir pozityvių tendencijų. Pasak R. Kalinkino, užsidarę namuose ir mažiau laiko skirdami pramogoms, žmonės ėmė daugiau domėtis mados industrijos atsakomybe, galvoti apie vartojimo kultūrą, gręžtis į tvarumą. Todėl vis dažniau perkami produktai tų prekės ženklų, kurie yra draugiški gamtai, gamybai naudoja ekologiškus audinius, perdirbtą medvilnę.
„Toks mados veiklos modelis dabar ypač vertinamas ir jo pasirinkimą galima vadinti šviesiąja pandemijos puse. Tam pirkėjai pasiryžę netgi išleisti daugiau. Tačiau dėl sudėtingos finansinės situacijos ne visi prekės ženklai gali iš pigesnio gamybos modelio pereiti į tvarų, kainuojantį brangiau. Todėl pandemija kartu ir apriboja tokio verslo plėtros galimybes“, – aplinkybių dvilypiškumą įvardija R. Kalinkinas.
Pasiilgo laisvės ir spalvų
Nors pandemija apribojo mados industriją, ji neužgniaužė noro atrodyti stilingai, skirti dėmesio savo išvaizdai ir tiesiog atrodyti puikiai. Tai pastebintis R. Kalinkinas priduria: žmonės pavargo nuo niūrios aplinkos, todėl drabužiai bei aksesuarai vėl tampa pasiilgtos laisvės išraiška.
„Visi išsiilgo pamiltų prekės ženklų ir ryškių spalvų. Dabar vėl madingi išskirtiniai aksesuarai, detalės, kurios yra lengvai derinamos. Tai bateliai, rankinės, skrybėlės, skaros, delninės, piniginės. Žmonės pagrindinius drabužius yra nusipirkę, tačiau nori juos papildyti akį traukiančiais elementais, nes pavargo nuo įtampos, nerimo, neaiškios situacijos. Todėl gręžiasi į pavasariškus, vasariškus atspalvius, renkasi oranžinę, rožinę, mėlyną spalvas. Taip pat ir geltoną. Ji spalvų instituto „Pantone“ paskelbia šių metų madingiausia“, – sako R. Kalinkinas.
Todėl dizaineris tikina – atlaisvėjus karantinui, žmonės gręžiasi į madą, kadangi gyvenimas juda į priekį. „Šis segmentas niekada nesustoja. Netgi po didžiųjų karų aukštoji mada vėl atgydavo. Tiesiog yra sudėtingesni ir lengvesni gyvavimo ciklai. Dabar yra sunkiau tik madą parduoti ir nėra aiškus industrijos ateities vystymasis. Tačiau niekas nepripras prie treningų ar sportinių kelnių – žmonės ir toliau norės puoštis“, – papildo R. Kalinkinas.
Mada išgyvena renesansą
Kalinkinui pritaria ir Kauno „Akropolio“ valdytoja Brigita Kuodytė. Jos teigimu, fizinės prekybos sustabdymas pardavėjams buvo tikrų iššūkių metas. Tačiau pastebima, jog prekybos centrams vėl atnaujinus veiklą, pirkėjai palaipsniui grįžta į pamėgtas parduotuves.
„Pastarasis laikotarpis pareikalavo ypatingo prekybos centrų valdytojų ir nuomininkų susitelkimo. Tačiau iš naujo atvėrę Kauno „Akropolio“ duris, pastebime, jog pirkėjai yra išsiilgę gyvo apsipirkimo ir sugrįžta atsinaujinti“, – akcentuoja B. Kuodytė ir priduria, kad sugrįžtančius pirkėjus Kauno „Akropolis“ šiemet pasitinka ne tik naujais mados vėjais, bet ir ypatingu bendradarbiavimo su R. Kalinkinu rezultatu – unikalia dizainerio sukurta skaidria rankine. Savo ruožtu šio išskirtinio gaminio autorius teigia, jog toks aksesuaras atspindi visas šiandienos mados ir gyvenimo tendencijas.
„Jį kūrėme galvodami apie norą grįžti į parduotuves ir parodyti visiems, ką nusipirkai ir turi naujo. Tai yra įkvėpimas aplinkiniams, ir džiaugsmo savo pirkiniais išraiška. Todėl krepšys yra skaidrus, didelis, ryškiai geltonas, atitinkantis madingiausias sezono tendencijas. Jis taip pat puoštas industriniais elementais, o pastarieji – tikras šiandienos mados topas. Ne veltui šis aksesuaras išskirs iš minios, patrauks akį ir kels pavydą ne tik dėl krepšio, bet ir viduje sudėtų pirkinių“, – šypsosi R. Kalinkinas.