Filmų gamybos biudžetą sudaro išlaidos, už kurias pastatoma ir valdoma filmavimo aikštelė, taip pat kaina, už kurią sukuriami ir projektuojami specialieji efektai, atramos ir aktorių kostiumai. Į išlaidų sumą taip pat skaičiuojami pinigai, už kuriuos samdomi aktoriai, techninė komanda, kaskadininkai, prodiuseriai, taip pat perkamas maistas, mokama už apgyvendinimą, keliones ir, žinoma, filmo reklama.
Šiame sąraše esantys filmai sukurti, stengiantis prikimšti į juos kuo daugiau įtikinamų efektų ir itin įspūdingai perkelti herojų nuotykius į ekranus. Galbūt, matydami įspūdingą blokbasterį kino ekrane, nesusimąstėte, kiek kainavo to kūrinio pastatymas? Tad kviečiame susipažinti su 10 filmų, kuriems per visą kino industrijos istoriją buvo išleista daugiausiai lėšų.
10. “Žvaigždžių karai: galia nubunda” (“Star Wars: The Force Awakens”, 2015) – 259 mln. dolerių
Galbūt režisierius J. J. Abramsas gali neturėti jokių dievo ar imperijos kūrėjo bruožų, kuriuos turi George Lucas, tačiau paaiškėjo, kad jis yra tikras „Žvaigždžių karų“ fanas. J. J. Abrams buvo 11-os metų, kai 1977 metais pamatė “Žvaigždžių karų” originalą.
Režisieriaus sąraše atsidūrė tokie filmai, kaip “Super 8” , taip pat “Žvaigždžių kelias”. J. J. Abramsas akivaizdžiai įrodo, kad nesustojo mokytis ir jo pamokos ėmė atsipirkti (režisierių palaikė keletas jo nuolatinių komandos narių – operatorius Dan Mindel, redaktoriai Maryann Brandon ir Mary Jo Markey).
Šioje kino franšizėje karas užsitęsė, tad kultiniai veikėjai Lukas, Lėja ir Hanas buvo pakeisti į charizmatišką ir talentingą trio, kuriuos vaidino Oscaras Isaacas, Johnas Boyega ir Daisy Ridley. Šie aktoriai, atrodo, išpildo žmonijos įvairovę (Oscaras Isaacas – Gvatemalos amerikiečių aktorius, John Boyega – Nigerijos šaknų turintis aktorius ir prodiuseris, Daisy Ridley – britų aktorė). Šie trys aktoriai yra šventa trejybė, kurių vaidmenų žaismingumas juos įrašo į kino istoriją. Oscaras Isaacas vaidina pasipriešinimo pilotą (Poe Dameron) ir žiūrovams tarsi pasiūlo naujos kartos Han’ą, o John Boyega įkūnija blogio imperijos pusę palikusį šturmaną. Naują Luką Skywalkerį galima atpažinti Rey personaže (Daisy Ridley), kuri dykumose ieško išmestų daiktų ir juos surenka, bei turi tokius pat įgūdžius kaip ir Lukas.
Scenarijus parašytas J. J. Abrams kartu su Michael Arndt ir “Žvaigždžių karų” veteranu Lawrence Kasdan.
9. “Ilgo plauko istorija” (“Tangled”, 2010) – 260 mln. dolerių
Filmo garso takelis (Alan Menken muzika) nukelia žiūrovus į žavų vaikystės pasaulį, kur šalia gėrio vyrauja žvitrūs plėšikai, pastatų dekoras – prašmatnus, filmo tempas – greitas, bendra atmosfera lengva, veiksminga, su klasikiniu požiūriu į vertybes. Juostą režisavo Nathanas Greno ir Byronas Howardas, scenarijaus autorius Danas Fogelmanas. Tai puiki, romantiška, muzikali pasaka, pasižyminti kompanijos “Pixar” animacijos estetika, veržliu, vizualiu stiliumi, ir pakankamai sudėtinga psichologija sujungiama su pasakojimo paprastumu.
Veiksmo seka intensyvi ir kvapą gniaužianti, mieli ir groteskiški antrieji personažai veiksmui suteikia komiškumo, kadangi Disney animacijos širdį sudaro dainos ir linksmybės.
Ši istorija turi nuostabaus grožio akimirkų, kuriose vaizduojami puikūs, išskirtiniai, seni, ranka piešti veidai. Scena, kurios metu popieriniai žibintai leidžiasi į vandenį per rūką yra ypatingai kvapą gniaužianti, iš dalies dėl to, kad ji skiriasi nuo įprastai 3D technologijai būdingos taisyklės sutelkti dėmesį į aštrius vaizdus, sukuriant beveik juntamą svajingą švelnumą. Būtent ši akimirka suteikia naują požiūrį į labai pažįstamą magišką išgyvenimą.
“Ilgo plauko istorija” laimėjo geriausio 3D kūrinio apdovanojimą antruosiuose kasmetiniuose tarptautiniuose 3D Society Creative Arts apdovanojimuose.
8. “Žvaigždžių karai: paskutinis Jedi” (“Star Wars: The Last Jedi”, 2017) – 262 mln. dolerių
Antroji naujosios “Žvaigždžių karų” sagos dalis, kurią režisavo Rianas Johnsonas, laikosi pastarųjų “Galia nubunda” įvykių, ir herojai išlieka beveik tie patys.
Rey (Daisy Ridley) aptinka Luką Skywalkerį (Markas Hamillas), todėl gali daugiau išmokti valdyti savo galios gebėjimus. Anksčiau vaidinusi Carrie Fisher sugrįžta savo paskutiniame vaidmenyje kaip Lėja Organa, Johnas Boyega dar kartą įkūnija Finną, o Oscaras Isaacas vėl pasirodo piloto Poe Damerono amplua. Be gerai žinomų aktorių taip pat yra naujų antro plano personažų, tokių kaip Rose Tico (akt. Kelly Marie Tran), Amilyn Holdo (akt. Laura Dern) ir DJ (akt. Benicio Del Toro).
Anot kritikų, visoje franšizėje tai – išskirtinis filmas, kuriame režisieriai rimtai atsižvelgia į vieną iš pagrindinių veikėjų Luką Skywalkerį, ir tai pakankamai įtakoja filmo eigą. Kino juosta gali būti laikoma Klinto Eastwoodo vesterno “Unforgiven” (liet. “Menantis pikta”, 1992) atitikmeniu, kurioje legendinio herojaus reputacija yra apjuodinama, tačiau galų gale žiūrovai suvokia, kodėl visų pirma veikėjas įgijo būtent tokią reputaciją.
Kino juostoje taip pat gausu humoristinių ar sarkastiškų frazių, kurias aktoriai pasako visiškai rimtu veidu. Vienoje scenoje Lukas Skywalkeris paklausia, kodėl kažkas galvoja, kad žmogus su lazeriniu kardu galėtų kovoti prieš fašistinę armiją ir pakeisti įvykių eigą.
Režisierius Rianas Johnsonas tęsia Abramso darbą, tačiau ir jis turi savų idėjų, kurios ganėtinai vykusiai atsiskleidžia filmo eigoje. Juostoje naudojami žvilgsniai į praeitį, žiūrovai galės susipažinti su nepatikimu nauju herojų sąjungininku, taip pat bus atskleista sukrečianti vieno pagrindinių veikėjų kilmė. Žiūrovai stebės tikrą epinį spektaklį, kuriame ryškios, grakščios kovos scenos primena baleto vaidinimą.
Taip pat ši juosta turi daugiausiai staigių veiksmo posūkių nei bet kuri kita “Žvaigždžių karų” dalis. Adamas Driveris pasinėrė į vaidmenį ir jo Kylo Renas įdomesnis ir labiausiai nenuspėjamas nei praeitoje dalyje.
7. “Betmenas prieš Supermeną: teisingumo aušra” (“Batman v Superman: Dawn of Justice”, 2016) – 263 mln. dolerių
Filmas prasideda ten, kur 2013-ųjų DC komiksų pirmtakas “Man of Steel” (liet. “Žmogus iš plieno”) baigėsi – tituluotas Kriptono gyventojas kovoja Metropolio gatvėse su savo priešu, generolu Zodu. Vykstant kovai tarp pastarųjų veikėjų, miestas buvo nuniokotas, iš jo lieka tik griuvėsiai. Tačiau tarp jų netikėtai atsiradęs milijardierius Briusas Waynas bando išgelbėti įkaitais tapusių vietinės įmonės skyriaus darbuotojus nuo žūties. Briusas Waynas tampa kritišku balsu, kuris klausia, ar Supermenas tikrai yra didvyris? Ar jis tik ateivis, įsibrovėlis, kuris atsinešė nežemišką kraujo keršto troškimą į mūsų nuolankią Žemės planetą, nugriaudamas visą miesto panoramą?
Filmo režisieriaus Zacko Snyderio kebli padėtis kelia klausimą ar turėčiau šią sceną padaryti niūrią – ar niūresnę? Garsią – ar garsesnę? Žiaurią – ar žiauresnę? Nenuostabu, jog filmas baigiasi beveik taip pat kaip ir jo pirmtakas, tik su kita niūria, miestą griaunančia dvikova tarp super būtybių. “Betmenas prieš Supermeną: teisingumo aušra” tikriausiai yra vienas iš labiausiai vaizdingai pateiktų filmų, pastatytų pagal komiksų knygą. Filmo operatorių darbo dėka žiūrovai galėjo pamatyti vizualiai puikų, nors ir ne itin gerai išplėtota istorija paremtą kūrinį. Muziką filmui kūrė vokiečių filmų muzikos kompozitorius ir prodiuseris Hansas Zimmeris, kurio kūriniai pasižymėjo triukšmingumu, derančiu prie tamsios filmo aplinkos, kadangi filmavimai daugiausiai vyko nakties metu.
6. “Džonas Karteris” (“John Carter”, 2012) – 263,7 mln. dolerių
Filmo režisierius Andrew Stantonas (animacijos studijos Pixar narys) taip pat yra filmų “Nemo”, “Uolius” režisierius, buvo balso aktorius ir prodiuseris filme “Ratai 2”. “Džono Karterio” filmavimo magija slypi komandos narių tinkamame bendradarbiavime, ir priminime, jog Pixar sėkmė nėra vien tik dėl animacijos progreso pergalės, bet ir dėl išskirtinai individualių kino kūrėjų.
Pirmoji “Džono Karterio” dalis, pagal kurią yra pastatytas filmas, sukurta amerikiečių fantastikos rašytojo Edgaro Rice Burroughs (taip pat žymus dėl “Tarzano”) prieš daugiau nei 100 metų. Pirmą kartą leidinys publikuotas su pavadinimu “Under the Moons of Mars” (liet. “Po Marso mėnuliais”). Vėliau knyga buvo išleista kaip novelė ir pervadinta į “A Princess of Mars” (liet. “Marso princesė”). Filmo režisierius priima tai, kad ekranizacijoje neišvengs absurdiškumo, todėl sugalvoja keletą keistų, simpatingų užgaidų.
Džonas Karteris (akt. Tayloras Kitschas), buvęs Konfederacijos kavaleristas, Arizonoje ieškodamas aukso, netikėtai persikelia į Marsą – ar Barsoom, kaip jį vadina vietiniai gyventojai. Šioje planetoje vyksta karas – tarpusavyje kariauja dviejų miestų gyventojai: asmenys, turintys daug tatuiruočių – Helium (gerieji, vertinantys mokslą ir taiką) ir Zodanga (blogieji, vertinantys užkariavimus ir plėšikavimus). Tačiau nei viena pusė net nenutuokia, kad jais manipuliuoja nemirtingų, pažengusių individų rasė, klestinti vien dėl konfliktų.
5. “Žvaigždžių karai: Skywalkerio kilimas” (“Star Wars: The Rise of Skywalker”, 2019) – 275 mln. dolerių
Vienoje filmo scenoje, kai veiksmas trumpam sulėtėja, numylėtinis droidas C-3PO stabteli, kad galėtų būti dėkingas už galimybę pažinti didvyrių būrį: “Aš tik paskutinį kartą žvelgiu į savo draugus”. Tokia nostalgija yra jaučiama visoje galimai baigiamojoje devintoje dalyje. Visas būrys yra čia – nauji ir seni mėgstamiausi personažai, kuriuos tik galima įsivaizduoti, kurie kartu buvo nuo pat 1977-ųjų metų, kai pasirodė pirmasis franšizės filmas.
J. J. Abramsas jau seniai yra nostalgijos žinovas, režisierius, derinantis žiūrovų vaikystės pop kultūros manijas malonia atmosfera, sugebančias pritraukti visų kartų žiūrovus. Režisierius visada pranokdavo kitus savo originaliais pasakojimais bei puikiai atskleisdavo herojus.
“Skywalkerio kilimas” yra, švelniai tariant, apimtas manijos: filme šokinėjama nuo vieno siužeto taško prie kito, iš vienos vietos į kitą, su pritrūkstančia logika ir netinkamai kuriama nuotaika. Abramso ir Chriso Terrio parašytas scenarijus stengiasi surišti visus palaidus siūlus, paliktus “Galia nubunda” dalyje, pasineriant į piktadarišką Pirmojo Ordino kilmę, paslaptingą Rey biografiją, ir netgi Poe okupaciją prieš pasirašant už taikų pasipriešinimą.
Režisierius nesirūpina pasakojimą paversti į labiau įtraukiantį ir turintį modernų kontekstą ir yra per daug apsėstas praeitimi, galbūt J. J. Abramsas manė, jog herojų asmenybių pokyčių sujungimas suteiks jiems didesnę reikšmę, tačiau tai sukuria nenuoseklumą. Visgi, juosta yra verta tikro fano dėmesio.
4. “Teisingumo lyga” (“Justice League”, 2017) – 300 mln. dolerių
Pirmasis, ilgai lauktas, žymiausių superherojų susivienijimas DC visatos istorijoje. Po ilgų kūrybos metų, pagaliau, juos visus galime išvysti vienoje vietoje, tačiau rezultatas nepribloškė – filmas lyg ir geras, tačiau ne iki galo išpildytas.
Geriausia, ką galime pamatyti Teisingumo lygoje, tai pati komanda. Visi jie yra labai charizmatiški ir įdomūs. Kiekvienam skiriama tikrai nemažai ekrano laiko ir veikėjai turi netgi savo atskirus mini pasakojimus, herojaus keliones, kuriose jie turi galimybę pateikti savo asmenines istorijas. Nuostabioji moteris (akt. Gal Gadot) ir Akvamenas (akt. Jason Momoa) susiduria su problema, kad jiems visą laiką reikia slėpti savo tapatybę nuo pasaulio, Blyksnis (akt. Ezra Miller), kuris yra labai naivus jaunuolis, privalo susidoroti su savo baimėmis, Kiborgas (akt. Ray Fisher), gyvendamas technologijų pilname roboto kūne, bando suprasti, kiek jame yra likę tikro žmogaus, o Betmenas kovoja su savimi ir nenoru dirbti komandoje, tuo pat metu kaltindamas save dėl Supermeno (akt. Henry Cavill) mirties.
Filme rodomos veiksmo scenos tikrai įspūdingos, bet to paties negalėtume pasakyti apie pagrindinį piktadarį. Nemirtingasis Stepių vilkas (akt. Ciaran Hinds) atrodo visai rimtas priešininkas Teisingumo lygos nariams, tačiau jis ne itin sukelia artėjančios grėsmės jausmą. Kol jis teigia turintis „didžiausią galią“, žiūrovams sunku suprasti, kur jis ją panaudos ir koks yra jo pagrindinis tikslas. Jis yra lyg įrankis susidoroti su lyga ir parodyti Žemės gyventojams, kad jie yra nieko verti.
Iš filmo tikėtasi tikrai daugiau. Jau vien pirmasis veiksmas nuteikia skeptiškai – Betmenas surenka komandą ir pasako jiems, kad pasauliui ateina galas. Įprasta superherojų filmų schema, nors fanai tikėjosi kažko įspūdingiau. Tačiau, kai lyga surenkama, reikalai pasitaiso ir viskas pradeda vystytis labai greitai bei duoda gerbėjams viską, už ką jie myli DC komiksus ir jų kūrybą.
3. “Keršytojai. Begalybės karas” (“Avengers: Infinity War”, 2018) – 316 mln. dolerių
Ilgiausiame Marvel filme susijungia per dešimtmetį pamilti herojai, visi pasauliai ir, pagaliau, žiūrovams pristatomi mistiniai begalybės akmenys. Asmuo, kuris surinks visus šešis akmenis, taps pačiu galingiausiu žmogumi visatoje. Tanosas (akt. Josh Brolin) – didžiausias Keršytojų priešas, apsėstas valdžios ir žudymo, siekia juos visus surinkti. Jo manymu, visatoje balansas įsivyrautų tik su viena sąlyga – išnaikinus pusę civilizacijos.
Nors filme svarbiausia yra kova su Tanosu, antrąją vietą neabejotinai užima Gamora (akt. Zoe Saldana) ir jos santykis su minėtuoju blogiečiu, kuris yra jos netikras tėvas. Visa ši istorija šiek tiek atsiskiria nuo pagrindinio veiksmo ir atlieka lemiamą rolę visame siužete, prideda filmui dar daugiau dramatiškumo ir liūdesio.
Daugiau nei penkiasdešimt herojų, įspūdingi vaizdo efektai ir visiškai skirtingos istorijos, kurias Russo broliai sugebėjo sujungti į vientisą filmą, kuris nepritrūksta netikėtų posūkių, dramos ir tik Marvel būdingo humoro.
Toras (akt. Chrisas Hemsworthas) filme “Keršytojai. Begalybės karas” vaizduojamas su mūšyje įgautas randais, jis – kovotojas, turintis vieną akį, tačiau be savojo kūjo rankose. Tačiau Keršytojams, kurie neturi lyderio ir turi vienintelį tikslą – apsaugoti Žemę nuo didžiausių grėsmių, iškyla problemų, kai Tony Starkas (akt. Robert Downey Jr.) atsitiktinai sukuria kibernetinį piktadarį, vardu Ultron (akt. James Spader), nors siekė išrasti globalią apsaugos sistemą.
Žinoma, “Keršytojai. Begalybės karas” žada žiūrovams parodyti mirtį ir sunaikinimą, tačiau labiausiai intriguojantis dalykas apie kino juostą yra tai, kad jis turi realią galimybę apversti filmo serijų status quo aukštyn kojomis. Ne tik nužudant veikėjus, bet ir sprendžiant, kas po to nutiks, kaip heroizmo idėja atrodys ekrane. Panašiai kaip komiksuose, taip ir filmuose, Tanosas visada egzistavo kaip gyva grėsmė, piktadarys, kuriam suteikta galia perkurti visatą vien tik pirštų spragtelėjimu. Tanosas yra lyg pagrindinis filmo veikėjas, kadangi jis tampa pokyčių varikliu, kuris kuria miglotą, iššūkių pilną ateitį.
2. “Keršytojai. Pabaiga” (“Avengers: Endgame”, 2019) – 350 mln. dolerių
Per 11 metų, kai Marvel pradėjo kurti superherojų pilną pasaulį, pradedant filmu “Geležinis žmogus”, kino studija surinko didelę aktorių komandą, kurią sudarė stambūs vyrai, Holivudo legendos, atliekantys pagrindinius vaidmenis, apvilkti kostiumais ir kitaip paruošti tam tikriems vaidmenims. Filmas “Keršytojai. Pabaiga”, režisuotas brolių Anthony Russo ir Joe Russo, išpildo pažadą suteikti tikrą pabaigą serijų originaliai komandai, kurią sudaro Geležinis žmogus, Toras, Kapitonas Amerika ir Halkas. Tačiau filmas taip pat funkcionuoja kaip pasigyrimas dėl per pastarąjį dešimtmetį išsiplėtusios Marvel visatos.
Filmas prasideda ten, kur baigėsi “Keršytojai. Begalybės karas” – išlikę herojai bando surinkti tai, kas liko po karo. Juodoji pantera, Žmogus-voras, Daktaras Streindžas ir Raudonoji Ragana dingo, tad režisieriai Russo (kartu su scenarijų rašytojais Christopher Markus ir Stephen McFeely) akcentuoja, koks likusių herojų gyvenimas tapo varganas pradingus paminėtiems superherojams. Didžiąją dalį filmo dominuoja nekintantis smalsumas, sąmojingi, šmaikštūs dialogai, gerai nustatytas aktorių komandos dinamiškumas.
Žinoma, filmo veiksmas galiausiai nusikelia į epinę būseną. Po graudžios filmo pradžios, vėliau jo nuotaika tampa niūri ir gyvesnė, ir dėmesys skiriamas komandos pašėlusiam planui išgelbėti pasaulį – režisieriai sugeba puikiai parodyti perėjimą, kai to reikia.
1. “Karibų piratai: ant keistų bangų” (“Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides”, 2011) – 376,5 mln. dolerių
Filmo veiksmas prasideda, kai Džekas Sparrow su senuoju laivo įgulos nariu Gibbsu (akt. Kevin McNally) bando išvengti mirties bausmės. Jie atsidūrė tokioje nepavydėtinoje padėtyje, kadangi kapitonas Džekas ieško jaunystės fontano, kuris padėtų prailginti gyvenimą.
Šis fontanas, kuris labai primena pirmojoje dalyje Isla de Muerta saloje matytą lobių olą, priklauso tyrinėtojui Ponce de Leon. Džekas, susitikęs su Anglijos karaliumi, neišvengia atsidurti viename laive su Angelica (akt. Penelope Cruz), kurią jis seniau buvo suviliojęs ir palikęs, kartu su pastarosios negailestingu tėvu Juodabarzdžiu (akt. Ian McShane). Jis – mistinis piratas-valdovas, kuris taip pat ieško amžinos jaunystės, ir dėl to norintis Džeko pagalbos paieškose. Situacija tampa dar sudėtingesnė, kai Džekas sužino, kad jo senas priešas kapitonas Barbosa (akt. Geoffrey Rush) taip pat ieško amžinos jaunystės. Vieniems lipant ant kulnų, kitiems – bėgant, ar kam nors pavyks gauti jaunystės fontano vandens?
Brangūs specialieji efektai, taip pat įspūdingas undinių puolimas ir daug vaidinančių įžymybių, kurie mėgsta puošniai apsirengti – štai kas suteikia žavesio šiai kino juostai.
Šis filmas pirmą kartą pasaulį išvydo Kanų Filmų festivalyje, o vėliau buvo rodytas JAV kino teatruose ir kitose šalyse.
Taip pat skaitykite: 42 filmai, kurių pajamos perkopė 1 milijardo JAV dolerių ribą