Nepaslaptis, jog pastaruoju metu vienas populiariausių ir pelningiausių reiškinių Holivude – klasikinių Disnėjaus animacinių filmų reprodukcijos. „Alisa stebuklų šalyje“, „Piktadarės istorija“, „Veidrodėli, veidrodėli… Snieguolės istorija“ – tai tik keletas pavyzdžių, filmų industrijai atnešusių didžiulį pasisekimą. Naujausias Holivudo kūrinys –klasikinės 1740-ųjų prancūzų pasakos „Gražuolė ir pabaisa“ perdirbinys, tai prašmatnumu spinduliuojantis režisieriaus Bill Condon‘o miuziklas, nukeliantis žiūrovą į užburiantį bei intriguojantį pasaulį, kuriame galima išvysti ne tik meilės bei išdavystės siužetą, bet ir susipažinti su daugumai gerai žinomais personažais bei juos įkūnijančiais žymiais ir žaviais Holivudo aktoriais Emma Watson, Dan Stevens, Luke Evans.
„Gražuolė ir pabaisa“ yra daugeliui puikiai žinomas klasikinis pasakojimas apie netikėtai įsižiebusią meilę tarp žavios merginos Belle ir pabaisos, kadaise buvusio įstabaus, bet savanaudžio princo. Tai vertybėmis apipinta pasaka, išryškinanti svarbiausius gyvenimo aspektus ir priverčianti susimąstyti apie toleranciją, vidinį grožį, sąžiningumą bei šeimą, draugystę ir lojalumą. Gera žinia ta, jog 2017-ųjų metų juosta bus įdomi tiek užaugusiems su šia istorija, tiek vaikams, niekuomet jos negirdėjusiems. Juk pagrindinė tema – nemirtinga ir bet kuriame amžiuje nepaprastai aktuali, skatinanti gėrį bei nuoširdumą meilė be išskaičiavimų. Nors istorijos veiksmas vyksta XVIII amžiaus Prancūzijoje, problematika bei tematika orientuota į XXI amžiaus žmogų.
Laikais, kuomet vis labiau skatinama tolerancija, rasinė lygybė bei stereotipinio mąstymo mažinimas, kuriami lygybę propaguojantys spektakliai, filmai, performansai bei kitos meno išraiškos formos, gimsta idėja sukurti gerai žinomos pasakos modernią versiją, kurioje, skirtingai nei originale, atsiranda juodaodžiai bei homoseksualios orientacijos personažai, skatinama ginti žmogaus garbę bei orumą, vertinti elgesį, o ne prigimtinę išvaizdą. Emma Watson – tinkamiausias pasirinkimas šio filmo pagrindinio vaidmens atlikimui, mat ji yra nepaprastai stipri asmenybė, kovojanti už lyčių lygybę, besivystančiose valstybėse skatinanti mergaičių išsilavinimą, teigianti, jog feminizmas nėra būdas išsikovoti pripažinimą ar geresnes sąlygas moterims, tai būdas pasiekti tikslą – lygios vyrų ir moterų teisės bei galimybės. Watson teigimu, feminizmas nėra lazda, kuria reiktų mušti moteris, visa tai yra dėl laisvės, išsigelbėjimo ir lygybės. Dvigubi standartai neturėtų egzistuoti ir suteikti vyrams dar daugiau laisvės žeminti bei skriausti moteris vien dėl to, jog jos laikomos silpnesnėmis ar tiesiog nevertomis pagarbos. Nors aktorė pelnė didžiulį žinomumą bei populiarumą besufilmuodama Hario Poterio filmuose, tačiau šiais pareiškimais bei veikla ji susilaukė didžiulės pagarbos ir tapo daugeliui įkvėpimu nepasiduoti ir kovoti dėl savo laisvės, pripažinimo bei geresnių sąlygų. Tad visoje kino industrijoje nebūtų galima rasti tinkamesnės aktorės filmui, kurio pagrindinė tema yra tyra meilė be išskaičiavimų, nei vos 26-erių metų žavios, užsispyrusios bei talentingos E. Watson, kuri jau būdama 11 metų pavergė visų pasaulio vaikų širdis.
Juostoje „Gražuolė ir pabaisa“ scenaristai Stephen Chbosky ir Evan Spiliotopoulos pasistengė, jog žiūrovas net nenustebtų tarp pabaisos ir merginos gimusia meile. Jausmai išsivysto taip natūraliai, taip nuošidžiai, jog tokia baigtis tampa vienintele logiška filmo išvada. Aistra knygoms, motiniškos meilės trūkumas bei abiejų individų nepritapimas visuomenėje (mergina savo kaimelyje laikyta keistuole, o pabaisa, na, jis visų atstumtasis ir pamirštas) – tai tik keli pavyzdžiai, kodėl epinė meilės istorija yra neišvengiama. Belle, kaip ir ją įkūnijanti Emma Watson, drąsi, bebaimė mergina, išradinga (juk sugebėjo susikonstruoti primityvią skalbimo mašiną, kad pati galėtų ramiai skaityti knygas) bei kilnaširdė, visiems tolerantiška ir užjaučianti, pasiaukojanti dėl savo šeimos ir kitų gerovės, stipri asmenybė.
Šis filmas – jau nebe vaikiškas dramos bei romantikos kratinys, nepaprastai modernūs specialieji efektai, išryškintos visuomenės problemos, smurtas bei aptariamos temos juostą paverčia gana sudėtinga fantastine drama, kurią pamatęs suaugęs išsineš visai kitokias idėjas, nei vaikas, kuris filmą matys tik kaip tiesioginę magišką pasaką. Režisierius Bill Condon „Gražuolę ir pabaisą“ pavertė nuostabiu bei kerinčiu reginiu, kainavusiu net 160 milijonų dolerių. Tačiau tokiu būdu, pasisamdęs talentingiausią kūrybinę komandą, galėjo sukurti įstabų bei nepakartojamą vaizdinį, žavintį tiek specialiaisiais efektais, tiek vaidyba, tiek gražia gamta. Eksterjeras filmuotas nuostabioje Britanijos gamtoje, interjeras – specialiai filmui įrengtose 27-iose milžiniškose filmavimo aikštelėse Shepperton‘e bei, žinoma, 3D technologija.
Žiūrint juostą, sunku atskirti, kas realiai filmuota, o kas – sukurta kompiuterinėmis programomis. Nenuostabu, kad viskas susilieja ir atrodo nepaprastai tikroviškai, tarsi mes patys būtume šalia kalbančių puodelių ar spintų, juk kamerų padėtis, nulemianti filmo estetiką, perteikianti personažų psichologines būsenas bei suteikianti specifinę atmosferą, buvo išnaudojama dižiausiu pajėgumu. Naudotos įvairių rūšių kameros (įskaitant net dronus), suteikė galimybę net mažiausius objektus nufilmuoti vis kitaip, suteikiant gyvybingumo bei modalumo pojūtį. Pasistengė ir dizaineriai – sunku atsitokėti nuo nepaprastai tiksliai rekonstruotų XVIII amžiaus kostiumų, šukuosenų, baldų bei grimo.
Nors politinis-socialinis filmo aspektas aiškiai suvokiamas, jis netampa pagrindiniu idėjiniu momentu. Atsirado nemažas būrys žmonių, smerkiančių Emma‘os Watson pasirinkimą vaidinti šiame filme. Juk ji, būdama aktyvi feministė, turėsianti vaidinti merginą, pasiduodančią siaubūno įtakai. Juostoje vaizduojami ne tik smurtiniai santykiai, bet ir klasikinis Stokholmo sindromas, kuomet auka pamilsta savo pagrobėją, jį pradeda garbinti, negali be jo gyventi. Kita vertus, akorė aiškiai paprieštaravo ir teigė, jog Belle nėra Stokholmo sindromo auka. Ji – nepriklausoma mergina, nuolat nepritarusi pabaisai ir tik galiausiai, pastebėjusi jo tyrą asmenybę, jį pamilsta. Dėl homoseksualumo aspekto kelios šalys (Malaizija, Rusija) nusprendė uždrausti arba riboti „Gražuolės ir pabaisos“ rodymą. Paklausta Emma Watson prasitarė, jog homoseksualumo tema nėra istorijos epicentras. Tai subtiliai pavaizuoti momentai, žiūrovui keliantys dviprasmybės jausmą ir skatinantys spėlioti, kaip yra iš tiesų. Mes pamilstame LeFou personažą (akt. Josh Gad), kuris mus sužavi charizma, nuoširdumu bei galantiškumu, ir visai nėra svarbu, kokios lyties asmenys jį domina, juk esmė slypi jo žavioje asmenybėje. Galiausiai draudimai panaikinti, juk negalima drausti filmo vien dėl to, kad jame vienas personažas yra gėjus.
Verdiktas 10/10
Taigi, filmas „Gražuolė ir pabaisa“ – tradicinės romantinės pasakos modernizuota versija, kurioje galima įžvelgti ne tik draugystės ar meilės svarbą, bet ir socialines problemas nagrinėjančias temas, suprasti svarbiausias vertybes, stebėti visuomenę, kurioje nėra rasinės nelygybės ar homobofiškų idėjų. Šis fantastinis filmas yra vienas laukiamiausių ir geriausių 2017-ųjų metų filmų, kurio specialiųjų efektų, kostiumų bei kūrybinės grupės pasirinkimu gali nustebti net ir daug ką matęs žiūrovas.
Taip pat skaitykite: „Liūtas“ – jaudinanti vieno berniuko kelionė namo tarp Indijos ir Australijos