Keista, pagalvoti, jog kažkada televizijos laida, kurios veiksmas vyksta kosmose, prasidedanti pasakojimais apie visatą, buvo laikoma nekviestu svečiu populiarioje kultūroje.
Toks fenomenas, kaip „Žvaigždžių kelias” gerokai pralenkė savo laiką. Istorija aiškiai įrodė, jog Gene Rodenberis drąsiai žengė ten, kur dar nebuvo joks žmogus. Tačiau turint omenyje daugybę puikių serialų, kurių veiksmas vyksta tolimose galaktikos platybėse, ir tai, jog šis žanras dabar turi tokią didelę reikšmę, sunku patikėti, jog radikaliausias mokslinės fantastikos serialas tuomet buvo niekam tikęs. Dabar visa kabelinė televizija yra skirta tokioms programoms. Neįmanoma įsijungti televizoriaus ar kito prietaiso ir nesusidurti su erdvėlaiviais ar ateivių invazijomis.
Mokslinė fantastika viena ar kita forma egzistuoja beveik nuo pat televizijos išradimo, ir čia ir kitose šalyse, o jos indėlis dabar yra didesnis nei bet kada. Tai kada, jei ne dabar, bus geresnis laikas apžvelgti 25 geriausius visų laikų mokslinės fantastikos serialus? Taigi geriausia, ką šis žanras gali pasiūlyti.
25. „Kontinuumas“ (Continuum, 2012-2015)
Serialas prasideda 2077 metais, kai labai pavojinga teroristų grupuotė „Liber8“ pabėga iš egzekucijos į 2012 metus. Kartu su jais per klaida į praeitį nukeliauja Kira Kameron, detektyvė, ateityje vadinama saugotoja. Čia jinai prisijungia prie vietinės policijos pajėgų norėdama sugauti pabėgelius. Veiksmas vyksta šiandieniniame Vankuveryje, kuris 2077 metais bus šiaurės Amerikos sąjungoje. 2077 metais visos pasaulio vyriausybės yra žlugusios, o pasaulį valdo korporacijos, kurios kuria savo policijos pajėgas ir taip kontroliuoja visuomenės laisves. Teroristai, save vadinantys išlaisvintojais, pabėgę į praeitį nori pratęsti savo pradėtą darbą – užkirsti kelią korporacijoms patekti į valdžią. Kirai taip pat padeda paauglys kompiuterių genijus Alekas Sadleris. Tačiau ji žino, kad jis bus vienos iš mega korporacijų vadovas, pavadinimu „SadTech“, kurios valdys ateities pasaulį. Seriale plačiai nagrinėjamos kelionių laiku galimybės ir jos padariniai ateičiai. Teoriškai jų kelionė laiku gali nulemti du skirtingus ateities pasaulius. Viename jų ši kelionė laiku yra neatsitiktinė, o iš tiesų senojo Alekso planas, kaip išlaikyti ateitį tokią, kokia ji yra dabar. Kita galimybė, kad kelionė laiku gali pakeisti ateitį, tačiau niekas nežino ar į gerąją, ar į blogąją pusę.
24. “Raudonoji Nykštukė” (Red Dwarf, 1988-)
Tam tikrai moksliukų kartai, ši komedija įgyvendino savo pavadinimo pažadą – sodrus, ryškus ir spinduliuojantis kultinis serialas, kuris įtraukė užkietėjusius gerbėjus į savo gravitacijos lauką ir niekada nepaleido. Serialas sujungiantia seną BBC kanalo charizmą ir ne Holivudinį stilių su britiškos komedijos šablonu, apie priešiškus kolegas, paklydusius tolimame kosmose. Serialas buvo prikeltas kelis kartus ir sulaukė tarptautinio pripažinimo. Naujų sezonų laukiame dar šiais metais.
23. „Žmogus aukštoje pilyje“ (The Man in the High Castle, 2015-)
Filipo K. Diko 1963 – aisiais išleistas romanas suteikė peno apmastymams: kaip dabar atrodytų Jungtinės Amerikos Valstijos, jeigu Ašis vis dėlto būtų laimėjusi Antrąjį pasaulinį karą? Ši Amazon kanalo adaptacija parodo pasikeitusią Ameriką, kuri yra pilkas košmaras pasirink-savo-nuodą priespaudoje. Tuo tarpu japonų imperialistai viešpatauja vakaruose, naciai rytuose, o „neutrali“ niekieno žemė driekiasi per uolinius kalnus. Silpnėjanti Hitlerio sveikata, kartu su besitęsiančiu rytų-vakarų šaltuoju karu, paverčia blogą situaciją dar blogesne. Ką jau kalbėti apie paslaptingą filmo juostą, kurios visi karštligiškai ieško. Jeigu serialas ir nuklysta nuo Diko romano, tai jo paranojiškas niūrumas puikiai pagerbia autorinę dvasią.
22. „Atstumtieji“ (Misfits, 2009-2013)
Jau pavadinimas mums praneša, kad seriale bus kažkas netikėto, įtraukiančio ir intriguojančio. Vietoj elitinių vakarėlių ar plevėsų turinčių milijardą ir besipuikuojančių savo pinigais, kovojančių dėl vietos po saule, ši istorija apie paauglių gaują, atliekančią viešuosius darbus. Ne patys geriausi prižiūrėtojai ir ryškūs oranžiniai parašiutininko kostiumai keičia serialų tipines mergaites su trumputėmis suknelėmis ir lycra aptemptus blizgius drabužius. Nors šis serialas yra apie prasikaltusius paauglius su ypatingais gebėjimais, nebūtų teisinga „Atstumtuosius“ vadinti superherojų serialu. Šie dykaduoniai paaugliai nesistengia išgelbėti pasaulio, o greičiau ištverti kasdienius gyvenimo sunkumus, nieko nenužudydami.
Tai puikus mokslinės fantastikos, komedijos ir dramos mišinys. Penkiems jauniems nusikaltėliams skiriami viešieji darbai. Iš pradžių atrodo, kad nuobodesnės veiklos negali būti, tačiau po keistos audros jie supranta, kad tai visai ne taip nuobodu, kaip buvo galvota. Neįprasta audra drastiškai apverčia jų gyvenimą ir suteikia keistas galias. Penki labai skirtingi paaugliai supranta, kad jie turi jaudintis kur kas daugiau, nei tik dėl šiukšlių rinkimo. Jaunuoliams prireikia nemažai laiko kol supranta, kad jų gyvenime kažkas pasikeitė. Saimonas (Iwan Rheon) gali tapti nematomu, Curtis (Natanas Stewart-Jarrett) gali atsukti laiką, Kellė (Lauren Socha) yra telepatė, Alisha (Antonia Thomas) visiems, kurie paliečia ją sukelia laukinį seksualinį potraukį ir Natanas (Robertas Sheehan) ilgiausiai trunka kol išsiaiškina savo super galią. Be to, paaiškėja, kad jie ne vieni, kuriems buvo suteiktos galios.
21. The Quatermass Experiment (1953)
BBC kanalui sukurtas, mokslinėje fantastikoje nuspielniusio Nigelio Nylo, serialo herojus Bernardas Quatermasas yra profesorius, besidomintis nežemiškais reiškiniais. Šis herojus tapo ikona netrukus po pirmos serijos. Joks techninis nesklandumas per paskutinės serijos transliavimą nebūtų sumažinęs šio serialo įtakos. Redžinaldas Teitas buvo pirmasis iš nesuskaičiuojamos daugybės aktorių, įkūnyjęs prieš ateivius kovojantį intelektualą, kuris vėliau pavergė klausytojus ir žiūrovus per radiją, filmus ir kelis kitus televizijos šou. 1979 metais išleistas keturių serijų mini serialas, kuriame Džonas Milas kovoja prieš postapokaliptinius hipius su kosminiu Stounhendžu, vienas aukščiausių Jungtinės Karalystės mokslinės fantastikos viršūnių. Juk niekada nepamirši savo pirmojo.
20. The Outer Limits (1963-1965)
Jo reputacija kentėjo, kadangi gimė „Prieblandos zonos“ (angl. The Twillight Zone) šešėlyje, bet kai kurių žanro fanų akyse, originali šio serialo versyja yra gerenė mokslinė fantastika. Jie buvo pavergi įdomių herojų, susiduriančių su piktadariais ateiviais, protingai išdirbtuose siužetuose. Kūrėjas Leslis Styvensas pasinaudodamas siauru biudžetu ir mažiau žinomu vardu, leido jauniems rašytojams, režisieriams bei technikams išbandyti savo kūrybą. Rezultatas – antologinis serialas, įkvėptas mažo biudžeto filmų, kuris atrodo, kaip europietiškas meninis filmas, toks, kuris greitai nesensta.
19. „Lėlių namai“ (Dollhouse, 2009-2010)
Slapta organizacija, kuri tokiems aktyvistams, kaip Echo (Eliza Dušku), įdiegia naujas asmenybes ir siūlo juos turtingiems savo klientams. Džošo Vedonso serialas pasižymi lankstumu, kuris leidžia kiekvieną savaitę su savo personažais daryti kažką naujo. Serialas nedelsiant išsiuntė Echo į įvairiausius nuotykius, nuo prostitucijos iki dėrybų dėl pagrobimo. Tačiau kai „Lėlių namai“ plėtojosi per pirmą ir vėliau per neįtikėtiną antrąjį sezoną, serialas išaugo į be galo trikdančią valandą apie korporacijų sąmokslus, neaiškias tapatybes ir technologinį Armagedoną.
18. „100“ (The 100, 2014-)
Serialo veiksmas vyksta praėjus 97 metams po atominio karo, kuris išnaikino beveik visą žmoniją. Vieninteliai žinomi likę žmonės buvo laimingieji, tuomet buvę dvylikoje kosminių stočių Žemės orbitoje. Šios dvylika stočių susijungė į vieną ir suformavo vieną didelę stotį, pavadinta arka. Šioje stotyje gyvena apie 2,4 tūkstančio žmonių. Tačiau netgi ir tokiam žmonių kiekiui stotyje palaikyti vos užtenka turimų atsargų ir maisto. Dėl šios priežasties visi nusikaltimai, netgi patys menkiausi yra baudžiami mirtimi, išmetant nusikaltėli į atvirą kosmosą. Vieninteliai nusikaltėliai sulaukę pasigailėjimo yra nepilnamečiai – jie yra uždaromi į kalėjimą ir kai sulaukia pilnametystės jų nuosprendis yra persvarstomas. Vieną dieną yra išsiaiškinama, kad arkos gyvybės palaikymo sistemos neilgai trukus suges nepataisomai. Dėl šios priežasties, kaip paskutinė viltis į Žemę yra išsiunčiami 100 nepilnamečių nusikaltėlių, kurie gali būti paaukojami, norint išsiaiškinti ar Žemės paviršiuje įmanoma gyventi. Nusileidus į Žemę paaugliai išsiaiškina, kad ji nėra visiškai išmirusi. Joje likę maža dalis žmonių, kurie sugebėjo išgyventi karą. Tačiau ne visi žmonės yra svetingi atėjūnams. Kai kurie žmonės tapo kanibalais ir jų grobis yra naujieji Žemės užkariautojai.
17. Torchwood (2006-2011)
Žemiškesnė „Daktaras kas“ frančizė prasidėjo paprastai – tiesiog stebint stiprų, nemirtingą, ateivius medžiojantį, neaiškios seksualinės orientacijos kapitoną Džeką Harknesą (vaidmenį atlieką Džonas Beroumenas), jo Kardifo pilyje apsistojusią merginą Ianto (Geret David-Lloyd) ir jo dešnioją ranką Gven (Eva Mails). Tačiau siužetui besivystant, serialas tampa sudėtingomis, kelių dalių istorijomis, kaip Children of Earth ir Miracle Day. Jis tapo įtemptu, politiniu trileriu su lazerio ginklais. Pamirškit geriečius ir blogiukus, geriausiu atvėju šis šou knisasi tarp moralinių normų, kurias galingieji nustato už mus.
16. „Utopija“ ( Utopia,) 2013-2014)
“Kas yra Džesika Haidė?” Tarp daugybės paranojinių sąmokslo trilerių išsiskiria nepaprastas Dennio Kelerio serialas. Jo istorija sukasi apie suklastotą grafinį romaną, kuriame egzistuoja paslėptų užuominų apie niekingą vyriausybės planą. Kai interneto forumo dalyviai, atsidavę komiksui, aptinka paskutinę egzistuojančią kopiją… Na, žinoma atsiranda žmonių valdžioje, kurie padarytų bet ką, kad šių žmonių pėdsakai būtų sunaikinti. Čia išvysime šiurpų sadistišką žudiką, vyrų ir moterų veikėjų įvairovę bei atsiskyrusią veikėją, kuri yra stipri varžovė visoms kiečiausioms moterims, pasirodžiusioms televizijos ekranuose (lenkiamės tau Fiona O’Shaughnessy). Serijos prasidėjo gan keistai ir toliau tapo dar keistesnės ir geresnės antrame sezone. Mes apgailestaujame, kad Deivido Finčerio amerikietiška versija buvo atmesta HBO kabelinės televizijos. Ir dar labiau apgailestaujame, kad originalios serijos taip ir nepasiekė JAV krantų. Mes kaltiname „Tinklą“ už tai.
15. „Pakraštys“ (Fringe, 2008)
J. J. Abramo kūrinys seka agentės Olivijos Dunham istoriją, kuri dirba FTB (federaliniame tyrimų biure). Ji yra perkeliama į pakraščio divizijos darbo grupę, kartu su pamišusiu mokslininku Valteriu Bišopu ir jo sūnumi, visų galų meistru, Piteriu Bišopu. Valteris 17 metų praleido psichiatrinėje ligoninėje, iš kurios buvo paleistas, kad galėtų dirbti su šia grupe. Ši darbo grupė tiria keistas bylas, susijusias su pakraščio mokslu, kuris peržengia įprastinio mokslo galimybes. Jie susiduria su tokiomis keistomis bylomis kaip transhumanizmo ar paralelinių visatų egzistavimu. Jų tyrimų rezultatai dažnai nuveda į biotechnologijų kompaniją „Massive Dynamic“, kurią įkūrė Valterio buvęs partneris Viliamas Belas. Jie įtaria, kad ši kompanija vykdo daugybę eksperimentų, kurie prieštarauja mokslo etikai. Šiame seriale yra daug netikėtų ir gana keistų nutikimų. Olivija serialo eigoje išsiaiškina, kad ji vaikystėje buvo Valterio eksperimentų objektas, kurių metu ji įgavo silpnų antgamtinių galių. Keista ir tai, kad serialo herojus nuolat iš šalies stebi pliki, išblyškę žmonės, vadinami stebėtojais. Ir tai tik vienas iš daugybės keistų seriale įvykusių nutikimų. Serialas taip pat nestokoją humoro ir šmaikščių nutikimų. Dauguma šio serialo serijų yra nesusijusios, ypač pirmuose sezonuose ir jas galima žiūrėti kaip atskiras dalis, tačiau ilgainiui seriale istorija persipina per dideles serijų grupes.
14. „Žmonės“ (Humans, 2015-)
Mokslinės fantastikos serialas, kuriame veiksmas sukasi netolimoje ateityje, kuomet kiekviena šeima turi robotą – tarną, savo išvaizda ir elgesiu labai panašų į žmogų. Naujos technologijos bei pažanga mokslo srityje leido sukurti tokį produktą, kuris turi dirbtinį intelektą, tačiau sugeba mąstyti, turi jausmus ir savo nuomonę. Kai žmonės sukuria savo kopijas su kuriomis užmezga emocinį ryšį, iškyla klausimas – ką iš tikrųjų reiškia būti žmogumi?
Serialą „Žmonės“ sukūrė britų režisierių duetas – Semas Vincentas ir Džonatanas Breklis. Šis serialas sukurtas pagal Larso Lundstromo švedišką dramą „Tikri žmonės“ (angl. „Real Humans“). Britų duetas siūlo mums tą pačią švediško serialo istoriją, tačiau prideda jai naujos gyvybės, įdomumo bei patrauklumo. „Žmonės“ yra visiškai naujas 2015 metų serialas, turintis dar tik vieną sezoną, kurį sudaro 8 serijos. Serialas susilaukė pripažinimo, todėl nuspręsta 2016 metais išleisti antrąjį sezoną, žadantį naujų istorijos posūkių. Serialas „Žmonės“ parodo, kokia gali būti mūsų netolima ateitis, kuomet žmonių sukurti puikiai išvystyti robotai – tarnai keičia mūsų kasdienį gyvenimą. Serialas intriguoja įdomiu siužetu, puikia britiška aktorių vaidyba bei kiekvienoje serijoje gvildenama tema – jog ribos, skiriančios žmogų ir robotą, visiškai susiliejo.
Džo Hawkinsas (akt. Tom Goodman-Hill) nebesusitvarko su savo trimis vaikais ir darboholike žmona. Kai stresas darbe, nuolat nepatenkinti vaikai ir atšalusi santuoka tampa nebepakeliami veiksniai šeimos tėvui, jis sumano įsigyti naują robotą – tarnę Anitą (akt. Gemma Chan). Šis Džo sprendimas susilaukia labai įvairios šeimos reakcijos. Jo jauniausioji dukrelė Sofi (akt. Gemma Chan) labai patenkinta savo nauja aukle ir nori su ja praleisti kuo daugiau laiko. Paauglys sūnus Tobis (akt. Theo Stevenson) taip pat džiaugiasi, jog jų namuose nuo šiol gyvens „karšta“ robotė, spinduliuojanti savo neįtikėtinu grožiu – proporcingom kūno linijom, lygia kaip aksomas oda bei simetriškų bruožų veidu.
13. Žvaigždžių vartai SG-1 (Stargate SG-1, 1997)
Serialas buvo sukurtas pagal prieš kelis metus sukurtą ne geriausiai įvertintą filmą. Taigi niekas nesitikėjo iš šio serialo nieko ypatingo. Tačiau jis sugebėjo užkariauti žiūrovų dėmesį ir tęsėsi net 10 sezonų. SG-1 yra geriausias iš daugelio specialiai sukurtų karinių komandų, kurios tyrinėja tolimus pasaulius keliaudamos per netikėtai atrastus rato formos vartus. Šie vartais – užmirštos civilizacijos palikti įrenginiai kurie leidžia keliauti tarp visų kitų vartų. O tokių vartų yra begalė, begalėje skirtingų ir ne visada svetingų pasaulių. Elitinę komandą sudaro du JAV kariai – Jackas O’Neilas ir Samantha Carter, archeologas-lingvistas Danielis Jacksonas, kuris visų mokslininkų buvo laikomas pamišėliu, nes tvirtino, kad Egipto piramidės iš tiesų yra kosminiai laivai, kas pasirodė esą tiesa, ir netikėtai prie komandos prisijungęs ateivis Tealas – buvęs Apofio kariuomenės generolas. Seriale sutinkama daug ateivių rasių, tačiau kelios pagrindinės yra Goa’uldai – pagrindiniai piktadariai, kurie prieš tūkstančius metų buvo užkariavę žemę ir apsimetė Senovės Egipto dievais, Jaffa – Goa’uldų vergai, kurie sukyla prieš savo šeimininkus ir Asgardai – maži pilki technologiškai išsivystę ateiviai, padėję žmonių rasei lemiamais momentais. Serialas įtraukia neįprastais būrio nuotykiais svetimuose pasauliuose bei daugelio mokslinių teorijų ir hipotezių pritaikymu.
12. „Juodoji našlaitė“ (Orphan Black, 2013-)
Pagrindinė serialo herojė Sara Maning po to kai tampa moters, labai panašios į ją, savižudybės liudininke nusprendžia pasisavinti jos asmenybę. Taip ji tampa Betha – policijos detektyve. Serialo eigoje ji išsiaiškina, kad tai buvo jos klonas, ir kad jos klonų yra visoje Amerikoje ir Europoje. Tačiau pasaulyje yra ne tik jos, bet ir jos brolio Felikso ir dviejų jos draugių Alison ir Hendriks klonų. Jie visi yra sukurti mokslinio judėjimo pasivadinusiu „Neolution“. Šis judėjimas tiki, kad žmonės pasitelkę mokslines žinias gali paspartinti savo evoliuciją. Judėjimas yra įsikūręs biotechnologijų korporacijoje, kuri vykdo tyrimus ir eksperimentus susijusius su klonavimu. Tačiau žmogaus evoliucija ne vienintelis korporacijos tikslas – jie taip pat siekia pelno. Dėl šios priežasties jie stebi visų klonų asmeninius gyvenimus ir juos moksliškai tiria. Slapta religinė grupė, vadinama „Proletheanais“ pasitelkdama viena iš šių klonų nori išžudyti visus likusius, nes mano, kad klonai yra bjauru ir šventvagiška. Po kiek laiko ir religinis, ir evoliucinis judėjimai išsiaiškina, kad Sara turi dukrą, vardu Kira. Tačiau tai turėtų būti neįmanoma, nes visi klonai yra nevaisingi. Dėl šios priežasties abi pusės ypač nori sugauti šią klonę su jos dukra, kurios yra priversto bėgti.
11. „Futurama” (Futurama, 1999-2013)
Vienintelis suaugusiems skirtas animacinis serialas saraše, turintis stiprų humorą ir nebijantis pašiepti visuomenėje vyraujančių nuostatų. Seriale labiausiai įsigalėjusi satyra apie kasdienį ateities gyvenimą, kuris yra lyginamas su dabartiniais laikais. Šio serialo autorius visiem gerai žinomas žmogus animacijos pasaulyje – Mattas Groeningas – žmogus sukūręs Simpsonus. Kuriant šį animacinį serialą jo pagrindinis tikslas buvo po paika išorę paslėpti subtilesnius juokus ir parodyti visuomenėje vyraujančias problemas. Serialas laimėjo 6 „Emmy“ apdovanojimus. Jo pagrindinis herojus – ne pats protingiausias picų išvežiotojas Niujorko mieste Philipas J. Fry’jus. Pristatydamas picą 2000-ųjų metų išvakarėse į kriogeninio užšaldymo laboratoriją jis netyčia paslysta ir užsišaldo save tūkstančiui metų. Atsibudęs po tūkstantmečio jis ne tik nenusimena, tačiau priešingai, apsidžiaugia galimybę gyventi ateityje. Įsidarbinęs tarpplanetinėje siuntų išvežiojimo kompanijoje, kuri priklauso jo vieninteliam išlikusiam giminaičiui, jis pradeda savo nuotykius. Šiame ateities pasaulyje žmonės, ateiviai ir robotai gyvena taikoje, labiau socialiai išsivysčiusioje visuomenėje nei mūsiškė. Jo geriausias draugas – robotas Benderis, kuris yra varomas alkoholiu, mėgsta lošti azartinius lošimus ir vogti. Nors ir yra pristatomas kaip mokslinės fantastikos komedija, šis animacijos šedevras yra privertęs verkti ne viena savo jaudinančiomis akimirkomis.
10. „Daktaras kas” (Doctor Who, 1963 -)
Tai ilgiausiai besitęsiantis mokslinės fantastikos serialas pasaulyje praeitais metais švenčtęs savo penkiasdešimtmetį. Jame pasakojama apie paskutinį gyvą likusį pažangios civilizacijos atstovą, po jo gimtosios planetos sunaikinimo, vadinamą laiko valdovu. Jis keliauja per laiką į įvairias planetas su savo erdvėlaiviu, atrodančiu kaip Britanijos policininkų būdelė, kuri yra didesnė viduje nei atrodo iš išorės. Tačiau jis nebūna vienas – jį dažniausiai lydi kokia nors mergina iš žemės. Savo kelionėse jie aplanko Žemės praeitį ir ateitį, keliauja po tolimas planetas ir tolimus laikus – netgi iki visatos pabaigos dienos. Savo kelionėse jis išsiaiškina, kad rasė, vadinama darlekais, sunaikinusi jo gimtąjį pasaulį tebegyvuoja. Tai būtybės lindinčios roboto šarvuose ir praradusios visus jausmus. Vienintelis jų noras – naikinti. Per 50 metų gyvuojantį serialą pagrindinį vaidmenį yra atlikę jau 12 aktorių. Tačiau tai nėra netikėti pasikeitimai produkcijoje – daktaras kas turi sugebėjimą regeneruoti ir kaskart jis įgauna vis naują išvaizdą. Šitokiu būdu labai genialiai pakeičiamas pagrindinis aktorius, kuris į serialą įneša vis kažką naujo.
9. „Babilonas 5″ (Babylon 5, 1994-1998)
Veiksmas vyksta 2258-2262 metais neutralioje teritorijoje pastatytoje kosminėje bazėje. Ši bazė buvo pastatyta praėjus 10 metų po karo tarp Žemės ir Minbario planetų. Bazės pagrindinė paskirtis – Žemės, Minbario, Vorlonų, Centauri, Narnų ir kitų mažesnių rasių politinis bendradarbiavimas. Tačiau ne viskas taip paprasta – tūkstantmečius vykę karai tarp Centauri ir Narnų civilizacijų padarė juos nesutaikomais priešais. Netgi atsiradusi senovinė pirmykštė rasė, vadinama šešėliais, kuri yra galingesnė už visas dabartines civilizacijas sudėjus kartu, nepagerina Centauri ir Narnų politinių ryšių. Pagrindinis serialo kūrėjas J. M. Staczynskis parašė didžiąją dalį scenarijų, tačiau prie jo prisijungė tokie garsūs fantastai kaip Davidas Gerroldas, kuris taip pat scenarijus kūrė žvaigždžių kelio serialui ir Neilas Gaimanas, kuris parašė daug garsių fantastinių knygų, tokių kaip „Kapinių knyga“ ar „Amerikos dievai“. Nors neretai mokslinės fantastikos žanras priskiriamas jaunesniajai auditorijai, šis serialas nėra toks. Jame pasakojama apie sudėtingą šių rasių istoriją, tarp jų vykusius karus ir užkariavimus. Seriale nagrinėjamos gilios filosofinės, politinės, socialinės problemos, tokios kaip: patriotizmas, priklausomybė nuo narkotikų, homofobija, evoliucionavusių žmonių problema ar religinė tolerancija. Jame bandoma pažvelgti kaip galėtų atrodyti reali ateitis žmonijai pradėjus bendrauti su nežemiškomis būtybėmis.
8. „Jonvabalis” (Firefly, 2002)
Po pirmojo sezono nutrauktas ateities vesternas. Šis serialas susilaukė kontroversiškų įvertinimų iš žiūrovų – vieniems jis netikėtai nutrauktas šedevras, kitiems – susidomėjimo nekeliantis mažo biudžeto serialas. Serialo populiarumui nepadėjo ir netikėtai keistai leidžiamos serijos į televizijos eterį – jos buvo rodomos ne iš eilės. Veiksmas vyksta praėjus 500 metų nuo dabarties, neištyrinėtoje galaktikos vietoje. Žmonės privalėjo palikti žemę, nes joje tiesiog buvo per daug žmonių, taip jie atsidūrė šios žvaigždės planetų sistemoje. Žmonės daugelį planetų ir jų mėnulių pavertė panašiais į žemę, tačiau išorinės žvaigždės sistemos planetos liko nepilnai pritaikytos gyvenimui. Pagrindiniai herojai – jonvabalio klasės kosminio laivo įgula, taip vadinamo dėl savo neįprastos išvaizdos, su kapitonu Nathanu Fillionsu priešakyje. Jie po pilietinio karo atsidūrę pralaimėjusiųjų pusėje dabar yra priversti gyventi žvaigždės sistemos pakraščiuose esančiuose nesvetingose, sausuose planetose. Tokios planetos puikiai tinka perteikti vesterno atmosferai. Ši ateitis toli gražu nuo tobulos – JAV ir Kinija susijungė į aljansą, kuris įtakojo šių dviejų kultūrų susimaišymą. Tokiu būdu pasaulyje lieka tik viena dominuojanti supervalstybė. Pagal serialo autorių niekas šioje ateityje nepasikeitė į gerąją pusę – technologijoms tobulėjant žmonijoje išlieka tos pačios politinės, etinės ir moralinės problemos. Žiūrovams krito į akis serialo autorių kreipiamas dėmesys į detales – pavyzdžiui seriale kosmose niekas neskleidžia garsų.
7. „8 pojūčiai” („Sense8“, 2015)
Specialiai „Netflix“ kuriamas serialas „sense8“ neabejotinai buvo vienas jų ambicingiausių projektų. Serialas buvo kurtas Andy ir Lana Wachowski, kurie daugeliui žinomi dėl jų kurtos „Matricos“ ir abiejų jos tęsinių bei„V — tai vendeta“. Kaip ir ankstesni darbai, „sense8“ yra mokslinės fantastikos žanro serialas. Tačiau serialas įsimintinas visai ne dėl to.
Siužetas tikrai sudomins tuos, kas išsiilgę originalumo. Pagrindiniai aštuoni serialo veikėjai, nepažinodami vienas kito, gyvena skirtinguose pasaulio kampeliuose. Visų jų gyvenimai skiriasi kaip diena nuo nakties: jaunas autobuso vairuotojas Kenijoje siekia sutaupyti pinigų AIDS sergančios motinos vaistams, įtakinga Seulo verslininkė po darbo užsiiminėja kovų menais, transmoteris iš San Francisko internete kovoja už lygias teises, Indijoje farmacijos mokslus baigusią merginą konservatyvūs tėvai nori ištekinti už nemylimo vyro, Londone gyvenanti islandė didžėja bando pabėgti nuo praeities, Meksikos telenovelių aktorius slepia savo homoseksualumą, Čikagos policininkui ramybės neduoda neišspręsta žmogžudystė iš vaikystės, spynų ekspertas Berlyne yra profesionalus vagis.
Vieną dieną jie atranda turintys telepatinių galių, kurios jiems leidžia bendrauti tarpusavyje ir kartu spręsti problemas. Kaip ir iš kur tos galios atsirado — nepaaiškinama. Žinoma tik tai, kad dėl jų sugebėjimų mintis kontroliuojantis blogiukas juos siekia pagrobti blogio korporacijai.
6. „X-failai“ ( X-Files, 1993-2016)
Kaip ir formas keičiantys ateivių prerijų medžiotojai, paranojiškas Kriso Karterio serialas kiekvieną savaitę gali būti vis kitoks. Serialo kintamumas davė rašytojams ir režisieriams šansą išvystyti skirtingus savo stilius – pamačius Kim Maners vardą kūrėjų sąraše, jau žinodavai, jog laukia kažkas ypatingo – o jo rafinuotumas, šioms kino vertybėms praskynė kelią į mažuosius ekranus. Tačiau nuoseklus paranormalių reiškinių nagrinėjimas suteikė „X-failams“ tikros mokslinės fantastikos vardą, nesvarbu, kokį kelią serialas pasirinko. Jis privertė norėti tikėti, jog tiesa slypi kažkur anapus. visi atpažįsta serialo pradžioje grojančią muziką. Pagrindiniai X failų herojai, du federalinio tyrimų biuro agentai – Foksas Malderis, kuris tiki, kad ateiviai egzistuoja, ir Dana Scully – mokslininkė, skeptikė, kuri tikrina visus Mulderio pateiktus įrodymus apie ateivius. Toks tandemas puikiai tinka paslaptims susijusioms su ateiviais aiškintis, palaikydamas balansą ir verčiantis žiūrovą spėlioti kokia iš tiesų yra tiesa. Tikintis ateiviais Malderis ir skeptiškoji Skali gali vienu metu artėti prie valdžios sąmokslų atskleidimo, tada atrasti nežemiškas paslaptis ar atsidurti siaubo filme. X failai – tai niekada neištirti prieš tai buvusių agentų darbai. Tačiau Malderiui ir Scully pasiseka išsiaiškinti kelias bylas, o tuo pačiu jie supranta, kad kažkas, kas nenori, jog šios paslaptys būtų atskleistos, veikia prieš juos. Dėl šios priežasties abu agentai pradeda pasitikėti tik vienas kitu, o ilgainiui šis pasitikėjimas perauga ir į romantinius ryšius. Serialas be mokslinės fantastikos žanro yra priskiriamas ir siaubo bei paslapčių žanrams. Turbūt ne vienas žmogus turėjo bemiegę naktį ar įgijo naują fobiją pažiūrėjęs kurią nors seriją. Taigi jei jus lengva išgąsdinti patartina žiūrėti šį serialą šviesiu paros metu. Tai labai įtraukiantis serialas, verčiantis susimastyti ar tikrai mes esame vieni šioje visatoje.
5. „Prieblandos zona“ (angl. The Twillight Zone) (1959-1964)
Kai Rodas Serlingas pavargo nuo to, kaip kanalai nusunkia socialines temas iš jo scenarijų, jam kilo puiki idėja: sudėti savo politiką į mokslinės fantastikos scenarijus. Tai buvo originalus „Prieblandos zonos“ kabliukas, tačiau serialas pralenkia visus kitus ne dėl kupino metaforų moralizavimo savo istorijose apie „baisius“ plastinės chirurgijos pacientus, gyvas lėles ir tironiškus paauglius, kurie gali pradanginti suaugusius. Labiau dėl to, kaip baiginančios idėjos įsigavo į pirmines žmonių baimes – ei, kas ten ant lėktuvo sparno?! – ir kaip ciniškas Serlingo požiūris į žmoniškumą, pasitarnavo ironiškuose siužeto vingiuose. (Vaikai, pasirūpinkit savo akiniais po apokalipsės. Ir saugokitės ateivių receptų knygų). Serialas iš kitų esančių sąraše išsiskiria tuo, kad kiekvienoje serijoje yra pasakojama vis kita istorija, o nespalvotas filmavimas jam prideda mistinės atmosferos. Kultiniu tapęs serialas sukūrė dabar visiems žinomus pasakojimus apie gremliną ant lėktuvo sparno, kurį mato tik vienas keleivis, ar apie ateivius, kurie atskrido į žemę tarnauti žmonijai. Serialo kūrėjas Rodas Serlingas (dar žinomas kaip filmo „Beždžionių planeta“ scenaristas) pats iš 156 serijų parašė 92. Seriale galima įžvelgti alegorijų į to meto socialinių, moralinių ir politinių pasaulio ar Amerikos problemų, tokių kaip atominio ginklo panaudojimas ar rasinė diskriminacija JAV visuomenėje. Lyginat su šiuolaikiniais serialais pastarojo tempas yra gana lėtas, jame nėra daug veiksmo scenų, tačiau kiekviena istorija yra įtraukianti ir verčianti susimastyti. O kas šį serialą padaro tikrai bauginančiu, yra idėja, jog amerikiečių namai ir darbovietės gali staiga pasiversti mūsų košmarais. Monstrai laukiami Klevų gatvėje – ir mes esame tie mostrai.
4. „Vakarų pasaulis” (Westworld, 2016-)
Jungtinių Amerikos valstijų kabelinės televizijos tinklas HBO per pastaruosius du dešimtmečius tapo ambicingų kūrėjų definicija. Užsibrėžtiems tikslams tinklas negaili lėšų bei resursų, o naujasis serialas „Westworld“ šiuo metu yra vienas iš brangiausiai kainuojančių bei įspūdingų kompanijos projektų.
Serialas paremtas 1973 metų, Michael Crichton sukurtu filmu, tokiu pačiu pavadinimu. Siužetas sukasi apie vakarietišką teminį atrakcionų parką. Androidai, vilkintys dulkėtais apdarais – pagrindinė atrakcija, jie gali tapti draugais, su jais galima išgerti, mylėtis ar net nužudyti. Robotai, arba kaip kūrėjai juos pristato – šeimininkai, parko svečiams negali padaryti jokios žalos.
Plėtodami tokias plačias temas kaip: religija, moralė ir žmonių bei antžmogių smurtas, kūrėjai nepamiršta sudaryti dėmesį pritraukiančios atmosferos. Serialas puikiai balansuoja tarp filosofijos, romano, žudynių ir paslapčių. Ir jeigu jums toks aprašymas jau kažkur girdėtas – nenustebkite. Be serialo kūrėjų Jonathano Nolano ir Lisos Joy, prie šio projekto prisidėjo ir serialo „Dingę“ prodiuseris J. J. Abramsas.
3. „Juodasis veidrodis“ (Black Mirror, 2011-)
Šiuolaikinės medicininės technologijos leido išgydyti tūkstančius žmonių, pagydyti nepagydomuosius, suteikti šansą tiems, kurie ankščiau jo neturėjo. Internetas ištrynė valstybių sienas, atstumus ir ilgas valandas laukimo, tačiau tuo pačiu jis ištrynė ir gebėjimą bendrauti, savarankiškai mąstyti ar mėgautis mus supančiu pasauliu. Technologijos suteikė begalę teigiamų aspektų, tačiau tuo pačiu nepašykštėjo ir neigiamų. “Black Mirror”, tai serialas atskleidžiantis tamsiąsias technologijų puses, pateikiantis savo ateities viziją, kuri gali pasirodyti mažų mažiausiai niūri. Tai toks serialas, kurį labai sunku nusakyti žodžiais. Ir taip yra tikrai ne dėl to, kad jis yra neįdomus ar nesuprantamas. Kiekvienoje serialo serijoje pasakojama vis kita istorija, su kitais pagrindiniais veikėjais ir kita veiksmo vieta. Visos serijos apjungia vieną pagrindinę mintį – technologijos, netinkamai jas naudojant gali padaryti labai daug žalos žmogui kaip asmenybei, ir kaip bendrai visuomenei. Šiame seriale technologijos yra pateikiamos iš blogosios pusės, neretai hiperbolizuojant šiais laikais visuomenėje egzistuojančias problemas, susijusias su technologijomis. Nors ir galima susidaryti įspūdį, kad serialo autorius yra nusistatęs prieš naująsias technologijas, taip nėra, nes pateikiama mintis dažniausiai yra kiek gilesnė, negu „technologijos yra blogos“. Technologijos savaime negali būti geros ar blogos, jos yra tik žmogaus konstruktas, kuris atspindi jos vartotoją. Tai tarsi metafora apie tai kaip mes praleidžiame daugiau laiko gyvendami savo gyvenimus per skaitmeninius ekranus, o ne gyvendami natūralioje aplinkoje. Tad kiekviena serija turi savo moralą, savo pasaulio matymo kampą, o pagrindinė viso serialo žinutė, kurią mums siunčia serialo kūrėjai yra ta, kad mes pernelyg dažnai leidžiame technologijoms įtakoti mūsų gyvenimus ir prarandame suvokimą kas iš tiesų yra svarbiausia –žmogiškumas.
2. „Galaktikos kovos” (Battlestar Galactica, 2004-2009) Šiame seriale yra visko – karo, terorizmo, politikos, jausmų, mistikos, robotų ar net religinių fanatikų. Veiksmas vyksta tolimoje žvaigždės sistemoje, kurioje žmonija yra kolonizavusi dvylika planetų. Veiksmo pradžioje pasakojama apie žmonių sukurtus robotus – Cylonus, kurie sukilo prieš žmoniją, tačiau pralaimėję karą atsitraukė. Tačiau po daugelio metų ištobulėję ir sukaupę didelę kariuomenę jie netikėta ataka sunaikina visas dvylika kolonijų vienu metu. Iš klestinčios žmonių rasės lieka tik apie 50 tūkstančių žmonių, kuriems tuo metu pasisekė būti kosminiuose laivuose toliau nuo kolonijinių planetų. Likusi žmonijos dalis suformuoja nedidelę flotilę su vieninteliu likusiu kariniu laivu priešakyje ir išsiruošia į kelionę per nepažįstamą ir netyrinėtą erdvę į legendose minima Žemės planetą. Tačiau tai ne pati blogiausia žinia, nes juos persekioja niekada nemiegantys ir nepailstantys Cylonai, o jų kuro, vandens ir maisto atsargos nenumaldomai senka. Jeigu to dar būtų maža, paaiškėja, kad Cylonai patobulėjo taip, kad gali atrodyti taip pat kaip žmonės, o laive atsitinkantys iki tol manyti nelaimingi atsitikimai yra tokio roboto kruopščiai paruošti sabotažai.
1. „Žvaigždžių kelias“ (Star Trek) (1966-1969)
Beveik kiekvienas žodis šio serialo įžangos monologe tapo kesdienėmis mūsų kalbomis. Beveik kiekvienas niuansas aktorių vaidyboje tapo žinomas. Beveik kiekvienas mokslinės fantastikos serialas įskaitant ir turintį labia panašų pavadinimą „Žvaigždžių Karai” (angl. Star Wars), yra skolingas šiam serialui. Taip, Džyno Rodenberio novatoriškas serialas yra saulė aplink kurią skrieja visas mokslinės fantastikos žanras. Pagrindiniai serial veikėjai skiriasi, kaip diena nuo nakties, karštakošis Kapitonas Džeimsas T. Kirkas ir šaltus nervus išlaikantis mokslininkas Ponas Spokas, pelnytai pavertė aktorius Viljamą Šatnerį ir Leonardą Nymoju ikonomis. Serialo ateiviai ir priešai – Triblai, Klingonai ir Kanas, o Dieve! – lieka neišdildomai įdomūs. Stiprus, humaniškas, šaltojo karo liberalizmas ir neištirtų atradimų tyrinėjimas bei optimizmas yra išlaikomi viso serialo eigoje. Tegul erdvėlaivis „USS Enterprise“ niekada nesustoja drąsiai keliauti į moksinės fantastikos gerbėjų mintis ir širdis.
Legendinės komandos nuotykius pratęsė vėliau pasirodęs „Žvaigždžių kelias: kita karta“ (Star Trek: The Next Generation, 1987-1994) Provokuojantys filosofiniai sunkumai, nauji pasaulinio lygio priešai ir mylimi aktoriai besisukantys apie Šekspyrišką kapitono Jean-Luc Pikardo erudiciją, kurį įkūnijo Patrikas Stiuartas – visa tai šiai frančizei, sukurtai praėjus keliems dešimtmečiams po originalo, uždirbo vietą panteone, šalia savo pirmtako.
Taip pat skaitykite: 10 moterų, įkūnijusių įsimintiniausius mokslinės fantastikos personažus