Kino filmo "Fifth Element" kadras

Jau seniai mokslinės fantastikos filmų, knygų, komiksų kūrėjai kaltinami dėl diskriminacijos, kad dažniausiai jų kūriniuose dominuojantys visatos gelbėtojai – vyrai.

Kalbant apie vyrų ir moterų lygybę  ekrane, ten moterys vis dar dažnai vaizduojamos kaip į nelaimę atskubančios „visatos gelbėtojams“ pagalbininkės ar tiesiog seksualios kosmoso mažulės, skirtos paganyti akims. Kai atsirado naujas kino ir knygų žanras – mokslinė fantastika, rašytojai ir kino kūrėjai į viską žiūrėjo ir įsivaizdavo kiek kitaip.

Tokios rašytojos kaip Marge Piercy, Ursula LeGuin ir Margaret Atwood turėdamos aštrią feministišką akį, jau 70-aisiais ir 80-aisiais numatė ateitį. Didžiojoje dalyje jų kūrinių neigiama dabartyje vyraujanti lyčių ir seksualumo samprata ir numatomi nauji bauginantys būdai, kurie gali pakeisti patriarchalinę valdžią.

Aiškindamiesi ir studijuodami lyčių vaidmenis socialinėse ir biologinėse kategorijose, kino kūrėjai pasitelkė fantastikos žanrą. Kaip puikus pavyzdys yra Lizzie Borden „Born in Flames“ (1983) filmas, tai vienas iš pirmųjų ir galima sakyti visiškai feministiškas filmas, kuriame tobulai pateikiama ir įsivaizduojama netolima ateitis, pogrindinis moterų (vieną iš vaidmenų atlieka Kathryn Bigelow) sukilimas prieš totalitarinę socialistinę patriarchiją.

Galima teigti, kad Bigelow vaidmuo šiame filme gana ironiškas, atsižvelgiant į tai, kad net gi po dar vienos feminizmo bangos, ankstesnis moterų įvaizdis pasikeitė ir taip įsivaizduota ir kurta revoliucinė bei lygiateisė ateitis fantastiniuose filmuose, tiesiog neegzistuoja. Kino istorija ir paprasčiausi lyčių lygybės tyrimai patvirtina, kad ir toliau moterys atliko bereikšmius vaidmenis, o apie svarbią rolę tik galėjo pasvajoti.

Bigelow tapo pirmoji moteris laimėjusi oskarą kaip geriausia 2010 metų filmo („Išminuotojų būrys“) režisierė, o anksčiau ginčuose dėl lygybės fantastiniuose filmuose buvo laikoma tik „mergina iš plakato“, tad daugelis ją atpažįsta kaip feminizmo mokslinės fantastikos filmuose pradininkę ir kaip moterį nutraukusią vyrų dominavimą Holivude.

Nepaisant to, per visus šiuos kino istorijus metus yra sukurta begalė įsimintinų ir tikrai nuostabių fantastinių personažų, kuriuos įkūnijo moterys. Dar visai nesenai, šio žanro gerbėjai sukūrė internetinį puslapį, kur didžiąją dalį sudaro moterys, diskutuojančios ir vis prisimenančios garsiausius praeities ir būsimus ateities herojus.

Maria – Metropolis (1927)

Maria, be jos tikriausiai neapseitų nei vienas geriausių fantastinių moterų personažų sąrašas. Tačiau turime apsispręsti, kuriai atiduodame savo simpatijas. Ar turime omenyje Maria žmogų, kuri savo pažadais vedė žmones į geresnę ateitį? Ar robotą panašų į Marią, kurį valdė vyras apsėstas meilės savo mirusiai žmonai?

Tikriausiai vien dėl kinematografijos paveldo, tai būtų robotas.  „Žvaigždžių karų“ C-3PO robotas buvo sukurtas panašus į Maria robotą. Aktorė Brigitte Helm įkūnijo Maria, kuri vaidino drebanti ir įsitempusi, ji turėjo įkūniti du skirtingus personažus. Paviršiuje rastas prabangus miestas Metropolis sukėlė daugybę klausimų, o jos tylus ir kaltinantis žvilgsnis be žodžių viską atskleidžia. Jos simbolinis statusas ją išskiria nuo dabartinių herojų. Tačiau abu Maria personažai atskleidžia visiem rūpimą moters rolės problemą: vyraujantis kontrastas tarp vyrų ir jų puikybės kuriamos tikros ir fantastinės moters.

Leeloo (Milla Jovovich) – Penktasis elementas

Milla Jovovich visada išliks mokslinės fantastikos šlovės muziejuje, jos sukurti personažai filmuose „Absoliutus blogis“, „Ultravioletas“, „4-asis lygmuo“ yra neišdildomas ir vertingas indėlis, kalbant apie moterų vaidmenis tokio žanro filmuose. Bet tikriausiai vienas įsimintiniausių personažų ir jau tapusiu tikra klasika – Leeloo,  filme „Penktasis elementas“. Bruce Willis vaidinantis taksistą Korben Dallas turėjo pasijausti tikrai maloniai nustebintas, kai tikrąją to žodžio prasme į jo automobilį kažkokiu neįtikėtinu būdu nukrito tokia nuostabi moteris kaip Mila. Ir iš tikrųjų jei net nereikėjo jos „visur tinkančio“ paso.

Furioza

Furioza (Charlize Theron) – Pašėlęs Maksas: Įtūžio kelias (2015) 

Neįtikėtinai sėkmingos trilogijos naujame restarte vaizduojama labai stiprus žmogus – Imperatorė Furioza (Šarlizė Theron). Furioza gimė vietovėje vadinama Žaliąja vieta, kur žemė yra derlinga ir šviežios daržovės auginamos maistui. Dar jos vaikystėje, ją ir jos mamą užpuola Imortanas Džo ir jas pagrobia. Netrukus miršta Furiozos mama ir ji lieka viena. Užaugus Citadelėje, nedidelėje išgyvenusiųjų tvirtovėje, ji užsitarnauja imperatorės rangą Imortano Džo vadovaujamoje armijoje.

Furiozai buvo paskirta užduotis saugoti Penkias Imortano žmonas. Iš pradžių nekreipusi dėmesio į nuolatinių žmonų prievartavimų ir joms atliekamų medicininių procedūrų vieną naktį ji užklupmpa vieną iš žmonų besidarančią abortą ir ją sustabdo. Furiozą įsiutina tai, kad Penkios Žmonos nevertino prabangaus gyvenimo, kuris joms yra suteiktas. Ji nutaria pabėgti į savo gimtinę ir išgelbėti žmonas. Bebėgama ji sutinka Maksą su kuriuo suvienija jėgas siekiant nukeliauti į Žaliąją vietą. Imperatorė Furioza yra gera taktikė, mechanikė ir įgudusi karė. Ji puikiai pavaizduoja moters kaip svarbaus veikėjo vaidmenį, kuris yra gan retas reiškinys tokio žanro filmuose.

Princesė Leia (Carrie Fisher) – “Žvaigždių karų” trilogija

Pirmojoje dalyje “A New Hope” pasirodžiusi Princess Leia, daug gerbėjų ir susižavėjimo laupsių nesusilaukė, o atvirkščiai juokingų replikų dėl savo “bandelių” šukuosenos. Tačiau pasirodžius visoms trims dalims ir susifomavus milžiniškam sagos gerbėjų būriui Carrie Fisher visiems laikams įėjo į kino klasikos istoriją.

Ripley – Svetimas (1979), Svetimi (1986), Svetimas 3 (1992), Svetimas: Prisikėlimas (1997)

Sigourney Weaver sukurtas personažas ateivių žudikė Ellen Ripley susilaukė daugiausiai balsų kaip vienas geriausių mokslinės fantastikos personažų. Nors vaidmuo buvo parašytas vyrui, tačiau Weaver visiem iš po nosies nušvilpė vaidmenį ir iš kart po pirmos dalies buvo nominuota Oskarui.

1979 metais sukurtame Ridley Scott filme “Svetimas”, pagrindinį vaidmenį atliekanti Ripley yra komercinio erdvėlaivio Nostromo, kuris skrenda atgal į žemę, įgulos narė. Po to, kai keli įgulos nariai grįžta iš ateivių erdvėlaivių, ji atsisako juos įleisti į vidų, bijodama, kad jie gali užkrėsti kitus, tačiau jos nurodymų niekas nepaisė. Užpuolus ateiviams, gerai išlavinti instinktai Ripley padėjo išlikti paskutiniai iš gyvųjų.

Ji nėra niekeno pastumdėlė, ji protinga, ryžtinga ir bebaimė, jai daugiau nieko nereikia, tik liepsnosvaidžio, radaro ir ji gali eiti žudyti ateivius.

Sarah Connor – Terminatorius (1984), Terminatorius 2: Paskutinio teismo diena (1991)

Prieš pradedant kurti antrąją “Svetimi” dalį, James Cameron, sukūrė dar vieną nepalenkiamą moters personažą ir tuo metu vienintelę varžovę Ripley – Sarah Connor. Jai tenka susidurti su savo priešais (robotais) ir ji nesiruošia jokioms deryboms, ji nesustabdoma, iš paprastos, be rūpesčių gyvenančios merginos tapti motina ir sąjungininke vyro, kuris teigia, jog atvyko jos apginti, taip apsaugodomas ateityje jos likusį sūnų. Atvykęs į praeitį jis išvystą savo motinos kopiją (jis apsimeta ir paprašo jos pagalbos) John Connor suvokia, kad ji ir yra tikra jo motina, jis saugo ją ir taip padeda sugniuždytai moteriai.

Šiuose dviejuose jau klasika tapusiuose filmųose, Sarah yra tarsi pagrindinė šerdis, apie, kurią viskas sukasi, todėl ne veltui ir antroje dalyje veiksmas tęsiamas toliau, panašiu siužetu.

Dana Scully – X-failai (1993-2002)

90-aisiais, įsivyravus trečiajai feminizmo bangai, mokslinės fantastikos gerbėjams, Dana Scully personažas buvo tarsi šviežias oro gūsnis. Scully turėjo atitekti paprastas akį traukiančios moters vaidmuo, tačiau serijalo kurėjas Cris Carter išvydęs jos rimtą ir stoišką vaidybą, primigtinai reikalavo Gillian Anderson imtis pagrindinio vaidmens.

Jei Anderson būtų atsisakiusi, tikriausiai ją būtų galima išvysti tik kokiuose vyrams skirtuose to meto žurnaluose, tačiau jai atiteko ne koks saldus ir nuvalkiotas moters vaidmuo. Dr Scully buvo kvalifikuota gydytoja ir turėjo daktaro laipsnį fizikoje. Išsisukusi nuo eilinio moteriai skirto vaidmens, Scully tarsi bebaimė kartu su savo partneriu Fox Mulder aiškinosi ir tyrė paranormalius reiškinius.

Kaywinnet Lee “Kaylee” Frye – Firefly (2002) ir Serenity (2005)

Joss Whedon kurtame ilgai netrukusiame fantastiniame seriale “Firefly”, išryškėja ne vienas stiprios moters personažas. Erdvėlaivyje Serenity, kuriam vadovauja Malcolm Reynold, puikiai parinkta įtaigių ir patyrusių personažų įgula: Zoe Washburn, Inara ir River Tam. Tačiau labiausiai žavinti – Kaylee, jos nagingumas, kartais rodos gėdos nebuvimas ir mergaitiškas naivumas.

Kai Reynolds pirmą kartą sutiko Kaylee, ji mezgė romaną su vienu iš jo įgulos narių. Tačiau vėliau ji įrodė sau ir iš pasileidėlės tapo pavydėtina ir nepakeičiama įgulos nare bei talentinga mechanike.

Kara „Starbuck“ Thrace – Erdvėlaivis Galaktika (2004-9)

Kara „Starbuck“ Thrace yra viena iš kovingiausių moterų personažų, mokslinės fantastikos istorijoje, ji tarsi Ellen Ripley ir Han Solo meilės vaisius. Lygiai taip pat kaip atsirado ir Ripley, taip ir Kara, 1970-aisiais, Dirk Benedict seriale sukūrė ir ilgai tobulino niekšišką vyro personažą – Starbuck. Kai buvo nuspręsta perkurti serialą, Dirk Benedict paskelbė gana įžūlų pranešimą, išgirdęs, jog serialo prodiuseriai nori, kad Starbuck vaidintų moteris. „Starbuck iškastruotas“, – skambėjo pranešimo antraštė, jis išplūdo feminizmo ideologiją ir jo šalininkus, taip sukeldamas politinio korektiškumo sąmyšį Holivude.

Kaip Benedict kurtą ir taip tobulintą Starbuck, užkietėjusį rukalių, mergišių ir plačių pažiūrų personažą pakeis moteris? Katee Sackhoff, štai ir atsakymas, tačiau jai tai buvo paprastas nesudėtingas vaidmuo. Ambicinga, visada pasiruošusi ir arogantiška Sackhoff Starbuck kaip ir jos pirmtakas. Tačiau labiausiai gerbėjus sužavėjusi moterišku pažeidžiamumu ir pasiaukojimu.

Katniss Everdeen – Bado žaidynės (2012-)

Suzanne Collins knygų serijoje “Bado žaidynės” utopinio pasaulio herojė tapo naujos kartos mokslinės fantastikos gerbėjų numylėtine.  “Katniss personažas yra labai stiprus, nes joje pavojingai ir nevienareikšmiškai susipina moteriška jėga ir moteriškas pažeidžiamumas”, – rašo feministė Katie Roiphe.

Tarp Katniss Panem ir Metropolio (1927) suskirstytos visuomenės, galime įžvelgti keistą panašumą. Tiek Maria, tiek Katniss tapo proletarinio sukilimo simboliais. Tačiau Maria tėra galingas robotas, žmogaus klonas, o štai Katniss yra tikra, reali herojė, kuri nepaiso vyraujančios santvarkos, vien su lanku rankose kovoja iš visų jėgų, dėl artimųjų ir jai svarbių žmonių.

Taip pat skaitykite: TOP 10 filmų su įspūdingai kietomis herojėmis

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: