Presidentė Dalia Grybauskaitė teigia, kad penktadienį įvyksiantis suskystintų gamtinių dujų (SGD) laivo-saugyklos „Independence“ (angl. „Nepriklausomybė“) tapimas Lietuvos nuosavybe turės daugiau simbolinę naudą. Ji pabrėžė, kad nuo 2014 m. šis laivas jau padėjo šaliai pasiekti energetinį savarankiškumą ir užtikrinti, jog Rusija negalėtų vykdyti energetinio šantažo.
„Reikšmė daugiau simbolinė. Tai, kad 10 metų nuomavomės didelės reikšmės neturėjo, nes pilnai valdėme tą laivą ir terminalą, galėjome laisvai parduoti perteklines dujas kaimynams. Toks tikslas ir buvo, pasistatyti ir tapti pilnai nepriklausomais ir savarankiškais nuo Rusijos energetinio šantažo. Tai tokią funkciją laivas per 10 metų pilnai atliko“, – penktadienį LRT radijui teigė D. Grybauskaitė.
„Tai, kad pereis į mūsų rankas yra natūralu ir tai labai gerai“, – pabrėžė ji.
Paklausta ar tai, kad penktadienio laivo perėmimo ceremonijoje dalyvaus ne tik Lietuvos, bet ir Lenkijos, Estijos ir Latvijos prezidentai parodo projekto svarbą regionui, buvusi šalies vadovė sakė, kad pagalba kaimynėms ir buvo vienas iš projekto tikslų. Anot jos, laivas buvo statomas žinant, kad jo pajėgumai bus didesni, nei vien tik Lietuvos poreikis.
„Tiesą sakant, tokia ir užmačia ir buvo. Kai statėmės, tai žinojome, kad laivo pajėgumai didesni nei Lietuvos poreikiai, tuo tarpu Šiaurės Europoje tokių terminalų nebuvo. Visoje Europoje tai buvo tik antras terminalas. Todėl ir statėme didesnį, kad galėtume padėti Latvijai, Estijai ir dalinai Lenkijai. Tas tikslas pasiteisino, o dabar bus ir komercinė nauda“, – aiškino buvusi šalies vadovė.
Galiausiai D. Grybauskaitė paminėjo, kad Lietuvos SGD terminalo projekto vystymas, nors tuo metu susilaukęs kritikos, buvo reikalingas strateginis sprendimas. Anot jos, daugelis Europos Sąjungos valstybių, anksčiau priklausiusių nuo Rusijos dujų, dabar įmasi panašių sprendimų.
„Aukščiausia Lietuvos politinė valdžia suprato poreikį ir priėmė drąsų sprendimą. Buvome kritikuojami, buvo daug trikdžių. Bet šis 10 metų parodė, kad tai buvo strateginis sprendimas, kuris užtikrino realią Lietuvos politinę nepriklausomybę. Nes energetika, tai ne ekonomika, o nacionalinis saugumas“, – aiškino D. Grybauskaitė.
Penktadienį po nuosavybės perėmimo ceremonijos laivas „Independence“ taps Lietuvos valstybės nuosavybė, jame bus iškelta Lietuvos trispalvė. Ceremonijoje dalyvaus Lietuvos vadovas Gitanas Nausėda, Lenkijos prezidentas Andrzej Duda, Estijos prezidentas Alar Karis ir Latvijos prezidentas Edgars Rinkevičs.
Iki šiol SGD terminalas buvo registruotas Singapūro laivų registre ir turėjo šios šalies vėliavą.
Terminalas į Klaipėdos uostą atplaukė 2014 m. spalio 27 d.
Terminalo operatorė valstybės valdoma „KN Energies“ saugyklą už maždaug 140 mln. eurų išpirks iš Norvegijos įmonės „Hoegh LNG“.
Laivo išpirkimas sieks apie septindalį milijono eurų, tam yra gauta paskola iš Šiaurės investicijų banko (ŠIB). Pagal sutartį, šią sumą Norvegijos bendrovei „KN Energies“ galės išmokėti iki 2044 m.
Po nuosavybės teisių perėmimo, „Hoegh LNG“ įmonė Lietuvoje dešimtmečiui taps „Independence“ operatore.
„KN Energies“ vadovas D. Šilenskis yra sakęs, kad nuo „Independence“ atvykimo, atmetus išlaikymo išlaidas, jo sukuriama nauda Lietuvos ekonomikai ir dujų vartotojams siekia apie 160 mln. eurų per metus.
SGD terminalą įrašius į Lietuvos laivų registrą, šalies laivynas padidės net 30 proc.
Nuo terminalo veiklos pradžios Klaipėdos uoste apsilankė 79 skirtingi SGD gabenantys laivai-dujovežiai. Daugiausiai dujų atgabenta iš Norvegijos ir JAV. Dujos atkeliavo ir iš Afrikos šalių – Trinidado ir Tobago, Nigerijos, Egipto, Pusiaujo Gvinėjos, Alžyro.
„Independence“ naudojasi penkios valstybės – Lietuva, o taip pat kitos Baltijos jūros regiono šalys – Lenkija, Latvija, Norvegija ir Estija. Daugiau nei pusę pajamų SGD terminalas surenka iš užsienio klientų.
Kiekviena SGD terminalu besinaudojanti tiek Lietuvos, tiek užsienio įmonė moka išdujinimo paslaugos mokestį.
Daugiau kaip dvejus metus „KN Energies“ dalis – SGD terminalo išlaikymo kaštai – saugumo dedamojoje yra lygi nuliui, tai terminalo eksploatacijos kaštus saugumo dedamojoje Lietuvoje taip pat sumažina iki nulio.
Esant poreikiui, laivas-saugykla „Independence“ gali visiškai patenkinti Lietuvos dujų rinkos paklausą.
Skaičiuojama, kad maksimalus SGD terminalo nominalus pajėgumas yra 33 teravatvalandės (TWh) per metus. Dujų sistemos operatorės „AmberGrid“ duomenimis, 2023 m. Lietuvoje suvartotas dujų kiekis siekė 14,9 TWh dujų.
Žygimantas Šilobritas (ELTA)