vkontrole.lt archyvo nuotr.

Valstybės kontrolė (VK) atlikusi 2008-2012 metais vykusių rinkimų ir referendumų auditą pateikė siūlymus dėl efektyvesnio rinkimų organizavimo.

“Rinkimai – tai svarbiausia piliečių dalyvavimo valstybės valdyme forma, tautos aukščiausiosios suverenios galios vykdymo išraiška. Kitąmet Lietuvoje bus rengiami prezidento ir Europos Parlamento rinkimai. Valstybės kontrolė, atlikusi auditą, nustatė keletą rinkimų organizavimo ir vykdymo tobulinimo sričių”, – VK pranešime cituojama valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Auditoriai nustatė, kad Seimo rinkimuose rinkėjų skaičius didžiausioje ir mažiausioje apygardoje skiriasi beveik du kartus ir šis skirtumas turi tendenciją didėti. Pavyzdžiui, emigravę Lietuvos piliečiai įrašomi į vieną Naujamiesčio apygardą, todėl šios apygardos rinkėjų skaičius 2012 metais Seimo rinkimuose viršijo nustatytą dydį.

Dėl to rinkėjų balsai tampa nelygiaverčiais, nes esant vienodam rinkėjų aktyvumui, mažose apygardose rinkėjo balsas yra santykinai reikšmingesnis nei didžiosiose, teigia Valstybės kontrolė.

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) dabar svarto rinkimų apygardų pakeitimus. Siūloma Vilniaus mieste padaryti dvi naujas papildomas vienmandates rinkimų apygardas, po vieną apygardą sumažinti Kaune ir Šiauliuose.

Valstybės kontrolė taip pat pastebi, kad VRK sudarymo terminas prieš Seimo rinkimus nebuvo racionalus, VRK nariams trūko laiko pasirengti rinkimams, o po rinkimų keitėsi narių sudėtis. Ši tvarka jau pakeista, Seimui priėmus naujos redakcijos Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymą, komisija jau bus sudaroma jau po rinkimų.

Taip pat Valstybės kontrolė pastebi, kad rinkimų komisijų narių skaičius nesiejamas su rinkimų apylinkės dydžiu, todėl komisijos narių darbo krūvis atskirose apylinkėse labai skiriasi.

Taip pat pažymima, kad rinkėjo kortelių įteikimas rinkėjams neturi esminės įtakos jų aktyvumui, tačiau reikalauja didelių žmogiškųjų, laiko ir finansinių išteklių, todėl jų gamyba ir platinimas yra netikslingi ir galėtų būti ieškoma ekonomiškesnių rinkėjo informavimo būdų. Be to, pasak VK, kortelės neįteikimas klaidina rinkėjus dėl esamos galimybės balsuoti be jos.

Audito metu dar nustatyta, kad rinkimų apylinkių komisijų nariai nepakankamai parengiami rinkimams, o nuo 2011 mtų įdiegtos informacinės posistemės daugelyje apylinkių nebuvo naudojamos. “Tai turėjo įtakos rinkimų duomenų perdavimo operatyvumui, apsunkino rinkėjo galimybes balsuoti ne savo rinkimų apylinkėje”, – rašoma VKpranešime..

Pasak išvadų, 2012 metų Seimo rinkimų metu VRK neužtikrino visiško apylinkių rinkimų komisijų aprūpinimo patalpomis ir inventoriumi – kompiuteriais, interneto ryšiu ir kt., nepakankamai koordinavo savo veiksmus su apygardų rinkimų komisijomis, todėl buvo sudėtinga operatyviau disponuoti balsavimo rezultatais.

Vertinant rinkėjų eilių susidarymą ir balsavimo slaptumo užtikrinimą, paaiškėjo, kad neproporcingai nustatytas balsavimo kabinų skaičius apylinkėse pagal rinkėjų skaičių ir neatsižvelgiama į pildomų biuletenių skaičių rinkimų metu, todėl didesnėse apylinkėse susidarė didelės balsuotojų eilės. Vyriausioji rinkimų komisija nėra patvirtinusi standartinės balsavimo kabinos įrengimo aprašo, todėl kai kuriose rinkimų apylinkėse jų yra įvairių ir kai kurios nevisiškai gali užtikrinti balsavimo slaptumą.

Valstybės kontrolė Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikė rekomendacijas, kaip užtikrinti efektyvesnį rinkimų ir referendumų organizavimą ir vykdymą.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: