Visame pasaulyje puikiai žinomas interneto gigantas „Netflix“, visus mus žavi savo filmų, serialų ir dokumentikų įvairove. Jis visada geras ir tikrai nenuviliantis laiko praleidimo pasirinkimas. Todėl pristatome 10 mini serialų, kurie tikrai neužims daug laiko ir sugebės, net patį rimčiausią darboholiką, ir ne tik, atrasti minutę savo dienoje, prisėsti ir pasinerti į užburiantį mini serialų pasaulį.

Nuo tikrais faktais paremtų iki fantastinių istorijų, kiekvienas „Netflix“ mylėtojas, tikrai atras ką žiūrėti.

10. Unorthodox (2020)

Tikrais įvykiais paremtas „Netflix“ serialas „Unorthodox“ sukurtas remiantis to paties pavadinimo Deboros Feldman autobiografija, išleista 2012-aisiais. Tiesa, pilnas knygos pavadinimas skamba taip: „Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots“, o seriale jis sutrumpinamas iki pirmojo žodžio. Tačiau antroji pavadinimo dalis, bylojanti apie žydiškų šaknų išsižadėjimą, atskleidžiama viso siužeto metu. Istorijos centre – devyniolikmetė Esty, gyvenanti Niujorke, JAV. Čia įsikūrusi ultraortodoksų žydų bendruomenė, turinti savo atskirą rajoną, Viljamsburgą. Tai – tarsi atskiras pasaulis, kurio gyventojus nuo likusios planetos skiria nematoma siena, kurios nevalia peržengti. Esty auga su savo seneliais ir teta, kadangi jos motina, nepritapusi šioje bendruomenėje, tapo nepageidaujama, ir pradėjo savo gyvenimą Europoje. Gaudama minimalų išsilavinimą, Esty taip pat lankė pianino pamokas pas pasaulietę mokytoją, ir tai darė paslapčia, kadangi bendruomenėje šis veiksmas būtų sulaukęs pasmerkimo.

Sulaukus septyniolikos, jai teko ištekėti už Jankio, drovaus introverto, kuris išauklėtas taip, kad šeimoje visada jaustųsi it karalius. Moterų paskirtis Viljamsburge – gimdyti ir auginti vaikus, taip siekiant atkurti genocido metu smarkiai nukentėjusią žydų tautą. Augdama neturėjusi jokios pasirinkimo laisvės, Esty tikisi, kad ištekėjusi ji taps savarankiška, ir galės pati priimti įvairius sprendimus, tačiau supranta smarkiai apsirikusi, kai suvokia, kad po vestuvių ne tik neatrado savęs, bet ir buvo pradėta vadinti tiesiog Jankio Šapiro žmona. Jai nesiseka atlikti žmonos pareigos, ir per pirmuosius vedybinio gyvenimo metus jiems niekaip nepavyksta užmegzti naujos gyvybės. Nepatenkinta Jankio šeima iš visų pusių spaudžia Esty atlikti savo pareigas tinkamai ir kuo greičiau pradėti vaikelį. Šabo iškilmių metu Esty lombarde parduoda visus savo turimus papuošalus, ir, gavusi pinigų, nusprendžia bėgti.

Turėdama senelių dokumentus, ji atvyksta į Berlyną. Ilgai svarsto, ar apie savo atvykimą pranešti čia gyvenančiai savo mamai, Esty atsitiktinai susipažįsta su jaunu vaikinu, kuris pasirodo esąs konservatorijos studentas. Po jo ir bendramokslių repeticijos, jie keliauja atsigaivinti prie ežero, ir Esty pasiprašo keliauti kartu. Šioje vietoje įvyksta gana svarbi scena – naujasis pažįstamas papasakoja, kad šis ežeras atliko gana svarbų vaidmenį žydų genocido istorijoje, ir Esty, nusimovusi pėdkelnes ir nusivilkusi megztinį, vis dar kone pilnai apsirengusi, įbridenda į vandenį, ir nusiėmė peruką, privalomą visoms ištekėjusioms jų bendruomenės moterims, taip parodydama savo trumpai kirptus plaukus. Po to ji panyra po vandeniu, taip tarsi atkartodama krikščionišką krikšto sceną, tačiau šįsyk tai reiškė veikiau ne prisijungimą prie bendruomenės, o atsiskyrimą nuo senosios, kuri taip varžė jos sielą. Neturėdama įprastų socialinių įgūdžių, Esty patiria daugybę iššūkių, tačiau drąsiai žengia pirmyn, nenorėdama grįžti ten, iš kur taip norėjo dingti.

Esty vaidmenį atlikusi izraelietė aktorė Shira Haas atrodo nuostabiai – jos veide atsispindi visos emocijos, kurios nebuvo ištartos garsiai. Nedidukė mergina didžiuliame svetimame mieste, kaip ir dera, atrodo išsigandusi, tačiau nestokojo drąsos ieškoti ir bandyti kabintis į naują gyvenimą.

Jos vyrą, Jankį Šapiro, vaidinęs Amitas Rahavas taip pat atliko puikų darbą – nuolat pasimetęs ir lengvatikis Jankis, sąžiningai besilaikąs visų jų bendruomenėje nustatytų taisyklių, atspindėjo eilinį Viljamsburgo bendruomenės vyrą, auklėtą ir augintą gyventi pagal taisykles. Antraeilių aktorių darbas irgi paliko gerą įspūdį – kadangi Esty prisiminimuose gausu epizodų iš jos vestuvių, kurios vyko pagal žydiškas tradicijas, būtent jos ir tapo vienu iš serialo akcentų. Didelė dalis pokalbių, apeigų vyksta jidiš kalba, o tradicinės apeigos, su maldomis ir dainomis, kelia susižavėjimą.

Kadangi istorija pasakojama iš Esty perspektyvos, minėtos tradicijos ir bendruomenės santvarka žiūrovui veikiausiai pasirodys atstumianti ir itin varžanti, tačiau būtent gilūs, daugybę metų išlaikomi papročiai negali nekelti bent menkiausios pagarbos. Žinoma, būtent ši santvarka ir tampa pagrindine Esty gyvenimo tragedijos priežastimi – nerasdama sau vietos ir nepritapdama ją supančioje visuomenėje, ji pabėga. Galiausiai pasiryžusi aplankyti savo mamą, ji sužino, kad šioji taip pat nenorėjo gyventi pagal griežtas taisykles, taigi tampa tik dar labiau užtikrinta dėl savo sprendimo. (V.Š.)

9. Godless (2017)

Amerikiečio režisieriaus Skoto Franko septynių dalių „Netflix“ mini serialo „Godless“ istorijos veiksmas vyksta 1884 metų Kolorado mieste, La Belle miestelyje, įsikūrusiame pasienyje. Mes matome. Šiame seriale matome viską, ką natūraliai kaip žiūrovai ir tikėtumės pamatyti vesterne – dulkėtą ir nuošalią vietą šalia anglių kasyklos, kurios gviešiasi stambaus masto kompanija. Tačiau yra netikėtas siužeto vingis – po tragedijos akmens kasykloje darbo metu – visi miestelio vyrai žuvo, ir moterims teko išmokti pasirūpinti viskuo ir remtis į save pačias. Taigi dabar miestelis yra gyvenamas ginkluotų ir neįtikėtinų moterų kaip Meri Agnes (Meritė Wever) ar Alisa Fletcher (Mišelė Dockery), kuri net du kartus liko našle ir gyvena miestelio pakraštyje. Nėra taip neįprasta vesterno žanre, kuomet moterys valdo savo gyvenimus, bei spardo blogiukų užpakaliukus. 

La Belle miestelio moterų dinamika suteikia modernumo ir kažko naujo vesterno žanrui, bet tai nėra šio serialo pagrindinis akcentas. Daugiausia dėmesio skiriama tipinei filmų klišei – gerasis vyrukas prieš blogietį. Bet kaip S. Frenkas pats teigė – „aš norėjau būtent vesterno žanro klišių. Nenorėjau perkonstruoti vakarų estetikos ir nenorėjau būti modernus. Norėjau visos tos vesterno klasikos.“ Na, jis išgavo norimą efektą. Atsižvelgiant į režisieriaus pasisakymą, „Godless“ išties prikelia vesterno dvasią gyvenimui, panaudodamas visas žanro klišes. Tarp jų ir beširdis nusikaltėlis, kieta našlė, atsiskyręs miestelis, bei traukinio apiplėšimas. 

Vesternai iš esmės yra amerikietiški ir juose dažnai yra pateikiama kova tarp laisvės ir santvarkos. Jie išaukština individualizmą – vienišas kaubojus ar autsaideris veikiau renkasi veikti vieniems nei būti glaudžios visuomenės dalimi. „Godless“ siunčia dar vieną žinutę: bendruomenė yra svarbi, o komandinis darbas gali padėti įveikti bet kokias kliūtis. „Godless“ yra lėtas ir gražus vesternas su savo įtraukiančiomis ir žadą atimančiomis vizualizacijomis bei rūsčia atmosfera. Šį serialą verta pamatyti jau vien dėl estetinio malonumo. (M.Š.)

 8. Maniac (2018)

Tinkamai atvaizduoti ir įasmeninti žmonių pasąmonines mintis, kiekviename žingsnyje lydintį nerimą, depresiją ar netgi šizofreniją sugeba nedaugelis kūrėjų, bet serialo „Maniac“ autoriai – režisierius Cary Joji Fukunaga (kuris žiūrovams puikiai atpažįstamas iš tokių darbų kaip „True Detective“, „Jane Eyere“ ir paskutiniojo „Bondiados“ filmo „No Time to Die“) bei scenarijaus autorius Patrick Somerville su šia užduotimi puikiai susidorojo, ką patvirtino ir kritikų bei žiūrovų liaupsės.

Remdamiesi to paties pavadinimo Norvegijos televizijos serialu, „Maniac“ kūrėjai vaizduoja pagrindinius veikėjus – vargingai gyvenančią, nuo narkotikų priklausomą merginą, negalinčią atsitiesti po siaubingos šeimos tragedijos Annie Landsberg (vaid. Emma Stone) ir depresyvų, turtais aptekusios Manheteno šeimos penktąjį sūnų Owen Milgrim (vaid. Jonah Hill). Bandydami atsikratyti savo psichologinių problemų, Annie ir Owen nusprendė užsirašyti į naujo vaisto, žadančio išgydyti depresiją, bandymus keistoje „Neberdine Pharmaceutical Biotech“ įstaigoje, kurioje pirmą kartą vienas kitą ir sutiko.

Pririšti prie kėdžių neoninėmis šviesomis papuoštame kambaryje, tiriamieji turėjo išgerti vaistus, pažymėtus „A“, „B“ ir „C“ raidėmis. Šių vaistų dėka, tyrimo dalyviai savo sapnuose tyrinėjo slapčiausius minčių kampelius, kuriuose jie tapdavo skirtingais personažais, reprezentuojančiais jų pačių realaus pasaulio iššūkius bei problemas.

Užuot ištrynusi skaudžius tiriamųjų prisiminimus, „Neberdine Pharmaceutical Biotech“ komanda vaistų pagalba juos perkėlė į gilaus sapno būseną, kur pasitelkusi „superkompiuterį“ stebėjo ir valdė jų sapnus. Įdomu tai, kad šiuose sapnuose paslaptingomis aplinkybėmis vis susitikdavo ir nuotykius kartu patirdavo pagrindiniai istorijos veikėjai Annie bei Owen. Sapnuodami Annie ir Owen patyrė daugybę nuotykių, kuriuos turėtų pamilti fantastikos ir „Žiedų valdovo“ trilogijos gerbėjai.

Tiesa, kol Annie ir Owen sapnavo, „Neberdine Pharmaceutical Biotech“ laboratorijoje vystėsi šalutinė serialo istorija – joje savo krizę išgyveno daktaras, tyrimo vadovas Mantleray (vaid. Justin Theroux). Jis suvokė, kad sapnų pasaulį stebintis „superkompiuteris“ pradėjo kelti pavojų jo tiriamiesiems ir šis nebegali jo kontroliuoti.

Režisieriaus kuriami ir su kiekviena serija pristatomi nauji sapnų pasauliai – įtraukiantys ir nesudėtingi. Seriale „Maniac“ jie tarsi vyksta be didelių pastangų ir nepaisant painaus siužeto vingių, yra greiti ir daugumai žiūrovų suprantami. Režisierius žiūrovams pateikė ir kritišką žvilgsnį į šiuolaikinių žmonių psichinę sveikatą bei nuolatinę kovą bandant suprasti savo protą. Taip pat seriale plačiai diskutuota apie nežmoniškas, fantastines jėgas, bandančias išgydyti žmogaus skausmą, kurį savo naudai bando išnaudoti farmacijos pramonė. (U.K.)

7. Midnight Mass (2021)

„Midnight Mass“ – tai 2021-ųjų metųNetflix“ televizijos produktas, kurį sukūrė paskutinį dešimtmetį siaubo žanre tiesiog dominuojantis Mike‘as Flanaganas. Šį režisierių bei scenarijaus autorių jūs žinote iš tokių serialų kaip „The Haunting of Hill House“ bei „The Haunting of Bly Manor“, ir filmų „Hush“, „Gerald‘s Game“ bei „Doctor Sleep“. Su Netflix“ platforma dažnai bendradarbiaujantis Flanaganas išsiskiria gilesne siaubo samprata – kūrėjas šiame žanre itin autentiškai sujungia kėblias pagrindinių veikėjų praeities traumas su unikaliais antgamtiniais sprendimais.

Į nuošalią Kroketo salą atvyksta naujas dvasininkas, kuris pradeda demonstruoti savo neįtikėtinus, gydančius gebėjimus. Salai visomis prasmėmis merdėjant, paslaptingomis aplinkybėmis čia pasirodęs kunigas atneša į bendruomenę naujų vėjų – bažnyčioje įvykdo tikrą stebuklą, išgydydamas luošą mergaitę. Tačiau dangaus palaima tęsiasi neilgai, mat po kurio laiko pradeda dėtis šiurpinantys reiškiniai, dėl kurių visą salą galiausiai sukausto siaubas.

Kiti mūsų pagrindinis veikėjas – iš kalėjimo į gimtąją salą grįžęs jaunas vyras. Tik ketverius metus nelaisvėje praleidęs už žmogžudystę, kurią įvykdė vairuodamas girtas, Railis akivaizdžiai nėra atsikratęs kaltės jausmo. Didmiestyje praradęs susikurtą gyvenimą, vaikinas grįžta pas savo šeimą, tačiau sunkiai randa motyvacijos pradėti naują etapą. Sutikęs savo paauglystės draugę, saloje vis dar gyvenančią itin religingą Erin, Railis pagaliau atsiskleidžia bei pradeda savotišką susitaikymo su savimi procesą. Būtent per šiuos du nuostabiai sugalvotus herojus, Mike‘as Flanaganas ir pristato žiūrovams pagrindines „Midnight Mass“ idėjas. Tobulai suregzti ateisto bei krikščionės dialogai apnuogina ne tik veikėjus, bet ir mus, per retai galvojančius apie gyvenimo prasmę. Šios scenos taip pat suteikia itin reikalingą balansą tarp šiurpių momentų, kuriuose stebime siaubingos mistinės būtybės įtaką salai, pamažu virstančiai į ekstremaliai religingą sektą. Izoliuota erdvė čia pasirinkta ne be reikalo – pašalintas išorinio pasaulio efektas leidžia kur kas įtikinamiau miestelį įsivaizduoti kaip visos žmonijos atspindį.

„Midnight Mass“ – biblinis siaubo pasakojimas (religija yra persmelkusi visą siužetą). Tačiau komentuojamas ne pats religingumas, o žmonės, kurie juo prisidengdami vykdo pačius žiauriausius dalykus. Kalbant apie seriale vaizduojamus žmones, negalime nepagirti ir nepriekaištingo kastingo – kiekvienai rolei tobulai priskirti aktoriai apdovanoja mus išskirtiniais pasirodymais.

Šis serialas yra Mike‘o Flanagano gyvenimo projektas – jį autorius rašė nuo pat savo karjeros pradžios, o pagaliau pasitaikius progai jį paleisti į pasaulį, kūrėjas nenuvylė nei kritikų, nei žiūrovų. (P.L.)

6. From Scratch (2022)

Meilės istorija, paremta 2019 metais išleistu Tembi Lokės bestseleriu „From Scratch: A Memoir of Love, Sicily and Finding Home“. Kaip nurodo pavadinimas, tai knygos autorės asmeninė istorija, kurią ji su savo seserimi Atika Loke (grožinės literatūros rašytoja, taip pat sužibėjusia tokiuose projektuose kaip „Empire“ ir „Little Fires Everywhere“) pavertė į serialą.

O serialo siužetas sukasi apie jauną, tačiau iš paauglystės jau išaugusią amerikietę Eimę (Zoe Saldaña), kuri atvyksta vasarai į Florenciją džiaugtis menu ir jį kurti, bėgdama nuo šeimos reikalavimo baigti teisės mokyklą. Ir čia, Florencijoje, Eimė gatvėje netyčia sususipažįsta su dailiu virtuvės šefu Lino (Eugenio Mastrandrea), kuris pakeis moters gyvenimą amžiams.

Lino taip pat pasipriešino tėvo norui priversti sūnų rinktis praktiškesnę karjerą ir tuomet dar juonuolis Lino ėmėsi įgyvendinti savo svajonę tapti virtuvės šefu. Serialo vyksmo laiku jis – pats geriausias paties geriausio Florencijos restorano virtuvės šefas. Tačiau ne tik Lino pakeičia Eimės gyvenimą amžiams – Eimė taip pat sudrebina Lino pasaulį. Kadangi šie du įsimylėję paukštyčiai nusprendžia susieti savo likimus, Lino išvažiuoja gyventi su Eime į Los Andželą.

Jiedu apsistoja pas Eimės seserį Zorą (Danielle Deadwyler, suteikusi serialui kandumo). Lino susiranda vidutinišką darbą vidutiniškame restorane, o Eimė įsidarbina meno galerijoje, tačiau pati daugiau nebetapo. Nors Los Andžele karjera nė vienam nesiseka gerai, užtat jų meilė tiesiog žydėti žydi ir, atrodo, ilgesingi ir meilūs žvilgsniai niekada nesibaigs. Eimė ir Lino susituokia, įsivaikina mergaitę ir galiausiai Lino diagnozuojamas vėžys. Tačiau viskas čia dar nesibaigia.

Taip, meilė tiesiog spinduliuote spinduliuoja iš televizijos ekranų. Maža to, scenos pilnos kadrų su prašmatniais, stilingais namais, kvapą gniaužiančiais kraštovaizdžiais ir ekstatinio grožio itališku maistu. Nors veikėjai ir susiduria su daugybe sunkumų, seriale rodomas palaimingas gyvenimas, gražus dviejų šeimų iš skirtingų kultūrų susigiminiavimas ir daug romantikos.

5. The End of the F***ing World (2018)

Netflix komiška drama apie keistus paauglius – septyniolikmetį Džeimsą (Aleksas Loteris) ir jo bendraklasę Alisą (Džesika Barden). Džeimsas galvoja, kad jis yra psichopatas, nes nieko nejaučia – būdamas vaikas įkišo ranką į verdantį aliejų, nes norėjo tuo įsitikinti. Kadangi Aleksas mano, kad yra psichopatas, nusprendžia, kad jam reikia ką nors nužudyti. Taigi jam pasitaikė puiki proga, kai per pietų pertauką mokykloje jį užkalbino Alisa – vaikinas nusprendžia susidraugauti su bendraklase ir pamažu įvykdyti savo planą. Žinoma, viskas pasisuka visai ne taip, kaip jaunuolis tikėjosi, nes pamažu draugystė pradeda augti į meilę ir, staigmena, vaikinas galiausiai pradeda jausti. Tačiau tai būtų tik saldi meilės istorija, jei ne ką mažiau ypatingas Alisos charakteris, mat paauglė nevaldo pykčio ir jos didžiausia svajonė yra pabėgti iš savo miestelio kur nors toli ir pradėti iš tikrųjų gyventi. Taip du paaugliai ir padaro.

Serialas yra vienas iš tamsesnių televizijos šou (ką jau galime atspėti iš pavadinimo). Jame gausu juodojo humoro, tačiau ne ką mažiau liejasi ir jausmai. Džeimsas, matyt, turi užpaustų emocijų, o Alisa blogai sutaria su savo patėvius. Tai perauga į psichologines problemas, su kuriomis abiem reikia kaip nors tvarkytis. Jie apsimeta, kad jiems niekas nerūpi, o Džeimsas dar ir įsitikinęs, kad jame slypi blogis, tačiau pamažu pradeda aiškėti, kad abu paaugliai yra pažeidžiami ir iš tikrųjų jiems reikia vienas kito.

Kolkas yra išėję du šio serialo sezonai, kurių kiekviena serija trunka apie dvidešimt minučių, tačiau tai šou tik prideda balų, kadangi kiekviena minutė yra svarbi – įvyksta begalės dalykų. Ir svarbūs ne tik dialogai. Tuose trumpuose epizoduose telpa ir tylos akimirkos, kurios suteikia pasakojimui naują emocinį gylį. Ekrano laiko užtenka ne tik pagrindiniams veikėjams, tačiau ir antraeiliams personažams, tokiems kaip Alisos mama (Kritina Botomli), kuri nekreipia dėmesio į tai, kaip jos vyras elgiasi su podukra, nesupratingas Džeimso tėtis (Styvas Oramas) ar Džeimso mamos, kuri nusižudė prieš daug metų, istorija. Neabejotina, kad scenarijui buvo skirta daug dėmesio.

Per du sezonus mes viską sužinome apie tamsų Džeimso ir Alisos pasaulį, stebime jų gimstančią meilės istoriją, kurios tęsinį ir laimingą pabaigą norime pamatyti, nors ir žinome, kad geriau jau jiems nebūti kartu.

 4. Maid (2021)

Savo 2019 metų memuaruose „Maid: Hard Work, Low Pay, and a Mother‘s Will to Survive“ Stephanie Land atvirai rašė apie savo pačios bandymą užauginti mažą dukrytę dirbant namų tvarkytoja. O dabar „Netflix“ prikėlė šią istoriją naujam gyvenimui ir sukūrė 10 serijų adaptaciją. Daugelyje televizinių dramų, sukurtų pagal knygas, pradžios titruose nurodoma, jog serialas „paremtas“ vienu ar kitu kūriniu, tačiau serialas „Maid“ yra „įkvėptas“ Land istorija ir jame tikros detalės maišosi su naujų ir išgalvotų elementų gausa, pavyzdžiui, naujais veikėjais, vietos ir įvykių pokyčiais. Tačiau Land suteikė serialui savo pritarimą, o kūrybinė komanda pasistengė, kad istorija būtų įtraukianti ir aktuali.

„Maid“ tai istorija apie jauną moterį Aleks (Margaret Qualley), kuri pačioje pirmoje scenoje pabunda vidury nakties, išsėlina iš lovos, kurioje miega jos vyras Šonas (Nickas Robinsonas) ir, pasiėmusi su savimi dvimetę dukterį Medę (Rylea Nevaeh Whittet), išvažiuoja. Mes nežinome, kur ji važiuoja, tačiau to nežino ir ji pati. Aleks teturi vos kelias galimybes ir dar mažiau pinigų. Ji pradeda su varganais 18 dolerių, kurie matome kaip mažėja su kiekvienu litru degalų ar pirkiniu dukrytei. Galiausiai Aleks gauna galimybę įsidarbinti samdoma namų tvarkytoja valymo įmonėje „Value Maids“. Tačiau, kad galėtų dirbti, ji turi rasti, kas prižiūrės jos dukrą. O be pinigų, kuriuos reikia mokėti auklei, jos vienintelė ir išties rizikinga išeitis yra jos pačios mama (Andie MacDowell) – laisvos sielos menininkė palaidais plaukais, su pašėlusiomis skulptūromis ir piešiniais bei laisvomis, kiek maniakiškomis, akimis.

Pinigų trūkumas, nors ir yra esminė problema, dėl kurios kyla visos kitos bėdos, tėra tik dalis ledkalnio, palyginus su visais nuosmukiais, kuriuos pagrindinei veikėjai Aleks tenka patirti. Seriale nagrinėjamos itin rimtos temos. Pačiame centre yra vienišos mamos gyvenimas, kai kišenėse ir virš galvos švilpia vėjai, o sistema, kuri turėtų padėti į bėdą patekusioms moterims yra dar sudėtingesnė, nei pačios moters gyvenimas. Kur Aleks beeitų, visur atsimuša kaip į sieną: norint gauti darbą, reikia darželio dukrai, norint išsaugoti dukrą, reikia stogo virš galvos, norint stogo virš galvos, reikia darbo. Ir šis ciklas tęsiasi be galo ir be krašto. Kita itin svarbi serialo tema yra emocinis ir fizinis smurtas artimoje aplinkoje, kuris dažnai keliauja iš kartos į kartą, ir dėl kurio dažniausiai tenka kentėti moterims. „Maid“ taip pat nagrinėja tokias temas kaip priklausomybė nuo alkoholio ir narkotikų, asmenybės sutrikimas, pavydas, manipuliacijos, artimiausių žmonių apgaulės ir daugybę kitų, todėl kiekvienas ras už ko užsikabinti ir su kuo susitapatinti.

3. Inventing Anna (2022)

Tai istorija apie Aną Surokiną. Merginą iš Maskvos viduriniosios klasės, kuri persivadino į Aną Delvi ir su netikru europietišku akcentu apsimetusi kilminga vokiečių kilmės paveldėtoja apgavo ir apšvarino krūvą aukštuomenės veikėjų. Atvykusi į Niujorką, neturėdama nieko, demonstruodama savo netikrus turtus ir pažintis, ji įsisuko į visuomenės grietinėlės sluoksnius ir mėgavosi prabanga ir geru gyvenimu, kol galiausiai ją pagavo ir 2019 m. nuteisė už aštuonias aferas iš keliolikos kaltinimų.

„Dabar tai, ko žadatės klausytis išsidrėbę ant savo storos sėdynės kaip vienas didelis šūdo gabalas, yra istorija apie mane. O jūs pažįstata mane. Visi mane pažįsta. Esu ikona. Legenda.“ Taip prasideda tos serijos ir nuo pirmos akimirkos prikausto mus prie ekrano. Visų nuostabai, šis Anos ego yra toks neįtikėtinai didelis, kad taip ir liekame apšalę iš nuostabos, negalėdami atitrauki akių nuo šalto, aikštingo, brutalaus, įtikinamo, savimi patenkinto personažo.

Džiulija Garner (iš serialo „Ozark“) puikiai atlieka Anos vaidmenį. Negailestingam Anos charakteriui ji suteikia ne tik šalto kaip plienas kietumo, tačiau ir krislelį žmoniškumo. Atrodo, lyg ryklys galėtų ne tik vadovautis savo plėšria prigimtimi, tačiau ir pavirsti į mielą, žavingą, nepaprastai protingą, pūkuotą ir kartais savotišką gyvūnėlį, taigi Ana nė akimirkai nepaleidžia mūsų dėmesio.

Taip pat svarbų vaidmenį atlieka Ana Člumski, vaidinanti žurnalistę Vivian Kent. Vivian Kent personažas yra paremtas Džesikos Presler asmenybe, kuri „New York“ žurnalui parašė straipsnį apie Delvi tuo metu, kai ji buvo suimta ir teisiama už daugkartines aferas – apgauti bankai, meno kolekcionieriai, meno galerijų savininkai, dizaineriai ir kiti aukštuomenės atstovai, kurie mielai paslėptų savo klaidas po pernykščiais lapais.

Galiausiai stebėdami šių dviejų moterų pokalbį imame ne tik geriau suprasti, kaip veikia aferistų pasaulis, tačiau ir simpatizuoti Anai – slapta pagauname save galvojant, „o jeigu jai vis dėlto būtų susiklostę kitaip“.

2. Unbelievable (2019)

Tai amerikietiškas tikrų nusikaltimų 8 dalių serialas, kurį sukūrė Susannah Grant, Ayelet Waldman ir Michaelis Chabonas. Serialas paremtas 2015 metų straipsniu „An Unbelievable Story of Rape“, kurį parašė T. Christianas Milleris ir Kenas Armstrongas, ir tų pačių autorių 2018 metų knyga „A False Report“. Seriale vaidina Toni Collette, Merrit Wever ir Katilyn Dever.

Seriale pasakojama apie merginą, kuri po išprievartavimo kreipiasi į policiją, tačiau vietoj pagalbos ir nuraminimo ji sulaukia įtarių žvilgsnių ir nepatiklumo, o galiausiai yra apkaltinama parašiusi melagingą pareiškimą. Po kelių apklausų, kurių metu tyrėjai laikosi pozicijos, jog mergina meluoja, ji nusprendė atsiimti pareiškimą. Vėliau prievartavimai pasikartoja, tačiau kitose vietose ir pradeda aiškėti įvairios intriguojančios detalės, kodėl taip sunku susekti šį nusikaltėlį ir kodėl visi parodymai prieš jį ir įkalčiai ilgainiui dingsta.

Šis serialas itin sukrečiantis ir vaizduoja ne bet kokią, o tikrame gyvenime vykusią jaunos merginos istoriją. Jame nagrinėjamas policijos pajėgų patikimumas, vienišos merginos bejėgiškumas, skausmas ir gėda, kurią dažnai patiria prievartautojų aukos bei teisingumo troškimas.

1.The Queen’s Gambit/ “Karalienės gambitas” (2020)

„Netflix“ platformos perlas, sulaukiantis geriausių atsiliepimų iš žiūrovų ir kino kritikų, pasakoja mums apie jaunos šachmatininkės gyvenimą, kuri išsiskyrė savo nepaprastais gebėjimais vyrų valdomame pasaulyje.

Veiksmas vyksta praeito amžiaus septintajame dešimtmetyje Jungtinėse Amerikos Valstijose. Būtent šiuo metu prasidėjo įvairūs žmogaus ir civilinių teisių judėjimai, tarp kurių ir feminizmas. Vis dėlto moterys dar nėra emancipuotos ir vyrauja nuomonė, kad jų pagrindinė paskirtis – prižiūrėti namus ir būti gražioms, o visa kita paliekama vyrams. Talentingos ir protingos jos įkalinamos auksiniuose savo vyrų narveliuose, negalėdamos ištrūkti.

Tokioje situacijoje pasirodo šachmatų sporte kylanti žvaigždė Elizabeth Harmon (Anya Taylor-Joy). Jos gyvenimo istorija – dramatiška, nes būdama devynerių patenka į mergaičių globos namus, kurių prižiūrėtojai pripratina mergaitę prie raminamųjų vaistų. Šeštojo dešimtmečio pabaigoje tai dar nėra uždrausta vaikų auklėjime. Elizabeth rūsyje su globos namų valytoju išmoksta, kaip eina šachmatų figūrėlės, o galiausiai aplošia ir patį mokytoją. Netrukus netgi vietinės mokyklos šachmatų klubas jai tampa per menku iššūkiu. Sulaukusi penkiolikos Elizabeth patenka į naujų globėjų namus ir jai atsiveria nauji keliai šachmatų sporte, kurie, lydimi priklausomybių nuo vaistų ir alkoholio, pabaigoje nuveda net į tolimąją Sovietų Sąjungą.

Be moterų emancipacijos temos, Šaltasis karas yra dar viena to meto realybė, pastebima seriale. Nuo Elizabeth žaidimo didžiojoje lygoje pražios užsimenama apie įžymųjį Sovietų Sąjugos didmeistrį Borgovą, kurio mergina bijo, tačiau tikisi kada nors susiremsianti. Amerikiečiai ir rusai šachmatuose, kaip ir politikoje, tuo metu buvo pagrindiniai konkurentai, ir nors seriale nerodomi jokie atviri konfliktai, tačiau artėjant susirėmimo momentui dažnai pasirodo nepasitikėjimo vieni kitais šešėlis. Harmon – viena iš pirmųjų emancipuotų moterų Amerikoje, pasirodanti geriau už vyrus ir visiems kelianti nuostabą („mergaitės nežaidžia šachmatais“, „čia ne moterų turnyras“), bei Borgovas – visuomet su pilku suvaržytu kostiumu ir vienoda išraiška veide, iš amerikiečių požiūrio taško lyg reprezentuoja dvi to meto valstybes, kurių netikėtą susidūrimo šachmatuose atomazgą pamatome paskutinėje serialo serijoje.

Ant abiejų rankų pirštų neįmanoma suskaičiuoti, kiek iš viso šachmatų partijų buvo sulošta seriale. Teigiama, kad istorijos autorius pats neblogai nusimanė šiame žaidime, taigi partijos nebuvo išgalvotos. Labiausiai nuostabą kelia, kiek šachmatų strategijų reikėjo įsiminti aktoriams, kurie be jokio dvejonės šešėlio žaibišku greičiu stumdė figūrėles (rašoma, kad paprastai žaidimas vyksta žymiai lėčiau, tačiau buvo norima suteikti įvykiams įtampos ir pagreičio). Serialo kūrėjai ruošdamiesi filmavimui konsultavosi su pačiu buvusiu pasaulio čempionu Garriu Kasparovu ir su garsiu Niujorko šachmatų treneriu Brucu Pandolfiniu, taigi išvengė klaidų, kurias paprastai daro pramogų verslo atstovai bandydama pavaizduoti šachmatų turnyrus. Aktoriai buvo išmokyti, kaip šachmatų didmeistriai iš tikrųjų judina figūrėles. Visa to meto šio sporto realybė, pasak ekspertų, buvo pavaizduota tikroviškai, o varžovų susirėmimai – išties kažkada įvykę šachmatų turnyrų istorijoje. Pavyzdžiui, Bethės ir Harrio (Harry Melling) varžybos Kentukio valstijoje vyko 1955-aisiais Rygoje, o greitųjų šachmatų mačas tarp Bethės ir Bennio (Thomas Brodie-Sangster) vyko 1858-aisiais metais Paryžiaus Operoje.

Be to, neįtikėtina, kad šachmatai gali būti toks įtampą keliantis ir azartiškas sportas – akmeniniuose žaidėjų veiduose matyti nervų saugiklius drebinantis susikaupimas, o emocijos per kraštus veržiasi tik kraštutiniais atvejais, tačiau filmavimo grupė mokėjo pateikti kiekvieną žaidimo partiją vis kitokiais būdais ir nevertė žiūrovų nuobodžiauti. Nors pirmoji serialo serija ir yra lėtoka, tik įžanga į tuoj prasidėsiantį veiksmą, istorijos priešistorė, tačiau jau nuo antrosios serijos dėmesys prikaustomas laukiant, kas toliau atsitiks Elizabethei Harmon vyrų dominuojančiame šachmatų pasaulyje. (D.Ž.)

Dora Žibaitė, Paulius Lučinskas, Viktorija Šaulytė, Martyna Šalčiūtė, Urtė Kasparavičiūtė

 Taip pat skaitykite: 10 puikių Netflix mini serialų, neabejotinai vertų jūsų dėmesio

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: