Šiandien Seime teikiamas Pridėtinės vertės mokesčio (PVM) įstatymo 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kuriuo siūloma netaikyti apribojimo dėl pirkimo arba importo 21 proc. PVM atskaitos naujiems automobiliams, kurių vertė neviršija 121 tūkst. Lt., yra ypač naudingas smulkiam ir vidutiniam verslui.
Tačiau jis taip pat padės tausoti žmonių sveikatą ir išsaugoti žmonių gyvybes. Be to, toks pakeitimas yra gerai Lietuvos valstybės prestižui ir pačios visuomenės pasitikėjimui savimi.
Siūloma PVM įstatymo pataisa iš tiesų nesiūlo PVM lengvatos naujiems automobiliams, nors taip dažnai įvardijama žiniasklaidoje. Tai nėra jokia lengvata – XXI a. Lietuvoje automobiliai nėra ir neturi būti prabangos prekė, kaip ir kompiuteriai, krovininiai automobiliai ar buitinė technika. Juk ar ne gėda, kad praėjo 23-eji metai po Nepriklausomybės atgavimo, o važinėjame daugiausia senais automobiliais?
Taip tiesiog būtų atstatomas mokestinis teisingumas, kad verslas turėtų galimybę susigrąžinti PVM už naujus automobilius, kaip kad dabar yra galimybė jį susigrąžinti už tikrąsias prabangos prekes, kaip, pvz., dideles jachtas, motociklus, lėktuvus.
Smulkus ir vidutinis verslas ypatingai išloštų, nes jis labiausiai nukentėjo per ekonominę ir finansinę krizę. 21 proc. PVM netaikymas naujiems automobiliams paskatins smulkių ir vidutinių įmonių atsigavimą, palengvins kasdieninę jų veiklą ir natūraliai stimuliuos tolesnę jų plėtrą – jos paprasčiausiai galės daugiau sau leisti.
Neišvengiamai tokia įstatymo pataisa pagyvintų ir naujų automobilių prekybą Lietuvoje, kuri pagal naujų automobilių kiekį ir santykį smarkiai atsilieka nuo daugelio Europos Sąjungos šalių, taip pat ir vienos iš artimiausių Lietuvos kaimynių – Estijos.
Kaip rodo statistika, Latvijoje ir Estijoje naujų automobilių pardavimai 2012-aisis augo, o Lietuvoje mažėjo 8,6 proc. Pernai Lietuvoje parduota 13,8 tūkst. naujų automobilių – beveik 1,3 tūkst. mažiau nei prieš metus. Tuo tarpu Estijoje 2012 m. parduota 22,2 tūkst. naujų automobilių, t.y. 13,7 proc. daugiau nei 2011 metais.
Nors bendroje Baltijos valstybių naujų automobilių rinkoje 2012 m. Lietuvai teko 28,2 proc. dalies, t.y., daugiau nei Latvijai (su 26,4 proc.), tačiau Estija pernai turėjo net 45,4 proc. šios rinkos dalies. Tai reiškia, kad Estijoje naujų automobilių nuperkama beveik tiek pat, kiek kartu sudėjus Lietuvoje ir Latvijoje.
Lietuvos keliai ir gatvės, perkrauti senais, dideliais, galingais automobiliais, menkina bendrą šalies įvaizdį. Tokie automobiliai pasižymi didele tarša, kenkia mūsų gamtai ir aplinkai, kurioje gyvename. Galiausiai, jie nesaugūs ir gresia žmonių gyvybei.
Taigi, geresnės galimybės Lietuvos gyventojams ir verslininkams įsigyti naujų automobilių pagerintų Lietuvos įvaizdį, pakeltų jos prestižą bei padidintų pačių žmonių ir Lietuvos kaip visuomenės pasitikėjimą savimi. Tačiau svarbiausia – būtų apsaugota žmonių sveikata ir netgi gyvybė. Tai irgi labai svarbu įvertinti – atrodytų, paprasta įstatymo pataisa, tačiau turėtų daug teigiamų pasekmių.