Blyškiaveidės mergaitės, geriančios arbatą su kačiukais, Abraomas Linkolnas, malantis mėsą lauko kavinukėje bei Jėzus Kristus, skambinantis rožiniu fortepijonu trims Alisoms iš Stebuklų šalies – pop siurrealizmo krikštatėviu praminto amerikiečio dailininko Mark Ryden vizitinė kortelė.
Nestokojantis fantazijos ir nenuginčijamai talentingas, įkvėpimo ieškantis XIX amžiaus prancūzų neoklasicizmo tapytojo J. A. D. Ingres ir pogrindžio karikatūristo R. Crumb piešiniuose – dailininkas, savomis rankomis kuriantis ekscentriškus stebuklus.
Mark Ryden, gimęs 1963 metais Oregone – žymus Amerikos dailininkas, priklausantis pop siurrealistinio meno judėjimui. Vos įgijęs išsilavinimą, Ryden pradėjo savo meninę veiklą kaip komercinis dailininkas – sukūrė gausybę muzikinių albumų viršelių tokioms grupėms ir atlikėjams kaip Aerosmith, Michael Jackson, Red Hot Chili Peppers, taip pat piešė knygų viršelius. Tokia komercine veikla menininkas užsiėmė tol, kol 1994 metais „Zap Comix“ kolektyvo įkūrėjas Robert Williams jį pastebėjo ir papuošė siurrealizmo menui dedikuoto žurnalo „Juxtapoz“ viršelį vienu iš Mark Ryden kūrinių.
© Mark Ryden
Pirmasis menininko solo debiutas vadinosi „Mėsos šou“ („The Meat Show“) – tąkart paveiksluose kukliai šypsojosi mįslingos panelės, pasidabinusios pūstomis suknelėmis iš dešrelių, o Amerikos prezidentas Abraomas Linkolnas žongliravo mėsos pjausniais. Tiesą sakant, mėsa – viena iš pagrindinių temų Ryden darbuose, mat dailininkas pastebėjo didžiulę prarają šiuolaikinėje kultūroje tarp mėsos, kurią valgome ir kurioje „gyvename“. „Mėsa yra medžiaga, kurios dėka mes galime egzistuoti šioje realybėje. Visi mes dėvime savo kūnus, kurie mums lyg apdarai iš mėsos“, pristatydamas savo pirmąją darbų parodą kalbėjo Mark Ryden.
© Mark Ryden
Tačiau vaizduote pasižymintis siurrealizmo atstovas įkvėpimo yra linkęs semtis iš visko, kas sužadina smalsumą ar pasirodo paslaptinga ir neįmenama: senų pliušinių žaislų, įvairiausių žvėrių iškamšų, anatomijos vadovėlių ir modelių, skeletų bei religinio pobūdžio niekučių, kuriuos jis randa blusų turgeliuose. Savo bauginančiai nuostabiuose ir nepriekaištingai aliejiniais dažais pieštuose darbuose, Ryden kuria šiuolaikines mitologines istorijas, kuriose karaliauja stebuklingo pasakų pasaulio veikėjai, istorinės figūros, o kartais net pop muzikos pasaulio ikonos.
© Mark Ryden
Naujausiuose, tik šiemet pasirodžiusiuose darbuose „Linksmieji ‘90-ieji“ (The Gay 90‘s“), M. Ryden analizuoja kičo kultūrą ir bando įžvelgti ribą tarp žavėjimosi ir bjaurėjimosi kiču. Šou pagrindas – paveikslai, darbai popieriuje, instaliacijos ir skulptūros, atspindinčios nostalgiją 1890-iesiems, tačiau kartu išryškinančios tų laikų klišes. Kūriniuose figūruoja žavios merginos liaunais liemenimis ir satininiais, kaspinu perjuostais sijonais, dviračiai, masyviu priekiniu ratu bei vodevilių scenos. Be to, toliau gvildendamas kičo temą, Mark Ryden išleido albumą, kuriame skamba daugiau nei 20 atlikėjų, tokių kaip Katy Perry, Nick Cave ir Everlast, visiškai skirtingai perdainuota viena ir ta pati daina – 1892 metų hitas „Daisy Bell“. Buvo padaryta vos 999 šio albumo kopijų, ant kurių visų puikavosi paties M. Ryden parašas – o pinigai už parduotas plokšteles buvo perduoti ne pelno siekiančiai organizacijai „Little Kids Rock“.
© Mark Ryden
Pop siurrealizmo krikštatėvis Mark Ryden – kūrėjas, derinantis populiariosios kultūros temas ir aukštą meistriškumo lygį. Tai dailininkas, sukūręs ypatingą dailės stilių, sugriovusį visas tradicines ribas tarp aukštos ir žemos kokybės meno. Mark Ryden darbai – lyg angeliško veido mergaitės, rankytėmis susikibusios su keistomis ir mistiškomis būtybėmis.