© Wikimedia Commons archyvo nuotr.

„Boeing 737 MAX“ lėktuvai Europoje neskraidys tol, kol nebus rastas „tikrai patikimas“ problemos sprendimas – nepriklausomai nuo to, ką pasakytų JAV Federalinė aviacijos administracija (FAA). Tai pirmadienį sakė Europos aviacijos saugos agentūros vykdomasis direktorius Patrick Ky, dalyvaudamas Europos Parlamento (EP) Transporto ir turizmo komiteto posėdyje.

P. Ky paaiškino europarlamentarams, kodėl EASA iš pradžių pasitikėjo JAV FAA suteikdama patvirtinimą naujajam „Boeing 737 MAX“, tačiau išnagrinėjusi gautus duomenis po Etiopijos lėktuvo katastrofos nutarė sustabdyti leidimą šiems lėktuvams skraidyti ES oro erdvėje.

Europarlamentaras Wim van de Camp (Europos liaudies partija, Nyderlandai) ir daugelis kitų kalbėjusiųjų išreiškė nuomonę, jog EASA turėtų dalyvauti prie Adis Abebos įvykusios katastrofos tyrime, nes tarp keleivių buvo europiečių. P. Ky informavo, kad Europos Komisija dėl to kreipėsi į Etiopijos vyriausybę, tačiau atsakymo tebelaukiama.

Ismail Ertug (Socialistai ir demokratai, Vokietija) klausė, kodėl po Indonezijos lėktuvo katastrofos „Boeing 737 MAX“ lėktuvams leista toliau skraidyti Europoje. Pasak EP Transporto komiteto pirmininko pavaduotojo Dominique Riquet (Liberalai ir demokratai, Prancūzija), reguliuotojams susigriebti reikėjo iškart, kai po katastrofos Indonezijoje „Boeing“ išsiuntė dokumentą skrydžių bendrovėms, pripažindama problemą, susijusią su naująja manevravimo charakteristikų papildymo sistema (MCAS). „Juk jeigu automobilio greičio reguliavimo sistema sukeltų avariją, to modelio automobiliai iškart būtų atšaukti“, – teigė D. Riquet. Pasak P. Ky, EASA tikėjosi, kad naujos instrukcijos pakanka ir ją „bus lengva įgyvendinti“. „Peržvelgę duomenų bazes neradome jokio kito rimto incidento, kilusio dėl panašios priežasties“, – patikino prelegentas.

Daugelis europarlamentarų piktinosi, kad JAV FAA patikėjo bendrovei „Boeing“ pačiai spręsti dėl savo lėktuvų saugumo. Martina Anderson (Europos vieningieji kairieji, Airija) klausė, ar JAV dėl to nepažeidė tarptautinės teisės. Michael Cramer (Žalieji, Vokietija) buvo dar griežtesnis: jo manymu, kol JAV neužtikrins savo aviacijos priežiūros institucijos autonomijos, Europoje „neturi būti leisti skraidyti nė vienam JAV lėktuvui“.

Gesine Meissner (Liberalai ir demokratai, Vokietija) nuogąstavo, jog pilotų mokymas atsilieka nuo technologijų plėtros. M. Cramer teigė, jog „Boeing“ norėjo neatsilikti nuo „Airbus“, kuri pirmoji ėmė gaminti taupesnius lėktuvus, todėl skubėdama nekūrė visiškai naujo lėktuvų modelio, o atnaujino esamą.

EASA vadovas atsakė, jog „konkurencija yra gerai“, tačiau patikino, jog EASA ir toliau priims sprendimus vadovaudamasi ES piliečių interesais, nepriklausomai nuo bet kokio politinio ar ekonominio spaudimo. Kol nebus įsitikinta, jog rastas „tikrai patikimas“ problemos sprendimas, leidimas „Boeing 737 MAX“ lėktuvams skraidyti Europos oro erdvėje nebus atnaujintas, pažymėjo prelegentas. Jo įsitikinimu, kompiuterines programos atnaujinimo nepakaks – svarbu užtikrinti, kad ji lydėtų tinkamas pilotų mokymas.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: