Per daugelį metų filmų apie superherojus pasaulis smarkiai pasikeitė, o kiekvienas naujas filmas siūlo unikalų žanro požiūrį ir pojūtį. Kai kuriuose filmuose gausu veiksmo scenų ir jaudinančių epizodų, kituose nagrinėjamos intensyvesnės ir smurto temos. Šiame straipsnyje pasinersime į filmų apie superherojus per žiaurumo, brutalumo prizmę.

ĮSPĖJIMAS! Šis straipsnis neskirtas jaunesniems kaip 18 metų skaitytojams.

Brutalumas tapo svarbiu daugelio filmų apie superherojus komponentu, sustiprinančiu jų pasakojimo poveikį ir intensyvumą. Tokiuose filmuose kaip „Deadpool“, „Ernis“ ir kt. prievartos pagalba nagrinėjamos sudėtingos temos, įtraukiami žiūrovai ir suteikiama išties unikali kino patirtis. Nors kai kurie gali kritikuoti šiuos filmus dėl jų smurtinio turinio, labai svarbu pripažinti meninės laisvės svarbą ir vaidmenį, kurį prievartos žiaurumas atlieka skatinant superherojų žanro raidą. Nagrinėdami, žiūrėdami šiuos filmus, mes geriau suprantame įvairias pasakojimo technikas, naudojamas superherojų kine. Taigi, pasižiūrėkime į dešimtuką žiauriausių superherojų filmų.

10. „Ateini čia arba gausi į dūdą!“ (Kick-Ass, 2010) 

„Kick-Ass“ – 2010 metų juodoji komedija bei superherojų filmas, režisuotas Matevo Vaughno pagal Džane Goldman ir Vaughno scenarijų. Jis sukurtas pagal to paties pavadinimo komiksų knygą, kurią parašė Markas Milaras ir Džonas Romita jaunesnysis.

Filme pasakojama apie paprastą paauglį Deivą Lizevskį (Aronas Džonsonas), ketinančiu tapti tikro gyvenimo superherojumi, kuris vadina save „Kick-Ass“. Deivas pakliūva į tikrą sumaištį, kai susitinka su Big Daddy (Nicolas Cage), buvusiu policininku, kuris, siekdamas nužudyti nusikalstamo pasaulio lyderį Franką D’Amico (Marką Strongą) ir jo sūnų Red Mist (Christofer Mintz-Plase) ), išmokė savo vienuolikametę dukrą (Chloja Grace Moretz) būti negailestinga pagalbininke slapyvardžiu „Hit-Girl“.

Kadras iš filmo „Ateini čia arba gausi į dūdą!“ / Universal Pictures

Deivas Lizevskis gyvena Stateno saloje, Niujorke. Įkvėptas komiksų knygų, Deivas planuoja tapti tikro gyvenimo superherojumi. Jis perka ir modifikuoja nardymo kostiumą, apsiginkluoja lazdomis. Per pirmą savo nuotykį herojus subadomas, o tada partrenkiamas automobilio. Atsigavęs jis įgyja gebėjimą ištverti skausmą ir padidina kūno patvarumą dėl to, kad kai kurie kaulai buvo pakeisti metalu.

Deivas kiek vėliau grįžta į kovą su nusikalstamumu ir įgauna žinomumą išgelbėjęs vyrą nuo gaujos išpuolio. Pasivadinęs „Kick-Ass“, jis sukuria „Myspace“ paskyrą, į kurią galima kreiptis pagalbos. Susitikęs akis į akį su tikrais banditais pagrindinis herojus planuoja atsisakyti kovos su nusikaltimais. Tačiau Hit-Girl ir Big Daddy jį aplanko ir padrąsina. Tikroji Big Daddy tapatybė yra Damonas MakReady, anksčiau buvęs sąžiningas policininkas, kuris buvo pakištas mafijos boso Franko D’Amico, taip tapo įkalintas kalėjime, o šio žmona nusižudė.

2010 m. Sausio mėn. Šeimos teisių gynėjų advokatų grupuotės užpuolė necenzūruotą filmo anonsą dėl smurto demonstravimo ir eilutės „Gerai, nuopisos, pažiūrėkime, ką galite padaryti dabar“, kurią pasakė Chloe Grace Moretz. Filmavimo metu jai buvo 12 metų. Australijos šeimos asociacijos atstovas Džonas Morisey sakė, kad „kalba buvo įžeidžianti, o vertybės netinkamos“.

Moretz viename interviu pareiškė: “Jei aš kada nors ištarčiau žodį, kurį pasakiau Kick-Ass, būčiau nubausta ilgus metus! Sėdėčiau įstrigusi savo kambaryje iki 20 metų! Niekada per milijoną metų to realiame gyvenime nepasakyčiau. Esu eilinė, kasdienė mergina.“ Christopheris Mintz-Plase pažymi veidmainystę, kad žmonės buvo pikti dėl necenzūruotos kalbos, bet neatrodė įžeisti, kad mergaitės vaidinamas personažas „Hit-Girl“ žudo daugybę žmonių. (Justas Pridotkas)

Tai tamsiai komiškas, nepagarbus, šiurkštus ir kruvinas kriminalinis / superherojiškas filmas, kuriame nagrinėjama, kas realiai galėtų nutikti, jei paauglys vieną dieną nuspręstų tapti keršytoju / superherojumi. Tai nepadori paauglių komedija ir siautulingas veiksmo filmas vienu metu, kuris neabejotinai yra savo laikmečio filmas, bet vis dar išlieka aktualus, kai reikia pateikti kvapą gniaužiančių įspūdžių ir kartais labai žiaurių veiksmo scenų.

9. „Savižudžių būrys 2“ (The Suicide Squad, 2021)

„Savižudžių būrys“ – 2021 m. Amerikiečių superherojų filmas, sukurtas pagal „DC Comics“, kuriame vaizduojama komanda „Suicide Squad“. Sukurtas „DC Films“, „Atlas Entertainment“ ir „The Safran Company“, platinamas „Warner Bros. Pictures“, tai yra atskiras „Suicide Squad“ (2016) tęsinys ir dešimtasis „DC Extended Universe“ filmas.

Scenarijų parašė ir režisavo Džeimsas Gunas, jame vaidina: Margot Robie, Idris Elba, Džonas Cena, Džoelis Kinamanas, Sylvestras Stalone, Viola Davis, Davidas Dastmalčianas, Daniela Melčior, Michaelas Rookeris, Džei Courtney, Peteris Capaldi, Alice Braga, ir Pete Davidsonas.

Istorijoje nuteistų itin pavojingų nusikaltėlių grupė, žinoma kaip savižudžių būrys, siunčiama pas saloje gyvenančią Corto Maltese tautą sunaikinti milžiniškų ateivio „Starro the Conqueror” egzistencijos įrodymų.

Kadras iš filmo „Savižudžių būrys 2“ / Warner Bros. Pictures

Žvalgybos pareigūnė Amanda Waller surenka dvi „Task Force X“ komandas, šnekamojoje kalboje vadinamą „Savižudžių būriu“, kurias sudaro Belle Reve įkalinimo įstaigos kaliniai, kurie mainais už švelnesnes bausmes sutinka vykdyti misijas.

Jie siunčiami į išgalvotą Pietų Amerikos saloje esančią šalį po to, kai jos vyriausybę nuverčia antiamerikietiškas režimas, ir jiems pavesta sunaikinti nacių eros laboratoriją „Jötunheim”, kurioje vykdomas slaptas eksperimentas, žinomas kaip „Žvaigždžių projektas“. Vienai komandai vadovauja Valeriui pavaldus pulkininkas Rikas Flagas, šį būrį vos nusileidus beveik visiškai sunaikina Corto Maltos kariuomenė.

Šis blaškymasis leidžia kitai komandai nepastebimai patekti į šalį. Antrajai komandai vadovauja žudikas „Bloodsport“, kuris priėmė misiją, kad jo dukra nebūtų įkalinta „Belle Reve“ kalėjime. Ją sudaro „Taikdarys“, „Ryklių karalius“, „Polka-Dot Man“ ir „Žiurkių kerėtoja 2“.

Alonso Duralde iš „TheWrap“ rašė: „Savižudžių būrys jokiu būdu nėra tobulas, tačiau, kaip ir„ Deadpool“ filmai, čia yra parodoma kas gali nutikti, kai superherojų filmui leidžiama būti žvaliam, susivokiančiam ir sarkastiškam. „hard-R“ smurtas, šlykštynės ir kalba. Naujausias Gunno kūrinys neturi nuobodžių akimirkų, kuomet sunku žiūrėti, o kai jis pasirodo – pasirodo puikiai “.

Peteris Bradshaw iš „The Guardian” suteikė filmui 3 iš 5 žvaigždučių ir pavadino jį „ilgai trunkančiu, garsiu, maloniu ir linksmu filmu, džiuginančiu auditorijos akis ir ausų būgnelius. Šis džiaugsmas apima visus pagrindus”. (Justas Pridotkas)

Nors 2016 m. „Savižudžių būrys“ neturėjo galimybės brutalumo atžvilgiu pasistūmėti į priekį, 2021 m. filmo tęsiniui R reitingą gauti pavyko. Filmas apie pavojingus antiherojus / piktadarius, vykstančius į misijas, kuriose jie beveik garantuotai žus, o tai reiškia, kad atliekant ypač nešvarų darbą, jų rankos turėtų būti purvinos. Ir niekas negali sakyti, kad šioje „Savižudžių būrio“ versijoje trūksta žmonių, žiauriai (dažnai nesėkmingai) kovojančių už savo gyvybes. Nepagarbus humoras, kraujo praliejimas ir daug daug smurto, jei tai jums prie širdies, šis filmas – jums.

8. „Deadpool“ (2016)

Vienas populiariausių „Marvel“ komiksų herojų Deadpoolas po ilgų kūrimo metų atkeliavo į didžiuosius ekranus. Šis filmas gerbėjų buvo laukiamas labai senai, jo scenarijus rašomas ir perrašomas daugybę kartų, tačiau jokia filmų studija nesiėmė šio projekto. Tačiau gerbėjai filmą išvydo.

Sukurtas pagal komiksų knygas, Deadpool yra pusiau herojus, pusiau blogiukas su keistu humoro jausmu. Buvęs specialiųjų pajėgų kariškis Wade Wilson iki lemtingos akimirkos gyvena paprastą gyvenimą  – jam nustatomas vėžys, išplitęs po visą kūna, jis alina Wade ne tik fiziškai, bet ir psichologiškai.

Pasmerktas mirčiai vyras gauna šansą išbandyti eksperimentinius metodus, kurių eigoje jis įgauna atsparumą ligoms ir žaizdoms. Tačiau procedūra turi ir neigiamų efektų – jo kūno oda pažeidžiama visam laikui. Paprastas vyras įgauna supergalių – atrodo, kad tai dar viena Marvel klišė, tačiau šis veikėjas yra ypatingas savo humoro jausmu. Jis nebijo būti blogiukas, riebiai keiktis bei laidyti juodo humoro juokelių.

Kadras iš filmo „Deadpool“ / 20th Century Fox

Filmo kūrimui vadovauja režisierius Timas Milleris. Jis nėra dar labai pasižymėjęs režisierius, tačiau jo kurtas trumpametražis filmas buvo nominuotas Oskaro statulėlei, todėl galime manyti, kad potencialo šis kūrėjas turi ir jį atskleis „Deadpool“ kūrimo metu. Pagrindinį vaidmenį atliks garsusis Ryan Raynolds, kuris jau turi patirties vaidinti superherojus, jo filmografijoje – „Iksmenai pradžia: Ernis“. (Paulė Rakštytė)

Kai pagaliau buvo sukurtas pirmasis Deadpool filmas, populiarus antiherojus nebuvo susijęs su MCU, nors ir yra „Marvel“ personažas. Faktas lieka faktu, kad pirmasis „Deadpool“ iš tiesų savo atsiskyrimą nuo švelnesnių „Marvel“ filmų išnaudojo savo naudai.

Pagrindinis veikėjas iš esmės yra nemirtingas, todėl per visą savo veiklos laikotarpį patiria daug žalos ir smūgių, tačiau ir pats žiauriai smurtauja prieš savo priešininkus. Nedaugelyje filmų apie superherojus nušaunama tiek daug žmonių, kurie jį myli arba nekenčia. Negalima paneigti, kad Deadpool personažas tikrai nusipelnė būti pirmasis filmas, kuriam suteiktas R reitingas.

7. „Loganas. Ernis“ (Logan, 2017)

Dešimtasis „Iksmenų“ serijos filmas ir trečioji bei paskutinė „Ernio“ trilogijos dalis, panašu, jog Holivudo žvaigždei Hugh Jackman taps paskutine. Net jei tai yra tiesa, devintas aktoriaus filmas per pastaruosius 17 metų, kuriame jis įkūnija Ernio personažą, yra puikus būdas aukštai pakelta galva atsisveikinti su ištikimiausiais fanais.

Tai kruviniausias, brutaliausias ir daugiausia superherojų pristatęs filmas nuo 2008 metais pasirodžiusio „Tamsos riterio“ (angl. „The Dark Knight“). Ernis, dar žinomas Logano vardu, visada buvo palaimintas regeneracijos galia, tačiau paskutinėje trilogijos dalyje jis jau susenęs ir beprarandantis savo ypatingas galias.

Kadras iš filmo „Loganas. Ernis“ / 20th Century Fox

Adamantas, nepaprastai tvirtas dieviškas plienas, kurį mutantui sušvirkštė mokslininkai, nuodija jo kūną. Ernio oda išvagota senų randų, jis vaikšto šlubčiodamas ir nevengia pakelti taurelės, kad sumažintų nuolat jaučiamą skausmą. Visiškai priešingai, 48 metų amžiaus aktorius H. Jackman yra puikioje fizinėje būklėje, tačiau vis tiek jau kuris laikas galvoja apie atsisveikinimą su Ernio vaidmeniu.

Paskutiniosios trilogijos dalies veiksmas žiūrovus nukelia į netolimą ateitį – 2029 metus – kur mutantai yra beveik išnykę. Gyviems pavyko likti tik Loganui ir Profesoriui X, kurio vaidmenį atlieka Patrick Stewart.

Per pastaruosius 20 metų negimė nei vienas naujas mutantai, tačiau keletas jų buvo sukurti kariniame pramoniniame komplekse, su tikslu paversti juos ginklais. Vienas iš šių mutantų, jauna mergaitė Laura, kurios vaidmenį atlieka Dafne Keen, buvo sukurta panaudojus Logano genus. Filme „Ernis 3“ gerai žinomiems herojams teks stoti į dar vieną kovą ir išgelbėti mergaitę nuo blogio.

Praėjus metams po „Deadpool“, dar vienas legendinis „Marvel“ personažas sulaukė grafiškai žiauraus filmo, kuriam suteiktas R reitingas, o jo veiksmo scenų kruvinumu pavyko pranokti 2016 m. filmą. Šis filmas tapo asmenine ir labiau pagrįsta pagrindinio herojaus Logano (dar žinomo kaip Wolverine’as) istorija, kurioje jo niūrią ir besikartojančią egzistenciją iki pamatų sukrečia bendravimas su nuo nedorų jėgų bėgančiu vaiku mutantu.

Smurto intensyvumas pagrindinis dalykas, dėl kurio šis filmas išsiskiria iš kitų „Iksmenų“ filmų ir yra laikomas vienu geriausių to meto tęsinių. Filmas nevengia parodyti, ką adamantiumo nagai gali padaryti kovoje rankomis, ir kaip padeda Loganui tapti intensyviu, unikaliu ir tinkamai jaudinančiu R reitingo superherojų filmu.

6. „Dredas“ (Dredd, 2012) 

Pirmą kartą su Carloso Ezquerros komikso herojumi Dredu susipažinome žiūrėdami filmą „Teisėjas Dredas“ (Judge Dredd, 1995, rež. Danny Cannonas), kuriame Sylvesteris Stallone vaidino trečiame tūkstantmetyje „Prakeikta žeme“ tapusioje žmonių planetoje tvarką darantį teisėją. Buvusią žmonių civilizaciją sunaikinę kataklizmai pavertė ateities pasaulį tikra kriminaline kloaka, kurioje itin nuožmiais nusikaltimais išsiskiria Mega Miestas. Teisėsaugos sistema jau nebepajėgia susitvarkyti su gatvėje siaučiančia anarchija ir viską kontroliuojančiais banditais, todėl tvarkdarių funkcijos ir ypatingi įgaliojimai suteikti elitiniams kovotojų būriams, kurių atstovai gali sulaikyti nusikaltėlius, juos nuteisti ir įvykdyti nuosprendį.

Filmas buvo panašus į spalvingą veiksmo scenų, gaudynių ir specialiųjų efektų kaleidoskopą, o pagrindinio vaidmens atlikėjas Sylvesteris Stallone čia demonstruoja viską, ką geriausiai moka ir už ką jį myli milijonai gerbėjų visame pasaulyje. O rimtesnio kino mėgėjams scenaristai parengė psichologinį motyvą: Dredui tenka kovoti dar ir su tikru savo broliu Riku (Armandas Assante), kuris po genetiniu eksperimentų pavirto „tobulu“ nusikaltėliu.

Kadras iš filmo „Dredas“ / Lionsgate

Naujoji šio siužeto versija „Dredas“ (2012 m., rež. Pete’as Travisas) kurtas jau 3D formatu. Modifikuotas ir pats siužetas, iš kurio liko tik svarbiausia – veiksmo laikas ir labai „toksiška“ aplinka.

Ateities Amerika pavirtusi pragaištingais radiacijos spinduliais apšvitinta dykviete. Jos rytinėje pakrantėje nuo Bostono iki Vašingtono driekiasi Mega Miestas Vienas – milžiniškas metropolis, kuriame klesti smurtas, o 400 milijonų jo gyventojai gyvena pastovioje baimėje. Vienintelė jų viltis – tvarką miesto chaose bandantys įvesti Teisėjai. Jie yra ir įstatymo sergėtojai, ir prisiekusieji, ir teisėjai ir budeliai.

Jų trape išsiskiria Dredas (Karlas Urbanas), įkūnijantis geriausias ateities pasaulio įstatymo sargo savybes. Vyriausiasis Teisėjas skiria Dredui užduotį – išmokyti naujokę Kasandrą Anderson (Olivia Thirlby), dėl genų mutacijos turinčią aiškiaregystės gebėjimą, o ši savybė ir sugebėjimas skaityti kitų mintis yra didelis pranašumas tiriant nusikaltimus.

Įvykus siaubingam trigubam nusikaltimui, Teisėjų porelė išvyksta į Abrikosmedžio kvartalą, į kurį retai kas drįsta įžengti – tai 200 aukštų vertikalūs lūšnynai, kuriuos valdo nuožmusis Ma-Ma klanas. (Gediminas Jankauskas)

Filmas apie aukštos kvalifikacijos policijos operatyvinę grupę, kuriai paskiriama pavojinga misija – susidoroti su žiauriais nusikaltėliais daugiaaukščiame bokšte. Po minimalaus pasiruošimo, reikalingo tokiam tiesioginiam, paprastam siužetui, „Dredas“ virsta gana smagia serija efektingų ir kruvinų veiksmo scenų, kurias sustiprina dažnas sulėtintas judesys. Filmas nevengia daug ką parodyti, tačiau tai, kad viskas labai stilizuota ir vyksta distopinėje aplinkoje, šiek tiek sumažina smurto poveikį.

 

5. „Turbo Kid“ (Turbo Kid, 2015)

Kai kurie žmonės galimai nepriskirtų „Turbo Kid“ prie tikrų superherojų filmų, tačiau galima suprasti, kuo jis atitinka šį žanrą. Tai ir juodoji komedija, ir postapokaliptinis filmas, ir kartu žiaurus veiksmo filmas, kuriame pasakojama apie jauną berniuką, primetantį vieno iš savo mėgstamiausių herojų personažą ir išsiruošiantį kovoti su blogio jėgomis, gyvenančiomis niūriame pasaulyje, kuriame gyvena ir jis.

Filmas – duoklė 80-ųjų popkultūrai, kuri pateisina savo nostalgiją praėjusiai populiariųjų pramogų epochai, kritikuodama šiuolaikines technologijas ir pramogas. Filmas tikrai skirtas 80-ųjų fanams, nes monotoniškai sujungia anksčiau egzistavusius fantastikos tropus. Džiaukitės, X kartos žiūrovai, nes dabar galite nekritiškai mėgautis savo vaikystės kultūra tik todėl, kad į praeitį žvelgiate pro rožinius akinius.

Kadras iš filmo „Turbo Kid“ / Epic Pictures Group

„Turbo Kid“ prasideda sąmoningai nuvalkiotu pasakojimu už kadro, kuriame pasakojama apie filmo branduolinės distopijos scenarijų, o tada paskelbiama: „Tai ateitis. Tai 1997 metai.“ Ši informacija žiūrovams įkrenta į akis po to, kai pasirodo šešiakampis kompanijos logotipas, labai panašus į firminę „Cannon Films“ emblemą, o per filmo pradžios titrus pasigirsta kvailoka sintezatoriaus baladė.

Filmas dar labiau ragina žiūrovus mėgautis gana ekscentriškais praėjusių metų popmuzikos trupiniais, nes savo pasakojimą pateikia kaip juokingai smėlėtą norų išsipildymo istoriją. Kidas (Munro Chambersas) yra komiksų knygomis apsėstas našlaitis, kuris išgyvena prekiaudamas daiktais. Vaiko pasaulį valdo vienakojis despotas Dzeusas (Michael Ironside), žiaurus piktadarys, valdantis savo žmones padedamas Skeletrono (Edwin Wright), nebylio, pjūklo ašmenimis apsiginklavusio sunkiasvorio. Tad nenuostabu, kad Kidas dievina ir vėliau apsivelka Turbo Žmogaus – superherojaus, ginkluoto raudonu šalmu, pečių ir kelių apsaugomis bei lazeriniu peiliu, valdomu „Power-Glove“ tipo klaviatūra, kostiumą. Prie Kido kampanijos prieš Zeusą prisideda Frederikas (Aaronas Jeffrey), dulkėtas rankų lenkimo čempionas, ir Obuolys (Laurence’as Leboeufas), nepaprastai žvalus androidas.

Kadangi Kidas – žiūrovų pakaitalas, filmo pasaulį matome kaip postmodernų pasaulį be taisyklių: viskas yra nuostabu, nes kiekviena istorija gali apimti bet kurios istorijos dalis. Todėl kai Dzeusas erzina Kidą šokiruojančiu smurto aktu ir tiesiai šviesiai sušunka: „Nėra taisyklių, kurių negalima perrašyti“, tai iš tikrųjų yra minties kryptis, kurią Kidas galiausiai priima.

Verta paminėti, kas Kidas nuolat mirksta kraujyje ir žarnose. Veikėjai sukapojami, išdarinėjami, užkapojami ir apskritai traktuojami kaip mėsos maišai. Šis neatsargus žmogaus gyvybės nepaisymas net apima be reikalo šiurpią retrospektyvą, susijusią su mirusiais Kido tėvais. Mamos ir tėčio pjaustymas ir žalojimas tariamai siurrealistiniais ir juokingais būdais turi priminti žiūrovams, kad niekas nebėra šventa ir kad jų vaikystė nebėra tokia, kokia buvo anksčiau. Tačiau, be kai kurių veiksmingų bjauraus smurto apraiškų, „Turbo Kid“ nėra nei brandesnis už savo neapdorotas bendrąsias dalis, nei pakankamai protingas, kad nuginkluotų žiūrovus, norinčius sugrįžti į vaikystę ir nejausti kaltės dėl šio naivaus impulso.

Beprotiškas filmas, kuris gali būti drąsiai laikomas vienu žiauriausių visų laikų filmų apie superherojus, jei tik atitiks visus reikalingus kriterijus, kad būtų įskaičiuotas į šį sąrašą. Tai gerai atliktas aštuntojo dešimtmečio filmų su „purslais, pliūpsniais“ sugrįžimas ir saviironija, savotiška parodija, bet kartu ir filmas, kuriame nepamirštama ir šiek tiek širdies.

4. „Super“ (2010)

„Super“ – 2010 metų amerikiečių juodoji komedija, kurią parašė ir režisavo Džeimsas Gunas. Pagrindinius vaidmenis atliko Rainas Vilsonas, Eliot Page, Liv Tyler, Kevinas Bakonas ir Natanas Filionas.

Istorija pasakoja apie virėją Franką Darbo, kuris tampa superherojumi, neturėdamas jokių antžmogiškų sugebėjimų, vadindamas save „Crimson Bolt“. Jis ketina išgelbėti savo žmoną Sara iš narkotikų platintojo rankų. Darbo turi tik du gerus prisiminimus iš nuviliančio gyvenimo: vestuves su žmona Sara ir incidentą, kurio metu jis nurodė policijos pareigūnui pagauti vagį, nudžiovusį piniginę.

Sara palieka Frenką dėl charizmatiško striptizo klubo savininko Džakueso, kuris ją užkabina narkotikais. Frankas nugrimzta į depresiją, kurios metu išvysta viziją. Jis esą susitinka su Šventuoju Keršytoju, superherojumi iš televizijos laidos (paremta tikra krikščionių superherojų serija „Biblemanas“).

Kadras iš filmo „Super“ / IFC Midnight

Šis pasako Frankui, kad Dievas jį pasirinko labai ypatingam tikslui. Frankas tiki, kad Dievas pasirinko jį tapti superherojumi ir eina pasisemti įkvėpimo į vietinę komiksų parduotuvę. Frankas sukuria superherojaus kostiumą ir prisiima „The Crimson Bolt“ tapatybę. Apsiginklavęs vamzdžio veržliarakčiu, jis pradeda kovoti su nusikalstamumu: žiauriai sumuša įvairius plėšikus, narkotikų platintojus, vaikų tvirkintojus.

„Crimson Bolt“ netrukus tampa žiniasklaidos sensacija. Iš pradžių žiniasklaida jį laiko smurtaujančiu psichopatu, tačiau jis pradeda pelnyti visuomenės pagarbą, kai paaiškėja daugelio jo aukų nusikalstamos aplinkybės.

„Super“ sulaukė prieštaringų kritikų atsiliepimų, kurie diskutavo apie moralinius filmo vingius ir vaizduojamą smurtą, tačiau vis tiek sulaukė pagyrų už vaidybą, scenarijų ir tinkamai perteikiamą juodą humorą. Būtent iš šio filmo kilo prieš dešimtmetį ypač buvusi populiari frazė „shut up, crime“. Lietuvių kalba tai išsiverčia į ironišką superherojaus šūkį „užsičiaupk, nusikaltime“. (Justas Pridotkas)

Rainas Vilsonas įtikinamai vaidina šį neįtikėtiną „didvyrį“, sukurdamas juokingą, bet kartu ir labai įtemptą pagrindinį vaidmenį. Jo keršytojas mėgsta naudoti veržliaraktį, kad įvykdytų „teisingumą“ prieš visus, kurie daro ką nors bloga, ir tai sukelia neįtikėtinai šiurpų smurtą. Kai kuriuos epizodus galime vaidinti juodąja komedija, o kai kurie iš jų yra skirti išties išgąsdinti ir sutrikdyti.

3. „Stebėtojų lyga“ (Watchmen, 2009)

Komikso „Stebėtojų lyga“ (Watchmen) perkėlimas į kino ekranus buvo neįtikėtinai sunkus darbas. Pasakojimas paremtas milžiniškos apimties komiksu su begale herojų, kurie visi turi savitas istorijas, 2009 metais pasiekė kino ekranus. Gerbėjų pamėgtas komiksas, kuriam daugelio manymu nebuvo lemta pasirodyti vis dėlto sugebėjo išvysti dienos šviesą, tačiau nesulaukė didelės sėkmės ar pripažinimo, bent jau pačioje pradžioje.

Filmo kūrėjas Zackas Snyderis nenorėdamas nuvilti komikso fanų naudojosi komiksu kaip filmo scenarijaus pagrindu ir stengėsi viską atkurti kuo įmanoma tiksliau, siekiant kuo didesni panašumo į originalųjį darbą. Kad ir kaip režisierius stengėsi nenukrypti nuo komikso, tai padaryti būtų buvo be galo sunku, nes viso komikso istoriją sutalpinti į vieną filmą praktiškai neįmanoma. Visgi, Zackas Snyderis padarė tai ko nesugebėjo padaryti tokie garsūs režisieriai kaip Terry Gilliam ar Darren Aronofsky. Jis pavertė „Stebėtojų lygą“ privalomu pamatyti filmu visiems komiksų gerbėjams.

Kadras iš filmo „Stebėtojų lyga“ / Warner Bros. Pictures

Originalioje „Stebėtojų lygos“ istorijoje super herojai yra įprasti žmonės neturintys kažkokių itin neįtikimų galių. Vienintelis „Doctor Manhattan“ buvo tikras super herojus, kuris turėjo super galių su kuriomis galėjo daryti praktiškai viską ko nori. Apsirengę savo kostiumus ir pasitikėdami savo jėgomis vadinamieji super herojai kovojo su nusikaltimais ir neteisybe. Filme super herojai jau yra vaizduojami kiek kitokie, visi jie yra super žmonės, kurie savo rankomis galėtų smogti tiesiai į tvirtą sieną ir ranka pereitų kiaurai.

Savo esme šis filmas yra detektyvinė istorija, prasidedanti nuo vieno iš senosios kartos super herojų Eddie (Jeffrey Dean Morgan) mirties scenos. Netipinis antiherohus Rorschachas (Jackie Earle Haley) supratęs, kad ši mirtis nėra įprasta ir pradeda asmeninį detektyvinį tyrimą. Daug mąstantis ir dažnai įvairius gyvenimo klausimus iškeliantis herojus yra bene vienas iš svarbiausių ir labiausiai kaustančių dėmesį filmo veikėjų. Savo apmastymais apie žmogaus būties esmę ir įvairiausiais kitais gyvenimo klausimais, šis herojus savo būtimi priverčia žiūrovus susimąstyti, kad gal tai nėra tik paprastas super herojinis filmas su begalę specialiųjų efektų. Tekstas ir herojų mintys čia yra tokios pat svarbios, kaip ir pati filmo istorija ar specialieji efektai. Filme taip pat iškyla žmonijos išnykimo grėsmės tema.

Karas, atominiai sprogimai, žemės niokojimas, visu gražumu atsispindi tai ką sugeba žmonija. Vaizduojama situacija, kuomet susipykus dvejoms stipriausioms pasaulio valstybėms žmonijai gresia išnykimas ir net super herojai negali viso šio reikalo paprastai sutvarkyti. (Kostas Elmonas)

Nors filmo istorija pakankamai tamsi, kad didelis smurto lygis atrodytų tinkamas, „Stebėtojų lyga“ žengia dar toliau, nei galima tikėtis, ir rezultatai užtikrina, kad tai nėra filmas apie superherojus, skirtas bailiams. Žmonės sprogsta, yra suplėšomi ir dažnai užmušami, todėl tai filmas, kuris tikrai labai grafinis.

2. „Pragaro vaikis“ (Hellboy, 2019)

Amerikiečiai mėgsta kurti filmus, kuriuose akis į akį susitinka tie, kurie dėl įvairių objektyvių priežasčių susitikti niekaip negali. Bet elementari logika tokiais atvejais užleidžia vieta paprasčiausiam smalsumui: o kas būtų, jeigu?..

Guillermo Del Toro mėgsta komiksus, nes juose nėra nieko neįmanoma. Neretai jo filmų siužetai (pradedant debiutiniu „Kronosu“) primena sunkiai nupasakojamus klaikius košmarus ir iš viso balansuoja ant spalvingo kičo ašmenų.

Kadras iš filmo „Pragaro vaikis“ / Lionsgate

1944 metais kažkur Škotijos miškuose Hitlerio vadovaujamos armijos kariai ir godus burtininkas Grigorijus Rasputinas (Karelas Rodenas) vykdo slaptą eksperimentą, kurį pačiame įkarštyje nutraukia JAV prezidento Ruzvelto pasiųstas amerikiečių specialusis būrys. Tada profesorius Trevoras Brutenholmas (Johnas Hurtas) suranda mažą raudoną kūdikėlį su ragiukais ir uodegyte. Mokslininkas priglaudžia siaubingo eksperimento metu gimusį padarėlį, tampa jo globėju ir užaugina galingiausią žmonijos kovotoją su visokiomis pragaro jėgomis. Po šešerių dešimtmečių stebuklingų eliksyrų dėka išsaugoję amžiną jaunystę buvusi nacių generolė Ilsa ir samdomas žudikas Kronenas ryžtasi dar kartą prikelti Grigorijų Rasputiną.

66 mln. dolerių kainavęs „Pragaro vaikis“ visame pasaulyje susirinko beveik 100 mln. Gerokai pelningesnis buvo antrasis filmas „Pragaro vaikis: Aukso armija“ (Hellboy II: The Golden Army, 2008). Jis pasakojo ne mažiau neįtikėtiną istoriją apie tai, kaip raudonveidis galiūnas su nupjautais ragais susikauna su visokiausiais nežemiškais padarais iš piktuoju princo Nuados Aukso Armijos.

Galiausiai trečiąjį filmą „Pragaro vaikis“ (Hellboy, 2019) režisavo jau nebe Guillermo del Toro, o Neilas Marshallas, o pagrindinį vaidmenį suvaidino nebe Ronas Perlmanas, o ne toks charizmatiškas jo klonas Davidas Harbouras): šį kartą Pragaro vaikis pasipriešina galingai viduramžių kerėtojai Nimei, dar žinomai Kraujo karalienės vardu (ją suvaidino Milla Jovovich). (Gediminas Jankauskas)

2019 m. filmo versija jokiu būdu nėra tokia pat gera kaip abu Guillermo del Toro režisuoti „pragaro vakio“ filmai, tačiau ji tikrai yra kruvinesnė ir šiurpesnė. Tai daroma siekiant dar labiau pabrėžti siaubo elementą „Hellboy“ komiksuose, o tai tinka, turint omenyje, kad istorija sukasi apie vieną demoną, saugantį Žemę nuo kitų, piktesnių demonų.

Visai absurdiška, kaip toli pragaro vaikis pažengia smurto srityje, kai groteskiški padarai ir žmonės naikinami ir draskomi kone visais įmanomais būdais. Net jei filmas nėra itin puikus, jam pavyksta būti labai žiauriam, todėl tai itin kruvinas superherojų filmo pavyzdys.

1. „The Toxic Avenger“ (1984)

Žinoma, „The Toxic Avenger“ – tai filmas, kuriame daug aštrialiežuvavimo. Jis buvo sukurtas turint, regis, labai mažą biudžetą ir dėl to yra dar žavesnis. Galima sakyti, kad labai nedaug smurto atvejų atrodo tikroviški, bet net ir tokiu atveju reikia įvertinti, kaip toli jis nueina, ir (dar labiau nenorint) žavėtis, kad niekam nepagailėta didžiulių fizinių sužalojimų.

Filme, Tromavilyje Melvinas dirba valytoju sveikatingumo klube. Visą dieną su kibiru ir šluota. Sadistai ir chuliganai Bozo ir Šliužas bei jų draugės Džulija ir Vanda, mėgstantys daužyti ir spardyti žmones tuščiose gatvėse, iškrečia žiaurų pokštą Melvinui, ir jis iškrenta pro langą į statinę su toksiškomis atliekomis prie sveikatingumo klubo stovinčiame sunkvežimyje. Jis virsta šiurpia pabaisa ir Toksiškuoju keršytoju. Dabar jis saugo miestelį nuo nusikaltėlių. Išgelbsti aklą merginą Sarą nuo išprievartavimo ir netrukus jie tampa įsimylėjėliais. Tuo pat metu, kai gyventojai jį garbina, korumpuotas meras Piteris Belguodis ir jo gauja nori jį sunaikinti.

Kadras iš filmo „The Toxic Avenger“ / Troma Entertainment

„The Toxic Avenger“ buvo „Troma“ filmų linijos flagmanas devintojo dešimtmečio pradžioje ir viduryje. Šis filmas padėjo kompanijai išlikti plūduriuojančia įmone šiuo laikotarpiu ir tapo lūžio tašku kompanijos istorijoje. Daugelį metų Lloydas Kaufmanas ir kompanija kūrė nuvalkiotas sekso komedijas. Atsiradus šiam filmui jie ėmė plėsti savo akiratį, daugiausia dėmesio skirdami mažo biudžeto siaubo ir komedijoms, šiurpiems parodijų filmams.

„Troma“ komanda akimirksniu sukūrė kultinę klasiką. „The Toxic Avenger“ – tai Čarlzo Atlaso pasakojimas, kuris išėjo iš rikiuotės. Silpnas keistuolis virsta „antžmogiško dydžio ir jėgos“ superherojumi. „Troma“ tampa pasauliniu fenomenu, jų kūrinys – vienu garsiausių visų laikų kultinių filmų. Privalomas pažiūrėti visiems kultinių filmų gerbėjams!!

Pagrindinio herojaus pasaulis yra pavojingas ir nuolat apipiltas krauju, o jo kilmės istorija susijusi su tuo, kad jis įkrito į nuodingų atliekų rezervuarą ir tapo toksišku keršytoju. Toliau viskas tampa tik dar šiurpiau, o nesibaigiančios ir juokingos skerdynės paverčia originalųjį filmą geriausiu, bent jau vertinant, kurie filmai apie superherojus yra žiauriausi.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: